Ea_ Skrevet 2. desember 2012 Forfatter #21 Skrevet 2. desember 2012 Jeg synes du har et godt poeng, Yvonne om at gjestene faktisk sannsynligvis er ganske mette på det tidspunktet, vi har jo stappet dem hele dagen, så da drikker nok folk ikke like mye som hvis det skulle være en vanlig tur på byen.
Gjest lisha Skrevet 2. desember 2012 #22 Skrevet 2. desember 2012 (endret) Vi skal ikke ha fri bar! vi serverer velkomstdrink, rikelig med øl/vin til maten og kaffe avec Gjestene har mulighet for å ta med seg medbragt (har spurt flere i familien om hva de syns, og de syns det er veldig greit) vann, te, kaffe og brus vil være tilgjengelig hele tiden, og det ordner selvfølgelig vi red: at gjestene kan ta med medbragt, vil stå i invitasjonen også. syns det er veldig greit jeg, da får folk ta med seg den drikken de liker å kose seg med! og skulle vi hatt fri bar, så er både jeg og sambo redd for at enkelte heller nedpå, og vil lage litt kvalme. der er noen som desverre ikke klarer å stoppe så lett, og kan oppføre seg lite fint.. men hvis de da må ta med selv, så håper vi at de vil begrense seg litt. Vi vil at alle skal kose seg, men vi vil ikke ha noe fyllefest. Endret 2. desember 2012 av lisha 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 2. desember 2012 #23 Skrevet 2. desember 2012 Medbragt er vel den eneste jeg har et lite aber med... Samboeren min foreslo det, men ble ganske rast nedstemt. Det skiller jo nesten ingenting på å ha fri og at gjestene tar med seg resten, dessuten tror jeg at det mister noe av sjarmen ved at det er plastposer fra Rimi, juicekartonger og ølflasker rundt på bordene som et annet vorspiel. For ikke å snakke om at jeg ser for meg et fyllekalass... Men jeg overdramatiserer sikkert, og så lenge gjestene synes det er et godt alternativ er det jo helt greit. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2012 #24 Skrevet 2. desember 2012 Når det er sagt, så har jeg på ingen måte reagert negativt i de bryllupene hvor det har vært betalbar etter middagen - så lenge jeg ikke har fått følelsen av at brudeparet har kuttet i bevertningen av gjestene for å bruke mer penger på seg selv (klær, bryllupsreise og slikt). Kan funke helt fint med et sånt opplegg og, bare husk å informere om det på forhånd slik at folk har med seg penger Anonym poster: 5ad362e4638eaa0395fd7a076c23c3bb Nemlig... Folk setter av en hel dag for å være sammen med brudeparet, da syns jeg ikke det er riktig at folk skal betale for alkoholen. Det er smålig. Skal man gifte seg skal man råd til å betale det det koster eller la være. Enig. 1
Ea_ Skrevet 2. desember 2012 Forfatter #25 Skrevet 2. desember 2012 Bra du fant noen å være enig med da, Gjest!
CathFoto Skrevet 3. desember 2012 #26 Skrevet 3. desember 2012 Jeg synes ikke man trenger fri bar når det er drikke til maten, men jeg mener at de må opplyses at "etter middagen har dere anledning til å kjøpe drikke i baren"og om baren kun tar kontant må det opplyses om(har skjedd da jeg var gjest). Vi skal ha fri bar, og spurte på Månefisken om deres erfaringer rundt dette med 65 gjester, og de sa at i snitt kom regningen da på 35.000,- men at de ikke kunne garantere selvfølgelig. Nå var Månefisken opptatt på "vår dato"så vi endte opp med et sted vi kan ha med drikke selv, og da havner vi på nærmere 10.000,-
Petalouda Skrevet 5. desember 2012 #28 Skrevet 5. desember 2012 Er enig med Gjest. Jeg syns i alle sammenhenger at det er ufint å invitere til noe og så be gjestene ha med selvforsyning. Jeg ble invitert i førtiårslag en gang. I invitasjonen stod det : Min kjære Trude fyller førti og vi inviterer til fest på bla bla. Ta med en rett til felles koldtbord, og det du vil drikke. Gavelisten ligger på bla bla bla, det kan nevnes at hun er veldig glad i spa og opplevelser. Hilsen Knut. Seriøst. Her skulle man altså både ha med mat, drikke og gave. Fullstendig idioti. Og jeg får litt den samme følelsen når jeg blir invitert i en tilstelning der jeg må betale for noe selv. Samme følelsen med kaffegjester. Enten er man -gjest- eller så er man -ikke- sekunda rangering er tullete i mitt hode. Og det blir det samme med fri bar eller ikke. Enten har man råd til så mange gjester, eller så har man det ikke. Etter mitt skjønn er det bedre å ikke ha bar i det hele tatt enn å forvente at gjestene skal bruke lommeboka. 2
Arkivskap Skrevet 5. desember 2012 #29 Skrevet 5. desember 2012 Vi serverer vin til maten og noe til kaffen. Men resten må de kjøpe selv. Vi skal ha selskapet på hotell. Hadde vi hatt selskapet privat, så kunne vi vurdert fri bar, men kanskje like greit å unngå "rølpefylla" (som det fort kan bli med fri bar og den gjestelisten).
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #30 Skrevet 5. desember 2012 Syns fri bar er selvsagt i ett bryllup, og kommer ikke til å gifte meg før vi har råd til å ha det bryllupet jeg vil ha. Det trekker ned helheten syns jeg om gjestene skal ha med lommeboka. Her inviteres det til bryllupsfest forhåpentligvis kun en gang i livet og da skal den festen være på brudeparets regning. Er dyrt allerede å være gjest i bryllup. Bonger kan gå, men syns det er ganske tacky og medbrakt er hvertfall utelukket. Dersom en har leid ett sted hvor medbrakt er lov så kan en kjøpe inn drikke i Sveirge e.l. Og lære de som skal stå i baren noen enkle drinker og ellers ha alt av hva som er vanlig. Anonym poster: e64253455a8ebbcef9cae257f1a7f133 4
Ea_ Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #31 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Er enig med Gjest. Jeg syns i alle sammenhenger at det er ufint å invitere til noe og så be gjestene ha med selvforsyning. Jeg ble invitert i førtiårslag en gang. I invitasjonen stod det : Min kjære Trude fyller førti og vi inviterer til fest på bla bla. Ta med en rett til felles koldtbord, og det du vil drikke. Gavelisten ligger på bla bla bla, det kan nevnes at hun er veldig glad i spa og opplevelser. Hilsen Knut. Seriøst. Her skulle man altså både ha med mat, drikke og gave. Fullstendig idioti. Og jeg får litt den samme følelsen når jeg blir invitert i en tilstelning der jeg må betale for noe selv. Samme følelsen med kaffegjester. Enten er man -gjest- eller så er man -ikke- sekunda rangering er tullete i mitt hode. Og det blir det samme med fri bar eller ikke. Enten har man råd til så mange gjester, eller så har man det ikke. Etter mitt skjønn er det bedre å ikke ha bar i det hele tatt enn å forvente at gjestene skal bruke lommeboka. Takk for innspill. Jeg skjønner hva du mener, og vi har vel egentlig bestemt oss for fri bar med et noe enklere utvalg. (Utestedet vi skal ha det på sa det vanligste var å ha betal-bar på kvelden og foreslo selv at vi kunne fjerne de dyreste alternativene hvis vi ønsket å gå for fri). Jeg synes imidlertid det er et hav av forskjell på å måtte ha med mat og i tillegg be om dyr gave til det å ha betale i baren etter kl 22.. (etter velkomstdrikk med fingermat, ubegrenset med vin til 3-retters og kaffe avec). Den invitasjonen du skrev om var passe frekk. Jeg er forøvrig helt enig i det med kaffegjester. De vi skal inviterer skal bli invitert til hele dagen. redigert: skrivefeil Endret 5. desember 2012 av Ea_
Arkivskap Skrevet 5. desember 2012 #32 Skrevet 5. desember 2012 Dere som syns det er selvsagt med fri bar. Jeg skal ha et stort bryllup. Mener dere da at jeg ikke kan ha stort selskap fordi jeg ikke tar meg råd til de ekstra 20 000 + det vil komme på å ha fri bar? 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #33 Skrevet 5. desember 2012 Syns fri bar er selvsagt i ett bryllup, og kommer ikke til å gifte meg før vi har råd til å ha det bryllupet jeg vil ha. Det trekker ned helheten syns jeg om gjestene skal ha med lommeboka. Her inviteres det til bryllupsfest forhåpentligvis kun en gang i livet og da skal den festen være på brudeparets regning. Er dyrt allerede å være gjest i bryllup. Bonger kan gå, men syns det er ganske tacky og medbrakt er hvertfall utelukket. Dersom en har leid ett sted hvor medbrakt er lov så kan en kjøpe inn drikke i Sveirge e.l. Og lære de som skal stå i baren noen enkle drinker og ellers ha alt av hva som er vanlig. Anonym poster: e64253455a8ebbcef9cae257f1a7f133 Vi kommer ikke til å ha fri bar, skal holde bryllupet i et lokale hvor medbrakt ikke er lov. For våres del har det ikke noe med økonomien å gjøre. Jeg ser ikke noen grunn til at vi skal ha fri bar, jeg ønsker ikke at gjestene bare skal kunne gå og forsyne seg. I de bryllupene jeg har vært i, har det aldri vært fri bar. Det er mange unge i 20 årene som gifter seg, alle har ikke nødvendigvis like god råd. Jeg synes det er mye bedre at de velger å gifte seg og dele dagen med venner og familie uten fri bar. Enn at de må vente i flere år fordi de må bruke 60 000 på alkohol. I alle bursdager jeg har vært i har det også vært vanlig å ha med egen drikke til etter maten. Anonym poster: 7b6469f00969b31d1ebf807ddc8fc38e 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #34 Skrevet 5. desember 2012 Dere som syns det er selvsagt med fri bar. Jeg skal ha et stort bryllup. Mener dere da at jeg ikke kan ha stort selskap fordi jeg ikke tar meg råd til de ekstra 20 000 + det vil komme på å ha fri bar? De mener vel at du må utsette bryllupet og spare mer. Tull spør du meg Anonym poster: 7b6469f00969b31d1ebf807ddc8fc38e
