miaw Skrevet 26. november 2012 #1 Del Skrevet 26. november 2012 jeg leser en del blogger, og jeg må si jeg blir sjokkert og provosert over forbruket deres. Spesielt når de skriver sånn "jeg har alt funnet julebordkjole, men jeg har ikke funnet nyttårskjolen enda". Er samtlige blitt så bortskjemte, at de må kjøpe et nytt plagg til en ny anledning? Hvorfor har det blitt sånn at fler og fler føler at hvis de bruker et plagg til en spesiell anledning, så kan de ikke bruke det ved neste anledning? Selv har jeg en kjole jeg er kjempe glad i. Den har jeg brukt i et bryllup, skal bruke den på julebordet og har planer om å også bruke den på nyttårsaften. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Søgni Skrevet 27. november 2012 #2 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg planlegger å bruke samme kjole på noen fester i jula. Kjolen er ikke ny, det er en ganske klassisk og enkel svart kjole av grei kvalitet som jeg kjøpte for en stund siden. Det er jo bare å eventuelt style kjolen litt ulikt fra gang til gang, så blir antrekkene ganske ulike. Dessuten bryr jeg meg heller ikke om noen skulle legge merke til at jeg bruker samme kjole flere ganger. Jeg tenker i allefall ikke noe negativt om å bruke samme antrekk flere ganger, da tenker jeg mer negativt om dette å måtte ha noe nytt til alle anledninger. Det handler kanskje litt om alder også? "Fjortisene" bryr seg kanskje mer enn meg. Jeg har et inntrykk av at en del kjøper flere kjoler, som ofte er billige (og som jeg mener ofte ser billige ut også). Artig med nye ting, men jeg foretrekker å heller legge mer penger i få kjoler av god kvalitet, som jeg kan bruke mange ganger. Bloggere stiller ofte i en litt egen kategori, synes jeg. På godt og vondt. De blogger jo ofte om klær og antrekk, og er kanskje spesielt interesserte. I mange tilfeller er de sponsa også, derfor ville jeg ikke tatt de som en slags mal på hvordan det står til generelt. Det kan likevel diskuteres hva som formidles til målgruppen (ofte unge mennesker) av dette tilsynelatende ville forbruket, og holdningene til forbruk og "behov" for nye klær osv. som noen av disse bloggerne har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 27. november 2012 #3 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg har klærne mine gjerne i mange år, bruker de mye og kjøper også en del klær brukt (mest fordi det er billigere). Mvh Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #4 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg har blitt flinkere med årene, men jeg kan ikke si at jeg var særlig bevisst som tenåring. Nå tenker jeg meg nøye om før jeg kjøper noe. Og nå har det jo ikke lenger med at jeg ikke har råd, men at jeg har blitt bevisst på forbruket mitt. Det viktigste er at det må passe inn i garderoben jeg har. Kjøper meg nesten aldri noe nytt lenger. Det eneste jeg kan komme på som jeg har kjøpt de siste månedene, er vinterjakke, vintersko og ny penbukse og sko til begravelse. Ellers har jeg blitt veldig flink til å bytte. Slik får jeg en ny garderobe uten å måtte handle noe nytt. Så jeg har mange nye plagg i garderoben, det er bare ikke slik at de er nye fra butikken. Foretrekker heller å kjøpe god kvalitet og basisplagg. Slik har jeg klærne mine en stund. Handler ikke nye kjoler til hver fest heller. Har kjøpt noen fine som jeg bruker igjen. Når man kjøper de litt dyrere, kan man jo ikke tenke at man skal kjøpe ny og bare la den gamle henge i skapet heller, for det har jeg ikke samvittighet til. Jeg hater overfylte kjøpesentre i tillegg, så det hjelper veldig på shoppetrangen. Anonym poster: 7d24f4070974066a2a49a4a2edcd56fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2012 #5 Del Skrevet 27. november 2012 Nei, det skjer ikke. Jeg synes det er kjedelig nok å kjøpe klær, så når jeg gjør det, så passer jeg på å kjøpe ting som passer til hverandre slik at jeg kan gå med det lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. november 2012 #6 Del Skrevet 27. november 2012 Nej inte på så sätt. De kläder jag köper för att bara användas någon gång är av annan typ; en reaskjorta på H&M för 50-80% till kanske 39:50. Då kan jag köpa en sån och använda bara den sommaren. Det är kanske fel färg egentligen, eller dålig kvalitet eller dålig passform men helt OK som trädgårdsplagg (hage outfit) eller till beachen. En gång köpte jag en brun bomullsklänning/kjole på salg i Norge. Jag tror jag betalade 37:50 NOK för den och hade den i ett år kanske. Tanken var att bara ha den på ferien. Kjolen blev omsydd till "trollväst" (bröstdelen) och trollbyxor( underdelen) till en maskerad/kostymefest i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 27. november 2012 #7 Del Skrevet 27. november 2012 Nei det gjør jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 27. november 2012 #8 Del Skrevet 27. november 2012 Nei, aldeles ikke. Man kan jo gå på bomkjøp, klær som viser seg å være helt feil når man får brukt det eller som krymper, men det blir noe annet. Jeg var ikke sånn da jeg var ung og dum(mere) heller, men da jeg var veldig ung visste jeg ikke like mye om stoff og snitt som jeg gjør nå så jeg gjorde flere bomkjøp. Jeg har aldri kjøpt et plagg bevisst for å bruke det bare noen få ganger. Det var noen år jeg kjøpte en del penkjoler, men jeg brukte alle mange ganger over atskillige år. Julekjolen jeg kjøpte da jeg var 18 var i bruk til jeg var 24 og den gikk i stykker, for eksempel. Man går jo ikke på fest med de samme folka hele tiden, og dessuten er det sjelden noen som husker hva andre hadde på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #9 Del Skrevet 27. november 2012 Nei, det er helt uaktuellt. Jeg har en del kusiner og tanter som er sånne som ikke kan gå i samme plagget flere ganger i samme forsamling. Så de MÅ ha nye klær til hvert familiebesøk, og baksnakker meg som finner på å gå i samme bluse både i konfirmasjonen til Trulsemann i mai, og så igjen på første juledag. Gud så pinlig, liksom, asså.... Det verste er at kusinene mine er studenter og sutrer over hvor dårlig råd de har. Anonym poster: 1f7cc03883b521d72db61355aab5ec9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #10 Del Skrevet 27. november 2012 Ekte motebloggere bruker samme plagget og styler det som om det skulle være nytt. De andre er bare bortskjemte uten fantasi. Jeg tror faktisk det handler litt om et press. Rare folk i kommentarfeltene har en tendens til å bemerke at det er gamle klær. Anonym poster: d0e7a37601b10f3e724e4ee50d8ea24d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 27. november 2012 #11 Del Skrevet 27. november 2012 Det spørs jo litt hvem man er med i disse anledningene. F.eks fikk jeg låne en kjempefin kjole av ei venninne til et arrangement gjennom jobben. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha den samme kjolen på julebordet, men syns det blir litt for dumt, siden det er med de samme menneskene som var på dette arrangementet tidligere. Blir jo litt kjedelig å gå i det samme hele tiden også. Likevel har jeg planer om å ha den samme kjolen på nyttårsaften, for da skal jeg være med andre mennesker enn de på jobben som allerede har sett kjolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 27. november 2012 #12 Del Skrevet 27. november 2012 Det spørs jo litt hvem man er med i disse anledningene. F.eks fikk jeg låne en kjempefin kjole av ei venninne til et arrangement gjennom jobben. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha den samme kjolen på julebordet, men syns det blir litt for dumt, siden det er med de samme menneskene som var på dette arrangementet tidligere. Blir jo litt kjedelig å gå i det samme hele tiden også. Likevel har jeg planer om å ha den samme kjolen på nyttårsaften, for da skal jeg være med andre mennesker enn de på jobben som allerede har sett kjolen. Akkurat sånn tenker jeg også! Bruker aldri kjolen to helger på rad hvis jeg skal på fest med samme folk. Men kan gjerne bruke kjolen i to forskjellige "begivenheter" som har forskjellig klientell da om man kan si det sånn. En annen grunn til at jeg sjelden bruker samme kjolen flere ganger er at jeg har altfor mange kjoler, men alt for få anledninger til å bruke de i. Da blir det ofte at en kjole kun blir brukt en gang, eller fortsatt henger der ubrukt. Huff, sånn er det å ha kjolefetisj:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå