Gå til innhold

Studielån - betale ned med en gang?

Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Til våren er jeg ferdig utdannet og kommer til å ha et studielån på ca 90 000 etter at en del er gjort om til stipend.

Hvis jeg får meg jobb, så vurderer jeg å betale ned alt med en gang.

Har opptjente sparepenger fra et jobbår før jeg begynte å studere.

Kommer til å ha igjen ca 15 000 da.

Men er det dumt å gjøre det?

Fordeler og ulemper?

Unngår vel at det hoper seg opp renter som man også må betale ned.

Ikke plan om å kjøpe hus de første 3 årene.

Er alene.

Men vil jo spare til det også og har nettopp opprettet BSU.

Men må liksom begynne på nytt med sparingen hvis jeg bruker nesten alt på lånet med en gang.

Har ikke andre lån.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studielånet er som regel mye billigere enn et boliglån. Det kan derfor svare seg å ikke betale ned dette om du har tenkt å kjøpe bolig i nærmeste fremtid. Betingelsene for nedbetaling er også det gunstige du kommer borti når det gjelder lån.

Anonym poster: 23fd3a004a45ac7d8e5076411d8d7656

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Regner med å få utbetalt lønn på rundt 16 000 i mnd.

Og planlegger å finne hybel til rundt 4000-5000 i mnd. Og kjøpe en billig bil uten å ta opp lån.

Så det blir litt faste utgifter.

Og etterhvert kjøpe hund og det har jo også sine faste utgifter.

Tenkte da at det var greit å slippe fast nedbetaling på lån og heller betale ned alt på en gang og være ferdig med det, men hvis det er bra fordeler så bør kanskje sparepengene bare stå på sparekonto så får lånet komme i tillegg til de faste utgiftene.

Blir kanskje litt hardt budsjett, men får leve med det og heller spare til bolig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Regner med å få utbetalt lønn på rundt 16 000 i mnd.

Og planlegger å finne hybel til rundt 4000-5000 i mnd. Og kjøpe en billig bil uten å ta opp lån.

Så det blir litt faste utgifter.

Og etterhvert kjøpe hund og det har jo også sine faste utgifter.

Tenkte da at det var greit å slippe fast nedbetaling på lån og heller betale ned alt på en gang og være ferdig med det, men hvis det er bra fordeler så bør kanskje sparepengene bare stå på sparekonto så får lånet komme i tillegg til de faste utgiftene.

Blir kanskje litt hardt budsjett, men får leve med det og heller spare til bolig? :)

Svært dumt. For det første har du sikkert et ønske om å eie bolig etterhvert. Da trenger du 15% egenkapital, og det er derfor lurt å spare penger fremfor å betale ned alt på studielånet. For det andre er studielånet et svært billig lån, så den dagen du får boliglån eller billån, så er det bedre å betale ned raskere på disse.

Det er i grunn INGEN gode argumenter for å betale ned studielånt raskere enn du trenger, med mindre du aldri har tenkt til å eie hverken hus eller bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du glemmer en ting. :)

Så lenge du ikke har planer om å gjemme pengene i en madrass så vil du jo få renteinntekter på dem. Du skal ikke lete lenge etter en bank som tilbyr bedre rente på høyrentekonto enn hva du må ut med til lånekassen. Så du får jo et romsligere budsjett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmurfeLurfen

Svært dumt. For det første har du sikkert et ønske om å eie bolig etterhvert. Da trenger du 15% egenkapital, og det er derfor lurt å spare penger fremfor å betale ned alt på studielånet. For det andre er studielånet et svært billig lån, så den dagen du får boliglån eller billån, så er det bedre å betale ned raskere på disse.

Det er i grunn INGEN gode argumenter for å betale ned studielånt raskere enn du trenger, med mindre du aldri har tenkt til å eie hverken hus eller bil.

Ok, takk for svar :)

Får i tillegg til alle utgiftene prøve å spare litt innimellom også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg bør det legges til at om du skulle miste jobben kan du fryse innbetalinger til lånekassen, det kan du ikke på et boliglån. Sånn sett er det tryggere å betale fortere ned på kommende boliglån enn på studielånet...

Anonym poster: 71362dd52ca609e02f4111b8e8c80574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Et studielån på 90000 gir heller ikke spesielt høye månedlige avdrag. spesielt ikke i disse tider med så lave renter.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Behold studiegjelda og spar heller opp egenkapital.

Husk også at gjeldsrenter gir skattefradrag. Så om du sparer BSU (om du er i den alderen) samt betaler ned på lånet så kan du få med deg noen tusenlapper ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Takk dere, skal følge forslagene deres :)

Jeg tror du glemmer en ting. :)

Så lenge du ikke har planer om å gjemme pengene i en madrass så vil du jo få renteinntekter på dem. Du skal ikke lete lenge etter en bank som tilbyr bedre rente på høyrentekonto enn hva du må ut med til lånekassen. Så du får jo et romsligere budsjett.

Kunne du forklart dette litt nærmere?

Er ikke særlig inne på lån, renteinntekter og sånn... Men prøver å sette meg inn i det :)

Det meste av pengene mine står på Sparekonto og nettopp opprettet BSU så det blir 20 000 inn der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Takk dere, skal følge forslagene deres :)

Kunne du forklart dette litt nærmere?

Er ikke særlig inne på lån, renteinntekter og sånn... Men prøver å sette meg inn i det :)

Det meste av pengene mine står på Sparekonto og nettopp opprettet BSU så det blir 20 000 inn der.

:)

Du får fradrag for rentene du betaler på lånet. Dvs, at dersom du betaler inn eksempelvis 2000 i mnd, så er en viss andel av disse pengene renter (som banken skal ha for å ha gitt deg lånet), og så er det bare sånn at du får penger tilbake (fradrag) for rentene du har betalt. På boliglån er det 28%, husker ikke hva det er på studielån, men sikkert noe i samme duren.

Enkelt forklart så er det alltid bedre å IKKE ha lån på noe som helst, for selv om du får fradrag på rentene, så betaler du likevel inn renter. Men samfunnet er lagt opp slik at de aller aller fleste må ha lån en stor periode av livet, og siden studielånet er såpass gunstig, så er det dumt å kvitte seg med det før du har kvittet deg med andre, mindre gunstige lån.

Bruk BSU flittig, og sett inn så mye penger du kan der så tidlig på året som mulig. Da får du mest renteinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Du får fradrag for rentene du betaler på lånet. Dvs, at dersom du betaler inn eksempelvis 2000 i mnd, så er en viss andel av disse pengene renter (som banken skal ha for å ha gitt deg lånet), og så er det bare sånn at du får penger tilbake (fradrag) for rentene du har betalt. På boliglån er det 28%, husker ikke hva det er på studielån, men sikkert noe i samme duren.

Enkelt forklart så er det alltid bedre å IKKE ha lån på noe som helst, for selv om du får fradrag på rentene, så betaler du likevel inn renter. Men samfunnet er lagt opp slik at de aller aller fleste må ha lån en stor periode av livet, og siden studielånet er såpass gunstig, så er det dumt å kvitte seg med det før du har kvittet deg med andre, mindre gunstige lån.

Bruk BSU flittig, og sett inn så mye penger du kan der så tidlig på året som mulig. Da får du mest renteinntekter.

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette tilfellet kan det godt være at det lønner seg å beholde lånet. Du vil kunne få høyere rente på pengene dine i banken enn hva lånekassen krever.

Si at du skylder 90000. Med lånekassens rente blir det ca 200 kroner i måneden i renter. Setter du det inn på en konto med 4% rente får du 300 kroner i måneden i renter. Dermed går du 100 kroner i pluss hver måned.

Avdragene kommer jo i tillegg, men lånet skal jo betales ned uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ned Lånekasse-lånet så fort jeg hadde mulighet. De vil aldri lønne seg å ha lån som genererer renter fremfor å betale ned alt med en gang, men selvsagt bør man ikke prioritere å betale ned Lånekassen hvis man har andre lån som har dårligere betingelser. Jeg har imidlertid ikke planer om å ta opp huslån eller noe annet, så da lønte det seg for meg.

Anonym poster: 433701943f29532d933fc42d4b38e3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Jeg betalte ned Lånekasse-lånet så fort jeg hadde mulighet. De vil aldri lønne seg å ha lån som genererer renter fremfor å betale ned alt med en gang, men selvsagt bør man ikke prioritere å betale ned Lånekassen hvis man har andre lån som har dårligere betingelser. Jeg har imidlertid ikke planer om å ta opp huslån eller noe annet, så da lønte det seg for meg.

Anonym poster: 433701943f29532d933fc42d4b38e3c4

Nja. Har du sparekonto med bedre rente enn lånekassen sin, så er det fullt mulig å tjene på det. Og når du i tillegg får fradrag på skatten for rentebetaling så lønner det seg. Hvor mye det lønner seg kommer jo an på situasjonen man er i, og når man har mulighet til å betale ned og ikke skal ha andre lån noen gang, så ser jeg at man kan velge å betale ned alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Har du sparekonto med bedre rente enn lånekassen sin, så er det fullt mulig å tjene på det. Og når du i tillegg får fradrag på skatten for rentebetaling så lønner det seg. Hvor mye det lønner seg kommer jo an på situasjonen man er i, og når man har mulighet til å betale ned og ikke skal ha andre lån noen gang, så ser jeg at man kan velge å betale ned alt.

Men husk at man betaler skatt av renteinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Du betaler skatt på "alle" inntekter, det gjør da vel ikke inntektene noe mindre verdt? Samtidig så får du jo som nevnt skattefradrag for rentekostnadene. Å ikke nedbetale studielånet lønner seg uansett, så lenge sparekonto gir høyere rente enn kostnadene ved lånet. Og dette ekskluderer i tillegg den økte likviditeten man får ved å ha disse pengene tilgjengelig på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet betalt alt, slik at jeg fikk minst mulig å betale på når tiden for hus kommer :)

Eller tror du at du greier å betale på både studielån og huslån på samme tid? (avhenger av inntekt)

Vet ikke hva bankene tenker når en har et slikt lån på si, men jeg hadde nok pustet lettere ut om jeg hadde hatt et lån som alt var nedbetalt :)

Hører noen sprer lønnen sin , slik at noe av det går til nedbetaling av studielån.. og annet til boligsparing.

Poenget er at du skal kunne leve med løsningen du foretar deg :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...