Top Gun Skrevet 29. november 2012 #21 Skrevet 29. november 2012 (endret) Foreslår at du kjøper deg en kokebok. Familiekokeboka er et godt valg. Den er ofte på tilbud. Endret 29. november 2012 av Top Gun
Gjest Drue Skrevet 2. desember 2012 #22 Skrevet 2. desember 2012 (endret) Sorry, men her var det mye rart Jeg er selv evig student, men spiser likevel godt. Økonomisk sett så prioriterer jeg mat framfor f.eks å dra på byen. MEN: jeg forstår at andre prioriterer annerledes, og jeg må understreke at det å spise godt, trenger ikke å være dyrt. Fisk er helt klart en vinner, både med tanke på pris og ernæring. Jeg prøver å ikke spise så mye rødt kjøtt. Uansett, jeg synes det er veldig godt å koke diverse grønnsaker, for så å mixe det med stavmikser. Her er det bare fantasien som setter grenser. Jeg bruker trykkoker, så jeg kan trylle fram de beste rettene på tjue minutter. Du kan f.eks. (etter oppskrift av Hellstrøm) skjære en purreløk i ringer, steke den blank, helle over litt vann, tilsette et par poteter, salt, kajennepepper og hvitvinsedikk, før du koker alt til potetene er møre. Tilsette litt god olivenolje og kjør med stavmikser. Hell væsken kokende varm over råe strimler av fersk fisk (salt dem før du begynner på gryta). Slik blir fisken perfekt tilberedt, i mine øyne. Pynt litt cherrytomater og krutonger (hvis du har gammelt brød f.eks. kan du lage krutonger av disse). Denne sausen/gryta kan du variere ut i det uendelig. Du kan f.eks. bruke tomater og paprika, eller brokkoli og spinat, osv. Den er veldig mye sunnere enn fløtebaserte jevna sauser. Du kan også bruke framgangsmåten til andre typer kjøtt. Du kan f.eks. koke kyllinglår i blandinga (du tar dem ut før du kjører alt med stavmikseren), eller du kan tilsette kyllingfiletstrimler i blandinga (etter at den er mixa) og la dem trekke i 4-5 minutter før du serverer. Du kan spise den alene, eller med ris, bulgur, salat, ovnstekte poteter, brød osv.. Endret 2. desember 2012 av Drue 1
super-ida Skrevet 30. desember 2012 #23 Skrevet 30. desember 2012 Stekt ris med grønnsaker. Lag din egen wokblanding.... Kjøp løk, sukkererter, blomkål, broccoli, minimais, vannkastanjer , gulrot og sopp... Skjær i biter, og frys i passe posjoner.... Mye bedre enn de posene en kjøper Nordfjord mager kjøttpølser, billige og gode Kyllinkjøttdeig med masse karry og hvitløk i, stek kjøttboller, server med potetmos iblandet amerikansk blanding Svineknoke med kålrotstappe Hjemmelaget blomkålsuppe, gulrotsuppe, ertesuppe,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå