Gå til innhold

Mandariner

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg gir opp . heretter spiser jeg kun appelsiner!!!!!

Anonym poster: fbf2cfdff3b5817e271042a13157d1fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du syns det er akkurat det samme å kalle en mandarin for klementin, så er det vel det samme om jeg kaller deg for Per når du heter Olav? Eller Kari når du heter Kristine? Du kaller kanskje en appelsin for en grapefrukt også? For det er jo akkurat det samme!!! :murvegg:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Utover det faktum at det er to forskjellige frukter, som i seg selv er god nok grunn til å skille dem ved navn, kan det jo også legges til at mandariner og klementiner smaker ganske forskjellig, og jeg for min del blir griseskuffa om jeg får mandariner når jeg vil ha klementiner (synes ikke mandariner er på langt nær like gode).

Jeg bor i et land hvor begge selges, og om du sier feil ord her får du feil frukt, enkelt og greit :)

Endret av Mermaid Blues
  • Liker 4
Skrevet

Hvis du syns det er akkurat det samme å kalle en mandarin for klementin, så er det vel det samme om jeg kaller deg for Per når du heter Olav? Eller Kari når du heter Kristine? Du kaller kanskje en appelsin for en grapefrukt også? For det er jo akkurat det samme!!! :murvegg:

Ja, STAKKARS appelsinene! *snuu-hufs*

Skrevet (endret)

Jeg fant nettopp ut at jeg har en ny favorittfrukt: Ugli!

(Fordelen er at man får ha den i fred)

Endret av Lutetium 71
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Vel, det er jo "nøye" på den måten at det er like feil som å kalle klementiner for appelsiner eller sitroner. Men folk skjønner det likevel, fordi misforståelsen er så utbredt. Dog synes jeg bare det er fint å spre den riktige informasjonen videre, da jeg ikke helt ser vitsen i å kalle noe ved feil navn.

Sånn sett er det nøye ja, men alle jeg kjenner og har møtt sier mandarin.

Hvorfor er det sånn egentlig? Solgte de kun mandariner før eller noe? Bare syns det er litt fasinerende at så mange sier feil.

Gjest Borghild
Skrevet

Mandarin er ikke det de litt større med masse steiner i? Føsj, de er ikke gode. Like greit at de ikke selges mer. Jeg har alltid sagt clementiner til clementiner og skjønner ikke hvorfor så mange kaller det mandariner. Blir som å kalle en banan et blåbær. Begge to er jo bær og mandarin og clementin er begge sitrusfrukter, så blir akkurat det samme.

Skrevet

Når ble banan et bær, Borghild? :ler:

Anonym poster: 4148631b58cc1ff510dd204a0997d651

Skrevet

Siden den først begynte å eksistere, egentlig ;)

• Liker 3
Skrevet

Mandarin er et mye penere navn, og så er det litt gøy å irritere sånne som dere.

Anonym poster: d9b2d3a969438293c655947f06d25a9b

Skrevet

Er det forresten noen som vet hvordan man kan se forskjell? For hvis et klementintre voksen i nærheten av et sitrontre vil frukten ha mye stener (i følge frukt.no), hvordan vet man da om det er klementiner eller mandariner som vokser på treet (nei, treet er ikke i Norge).

Skrevet

Siden alltid. Botanisk sett er bananen et bær. Forøvrig er ikke peanøtter nøtter, men belgfrukter. I motsetning til frøene på jordbærene, disse er faktisk nøtter. Tenk det, Hedda.

Anonym poster: 27bd899f071de1f5877b7b8e011f5d92

Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg spiser mandariner, men jeg må kjøpe det på boks -.-

Fordi jeg liker mandariner, selvom det har masse stener i seg...

Jeg får munnsår av klementin :(

Skrevet

Altså, en klementin er mye nærmere en mandarin enn det blåbær og banan er.

Mandarinfamilien:

• Satsuma (Deles igjen i flere varianter som mikan og owari), de fleste hermetiske mandariner er av denne typen
  • Owari, en type satsuma
  • Klementin (finnes forskjellige typer her og), krysning mellom mandarin og pomerans
  • Tangerin (finnes flere typer, honningtangerin er den vanligste)
  • Tangor (temple på norsk?) (hybrid mellom en mandarin og appelsin)

Wikipediaartikkelen

De forskjellige typene mandariner er krysninger mellom mandariner og andre sitrusfrukter.

Så i og for seg er det visst ikke galt å kalle en klementin for en mandarin.

Skrevet

Det heter KLEMENTINER! :opplyser:

:bond:

Sånn, da skal jeg ikke rope mer..

Skrevet

Jeg spiste en mandarin i Spania en gang. Det var et helvete av steiner. Det eneste den frukten duger til er juice. Som forøvrig er bedre enn appelsinjuice.

Jeg fant nettopp ut at jeg har en ny favorittfrukt: Ugli!

(Fordelen er at man får ha den i fred)

Ugli og sweetie er gode frukter. Den numne følelsen man får på leppene er deilig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...