Gå til innhold

Kan eg flytte til annet sjukehus av eget valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ein sjelden hudlidelse og ligger på sykehus langt hjemmefra, kunne tenkt meg hjem nuh. Er hos spesialister, men fra i dag så får eg kun sårstell på huden 2 ganger i uken, samt smertestillende. Derfor vil eg gjerne hjem istede, siden lokalsykehus kan klare samme jobben likevel. Kan eg da benytte meg av fritt sykehusvalg? Kan eg "tvinge" de til å overføre meg til mitt lokalsykehus?

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fritt sykehusvalg gjelder kun før man havner på sykehus. Det gjelder ikke når man allerede ligger på sykehus eller det er noe akutt.

Der er derimot lov å spørre om mulighetene for overføring. Det kan ingen nekte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan eg ikkje flytte når eg allerede ligger på sykehus? Og hvordan går eg fram for å bli flyttet? Bør eg snakke med fastlegen min? Dersom de ikkje flytter meg, så skriver eg meg heller ut - vil ikkje være her lengre.

TS

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med dem, det er jo ikke bra for dem heller at du ligger å tar opp en plass på spesialavd,når medisinsk avd på lokalsykehuset bør kunne klare jobben, om det ikke er veldig spesielle proedyrer.

Argumenter økonomi ;-) og sørg for å få med deg utstyr til første sårskift så det ikke stopper opp, tipper du får flytte bare du argumenterer rolig og saklig og har listen klar med gode grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at legen virket å ville beholde meg her - helst til etter jul, siden de er "ekspertene" på dette og de vil være sikre på at ting er på stell - til tross for at de har sagt det ser bra ut og er på bedringens vei. Men eg ser ikkje vitsen med å bare ligge å glo i taket når den eneste behandlingen eg får er bandasjebytte 2 ganger i uken, samt smertelindring. Og eg er veldig dårlig på å argumentere og diskutere :sukk: Kan eg si det slik at dersom de ikkje overfører meg, så skriver eg meg ut? Eg vil ikkje være her, men kan gjerne komme bortom for ein sjekk-opp når det trengs, bare eg slipper å ligge her lengre.

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne fått noen flere svar, skal møte og mase på legen igjen i morgen tidlig...

TS

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved fritt sykehusvalg overføres henvisningen det sykehuset du ønsker behandling ved, og de overtar behandlingsansvar og oppfølgingsansvar ovenfor deg. Når du allerede er startet behandling ved et sykehus har dette sykehuset ansvar, og man kan derfor ikke kreve å bytte. Du kan spørre om du kan overføres lokalsykehus og så komme på kontroll f.eks en gang i uken, men du kan ikke kreve det. Ingen ønsker å ha pasienter innlagt hvis ikke det er nødvendig, så da er det helt sikkert nødvendig for at du skal få rett behandling. Du kan skrive deg ut på eget ansvar, men da har du heller ikke rett på hjelp for hudlidelsen hvis den forverrer seg når du er hjemme uten å gå samme henvisningsmøllen i systemet som tidligere, erstatning hvis noe går galt ifht behandlingen osv. For alt du vet kan det være lokalsykehuset er spurt om å ta imot deg men har sagt nei. Jeg forstår at det er kjedelig å være langt hjemmefra, men er ikke det viktigste å bli frisk? Du høres umoden ut rett og slett, viktigere å ikke kjede seg enn å bli frisk.

Anonym poster: bf5f7058d5d59fcd4d9a46fb830848a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fritt sykehusvalg overføres henvisningen det sykehuset du ønsker behandling ved, og de overtar behandlingsansvar og oppfølgingsansvar ovenfor deg. Når du allerede er startet behandling ved et sykehus har dette sykehuset ansvar, og man kan derfor ikke kreve å bytte. Du kan spørre om du kan overføres lokalsykehus og så komme på kontroll f.eks en gang i uken, men du kan ikke kreve det. Ingen ønsker å ha pasienter innlagt hvis ikke det er nødvendig, så da er det helt sikkert nødvendig for at du skal få rett behandling. Du kan skrive deg ut på eget ansvar, men da har du heller ikke rett på hjelp for hudlidelsen hvis den forverrer seg når du er hjemme uten å gå samme henvisningsmøllen i systemet som tidligere, erstatning hvis noe går galt ifht behandlingen osv. For alt du vet kan det være lokalsykehuset er spurt om å ta imot deg men har sagt nei. Jeg forstår at det er kjedelig å være langt hjemmefra, men er ikke det viktigste å bli frisk? Du høres umoden ut rett og slett, viktigere å ikke kjede seg enn å bli frisk.

Anonym poster: bf5f7058d5d59fcd4d9a46fb830848a3

Eg blei innlagt litt akutt og videresendt uten henvisning. Eg har spurt om å få bli overført, men de er motvillige fordi de vil ha kontroll på tingene selv om det er på bedringens vei og ser bra ut, selv om mitt lokale sykehus også klarer å kontrollere sakene og rense sårene mine de to gangene det skal gjøres i uken (evt. så hadde eg klart å rense de selv). Ellers er det kun medisiner å ta, og de klarer eg å ta uten å måtte ligge i en sykehusseng hele dagen. Eg kommer gjerne inn for undersøkelse hos dette sykehuset, til tross for at det er mange timer unna - dersom det skulle være nødvendig. Lokalsykehus har ikkje blitt spurt om det nei. Eg er på bedringens vei og føler det ville gå enda raskere om eg får være i vante omgivelser og med folk eg kjenner rundt meg, fremfor å være alene konstant eller bli tvangssosialisert med sykepleiere som ikkje klarer å ta eit hint. Så ja, eg tenker å skrive meg ut og heller forsøke å skrive meg inn på lokalsykehuset dersom de ikkje vil overføre meg. De får ta det valget; overføring eller sende meg heim. Begge deler funker for meg. Mye mulig eg er umoden, men det er noe eg fint klarer å leve som.

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er innlagt akutt har du uansett ikke rett på fritt sykehusvalg.

Ser det er en post lengre nede i forumet som etterspør erfaring med pyoderma gangrenosum, og ettersom det er samme språk og skrivestil antar jeg det er deg. Det virker ikke som du forstår alvoret denne lidelse kan føre med seg. Dersom sårene ikke renses riktig eller det ikke oppdages endring/forverring raskt nok kan du risikere at lidelsen blir kronisk. Jeg har jobbet med mange pasienter med lignende kroniske sår, og de blir med tiden svært nedfor og frustrert over å aldri bli bedre, samt at det sliter å alltid har vondt, ha periodevis væskende sår som lukter og ødelegger klær, og føle at ingen behandling er helbredende. Da lidelsen er relativt sjelden er det lite sannsynlig at lokalsykehuset ditt har spesialkompetanse på dette, og at det er grunnen til at du er sendt til Haukeland. Selv om det for deg bare fremstår som bare å skifte på sårene er det nok mye mer de observerer enn det du er klar over. Forslår at du får en lege til å forklare for deg hvorfor det er nødvendig at du er på hudavdelingen og hvilke konsekvenser det kan få dersom du bestemmer deg for å reise hjem og stelle sårene selv. Du virker å mangle innsikt, men om det er fordi du ikke forstår eller fordi ingen har forklart for deg vet ikke jeg. Ellers er du i Bergen, ta en tur på biblioteket, lån bøker og filmer for å få tiden til å gå. (Linje 12 fra Haukeland stopper like ved biblioteket) Skaff deg et håndarbeid, les en fagbok, hør på musikk, spill spill på pcen om du har med deg det.

Anonym poster: bf5f7058d5d59fcd4d9a46fb830848a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalsykehuset har neppe hudlege/hudavdeling. Kan du bo på pasienthotell i stedet for i avdelingen? Da er du "friere" til å dra ut på tur, og du føler deg ikke så bundet til avdelingen. Kan du lære å skifte bandasjer selv? Kanskje kan du etterhvert komme til kontroll poliklinisk og gjøre arbeidet selv? Jeg vil uansett tro at du får reise hjem før jul, tviler på at de vil ha det liggende inne da, hvis du ikke absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er innlagt akutt har du uansett ikke rett på fritt sykehusvalg.

Ser det er en post lengre nede i forumet som etterspør erfaring med pyoderma gangrenosum, og ettersom det er samme språk og skrivestil antar jeg det er deg. Det virker ikke som du forstår alvoret denne lidelse kan føre med seg. Dersom sårene ikke renses riktig eller det ikke oppdages endring/forverring raskt nok kan du risikere at lidelsen blir kronisk. Jeg har jobbet med mange pasienter med lignende kroniske sår, og de blir med tiden svært nedfor og frustrert over å aldri bli bedre, samt at det sliter å alltid har vondt, ha periodevis væskende sår som lukter og ødelegger klær, og føle at ingen behandling er helbredende. Da lidelsen er relativt sjelden er det lite sannsynlig at lokalsykehuset ditt har spesialkompetanse på dette, og at det er grunnen til at du er sendt til Haukeland. Selv om det for deg bare fremstår som bare å skifte på sårene er det nok mye mer de observerer enn det du er klar over. Forslår at du får en lege til å forklare for deg hvorfor det er nødvendig at du er på hudavdelingen og hvilke konsekvenser det kan få dersom du bestemmer deg for å reise hjem og stelle sårene selv. Du virker å mangle innsikt, men om det er fordi du ikke forstår eller fordi ingen har forklart for deg vet ikke jeg. Ellers er du i Bergen, ta en tur på biblioteket, lån bøker og filmer for å få tiden til å gå. (Linje 12 fra Haukeland stopper like ved biblioteket) Skaff deg et håndarbeid, les en fagbok, hør på musikk, spill spill på pcen om du har med deg det.

Anonym poster: bf5f7058d5d59fcd4d9a46fb830848a3

Det stemmer ja. Har fått lite info om alt, så nei, eg veit ikkje så mye om noe som helst og legene er strengt tatt veldig dårlige på å forklare noe som helst. De renser ikkje sårene på annen måte enn å sprute på saltvannsløsning, tørke litt og pakke de inn i "sølvplater" med gassbind rundt. Det klarer til og med eg å gjøre. De bytter på sårene to ganger i uken. Om nødvendig, så hadde eg vært villig til å reise de timene det tok de to dagene for å få renset sårene hos ekspertene, men eg er sikker på at de ansatte på mitt lokalsykehus kunne gjort jobben og evt. sendt bilder til ekspertene her for å vise fremgang eller se etter problemer. Eg vil overføres til mitt lokale sykehus i første omgang, ikkje reise heim til min egen leilighet (selv om eg selvfølgelig aller helst vil heim). Eg har ingen mulighet til å forlate sykehuset på egenhånd, så å ta tur på bibliotek eller andre steder er uaktuelt. Har dessuten ingen penger og er ikkje kjent i byen og kjenner ingen her heller. Eg vil heim.

Lokalsykehuset har neppe hudlege/hudavdeling. Kan du bo på pasienthotell i stedet for i avdelingen? Da er du "friere" til å dra ut på tur, og du føler deg ikke så bundet til avdelingen. Kan du lære å skifte bandasjer selv? Kanskje kan du etterhvert komme til kontroll poliklinisk og gjøre arbeidet selv? Jeg vil uansett tro at du får reise hjem før jul, tviler på at de vil ha det liggende inne da, hvis du ikke absolutt må.

Det stemmer, hudlege har lokalsykehus ikkje tilgjengelig. Men, det fins telefon og de kan sende bilder til spesialistene her, så det burde jo ikkje være eit stort problem... Eg kan ikkje bo på hotell nei, det blir for dyrt og eg sliter allerede med økonimien. Eg hadde fint klart å bytte bandasjene selv, om de lot meg. Legen sa eg mest sannsynlig ville måtte feire både jul og nyttår her :(

Eg trur eg bare får være ein dum unge og skrive meg ut på eget ansvar dersom de ikke vil overføre meg til mitt sykehus. Konsekvensene veit eg intet om, men det får tas som det kommer.

Mvh. dum TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen og be om en forklaring, ikke gi deg før du har forstått det han sier.

De er ganske så raske med å sende pasienter til lokalsykehusene eller hjem, så det er nok en grunn til at du er der.

Spør om hjemmesykepleien eller lokalsykehuset kan skifte på såret ditt, eller om du kan komme tilbake til sykehuset de to gangen i uken de skal skiftes på.

Spør så får du vite mer. Det er langt fra alle leger som er flinke til å forklare.

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen og be om en forklaring, ikke gi deg før du har forstått det han sier.

De er ganske så raske med å sende pasienter til lokalsykehusene eller hjem, så det er nok en grunn til at du er der.

Spør om hjemmesykepleien eller lokalsykehuset kan skifte på såret ditt, eller om du kan komme tilbake til sykehuset de to gangen i uken de skal skiftes på.

Spør så får du vite mer. Det er langt fra alle leger som er flinke til å forklare.

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Legen er frekk i kjeften og bare turer på over hodet mitt som om eg ikkje har noe eg skulle sagt og eg vil ikkje verken snakke eller se han i det hele tatt lengre, han kalte meg uforsvarlig, ufordragelig, utakknemlig, dum og litt forskjellig annet flott når eg spurte om å bli overflyttet i dag. Han kunne nemlig ikkje skjønne hvorfor eg ville hjem, selv om eg er på bedringens vei. Han vil ha meg her, minst fram til neste torsdag pga ein infusjon eg skal ha da - selv om eg sa eg kunne komme tilbake til sykehuset her for det om nødvendig. Deretter sa han "vi fikk se hvordan det gikk under neste sårstell, og om hvordan eg oppførte meg under sårstellet". Mao, eg har tydeligvis ikkje lov å gråte eller be de kjappe seg med å dekke alt til igjen. Eg vil bli overflyttet til mitt sykehus, HVORDAN GÅR EG FRAM FOR Å FÅ DET GJORT ASAP? Eg nekter å ligge her lengre, spes. ikkje når eg sitter med ein lege som ikkje liker meg og som eg misliker kraftig. Vurderer å ringe til fritt sykehusvalg og snakke med de, men aner ikkje hva eg skal si.

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... hvordan du oppførte deg? Er det psykiatri i bildet hos deg, eller er det legen som klinke gal? Kan du få byttet lege i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hvordan du oppførte deg? Er det psykiatri i bildet hos deg, eller er det legen som klinke gal? Kan du få byttet lege i det minste?

Eg oppførte meg fint, eg sa bare at eg ville overføres og legen gikk av hengslene omtrent, meinte eg var utakknemlig som ikkje satte pris på å få være her og at eg ikkje forsto kor alvorlig ting var (men å forklare, det gjorde han ikkje). Ingen psykiatri i bildet, nei. Eg veit ikkje, det virker som om det er den legen som er overlege/hovedlege her. Har bare lyst til å gråte no.

Kan noen gi meg eit svar på korleis eg skal gå fram for å bli overflyttet? Evt. kan eg skrive meg ut på eget ansvar, reise heim og skrive meg inn på lokalsjukehuset mitt? Kan vakthavende lege på ettermiddagsskift skrive meg ut? Kan eg bare pakke sakene og reise dersom de ikkje skriver meg ut?

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hudlidelsen din er så spesialisert at du må ligge på et stort sykehus (var det Haukeland?) så er det nok ikke bare å bytte. Nå får du behandling og det er det fritt sykehusvalg går på.

Men ring dem og hør. Har du noen pårørerende som kan være med deg under neste visitt?

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg oppførte meg fint, eg sa bare at eg ville overføres og legen gikk av hengslene omtrent, meinte eg var utakknemlig som ikkje satte pris på å få være her og at eg ikkje forsto kor alvorlig ting var (men å forklare, det gjorde han ikkje). Ingen psykiatri i bildet, nei. Eg veit ikkje, det virker som om det er den legen som er overlege/hovedlege her. Har bare lyst til å gråte no.

Kan noen gi meg eit svar på korleis eg skal gå fram for å bli overflyttet? Evt. kan eg skrive meg ut på eget ansvar, reise heim og skrive meg inn på lokalsjukehuset mitt? Kan vakthavende lege på ettermiddagsskift skrive meg ut? Kan eg bare pakke sakene og reise dersom de ikkje skriver meg ut?

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Du kan skrive deg ut på eget ansvar, ingen kan nekte deg det. Men det er ikke så lurt hvis dette er en alvorlig lidelse. Du kan nok ikke skrive deg inn på lokalsykehuset ditt, for hvis de ikke har kompetansen så er du like langt.

Snakk med neste vakthavende lege, men en lege er sjelden uenig i den som sa noe først, bare så du er forberedt på det.

Hva med sykepleierene, kan de forklare deg hva som egentlig feiler deg bedre? Kanskje de vet noe om å bytte sykehus?

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hudlidelsen din er så spesialisert at du må ligge på et stort sykehus (var det Haukeland?) så er det nok ikke bare å bytte. Nå får du behandling og det er det fritt sykehusvalg går på.

Men ring dem og hør. Har du noen pårørerende som kan være med deg under neste visitt?

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Akkurat nå er eg på bedringens vei, det har ALLE sagt her. Eg får ingen spesielle medisiner (annet enn morfin, men eg tror eg klarer meg uten de dagene eg ikkje skal ha rens og bandasjebytte og det kan de gi meg ved mitt lokale sykehus om de skal bytte) og de gjør intet spesielt for meg, annet enn å nettopp bytte bandasjer på sårene to ganger i uka. De sjekker ikkje sårene utenom og gir meg kun piller/intranvenøs paracet. Medisinene kan eg ta ved mitt lokale sykehus (eller heime, eg gikk på de medisinene fra før av tross alt), bandasjene kan byttes ved mitt lokale sykehus (eller heime, det var ikkje så komplisert), blodprøver kan tas ved mitt lokale sykehus eller legekontor. Men likevel skal de ha meg her... Skal få noe som heter remkade eller remikade neste uke, men eg sa til legen at eg kunne komme tilbake hit for den infusjonen om nødvendig, eg vil ikkje ligge her i enda ei uke kun for det.. Men, neida, eg er ein utakknemlig liten drittunge som bare burde ligge i ro og holde kjeft og slutte å syte og ikkje lide av verken hjemlengsel eller savn etter familie.

Eg aner ikkje hva eg skal spørre om eller noe, lider av telefonskrekk så eg må ha spørsmålene og planen klar på forhånd...Eg har ingen som kan være med, eg er heilt aleine i denne byen og det er ein av grunnene til at eg også vil overføres. Eg vil ikkje være her.

Du kan skrive deg ut på eget ansvar, ingen kan nekte deg det. Men det er ikke så lurt hvis dette er en alvorlig lidelse. Du kan nok ikke skrive deg inn på lokalsykehuset ditt, for hvis de ikke har kompetansen så er du like langt.

Snakk med neste vakthavende lege, men en lege er sjelden uenig i den som sa noe først, bare så du er forberedt på det.

Hva med sykepleierene, kan de forklare deg hva som egentlig feiler deg bedre? Kanskje de vet noe om å bytte sykehus?

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Eg nevnte det til legen og blei ikkje tatt seriøst i eit sekund eingang. Fikk bare fornærmelser kastet i fleisen istede. Eg veit lite om lidelsen, finner lite info på norsk, vet bare at det er sjeldent, smertefullt og kan ta tid å gro. Om eg skriver meg ut og går til legevakten i min heimby, vil de ikkje legge meg inn dit da siden eg skal være innlagt? Kompetansen er kanskje ikkje like god siden de ikkje er spesialister innen området, men de klarer fint å bytte bandasjer og gi meg medisiner. Sykepleierene kan kanskje det, men de er på legen sin side og alle maser og prøver å prakke på seg sin meining (at eg bør bli liggende her). Eg virker kanskje utakknemlig og teit, men eg er lei no og vurderer kraftig å skrive meg ut og snakke med fastlegen min.

TS.

Anonym poster: a5e615579e621b3716ee053edfc55e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du har lest men på NHI står det litt om sykdommen din. http://nhi.no/sykdommer/hud/sar-hudskader-bitt/pyoderma-gangrenosum-18357.html?page=1

Har du noen pårørende (familie eller venner) som kan hjelpe deg? Ringe for deg eller være litt sammen med deg på sykehuset, kanskje snakke med legen eller sykepleierene?

Eller ring fastlegen din og hør med han/henne om videre behandling og at du ikke har lyst til å være på sykehuset, om det ikke er mulighet for å ta kontroller hos h*n.

Remicade er et immundempende middel, hjelper mot denne type hudsykdom, chrons, leddgikt osv. Det gis intravenøst med ca 6-8 ukers mellomrom. Ofte på poliklinikker.

Anonym poster: 7c77ef4d38921f51a634f0af770cf006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg rådar deg til å kontakte pasient- og brukarombodet for å finne ut kva du har rett på. Dei har nok god oversikt, og kan gje deg rettleiing for korleis du kan gå fram, og kva du kan krevje. www.pasientombudet.no

Anonym poster: 5533f30c8089412f2754d67b712b8911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...