Ea_ Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #35 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Dere som syns det er selvsagt med fri bar. Jeg skal ha et stort bryllup. Mener dere da at jeg ikke kan ha stort selskap fordi jeg ikke tar meg råd til de ekstra 20 000 + det vil komme på å ha fri bar? Noen mener tydeligvis det, Arkivskap. Noen mener at da skal man: 1. lar vær å arrangere bryllup i det hele tatt 2. bør invitere færre gjester 3. må vente til man har råd til alt 4. at man må regne med at gjestene ikke gidder å komme hvis det ikke er fri bar, og generelt at man er både gnien, smålig og ufin. Jeg synes ikke det, og ikke de fleste andre som har svart heller. For oss kan det fort bli 35.000, og det er jo en stor (!) sum. For vår del er dette penger jeg gjerne skulle puttet inn i "finne på enda-mer-moro-for-gjestene"- posten, og det var derfor vi var usikre.. Ikke fordi jeg ville ha mer på brudekjole eller bryllupsreisepostene. Nå ser det ut som dette (fri bar) er noe vi kommer til å prioritere likevel, men jeg synes ikke det er feil å ikke gjøre det. redigert: skriveslurvefeil igjen Endret 5. desember 2012 av Ea_ 1
Anglofil Skrevet 5. desember 2012 #36 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Dere som syns det er selvsagt med fri bar. Jeg skal ha et stort bryllup. Mener dere da at jeg ikke kan ha stort selskap fordi jeg ikke tar meg råd til de ekstra 20 000 + det vil komme på å ha fri bar? Nei. Hva du/dere velger å gjøre har jeg ingenting med. Hvis det var mitt bryllup derimot ville jeg ventet og spart opp hele beløpet. Men det er ikke mitt bryllup det er snakk om, ergo har jeg ingenting med hva andre velger å gjøre. Jeg kan si hva jeg mener ift fri bar generelt, det betyr dog ikke at jeg mener eller forventer at det skal legge føringer for andre. Mvh Yvonne Endret 5. desember 2012 av Yvonne 3
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2012 #37 Skrevet 5. desember 2012 Hadde jeg ikke fått fri bar som gjest, så hadde jeg tatt med en treliters dunk med hvitvin selv. Blir billigere for meg det og stilen trenger jeg ikke å tenke på siden vertskapet har hevet det ut av vinduet allerede. 6
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. desember 2012 #38 Skrevet 5. desember 2012 Ser ikke problemet med å snobbe ned og finne seg et lokale som passer for det budsjettet man faktisk har til rådighet fremfor å leke luksusdyr mens andre betaler regningen. Det er ingenting galt med grendehus eller lokaler der man står for det meste selv. Jeg skjønner dere godt at det blir for dyrt for de aller fleste, oss også absolutt, men man ønsker jo å være det beste vertskapet for en dag som dette. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #39 Skrevet 5. desember 2012 Jeg mener det bør være fri bar i ett bryllup. jeg har virkelig ikke tenkt til å bruke penger på se pen ut, komme meg frem og tilbake til lokalet, kjøpe gave som brudeparet allerede har skrevet opp på en gaveliste OG måtte ta med meg alkohol selv. Jeg syns det blir litt for smålig. Men samtidig... Jeg venter heller ett år med å gifte meg, fremfor å måtte spinke og spare på alt. Anonym poster: b90c2ad01b923f0d6dbc5f46e2a9b261 2
Arkivskap Skrevet 5. desember 2012 #40 Skrevet 5. desember 2012 Hehe, engasjerende tema... Vi har valgt å ha festen vår på hotel. Dette fordi de forsamlingshusene i nærheten er lite egna. Mye fordi vi får mange tilreisende og det er lite egna plasser å overnatte. Vi ønsker å ha en hyggelig fest med storfamilien. Dette medfører at det hadde blitt veldig dyrt for oss å spandere alt. Vi ønsker heller ikke å spare i flere år bare for en fest. Så jeg håper at gjestene våre ikke blir fornærma og ikke ønsker å komme fordi at vi ikke har fri bar. Må også nevne at vi har skrevet i invitasjonene at vi ikke ønsker gaver. Skal heller ikke ha dyr kjole, blomster, pynt og fjas, bryllupsreise osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå