Gå til innhold

Middagstips for student

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har begynt å bli litt lei av kylling, ris og kokte grønnsaker nå, så jeg trenger tips til middagsmat man kan lage i store kvanta og fryse ned eller evt. ha i kjøleskapet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diverse gryter er jo prima å fryse:) Hva med en fiskegryte? Saus, pasta, fisk, ost, litt grønnsaker? Lapskaus? Pytt i panne? Biff stroganoff? Mex-gryte? Chilli med kikerter, linser eller bønner? Svin i curry? Bacalao?:)

• Liker 1
Skrevet

Diverse gryter er jo prima å fryse:) Hva med en fiskegryte? Saus, pasta, fisk, ost, litt grønnsaker? Lapskaus? Pytt i panne? Biff stroganoff? Mex-gryte? Chilli med kikerter, linser eller bønner? Svin i curry? Bacalao? :)

Takk for tips!! Gryteretter var smart! Du har vel ikke tilfeldigvis en oppskrift på en god fiskegryte? :)

Gjest cool_water
Skrevet

Lasagne er ypperlig til å fryse ned og slenge i mikroen! Har lagd meg 10 porsjoner til å benytte meg av i eksamenstiden :)

• Liker 2
Skrevet

Laksefilet og egentlig all annen fiskefilet er genialt. For det kan du ta opp før man drar ut om morgenen, så er det tint til man kommer hjem. Så tar det bare noen minutter å steke og man kan ha hvilke som helst tilbehør. Rester av laks kan man bruke i salat eller til lunsj dagen etterpå. :) Kjøp fiskefilet i ferskvaredisken, eller i frysedisken og frys èn og èn filet.

Hjemmelaget pizza er flott å fryse. Og det holder seg noen dager i kjøleskapet også. Det kan man ha både til middag og til lunsj. Kan spises både kaldt og varmt. I kategorien pizza har vi jo også matmuffins (genialt som lunsj), pizzasnurrer, og calzone.

Skrevet

En helt grei gryte. Her kan du doble oppskriften om ønskelig.

Bruk 1 stor løk, 3 fedd hvitløk og gjerne litt annen løk, f.eks. charlottløk. Kutt dette opp. Stek 1 pk kjøttdeig, ha oppi løken og fres det sammen med kjøttdeigen. Tilsett hakkede tomater, jeg bruker slike fra boks men tilsetter også et par selvhakkede tomater. Noen spiseskjeer tomatpurré tilsettes også. Hakk gjerne opp paprika, bruker både rød, grønn og gul for å få litt farge. Om konsistensen er for tykk tilsett litt vann. Så må dette krydres. Jeg bruker pepper, oregano, chili og annet som står i krydderskapet. Lar dette småkoke i pannen i ca. 10 minutter. Husk å smake underveis.

Serverer det med brød og salat. Dette kan fint fryses ned. Bruker det også som pizzafyll eller i lasagne, men lager da en hvit saus i tillegg.

Rask enkel og også billig mat. Her kan du bruke pasta og ris i stedet for salat. Også linser skal funke bra.

Anonym poster: e04e0cd59a11213f9b74d9d327d126d5

Skrevet

Takk for tips!! Gryteretter var smart! Du har vel ikke tilfeldigvis en oppskrift på en god fiskegryte? :)

Er dessverre ikke så mye tess på kjøkkenet, men har spist mange gode fiskegryter, og mye av grunnen til at de var gode(synes jeg) var at det var fisk med mye smak i den(Uer fremfor torsk f.eks.). Ellers er det jo mye smak og behag:P

Skrevet

En helt grei gryte. Her kan du doble oppskriften om ønskelig.

Bruk 1 stor løk, 3 fedd hvitløk og gjerne litt annen løk, f.eks. charlottløk. Kutt dette opp. Stek 1 pk kjøttdeig, ha oppi løken og fres det sammen med kjøttdeigen. Tilsett hakkede tomater, jeg bruker slike fra boks men tilsetter også et par selvhakkede tomater. Noen spiseskjeer tomatpurré tilsettes også. Hakk gjerne opp paprika, bruker både rød, grønn og gul for å få litt farge. Om konsistensen er for tykk tilsett litt vann. Så må dette krydres. Jeg bruker pepper, oregano, chili og annet som står i krydderskapet. Lar dette småkoke i pannen i ca. 10 minutter. Husk å smake underveis.

Serverer det med brød og salat. Dette kan fint fryses ned. Bruker det også som pizzafyll eller i lasagne, men lager da en hvit saus i tillegg.

Rask enkel og også billig mat. Her kan du bruke pasta og ris i stedet for salat. Også linser skal funke bra.

Om du har i et par revne gulrøtter så gir det enda bedre smak. Oppskriften over er slik at jo lenger den koker jo bedre blir den.

Anonym poster: 090fe700aea4a2385c5e3608ed3ed4a1

Skrevet

Pastasaus! 1 pakke kjøttdeig, champignon, rød paprika, løk, tomatpuré, hakkede tomater og en buljongterning, så har du kommet langt. Bare å brune kjøttet, steke soppen, løken og paprikaen sammen med kjøttet, så bare koke alt sammen i en gryte. Bare å eksperimentere med krydder, men denne her er i alle fall veldig lettvint, nesten gratis og smaker godt :)

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Skomakergryte er lett og enkelt. Kok opp makaroni/pasta sammen med pølser som er skåret i biter. Hell av vannet og server. Bruk gjerne kethup på.

Gjest cool_water
Skrevet

Sjekk forresten ut hellstrøms oppskrifter fra gårsdagens episode, var rettet mot sunnhet, planlegging og studentøkonomi :)

Skrevet

Chili con carne. Kan lages på ulike måter.

1 pk kjøttdeig (husk, retten kan fryses, så det kan bli en del porsjoner)

1 boks hakkede tomater

1 boks med bønner i tomat- eller chilisaus

2-3 spiseskjeer med tomatpuré

Pepper, oregano, basilikum og annet ønsket krydder.

Kan også tilsette løk, hvitløk, vanlig løk osv.

Stek kjøttdeigen, tilsett tomatene og bønnene, og krydre. La det småkoke i 5 minutt eller mer.

Raskt, enkelt og forholdsvis billig.

Skrevet

Det er tilbud på Orignalepizza på bunnpris- 2 for 39.. :P

Det kan ta litt tid, men når jeg har mer enn 30 min på matlagingen, pleier jeg å å lage burgere av kjøttdeig(så føles det som om jeg spiser et kjøttstykke.. haha), skjære opp poteter i strimler til 'pommes frites' og steke litt sopp og løk og ha tomat ved siden av, og en eller annen saus. Det koster en slikk og ingenting for poteter, sopp og løk i løsvekt, og tomat er det tilbud på hele tiden. Det eneste som koster litt er kjøttdeigen, men det er det ofte tilbud på.

Gjest Memories
Skrevet

Kjøp kyllingkjøttdeig fremfor annen kjøttdeig. Mye billigere, på Coop koster den feks kun 17 kr. Du kan lage lapskaus. To pk kjøttdeig, to pk brunsaus og lapskausblanding. Billig, godt og varer leeeenge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ofte kjøpe ei bøtte med sodd fra frysedisken. Denne varmer jeg opp og tilsetter diverse grønnsaker i som potet, gulrot, brokkoli og kålrot. Deretter fordeler jeg det i porsjonsbokser og fryser ned =)

• Liker 1
Skrevet

Verdens enkleste fiskegryte:

Blank litt løk i ringer (jeg bruker en hel gul løk) i en kaserolle. Tilsett frossenfisk (bruker torsk i "blokk" fra findus) og et-to beger rømme. Salt, pepper og noen laubærblad. Putre i en halvtimes tid. Hvis du putter oppi fisken mens den enda er frossen kan du la det stå enda litt lengre. Serveres med potet!

Skrevet

Grønnsakssuppe! Vet ikke om den er egnet til å fryses men det tar så kort tid å lage uansett.

Kok opp buljongterning sammen med potet, gullerot, løk og andre grønnsaker i terninger. Tilsett salt, pepper og muskat. Lag gjerne krommer å ha oppi også (egg og mel som formes til små boller). :)

Skrevet

Erter, kjøtt og flesk.

Anonym poster: c4db21ae7a5a72941d8ab54952fcf52a

Skrevet

Pai med kyllibgkjøttdeig. Paideig lager du av mel, smør og vann. Forstek den i ti minutter.

Stek kyllingkjøttdeig og ha over tacokrydder og litt vann. La det koke litt(vannet trenger ikke koke inn. ) ha litt os på bunnen, ha på kjøttdeig.

Bland egg og melk og hell over. Stekes i 40 minutter. Kjempegodt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...