AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #41 Skrevet 25. november 2012 Ok, men folk flest kjører fortere enn 70 km/t på landeveien. :-( Eller gjør de ikke? Dvs, sjansen for å overleve blir relativt liten hvis du frontkolliderer i f.eks 90, selv om barnet ditt er sikret. Dessuten...den fyllekjøreren kan kjøre meg ned hvis jeg går på fortauet med barnet i barnevogn også. ... Ja, det var jo fantastisk argumentasjon... Seriøst, du kan kjøre med usikret barn i lav fart fordi ulykker i høy fart ofte har dødlig utgang uansett? Nei, man kan ikke sikre seg mot alt i verden, men det får da være måte på tåpelig oppførsel. For det første er jo dette tydligvis noe du gjør ofte, for det andre er du ikke alene i trafikken og råkjøring i boligstrøk på kveldstid er noe jeg ser hver eneste kveld. I tillegg er det jo ulovelig og hadde jeg sett deg hadde jeg ringt politiet. Selv om du vurderer det som lav risiko (og din vurdering er ikke engang nødvendigvis "riktig"), så er faktisk konsekvensene svært alvorlige for barnet. Anonym poster: 2b517d324420cd6d8b01c14a7ffbb385 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #42 Skrevet 25. november 2012 Visste du at det er i boligstrøk de fleste ulykkene skjer? Anonym poster: e923434bc1164b689dadf29dbaa9f26e Nei, det visste jeg ikke. Høres merkelig ut, så vil gjerne se kilder på det? Anonym poster: 66b22eb1be7cab74f497cba2740150bd
Tropic Skrevet 25. november 2012 #43 Skrevet 25. november 2012 Jeg er absolutt ikke enig Corine når det kommer til å ikke har babyen i barnesetet, men hun har et godt poeng og det er det med fart. Veldig mange synes det er skandale og forferdelig om noen ikke har barnet skikkelig festet i bilen, men å kjøre 10-20 km over fartsgrensen er HELT ok og akseptabelt... Og, _det_ er litt merkelig.......... Ser skremmende ofte biler fult av småbarn kjøre 20km over grensen på motorveien. 1
Gjest Violetta Skrevet 25. november 2012 #44 Skrevet 25. november 2012 (endret) Til ts: Det skværeste synes jeg er å si fra til dem. Om ikke det hjelper, ring politiet. Endret 25. november 2012 av Violetta
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #45 Skrevet 25. november 2012 Jeg er absolutt ikke enig Corine når det kommer til å ikke har babyen i barnesetet, men hun har et godt poeng og det er det med fart. Veldig mange synes det er skandale og forferdelig om noen ikke har barnet skikkelig festet i bilen, men å kjøre 10-20 km over fartsgrensen er HELT ok og akseptabelt... Og, _det_ er litt merkelig.......... Ser skremmende ofte biler fult av småbarn kjøre 20km over grensen på motorveien. Jeg kan ikke se at noen har sagt det er greit å kjøre for fort, så hele det argumentet er egentlig bare et forsøk på å dreie fokuset vekk fra problemstillingen med å kjøre med barn usikret i bil! Uansett hvor fort man kjører så SKAL barna være sikret i bilen! Jeg skjønner ikke at det kan være noe å forsvare eller diskutere.. Anonym poster: 2b517d324420cd6d8b01c14a7ffbb385 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #46 Skrevet 25. november 2012 Jeg er absolutt ikke enig Corine når det kommer til å ikke har babyen i barnesetet, men hun har et godt poeng og det er det med fart. Veldig mange synes det er skandale og forferdelig om noen ikke har barnet skikkelig festet i bilen, men å kjøre 10-20 km over fartsgrensen er HELT ok og akseptabelt... Og, _det_ er litt merkelig.......... Ser skremmende ofte biler fult av småbarn kjøre 20km over grensen på motorveien. Det er faktisk farligere for et spebarn å være i ulykke ufestet i 40 km/h enn festet bakovervendt i 90 km/h. Anonym poster: e923434bc1164b689dadf29dbaa9f26e 1
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2012 #47 Skrevet 25. november 2012 Det er faktisk farligere for et spebarn å være i ulykke ufestet i 40 km/h enn festet bakovervendt i 90 km/h. Anonym poster: e923434bc1164b689dadf29dbaa9f26e Kilde? For ved en frontkollisjon i 90 km/t er det ikke så mye igjen av bilen...
Tropic Skrevet 25. november 2012 #48 Skrevet 25. november 2012 Jeg har ikke sagt noe som helst om hva som er farligere, det jeg prøvde å få frem var at veldig mange kjører gjerne 20km for fort med barn i bilen uten at de ser noe galt med det, og jeg synes det kan være like ille da det også er svært uansvarlig, og det faktisk er stor forskjell om man kræsjer i 80km eller 100km. Jeg har heller aldri forsvant vedkommende som kjørte med barn på fanget, da jeg synes det er FORFERDLIG, men det er ikke mindre ille å kjøre for fort av den grunn. Og det er faktisk flere i denne tråden som har tatt opp det med for høy fart i forhold til ungen i fanget. Til TS: Jeg synes du neste gang kan si i fra til de at det faktisk ikke er lov å kjøre slik med barn, kanskje er de ikke klar over det?
