Gå til innhold

Palmeolje

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen gi meg en "opplæring" når det kommer til palmeolje?

Jeg har fått med meg at man bare styre unna, og at det er både av helse- og miljømessige årsaker.

Men konkret hva?

Hva skjer om man får det ikke seg via mat/hvorfor børsen man holde seg unna, og hva slags produkter inneholder dette?

Hva skal man se etter innlegg innholdsfortegnelsen?

Anonym poster: b4eed7e4cc71d136acd0795400618018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen gi meg en "opplæring" når det kommer til palmeolje?

Jeg har fått med meg at man bare styre unna, og at det er både av helse- og miljømessige årsaker.

Men konkret hva?

Hva skjer om man får det ikke seg via mat/hvorfor bør man holde seg unna, og hva slags produkter inneholder dette?

Hva skal man se etter i innholdsfortegnelsen?

Sorry skrivefeil. Rettet noe nå. Autocorrect....

Skrevet

Skriver bare fra mitt eget hode, så det kan være noe feil her. Men:

Regnskogen, som er hjem til mange forskjellige typer dyr og innsekter, blir kappet ned for å lage palmeoljen. Oljen blir laget av palmer, og da det er veldig billig å produsere, øker produksjonen mer og mer. Der det før var et mangfold i forskjellige planter og dyr, blir det nå store åkre med like palmer. Dette er ikke noe gode boforhold for dyrene i regnskogen.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan selve produksjonen går, men vet at det er en del prosesser det må gå gjennom for å bli til palmeolje, og så må det jo selvsagt fraktes rundt om i verden. Ikke veldig gunstig for miljøet, med andre ord.

For å sjekke om maten inneholder palmeolje kan du se etter "vegetabilsk olje" på ingredienslisten. Det er ikke påbudt å skrive hvilken olje du har brukt i produktene, men siden folk er blitt veldig oppmerksomme på hva produktene inneholder, vil ofte de som bruker gode olje skrive hvilken olje som er brukt, står det bare "vegetabilsk olje" kan du forvente at den inneholder palmeolje.

I tillegg tror jeg ikke palmeoljen er så veldig gunstig fettsyresammensetning, og lurer på om denne øker risikoen for hjerte/kar-sykdommer.

Anonym poster: f8f59ff380aa6ac71f76f68d5db8eaa7

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Og det er jammen meg mye som inneholder palmeolje også!

Dessverre. Står det kun "vegetabilsk olje", kjøper jeg det ikke.

http://ezpalmeolj.se...m/mob/listmobil

De blå produktene er altså trygge.

Endret av Badebuksa
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke noe peiling på det, men har fått høre at å kjøpe produkter med plameolje er som å kjøpe seg åreforkalkning. Hvorvidt det stemmer eller ikke skal jeg ikke si noe om, men jeg har jo fått inntrykk av at det ikke er spesielt sunt...

Skrevet

Her er Paleoljeguiden fra Regnskogsfondet og Grønn Hverdag. Veldig grei liste som man kan printe ut, og dermed lett kunne sjekke matvarer man selv bruker, og finne andre alternativer med mindre eller ingen palmeolje i. Listen oppdateres hele tiden,så en må kikke innom gjevnlig.

Palmeolje produksjon er en av hovedårsakene til kraftig avskoging av regnskogen i Indonesia og Malaysia. Her har vi som forbrukere et ansvar å ta! Men selv den mest bevisste forbruker kan ende opp som rådløs, fordi det å lokalisere palmeoljen i matvarene våre faktisk er ganske vanskelig. Den er nemlig kamuflert under navnet "vegetabilsk fett" eller "vegetabilsk olje"!

Helsemessig tetter den blodårer/ kar og øker kolesterolnivået. Ikke bra i det hele tatt!

Virkelig skremmende at mye av spedbarnmat inneholder palmeolje.

Her er også en artikkel fra NRK

Anonym poster: 49c14d3fb25d3d2db0e2742042173be9

• Liker 2
Skrevet

Alternativet er? Rapsolje?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Alternativet er? Rapsolje?

..solsikkeolje.

Skrevet

Alternativet er rapsolje, olivenolje, solsikkeolje, linfrøolje, kokosolje, valnøttolje etc....

Gjest Badebuksa
Skrevet

Alternativet er rapsolje, olivenolje, solsikkeolje, linfrøolje, kokosolje, valnøttolje etc....

Så kokosolje er noe helt annet enn palmeolje og trygt å spise..?

Skrevet

Tusen takk for info og linker!

Jeg gikk inn på siden som viser hvilke produkter (merker) som inneholder palmeolje, og det viste seg at det vi vanligvis spiser var "trygt". Det var godt å se...

Unntatt Smash.. Mmm...

Skrevet

Som en annen har nevnt: hva skal man se opp for utenom palmeolje/veg. olje?

Eller er alle andre ok?

Skrevet

Det er noe som heter økologisk palmeolje også, kosmetikkmerket Green People bruker det blant annet. Det er palmer som blir plantet på et spesielt område og bruker noen år på å vokse opp før de blir kuttet ned og brukt. Så blir det ikke plantet nye palmer før de gamle er borte, denne produksjonen tar årevis, uøkologisk palmeproduksjon foregår dessverre med at regnskogen og dens innbyggere må bøte med livet.

Jeg leser innholdsfortegnelsen på -alt-, er det vegetabilsk olje som ikke kan forklare hva er, kjøper jeg det ikke.

Yum-yum nudler er noe av det verste jeg har sett, det er laget nesten av ren palmeolje, palmeolje i absolutt alt i det.

Anonym poster: 8f2a061caaaf3909b5bc6b8c49625235

Gjest navnelapp
Skrevet

Palmeolje er berre marginalt meir usunt enn kokosolje. Og viss ein ser bort frå kortreist rapsolje så er dei fleste oljar industrielt framstilt, og har reist eit godt stykke før dei kom til Norge. Det beste argumentet mot palmeolje er at utvinninga er ei sterk miljøbelastning. Men kokosdyrking er ikkje mindre miljøbelastande. Også der fortrenger kokosplantasjar urskog, og gjer at vegetasjonen vert meir einsarta og ikkje så egna for eit variert og berekraftig dyreliv.

Så det er ikkje heilt eintydig at palmeolje er den einaste verstingen, og at den er den verste. Den har blitt ei merkesak som miljørørsla har brukt store ressursar på, og som no gir resultat. Nedgangen i forbruket har gått drastisk ned. Men dersom ein erstattar palmeoljen med kokosfeitt og langreist soya- og solsikkeolje så er ein like langt, etter mitt syn.

Helsemessig er smør mykje meir kolesterolaukande enn palmeolje, om ein ser på feittsyresamansettinga.

Skrevet

Det helsemessige problemet med palmeolje i prosessert mat er at den er oksidert og dermed har en toksisk effekt på mange organer, deriblant lever, nyrer, hjerte, lunger og kan påvirke fertilitet.

Fersk, ikke-oksidert palmeolje er ikke verre enn f.eks. kokosolje med tanke på helse.

• Liker 4
Skrevet

Palmeolje er svært billig å produsere og er med på å gi matvarer den strukturen forbrukerne ønsker. Det er derfor den brukes i alt. Det er ikke sånn at man bare kan bytte ut palmeoljen med andre vegetabilske oljer, da disse gjerne er flytende ved romtemperatur og ikke vil ha de egentskapene man er på jakt etter i gitte tilfeller. Alternativet ville vært annet animalsk herdet fett (hvordan høres det ut??).

Palmeolje er i motsetning til de andre vegetabilske oljene stort sett sammensatt av mettede fettsyrer (samme som dyrefett). I type raps, oliven og soya er det flerumettet/enumettet såkalt sunt fett. Det er imidlertid ikke usunt med mettet fett i passe porsjoner og det anbefales at opptil 10 % av energien vi får i oss daglig kommer fra mettet fett.

Som det sies over her, kan prossesert palmeolje danne toksiner og være skadelig i for store mengder. Palmeolje inneholder også fettsyrer som er ekstra effektive på å samle dårlig kolesterol i blodårene, noe som øker faren for hjerte- karsykdommer.

Det skal sies at mettet fett og også noen av de samme "skadelige" fettsyrene finnes i både melk og meieriprodukter og i morsmelk - helt naturlig!

Men for Guds skyld, palmeoljebruken i alle slags varer må ned, ikke minst for miljøets del!

Anonym poster: eb51c8f20b3f3295eb8bd98248c092f3

Skrevet

Dette er jo faktisk ikke den typen palmeolje vi snakker om. Dette er (uraffinert) "palm oil", noe mange anser som sunt - særlig hvis man først skal benytte seg av høye temperaturer. Det selges faktisk på helsekost (ikke det at det automatisk gjør det "sunt" - men bare for å se det fra et annet perspektiv). Det er nok "palm kernel oil" som er verstingen.

Gjest gjest17
Skrevet

Dette er jo faktisk ikke den typen palmeolje vi snakker om. Dette er (uraffinert) "palm oil", noe mange anser som sunt - særlig hvis man først skal benytte seg av høye temperaturer. Det selges faktisk på helsekost (ikke det at det automatisk gjør det "sunt" - men bare for å se det fra et annet perspektiv). Det er nok "palm kernel oil" som er verstingen.

Det står da om begge deler i artikkelen? Men bra du gjør oss oppmerksomme, det er nok lett å blande dem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...