AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Nå er jeg frustrert og litt sint på hele prevensjonssystemet. Jeg har migrene, og fikk derfor beskjed om at det ikke er noen form for prevensjon jeg kan bruke. Jeg har gått på p-piller i 5 år, og fikk beskjed om å slutte på dagen da legen forstod at jeg har migrene. Det må da være flere her som har migrene og likevel har prevensjon? Jeg er midt i et studie, ønsker barn om noen år, men jeg er nødt til å ha en stabil økonomi og utdannelse først. Nå har jeg vært uten prevensjon i flere måneder, og slik blir det tydeligvis fremover også. Jeg trenger råd. For øyeblikket bruker jeg og samboer kondom, men det føles så feil å styre med det etter flere år uten. Noen i samme situasjon? Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 Sliter veldig med migrene selv,eneste prevansjon jeg kan bruke er kobberspiral. Anonym poster: c0da80d151ba42849eb536906c1f2b05
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #3 Skrevet 27. november 2012 Søstra mi har migrene og har fått satt inn kobberspiral, man må ikke ha født for å få det, hun har aldri født. Anonym poster: c3c22eb1441b437f251bb494deda733e
lillemeg90 Skrevet 27. november 2012 #4 Skrevet 27. november 2012 Jeg har migrene, og har prøvd alt uten spiral, psprøyte og stav... Legen har aldri sagt at jeg ikke kan gaå på hormonell prevensjon, men om jeg gjør det har jegg så og si hatt daglig migrene...
Gjest WendyClear Skrevet 27. november 2012 #5 Skrevet 27. november 2012 Søstra mi har migrene og har fått satt inn kobberspiral, man må ikke ha født for å få det, hun har aldri født. Anonym poster: c3c22eb1441b437f251bb494deda733e Leger råder ofte ikke de som ikke har født til å ta spiral, da det kan gi arrdannelse på eggleder som gjør det vanskelig å bli gravid senere. Men dette er jo en risiko man kan velge å ta, tror ikke det skjer så altfor ofte. En annen ting som gjør at kobberspiral ikke er så "utbredt" er at den kan gi økt blødning, så det forutsettes jo da at en ikke har så kraftig menstrasjon i utgangspunktet.
Therrie Skrevet 27. november 2012 #6 Skrevet 27. november 2012 Jeg har vært plaget med migrene i en del år. Den ble hyppigere da jeg var 16 og begynte på mercilon. Kunne ha migrene dagesvis. Gikk til helsesøster, da hun sa mercilonen var med på å påvirke de hyppige migreneanfallene mine. Så fikk jeg prøve en ny type p-piller som er "beregnet" på de med migrene. De heter cerazette. Jeg har gått på de i 3 år nå. Gikk fra å ha migrene noen dager i måneden, til å ha migrene en gang i året! Anbefales på det sterkeste. Mulig de funker forskjellig fra person til person. Men det er verdt et forsøk =)
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #7 Skrevet 27. november 2012 Litt godt å høre at det er flere! Ja, den kobberspiralen fikk jeg beskjed om var det eneste alternativet. Men min fastlege ville ikke råde meg til å bruke den fordi jeg ikke har født barn. Kanskje er det ikke så farlig lenger, men jeg er livredd for å ikke kunne få barn i fremtiden så jeg ønsker ikke å ta sjansen på det. Therrie, jeg fikk også cerazette! Prøvde det i to år, men blødde konstant, gikk ned i vekt og fikk cyster på eggstokkene om og om igjen. Så derfor var jeg nødt til å slutte. Men som du sier, så vet jeg at den har fungert for flere venninner med migrene! Men er det noen som har brukt et slikt apparat som måler temp i munnen, slik at man kan holde styr på eggløsning? Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #8 Skrevet 27. november 2012 Litt godt å høre at det er flere! Ja, den kobberspiralen fikk jeg beskjed om var det eneste alternativet. Men min fastlege ville ikke råde meg til å bruke den fordi jeg ikke har født barn. Kanskje er det ikke så farlig lenger, men jeg er livredd for å ikke kunne få barn i fremtiden så jeg ønsker ikke å ta sjansen på det. Therrie, jeg fikk også cerazette! Prøvde det i to år, men blødde konstant, gikk ned i vekt og fikk cyster på eggstokkene om og om igjen. Så derfor var jeg nødt til å slutte. Men som du sier, så vet jeg at den har fungert for flere venninner med migrene! Men er det noen som har brukt et slikt apparat som måler temp i munnen, slik at man kan holde styr på eggløsning? Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe Første gang jeg fikk satt inn kobberspiral hadde jeg ikke fått barn enda.Begynner å bli noen år siden de fant ut at det går helt fint med spiral selv om du ikke har fått barn enda. Anonym poster: c0da80d151ba42849eb536906c1f2b05
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #9 Skrevet 27. november 2012 Okei. Det er bare det at jeg har vært hos to ulike leger og de er ikke enige. Den ene sier at nyere forskning viser at det ikke har noe å si om man har vært gravid eller ikke. Derimot sier hun at det er fort gjort å få flere cyster på eggstokkene og større blødning. Den andre legen sier at han ikke anbefaler meg spiralen, fordi jeg er ung og ikke har født. Da blir man jo litt i tvil! Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
Therrie Skrevet 27. november 2012 #10 Skrevet 27. november 2012 Trist å høre at den ikke funket =( Cerazette er dritt sånn, funker bra på noen, og dårlig på noen. Du får ha lykke til! Håper du finner ut noe =) Misunner deg ikke den migrenen! 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 Okei. Det er bare det at jeg har vært hos to ulike leger og de er ikke enige. Den ene sier at nyere forskning viser at det ikke har noe å si om man har vært gravid eller ikke. Derimot sier hun at det er fort gjort å få flere cyster på eggstokkene og større blødning. Den andre legen sier at han ikke anbefaler meg spiralen, fordi jeg er ung og ikke har født. Da blir man jo litt i tvil! Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe Skjønner du er i tvil,jeg kan bare prate ut fra egen erfaring,jeg fikk ikke cyster eller større blødning.Jeg anbefaler deg å gjøre det,å bli gravid er vel et mye verre alternativ? Anonym poster: c0da80d151ba42849eb536906c1f2b05
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Ja, det er jo fint å høre at flere har fått den, for da kan det jo umulig være så farlig. En graviditet hadde ikke passet så godt inn i livssituasjonen min nå. Så derfor har jeg betalt mange tusen hos privat gynekologklinikk for hos legen har jeg bare fått svaret at det ikke er noe å gjøre med problemet. Nå er jeg forøvrig 5 dager for sen med menstruasjonen, så stressnivået ovenfor hele situasjonen er litt høy akkuratt nå. Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Jeg er fryktelig plaget med migrene, men fungerer greit å gå på P-ring. Det eneste er at jeg ikke kan ha pause med ringen slik man skal 1 uke. Har ikke hatt mensen på 2 år, ganske herlig å slippe. Anonym poster: 7718a2bdf416a5282733a9eac9186ed6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Gynekologen min ringte i stad og sa at jeg ikke måtte begynne på p-ringen hun hadde gitt meg fordi det ikke er anbefalt ved migrene. Har du fått den anbefalt? Jeg blir totalt forvirret, synes alle leger sier forskjellig. Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
Jolene Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Jeg har hormonspiral. Kobber skal du ikke ha dersom du ikke har født barn fordi de øker en sjangse for å bli steril. Synes den funker knallbra, og skal til sommeren til legen for å sette inn en ny en. Å få meg spiral var noe helt annet enn p-piller! Brukte selc cerazette fordi de inneholder mindre hormoner enn andre typer p-piller, men jeg fikk konstant mensen av dem. Etter å ha gått over til spiral har jeg fått mindre blødninger og mindre vondt ifm mensen, dessuten så merkes den ikke av min partner. Bare det å slippe å måtte tilføre kroppen masse unødvendige hormoner (her virker hormonene kun lokalt) gjorde meg i bedre form, nettopp fordi jeg ikke fikk like hyppige migreneanfall samt mindre smerter. Jeg sier hormonspiral!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Gynekologen min ringte i stad og sa at jeg ikke måtte begynne på p-ringen hun hadde gitt meg fordi det ikke er anbefalt ved migrene. Har du fått den anbefalt? Jeg blir totalt forvirret, synes alle leger sier forskjellig. Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe Fastlegen min sa at hvis jeg hoppet over mensen (ikke har ringfri uke) så skulle ikke det ha noe innvirkning. Har alltid hatt migrene rundt 2 ganger i uken, og synes ikke det har blitt noe verre på p-ringen. Er ikke godt å si hva som er rett nei, merker jeg ble litt usikker selv her. Anonym poster: 7718a2bdf416a5282733a9eac9186ed6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Hun sier at grunnen til at det ikke er anbefalt er ikke at migrenen blir værre, men at man er mer utsatt for blodpropp. Men jeg kan ingenting om dette her, er bare et forvirret hode. Gitte89, jeg vurderer å prøve hormonspiral. Det er flere jeg kjenner som har snakket positivt om den. Det eneste som holder meg litt tilbake er at gynekologen sa at siden jeg tydeligvis får cyster på eggstokkene av disse hormonene, vil jeg mest sannsynlig få det av hormonspiralen også fordi det er samme hormoner. Men det må absolutt vurderes, det er ikke ideelt å være uten prevensjon! Takk for tips Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Jeg har hormonspiral. Kobber skal du ikke ha dersom du ikke har født barn fordi de øker en sjangse for å bli steril. Synes den funker knallbra, og skal til sommeren til legen for å sette inn en ny en. Å få meg spiral var noe helt annet enn p-piller! Brukte selc cerazette fordi de inneholder mindre hormoner enn andre typer p-piller, men jeg fikk konstant mensen av dem. Etter å ha gått over til spiral har jeg fått mindre blødninger og mindre vondt ifm mensen, dessuten så merkes den ikke av min partner. Bare det å slippe å måtte tilføre kroppen masse unødvendige hormoner (her virker hormonene kun lokalt) gjorde meg i bedre form, nettopp fordi jeg ikke fikk like hyppige migreneanfall samt mindre smerter. Jeg sier hormonspiral! Unnskyld meg,men hvor i alle dager har du det fra,at kobberspiral kan gjøre deg steril?Hvis man får migrene av minipiller så får man det også av hormonspiral!Det at hormonspiral kun virker lokalt,stemmer ikke,det blir tatt opp i kroppen på samme måte som minipiller.Går ut fra at du skjønner at hormonene i spiralen ikke skjønner at de kun skal holde seg i og rundt egglederene,hormonene blir tatt opp i blodet,som du sikkert vet,så sirkulerer blodet rundt i kroppen. Vi som har diagnose hormonel migrene skal IKKE bruke noen form for prevansjon som inneholder hormoner.Er det vanlig migrene man har,så er det ikke sikkert at du reagerer på hormon basert prevansjon i det hele tatt. Anonym poster: c0da80d151ba42849eb536906c1f2b05
Jolene Skrevet 28. november 2012 #19 Skrevet 28. november 2012 Unnskyld meg,men hvor i alle dager har du det fra,at kobberspiral kan gjøre deg steril?Hvis man får migrene av minipiller så får man det også av hormonspiral!Det at hormonspiral kun virker lokalt,stemmer ikke,det blir tatt opp i kroppen på samme måte som minipiller.Går ut fra at du skjønner at hormonene i spiralen ikke skjønner at de kun skal holde seg i og rundt egglederene,hormonene blir tatt opp i blodet,som du sikkert vet,så sirkulerer blodet rundt i kroppen. Vi som har diagnose hormonel migrene skal IKKE bruke noen form for prevansjon som inneholder hormoner.Er det vanlig migrene man har,så er det ikke sikkert at du reagerer på hormon basert prevansjon i det hele tatt. Anonym poster: c0da80d151ba42849eb536906c1f2b05 Unnskyld meg men må du være så frekk?! Jeg refererte til hva min lege har fortalt til meg (han jobber som spesialist i Norge), og da er det dette jeg må gå ut i fra. Samt denne linken Jeg reagerer ved å få migrene, dog jeg får ikke migrene kun pga hormoner, men det anbefales ikke kvinner som har migrene å bruke prevansjon som inneholder for mye hormoner.
Jolene Skrevet 28. november 2012 #20 Skrevet 28. november 2012 Hun sier at grunnen til at det ikke er anbefalt er ikke at migrenen blir værre, men at man er mer utsatt for blodpropp. Men jeg kan ingenting om dette her, er bare et forvirret hode. Gitte89, jeg vurderer å prøve hormonspiral. Det er flere jeg kjenner som har snakket positivt om den. Det eneste som holder meg litt tilbake er at gynekologen sa at siden jeg tydeligvis får cyster på eggstokkene av disse hormonene, vil jeg mest sannsynlig få det av hormonspiralen også fordi det er samme hormoner. Men det må absolutt vurderes, det er ikke ideelt å være uten prevensjon! Takk for tips Anonym poster: e0ea527bb35e38436f61cb56070263fe Bare hyggelig Her kan du lese mer om den typen som er vanligst å bruke 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå