Gå til innhold

Grunn til å kaste oss ut?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror TS mener at hele leia er på 6000 kr, altså 2000 per pers. Det er ihvertfall inntrykket jeg har fått.

Aha. Det forklarer en del. 2000 kr per pers er jo ingenting! Jeg var på visning i fjor høst på et rom i kollektiv; 5700 kr i måneden for 8 kvm, ingen fellesareal, ca 2 kvm bad og 6-7 kvm kjøkken på deling.

Kontrakt; ja

Depositumskonto; nei

Strømmåler; nei

Husleieøkning skriftlig; nei, muntlig

Er 2000kr pr person i leie ja.

Altså har han tatt depositumspengene i lomma, great. Det er krav til egen strømmåler i utleieenheter, dette for at leietagere ikke skal kunne bli lurt til å betale mer strøm enn de bruker, samt at dere skal kunne holde øye med eget forbruk og følgelig få en mulighet til å prioritere utgifter osv. deretter. All leieøkning skal skje skriftlig, og det er regler for hvor ofte og i hvilken grad utleier kan kreve høyere leie.

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Tror nok han er en grisk jævel. Vi må betale kontant da han NEKTER å gi kontonr så vi kan betale på den måten. (Jeg ser på nettbank betaling som mye mer oversiktlig)

Vi har en mistanke om at han kun leier ut for å få penger rett i lomma.

Skrevet

Tror nok han er en grisk jævel. Vi må betale kontant da han NEKTER å gi kontonr så vi kan betale på den måten. (Jeg ser på nettbank betaling som mye mer oversiktlig)

Vi har en mistanke om at han kun leier ut for å få penger rett i lomma.

Han oppgir garantert ikke dette til skattemyndighetene. Ta kontakt med JussBuss eller JURK, men prøv for all del å finne et annet sted å bo.

Anonym poster: bb0475918a5a41982b591f775229b48f

• Liker 4
Gjest snoopy_93
Skrevet

Ja,det er forsent. Har blitt kastet ut og må være ute innen 6. Januar...

Kan skrive ned hva han skrev i brevet litt senere.

Og da raknet verdenen min. :cry3:

Skrevet

Man skal alltid ha en depositumskonto som kun skal inneholde depositum. Også skal både huseier og leietaker ha tilgang til denne + at man ikke skal kunne ta ut penger derfra dersom ikke alle involverte parter er med til banken om jeg har forstått det rett.

Ingen skal ha tilgang på den i leieperioden. Men det stemmer at det ikke kan tas ut penger med mindre begge parter er med.

Anonym poster: da306b308543544f649ea4ac24c21560

Skrevet

Igjen, ta kontakt med JUSSBUSS. Det er slett ikke sikkert den oppsigelsen er gyldig. JUSSBUSS er gratis, i motsetning til Leieboerforeningen.

http://www.jussbuss.no

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig trist å høre at du måtte oppleve dette. Ta vare på alt skriftlig fra han, samle opp beviser for at dere måtte betale kontant (kanskje det står i kontrakten? ganske sikker på at han har jukset med skatten) mangler på depositumkonto, stømmåler, video av farlig strømnett osv, han kommer til å tape, og svi så det synger etter i en evt sak!!

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Men hva i alle dager??? Denne mannen trenger en kraftig smekk på lanken, så jeg håper dere tar til motmæle gjennom advokat! Både for egen og andre husleieres skyld må dere sørge for at denne horrible hushaien får straff, hvis ikke får han jo bare fortsette å lure unge mennesker og tjene penger svart.

Jeg blir helt svett av at sånne tullinger får ture frem...

• Liker 1
Skrevet

Har da ikke noe å si at han har kastet dere ut! Det er nemlig 1 mnds oppsigelsestid, og den gjelder fra den første, så dere må være ute tidlig slutten av januar!

Skrevet

skriv gjerne en melding eller lignende til han; hva med depositumet våres på **** kr, hvordan gjør vi med det e.l, bare for å få det skriftlig fra han (uten at han nødvendigvis kobler det selv) at dere faktisk har betalt depositum på **** kr til han, ellers kan det bli ord mot ord.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet (endret)

Han skriver følgende..

"Varsel om oppsigelse av leiekontrakt

Leieavtalen er basert på at ca tusen kr av beløpet skal gå til dekking av utleieleilighetens strømbehov. Det er siste måneden flere tilfeller av at sikringene går og at det er blitt tomt for varmtvann. Utleier kan ikke akseptere leietakers videreutleie av leilighetens soverom til to ekstra personer. Disse flyttet da også inn først, for så å spørre om det var greit etterpå. Det samme skjedde med kattehold. Det ble anskaffet katt først også ble det spurt om det var greit i etterkant, hvor det var to katter til på vei inn.Grunnen til at jeg ikke kan tillate kattehold er at jeg over lengre tid har påpekt mangelfullt renhold i leiligheten uten at dette er gjort noe med. Kattehold på toppen av dette vil kunne gjøre det så uhygienisk at det kan bli helsefarlig.

Basert på at husets kapasitet på varmtvann ikke klarer dette belegget gir jeg herved varsel om at dersom dine to ekstra leietakere ikke er flyttet ut i løpet av en måned fra i dag dvs. sjette januar 2013 og at de tar med seg alle kattene vil jeg også måtte si opp leieforholdet med deg.

Dersom dette pålegget ikke er effektuert innen fristen vil du måtte flytte innen utgangen av januar. Du vil i tilfelle bli ultimo desember med skriftelig oppsigelse med en måneds frist for utflytting.

Mvh *** ****"

For det første, vi spurte om det var greit at vi flyttet inn FØR vi flyttet. Da sa de at det var greit.

Vi spurte om det var greit at vi anskaffet katt FØR vi skaffet katt. De sa det var greit og fortalte også om en tidligere leietaker som hadde katt her.

Med tanke på hygiene her så er det tilvanelig ryddig og rent, men i tider hvor vi alle har ligget rett ut med feber og influensa har ingen av oss hatt ork til å rydde eller vaske. + at vaskemaskinen tok kvelden og vi måtte gå halvannen måned UTEN vaskemaskin fordi utleier ikke gadd å fikse dette. (Gnien på pengene sine?) Og utleier har kommet på tidspunkter hvor vi akkurat har spist og tallerkenene fortsatt står på bordet.

Vil også legge til at utleier også har kommet på besøk, bare åpnet døra og gått inn uten at noen av oss har åpnet for han. (Tidligere, før jeg og kjæresten flyttet inn hadde utleier bare gått inn i leiligheten og hentet en lampe uten å si ifra.)

Edit;

Det med hygiene kommer kanskje også av at vi må lagre søppel inne fordi det ikke er plass i søppeldunken. Har tidvis måtte kjøre bort søppel på fyllinga pga mangel på plass i søppeldunken utenfor.

Fikk også kjeft en gang fordi vi hadde satt søppelet utenfor for å unngå stanken inne. Det tiltrakk seg kråker og skjærer og de bråka så mye.

Endret av snoopy_93
Skrevet

Har da ikke noe å si at han har kastet dere ut! Det er nemlig 1 mnds oppsigelsestid, og den gjelder fra den første, så dere må være ute tidlig slutten av januar!

Nei, det er det ikke!

Oppsigelsesfristen er 3 måneder fra utløpet av en kalendermåned.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Er det forresten noen som har noen konkrete lovverk som man kan henvise til?

Skrevet

Denne oppsigelsen kan han tørke seg bak med for mer verd er den ikke.

http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/

Oppsigelsen skal bl.a opplyse om leietakers rett til å protestere mot oppsigelsen og fristen for en evt protest.

Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Skrevet

Nei, det er det ikke!

Oppsigelsesfristen er 3 måneder fra utløpet av en kalendermåned.

Ja, du har såklart helt rett! Tenkte på no helt annet jeg nå!

Men hva står det i kontrakten angående oppsigelse?

Hvis det ikke står noe tels denne: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

Dere er alikevel kastet ut, så regner med at dere ser etter noe nytt og han kan ikke akkurat gjøre det noe verre enn hva det er ;)

Skrevet

Er det forresten noen som har noen konkrete lovverk som man kan henvise til?

Husleieloven.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

Men igjen, ta kontakt med JussBuss eller JURK så dere ikke roter det til.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Denne oppsigelsen kan han tørke seg bak med for mer verd er den ikke.

http://www.juss.info...v-leiekontrakt/

Oppsigelsen skal bl.a opplyse om leietakers rett til å protestere mot oppsigelsen og fristen for en evt protest.

Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Tusen, tusen takk!

Skrevet

Leier dere i boligeiers eget hus? I så fall har han ikke plikt til å melde forholdet til skattemyndighetene slik noen i denne tråden sier. Om dere bor i hans bolighus er antakeligvis det grunnen til at søppeldunken alltid blir full. Fyren har ikke meldt i fra om til deres lokale bossmenn om at det er flere husholdninger i boligen for å spare penger på bosset. Hvordan lovverket er i forhold til krav om ekstra bosspann i sokkelleiligheter/hybler der utleiearealet er så lite at det ikke kreves at det skattes av inntektene på det vet jeg ikke, men du kan jo ta kontakt med de som henter det og høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...