AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #1 Del Skrevet 24. november 2012 Hei, jeg bor i en studentbolig ved en studentsamskipnad et sted i Norge. Det er slik her at alle kontrakter slutter "førstkommende 31.12", altså: en standard kontrakt varer fra 01.01. til 31.12 og man må signere ny kontrakt hver høst (som da altså gjelder fra 01.01 til 31.12 året etter...). Tidsbestemte avtaler på 1 år, med andre ord - men så lenge man er student, så får man automatisk en ny kontrakt som skal signeres, så man har rett på å bo her ut studietiden. Jeg var nylig innom kontoret deres og viste bekreftelse på at jeg fortsatt er student, og at jeg kommer til å være det i noen år fremover. Ganske raskt etterpå fikk jeg ny kontrakt til signering, og der var husleien økt med 3 %. Det vil si fra 5500 pr måned til 5665 kr pr måned, en forskjell på 165 kr pr måned eller som sagt, 3 %. Det vil si ca 2000 kroner mer i året i husleie. Den nye kontrakten trår i kraft 01.01.2013. Ut fra Husleieloven forstår jeg at husleien kun kan justeres etter gjengs leie (som ikke er aktuelt, siden jeg flyttet inn i sommer og gjengs leie først gjelder etter flere år) og i henhold til konsumprisindeksen. Det står i kontrakten at de forholder seg til disse paragrafene i husleieloven. Men. Konsumprisindeksen fra oktober i fjor til i år økte med 1,1 %. Det er ganske mye mindre enn mine 3 % økning i husleia! Jeg ser fra tidligere oversikter over leieprisene at dette ikke er noe nytt fenomen, og at prislistene tilbake til 2009 (så langt tilbake som jeg har funnet) viser at det er sånn hvert år. Blant annet økte min leilighet med ca 3 % fra 2011 til 2012 også. Er ikke dette ulovlig, i henhold til husleieloven? Eller finnes det særordninger/lover/regler for studentsamskipnader som sier at dette er grei praksis? Er det eventuelt noe med slike tidsavgrensede kontrakter (01.01-31.12) som gjør at de fritt kan sette opp husleien ved "tildeling" av ny kontrakt? Anonym poster: 50e23d3fef49c41dff9d7fd087fdbbd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #2 Del Skrevet 24. november 2012 Ny kontrakt tillater selvfølgelig ny leiepris. Dersom du hadde sammenhengene leieavtale i f.eks tre år kunne prisen kun økt med konsumprisindexen, fordi stigningen da er innenfor leieperioden.Hos deg inntrer stigingen i ny leieavtale og er dermed lovlig. Anonym poster: 393cd7b7659c9df228f98b7f3ba554ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 24. november 2012 #3 Del Skrevet 24. november 2012 Dette lurer jeg også på, bare at min leieøkning på 5 % ikke kom i forbindelse med ny kontrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 24. november 2012 #4 Del Skrevet 24. november 2012 Ny kontrakt tillater selvfølgelig ny leiepris. Dersom du hadde sammenhengene leieavtale i f.eks tre år kunne prisen kun økt med konsumprisindexen, fordi stigningen da er innenfor leieperioden.Hos deg inntrer stigingen i ny leieavtale og er dermed lovlig. Anonym poster: 393cd7b7659c9df228f98b7f3ba554ba Ved mitt studiested signeres fornyede kontrakter i juni, mens husleien alltid øker med 3-5% i august. Ikke lov for vanlige utleiere, men har studentsamskipnader egne regler å forholde seg til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. november 2012 #5 Del Skrevet 24. november 2012 Ny kontrakt = pris kan settes fullstendig uavhengig fra prisen i forrige kontrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #6 Del Skrevet 24. november 2012 Det var en sak om dette i Bergen for noen år siden. Jeg fant en artikkel om det her: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3006899.ece Jeg bor i en sib-hybel, og de holder fortsatt på slik. Anonym poster: b273ce6524320b3ab8658b8b7ec76bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #7 Del Skrevet 24. november 2012 Latterlig at studentsamskipnadene "slipper unna" med dette hele tiden! Anonym poster: dcb840696bbe4e51a06326727d1162d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 25. november 2012 #8 Del Skrevet 25. november 2012 Studentsamskipnadene setter opp leia hvert eneste år. Dette er også mye av den faktiske grunnen til at de har valgt et system med fornyelse hvert eneste år, selv om de hevder at det er for lettere å kunne kaste ut folk når deres maxtid er nådd - når kontrakten er ny hvert år, og således regnes som et nytt leieforhold hver gang kontrakten fornyes, og ikke en forlengelse, står utleier faktisk fritt til å sette opp leia. Det er en skikkelig motbydelig måte å sno seg unna lovverket på, og samskipnadene drar allerede inn vanvittige summer på de latterlig overprisede boenhetene de leier ut. Jeg synes det er helt på trynet. På min gamle leilighet steg prisen fra 5500 til 5700 kr nå i august - hvilke studenter er det som kan ta seg råd til å bo på et slikt sted? Det burde vært en makspris på studentboliger, og samskipnaden skulle ikke hatt løyve til å drifte så kommersielt som den gjør nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #9 Del Skrevet 25. november 2012 Studentsamskipnadene setter opp leia hvert eneste år. Dette er også mye av den faktiske grunnen til at de har valgt et system med fornyelse hvert eneste år, selv om de hevder at det er for lettere å kunne kaste ut folk når deres maxtid er nådd - når kontrakten er ny hvert år, og således regnes som et nytt leieforhold hver gang kontrakten fornyes, og ikke en forlengelse, står utleier faktisk fritt til å sette opp leia. Det er en skikkelig motbydelig måte å sno seg unna lovverket på, og samskipnadene drar allerede inn vanvittige summer på de latterlig overprisede boenhetene de leier ut. Jeg synes det er helt på trynet. På min gamle leilighet steg prisen fra 5500 til 5700 kr nå i august - hvilke studenter er det som kan ta seg råd til å bo på et slikt sted? Det burde vært en makspris på studentboliger, og samskipnaden skulle ikke hatt løyve til å drifte så kommersielt som den gjør nå. Ja, etter å ha sett på diverse lover, så skjønner jeg jo at de kan gjøre dette i tråd med loven - men synes absolutt det er en slags gråsone de befinner seg i! På denne måten kan de jo faktisk øke husleien med langt mer enn private utleie kan gjør i løpet av samme tid... Som det står i den saken fra Bergen, så skal vel studentsamskipnaden være det "trygge" boalternativet, men slik er det ikke nødvendigvis, i alle fall ikke økonomisk. Min forrige studentbolig har økt så mye at den i løpet av et par år har endt opp med husleie godt over gjengs leie... Ser på sidene til SiO at de har "Umøblert 1-roms leilighet m/takterrasse for single" med "Husleie eksl. energi: 5400-7900"! Greit nok at de er nyoppussede og har takterasse, men at studentsamskipnaden har leiligheter beregnet for én student til den prisen, er litt sykt å tenke på... TS Anonym poster: 50e23d3fef49c41dff9d7fd087fdbbd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 25. november 2012 #10 Del Skrevet 25. november 2012 Hva gjør samskipnadene med overskuddet? Antar det ikke sendes til staten. Følgelig betaler man vel for det det koster å drive systemet samt kanskje å oppføre nye boliger og velfred generelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #11 Del Skrevet 25. november 2012 Hva gjør samskipnadene med overskuddet? Antar det ikke sendes til staten. Følgelig betaler man vel for det det koster å drive systemet samt kanskje å oppføre nye boliger og velfred generelt? Ja, pengene brukes nok på å drifte tilbudet videre. Det er jo klart at det koster svært mye penger med vedlikehold av gamle boliger, planlegging og bygging av nye boliger, og så videre. At det fortsatt finnes hybler i prisklassen rundt 3000 kroner er jo et slags bevis på at samskipnadene kan klare å stille med billige boliger Men i noen tilfeller burde de kanskje vurdere litt hva de driver med; studentboliger for over 6 000 kroner ment for én person er veldig drøyt. Da burde de kanskje bygge mindre boenheter, med billigere løsninger, på billigere tomter osv? Selv om den jevne students krav og forventninger har økt de siste årene, så står det vel knapt en eneste Kringsjå- eller Sogn-hybel ledig i Oslo nå - noe som sier at det også trengs slike rimeligere boliger for studenter. TS Anonym poster: 50e23d3fef49c41dff9d7fd087fdbbd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 25. november 2012 #12 Del Skrevet 25. november 2012 Mye av problemet til SiO rent regnskapsmessig ligger i cafédriften. Tallene for 2011 var blodrøde, for å si det forsiktig. Du får en middag for 50-60 kr, og det er så klart billig, men prismessig ligger alle andre varer nært opp til det som er vanlig på typiske deli de luca-steder. Colaen koster nærmere 30 kroner, hvis jeg ikke tar helt feil. Råvarene som brukes til matlagingen er billige, ofte first price o.l., og det lages så billig som mulig i størst mulig kvanta (dette er noe av grunnen til at du får så sykt mye salat og fint lite annet; first price salat er jo megabillig!) Så jeg tror helt ærlig at det går en del penger med i et eller annet slags administrasjonssluk. Maten er ikke dyr å lage, det er ikke eksklusive greier osv., men inntjeningen går med i et dragsug av bits and pieces, og følgelig blir det hele svært ulønnsomt i lengden. Dette er også noe av grunnen til at prisen på SiO-boligene settes opp - for å dekke det katastrofale underskuddet fra cafédriften. Altså er det vi "fastboende" som må ta regninga for at de ikke klarer å drifte lønnsomt på andre områder. Det er skammelig. I stedet for å gjøre noe der det virkelig trengs, så velger man den trygge løsningen, som er å sette opp prisene på boligene. Dette kan de gjøre kontraktmessig, pluss at når markedet er så presset som det er, vet de at de alltids vil få leid ut uansett om de setter opp leia. Hvis du regner litt på hva SiO vil tjene ved å sette opp alles husleie med kroner, så ser du at det fort blir mye penger.. Man bør også huske på at strømleverandørene også står for sin del av pakka. Min forrige strømregning kom på totalt 231 kroner. Postene for mitt forbruk var "nett energiledd" ca. 38 kr, "nett fastbeløp" ca. 4 kroner, "forbruksavgift" ca. 23 kr, og "kraft" ca. 61 kroner + varme ca. 8 kroner (og den står på så å si døgnet rundt!). Det finnes imidlertid to poster på regningen som gjelder fellesstrømmen. Den ene heter "andel strømkostnad i kollektiv", og omhandler de 4-5 kvm jeg og mine 3 naboer har som fellesgang. Her er det 1 lyspære. Min andel her var på rett under 10 kroner, altså mener strømleverandøren at det å drifte den ene lyspæra i gangen vår koster 40 kroner i måneden. Den andre posten kalles "andel fellesstrøm", og omhandler de 3 lysene som er i trappa (4 etasjer, ingen varme i gangen eller noe slikt) - og dette er den morsomme delen; min andel var her på 88 kr. Totalt er det 3 boenheter i 1.etg, 8 i 2. og 8 i 3., altså 19 boenheter. 19*88= 1672 kroner. Altså mener de at det koster nærmere 1700 kroner I MÅNEDEN å drifte 3 fuckings lyspærer i trappegangen. I don't think so. Granted er dette småpenger i forhold til selve husleia, men poenget er at det foregår triksing og fiksing på flere områder, som totalt driver opp prisen. Jeg kan bare tenke meg hvordan de jukser der det er snakk om strøm inkludert i leia.. *grøss* Per i dag står det fortsatt 1500 personer på venteliste for SiO-bolig. Prisene på f.eks. Pilestredet Park er jo så inni granskaugen at jeg har ikke ord - dette skal liksom være studentvennlig?? Og noe av det verste av alt er at det sitter 2 studenter i dette styret, som faktisk er med på å bestemme disse tingene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 25. november 2012 #13 Del Skrevet 25. november 2012 Strixvaria: Dette er også noe av grunnen til at mannen min, og senere jeg, blant annet flyttet til Kristiansand. Gjennom SiA får man mye mer for pengene, man kan bo meget sentral, med god standard og strøm/internett inkludert i leia til en meget gunstig pris. Og dette til mange tusenlapper billigere per måned. Joda, Oslo er en dyrere by, så det tar jeg i betrakningen, men at forskjellene skal være så voldsomme kan ihvertfall ikke jeg forsvare. Det er lange ventelister også her og mange om beinet, og Kristiansand blir bare dyrere og dyrere (et lite søk på finn viser at leie av møblert hybel/rom i kollektiv ikke egentlig viser store prisforskjeller). Jeg ble sjokkert da jeg skulle sjekke SiO-priser kontra SiA-priser. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå