Gå til innhold

Avleggere som ikke får røtter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tok avleggere fra min "Ardisia Crenata" - en mini "rognebærbusk" (potteplante/stueplante) for ca 2 uker siden. Den har ennå ikke antydning til å få røtter - står i et vannglass. Hva gjør jeg? Skal jeg bare prøve å dytte den ned i en potte med jord, og se hva som skjer - eller kan det ta enda lengre tid å få røtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt masse avleggere og syntes det er ganske artig .. aldri har jeg opplevd at noen ikke har fått røtter og som oftest tar det lenger tid enn 14 dager.. har aldri prøvd med den planten du snakker om, men mange andre.

Så når jeg tar avleggere så står dem lenge over 14 dager, og det skal gjerne være litt str på røttene før man planter dem om.

Lykke til ! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha litt tolmodighet. Tok en avlegger av en gummiplante for en tid tilbake (Dvs den hadde mistet alle de nederste bladene, så jeg ville prøve å gi den et nytt, bedre og mer dekorativt liv). Mener bestemt at det gikk over to måneder før den fikk antydning til røtter. Den står forøvrig fremdeles i vann, etter ca 4 måneder, men skal snart få seg jord igjen nå!

Vet desverre ingenting om hvordan planten din "skal" oppføre seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg fikk av slottsgartneren er å sette avleggere i noe som ikke var gjennomsiktig (altså ikke blankt glass). Hvis man ikke hadde noe annet så skulle man slå papir etc rundt glasset. Røttene måtte ikke få for mye lys når de skulle komme fram. Det tok lenger tid da. Jeg har prøvd dette flere ganger og det går sjelden lang tid.

Hvis "stammen" på planten er treaktig så kan det ta flere måneder før røtter kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ardisia er en veldig dekorativ plante. Det er en eviggrønn busk med litt taggete og fortykkede kanter på bladet. røde små "ripsbær". Ved rotsetting må en toppstikling stå i vann på et varmt sted ,ca 30 grader.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en toppstikling, men den står på kjøkkenbenken - og der er det til tider kun 18 - 20 grader. Med andre ord for kaldt. Det nærmeste man kommer 30 grader må være badet. Får prøve å sette den dit, men da dør den vel pga lite lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...