Gjest foldrre chastity Skrevet 25. november 2012 #49 Skrevet 25. november 2012 Ikke lite hyklersk å hisse seg opp over noen som av og til har hatt babyen i fanget i lav hastighet på en sidevei, hvis man selv legger avgårde på sterk trafikkert landevei i 100 km/t i 80- sonen! I Norge har sikring av barn i bil blitt et kamptema for mange, og det er jo veldig bra at vi har kommet så langt. Samtidig viser visst forskningen at vi kjører stadig fortere og mer aggressivt enn før. Og det er vel rimelig å tro at mange som er "fanatisk" når det kommer til barnesikring, samtidig kjører alt for fort.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #50 Skrevet 25. november 2012 Jeg har kjørt med usikret spedbarn en gang. Dvs jeg kjørte ikke, jeg var passasjer. Babyen hadde hylt lenge i baksetet fordi han var sulten, og da vi hadde stoppet på fergekaia for å vente på ferga, tok jeg ham på fanget og ammet ham. Vi slet med ammeteknikken enda, og han brukte lang tid på å roe seg såpass at han fikk skikkelig sugetak. Da begynte plutselig ombordkjøringen, og vi var nr 2 i køen. Da kjørte vi ombord mens babyen fortsatt spiste, usikret på fanget mitt. Det var ca 50 meter, i 5-10 km/t. Det var ganske ubehagelig, egentlig, men det var ingen annen løsning. Anonym poster: 5d380347d9d5e8d11bb064e574b7faa9 1
Tropic Skrevet 25. november 2012 #51 Skrevet 25. november 2012 Jeg har kjørt med usikret spedbarn en gang. Dvs jeg kjørte ikke, jeg var passasjer. Babyen hadde hylt lenge i baksetet fordi han var sulten, og da vi hadde stoppet på fergekaia for å vente på ferga, tok jeg ham på fanget og ammet ham. Vi slet med ammeteknikken enda, og han brukte lang tid på å roe seg såpass at han fikk skikkelig sugetak. Da begynte plutselig ombordkjøringen, og vi var nr 2 i køen. Da kjørte vi ombord mens babyen fortsatt spiste, usikret på fanget mitt. Det var ca 50 meter, i 5-10 km/t. Det var ganske ubehagelig, egentlig, men det var ingen annen løsning. Anonym poster: 5d380347d9d5e8d11bb064e574b7faa9 I den situasjonen du beskriver hadde nok jeg valgt samme løsning som deg, og det er stor forskjell på det du gjorde og det en annen bruker lenger opp i tråden her fortalte om. Tror de aller fleste hadde valgt samme løsning som deg i den situasjonen du var i. 2
Gjest Magdalene Skrevet 25. november 2012 #52 Skrevet 25. november 2012 (endret) Hva andre gjør er jeg igrunn likegyldig til. Men prøv ikke å få bedre samvittighet ved å rakke ned på de som faktisk setter bilsikring høyt. Kan Corine leve med det som kan bli utfallet av å kjøre med barn usikret i bilen, må hun jo bare fortsette med det. Det jeg vet er at jeg aldri hadde tilgitt meg selv om noe skjedde med barna mine bare fordi jeg var lat og slurvet med bilsikringen. Endret 25. november 2012 av Magdalene 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #53 Skrevet 25. november 2012 Kilde? For ved en frontkollisjon i 90 km/t er det ikke så mye igjen av bilen... Trenger ikke være mye igjen av bilen om barnet er riktig sikret: http://www.besafe.no/BeSafe-Nyheter/Cecilie-var-uten-en-skramme-bilen-var-totalvrak Moderne biler har forøvrig kollisjonssoner som er laget for å dempe sammenstøtet. Dermed kan biler se ganske mos ut, selv ved kollisjon i lav hastighet. Ikke at jeg anbefaler å teste... har kræsjet i 50 km/t (motparten kjørte fir fort ig mista kontrollen på glatta) og det var helt jævlig. Og etter hvordan ting fløy rundt i bilen da.. ikke faen om jeg noen gang kjører uten sikret unge. Hilsen en som holder fartsgrensa Anonym poster: bb65b4fa5d52e6f0325ccccd49b3233c 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #54 Skrevet 25. november 2012 Ok, men folk flest kjører fortere enn 70 km/t på landeveien. :-( Eller gjør de ikke? Dvs, sjansen for å overleve blir relativt liten hvis du frontkolliderer i f.eks 90, selv om barnet ditt er sikret. Et barn som er riktig sikret (bakovervendt) vil sitte mye tryggere enn en voksen, som kun er sikret med setebeltet.Har du hørt om mange ulykker de siste årene der barn som er riktig sikret er blitt alvorlig skadet? Anonym poster: ccf3c538c9fbf30e768bd88bad413674 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå