L'amie Skrevet 6. desember 2012 #41 Skrevet 6. desember 2012 Les litt her: Utkastelse Som du ser skal det svært mye til for å kaste noen ut. I tillegg mener jeg å huske at man kan bli "kastet ut" dersom utleier skal bruke boenheten selv. Da gjelder normal oppsigelsestid. EDIT: Litt ned på denne siden står det også litt.
Gjest strykebrett Skrevet 7. desember 2012 #42 Skrevet 7. desember 2012 Leier dere i boligeiers eget hus? I så fall har han ikke plikt til å melde forholdet til skattemyndighetene slik noen i denne tråden sier. Om dere bor i hans bolighus er antakeligvis det grunnen til at søppeldunken alltid blir full. Fyren har ikke meldt i fra om til deres lokale bossmenn om at det er flere husholdninger i boligen for å spare penger på bosset. Hvordan lovverket er i forhold til krav om ekstra bosspann i sokkelleiligheter/hybler der utleiearealet er så lite at det ikke kreves at det skattes av inntektene på det vet jeg ikke, men du kan jo ta kontakt med de som henter det og høre. Dersom mer enn halvparten av huset er leid ut skal det skattes av, selv om utleier bor i huset selv. Det er jo veldig spesielt at han nekter å ta imot penger på konto, så jeg syns det virker sannsynlig at det er noe snusk her.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #43 Skrevet 7. desember 2012 Sånne utleiere er det bare å komme seg unna. Få deg et nytt sted å bo. Anonym poster: b6b7a66facb2ca7c34b977dbb56e7fb0
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #44 Skrevet 7. desember 2012 Det her er ikke den første tråden av denne typen. Selv om jeg for all del finner det forkastelig at så mange husverter oppfører seg på denne måten, så må jeg si jeg er minst like imponert over hvor mange uvitende leieboere vi har her i landet. Er det så vanskelig å lese Husloven før man leier? Å sette seg inn i ting som at man trenger depositumskonto osv. er da noe man bør klare å lære seg straks man forlater redet (flytter ut fra foreldrene sine). Om man av ulike grunner finner det vanskelig, så er det alltid noen som kan hjelpe med å forklare. Er ikke meningen å strø salt i såret her altså, men ærlig talt. Er ikke rart at så mange husverter "durer på" når det er så mange lettlurte sjeler rundt omkring. Har forstått det sånn at dere er tre personer som deler en leilighet ment for en person. Men er det virkelig slik at med 2000,- per pers så får dere det så vidt til å gå rundt? Selv om to av dere er studenter så finner jeg dette merkelig. Be de to studentene om å skaffe seg en deltidsjobb eller ekstrajobb. Er ikke mye man skal jobbe for å få inn 2-3000 ekstra i måneden. Å finne en ok leilighet til den prisen dere betaler er dessverre helt urealistisk. Anonym poster: cf90310bab85e73f259355ea5eb6021a 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. desember 2012 #45 Skrevet 7. desember 2012 De søker på mange jobber ca daglig, men får tydeligvis ikke napp. Han ene jobber litt med oppussing av en leilighet nå - men det er ikke stort han får.
Chelmon Skrevet 7. desember 2012 #46 Skrevet 7. desember 2012 Husk å bestride kravet om utkastelse skriftlig, asap. Leieavtalen er basert på at ca tusen kr av beløpet skal gå til dekking av utleieleilighetens strømbehov. § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. Det har han ikke lov til, enten skal dere ha egen strømmåler, eller så skal strøm være inkludert i leia. Hvordan skal han kunne bevise at dere har brukt denne strømmen når dere ikke har strømmåler? (Nettopp derfor er ikke det lov) Utleier kan ikke akseptere leietakers videreutleie av leilighetens soverom til to ekstra personer § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det. Dersom en av de er din samboer har han ikke noe han skulle ha sagt. Har du det skriftlig at det var ok at en til flyttet inn? Det samme skjedde med kattehold. Det ble anskaffet katt først også ble det spurt om det var greit i etterkant, hvor det var to katter til på vei inn. Du behøver ikke spørre om du kan ha katt, regner med du er glad i katten din og at den er godt selskap (Dette er gode grunner til å holde katt). § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Det forutsetter selvfølgelig at det er rent og pent, og at katten blir tatt godt vare på. Igjen burde du ha fått det skriftelig at det var ok, da slipper du styr med dette i etterkant. Anbefaler dere også å rydde og vaske skikkelig, da det kan være skadelig både for dere og leiligheten dersom det "gror" over lengre tid. Ta også en titt her: http://lovdata.no/al...26-017.html#2-2 for mer info om mangler (elektriske) etc.
Chelmon Skrevet 7. desember 2012 #47 Skrevet 7. desember 2012 Hiver med disse også om du ikke orker lete dem opp selv: § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt. Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse. Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet. Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her. § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Gjest strykebrett Skrevet 7. desember 2012 #48 Skrevet 7. desember 2012 Du bør forresten, uavhengig av om dere skal flytte eller ikke, ringe brannvesenet og varsle om hvordan det ligger an. Hvis dere bare flytter ut og ikke gjør noe kan dere jo i verste fall få brannoffer på samvittigheta. Jeg ville vurdert å sladre til skatteetaten og. Jeg skjønner at man finner seg i mer fordi det er billig, men det skal uansett ikke være farlig å bo et sted. Han får heller ta en høyere pris for å dekke opp kostnadene med å sette leiligheten i forsvarlig stand.
Titti72 Skrevet 7. desember 2012 #49 Skrevet 7. desember 2012 http://www.eltilsynet.no/default.asp?pageid=4915 Sjekk med el-tilsynet om når siste kontroll var i boligen. De har nå saumfart blokker i Bærum siste året, så kanskje din huseier kan få et besøk fra dem som "belønning" for å hive dere ut? Eller du kan fortelle han at du vil kontakte El-tilsynet for at de skal vurdere om nettet hans holder kravene. Alle feil tilsynet finner, må rettes opp i, og skal godkjennes på nytt.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 7. desember 2012 #50 Skrevet 7. desember 2012 Ingen skal ha tilgang på den i leieperioden. Anonym poster: da306b308543544f649ea4ac24c21560 Ok.
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. desember 2012 #51 Skrevet 7. desember 2012 Takk for alle svar! Jeg kontaktet abbv (Asker og Bærum brannvesen) i hår og fortalte hvordan stå er med det elektriske nettet. Jeg håper jeg får svar på mailen og at de kommer en tur. Jeg tviler på at det har vært noen kontroll her på evigheter. I taket i stua har vi ledninger med strøm i som bare henger der fordi utleier vare gikk inn å hentet en lampe. Vi får strøm når vi skal sette i en kontakt i stikkontakten flere steder. Det smeller i de og blinker kraftig. I tilleg går sikringen dersom vaskemaskin, oppvaskmaskin og ovnen på kjøkkenet står på. (Det fikk vi kjeft for og det er også en av grunnene til at vi blir kastet ut) Jeg skal prøve å melde i fra om at han muligens ikke betaler skatt for de to leilighetene han leier ut.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #52 Skrevet 7. desember 2012 Altså husverten kan si dere opp så mye han vil, men om dere vil godta oppsigelsen er en annen ting. Det er bare å bestride oppsigelsen. Anonym poster: f0dce0dc616b788effcaaa930a90ad7e 3
Gjest Bud Skrevet 7. desember 2012 #53 Skrevet 7. desember 2012 Kan bare uttale meg om strømmen. Kontakt netteier - eksempelvis Eidsiva - og forklar situasjonen, da kommer de på befaring og gir huseier tidsfrist på å fikse eventuelle feil.
pusekatta Skrevet 7. desember 2012 #54 Skrevet 7. desember 2012 Ser at du har fått mange gode tips her allerede TS, og jeg er 100% enig. Du må huske å si til utleier at du bestrider oppsigelsen, og at den er ugyldig. Man kan ikke si opp folk for å dusje, bruke normalt med strøm o.l, det er jo helt dustete. Slapp helt av der Videre vil jeg oppfordre dere til å stå på og sette hardt mot hardt! Håper det ordner seg for dere, han huseieren høres ut som en skattesnyltende gjerrigknark!
Gjest Marmot Skrevet 7. desember 2012 #55 Skrevet 7. desember 2012 Men har dere skriftlig bevis på at dere fikk lov til å flytte inn flere? Så vidt jeg har forstått er ingen av dem din samboer, og da må du faktisk ha tillatelse. Om du ikke har det skriftlig, blir det ord mot ord.
Gjest ols1 Skrevet 7. desember 2012 #56 Skrevet 7. desember 2012 Ser at du har fått mange gode tips her allerede TS, og jeg er 100% enig. Du må huske å si til utleier at du bestrider oppsigelsen, og at den er ugyldig. Man kan ikke si opp folk for å dusje, bruke normalt med strøm o.l, det er jo helt dustete. Slapp helt av der Videre vil jeg oppfordre dere til å stå på og sette hardt mot hardt! Håper det ordner seg for dere, han huseieren høres ut som en skattesnyltende gjerrigknark! Ja, og det MÅ gjøres skriftlig. Viktig! 2
Gjest ols1 Skrevet 7. desember 2012 #57 Skrevet 7. desember 2012 Men har dere skriftlig bevis på at dere fikk lov til å flytte inn flere? Så vidt jeg har forstått er ingen av dem din samboer, og da må du faktisk ha tillatelse. Om du ikke har det skriftlig, blir det ord mot ord. Utleier har, såvidt jeg har forstått, tatt i mot 6000,- pr, mnd. 2000 pr pers. Kan ikke bli lett å ro seg unna den da.
pusekatta Skrevet 7. desember 2012 #58 Skrevet 7. desember 2012 Ja, og det MÅ gjøres skriftlig. Viktig! Takk for rettelsen, var det jeg mente egentlig.
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. desember 2012 #59 Skrevet 7. desember 2012 Jeg og kjæresten er jo samboere da og flyttet inn sammen. Vil også legge til at når kompisen vår flyttet inn måtte han på sett og vis krangle seg til kontrakt. Allerede der er det vel noe som skurrer.
Gjest Marmot Skrevet 7. desember 2012 #60 Skrevet 7. desember 2012 Så han andre har kontrakt med huseier? Da kan det jo ikke kalles fremleie. For en dust. Kontakt leieboerforeningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå