AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #21 Skrevet 24. november 2012 Nei, har to unger til i baksetet, så det har ikke vært plass til å sette seg bak. Bytt plass med en av ungene da. Du må være løsningsorientert for ungens skyld. Anonym poster: b362c10350f9f9d46df8494b020ba782 5
Muscae Skrevet 24. november 2012 #22 Skrevet 24. november 2012 Kjøring med barn på fanget var vanlig før, og det er sikkert en del som gjør det fortsatt. Jeg ville aldri gjort det, men det som er viktig å tenke på om man skal gjøre det er at man må ALDI har selen over seg selv og barnet på fanget. Om man må bråbremse eller kolliderer, vil trykket fra den som sitter underst tilsvare opptil tre tonn på den som sitter øverst. Om selen da holder igjen begge to, vil barnet kunne bli delt i to av selen. Om ikke det skjer, så får den i alle fall store indre skader, og livet vil mest sannsynlig gå tapt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #23 Skrevet 24. november 2012 Det er livsfarlig og ikke lov... De skal sitte i eget barnesete med belte... Anonym poster: 4f0cd2cb10d0d87e105920f254c3fe2c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #24 Skrevet 24. november 2012 mye utenomsnakk nå, men med andre ord så skal jeg ringe politiet neste gang jeg ser de kjøre ut av parkeringa med barnet på fanget? Er som regel passasjeren, men ungen er fortsatt foran.. Anonym poster: cd875aa42b7aad12c0818afe1aaf5b81
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 24. november 2012 #25 Skrevet 24. november 2012 . Unødvendig kommentar! Jeg befinner meg nok i kategorien "overbeskyttende" og "hønemor" i øynene til de som kjenner meg. Dersom du veier 75 kg så vil du ved en frontkollisjon i 30 km/t veie ca 3000 kg. Babyen din ville blitt knust. 6
Corine Skrevet 24. november 2012 #26 Skrevet 24. november 2012 Dersom du veier 75 kg så vil du ved en frontkollisjon i 30 km/t veie ca 3000 kg. Babyen din ville blitt knust. Er klar over det. De få gangene det har skjedd, har jeg sittet med selene på, og hatt babyen i bæresjal utenpå der igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #27 Skrevet 24. november 2012 Sprekt å få til å knytte på seg bæresjal mens man sitter i bilen med selen på, og så få putta en hylskrikende unge oppi... Imponert. Anonym poster: 9e0da65da6cd95260168852f916f3100 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #28 Skrevet 24. november 2012 Tror det må være vanlig blant endel fra andre land her i Norge. Jeg tok taxi i Trondheim, med et av byens to taxiselskap. Bestilte taxi med bilstol til baby på tre mnd. Så kom taxien, taxisjåføren var en av våre nye landsmenn, med sittepute for store barn i baksetet. Jeg spurte om babystolen som jeg hadde bestilt,, sjåføren himlet med øynene og sa jeg måtte da kunne bruke sitteputa eller ta babyen i fanget? Jeg sa jeg måtte ha babystol. Ellers kunne jeg ikke kjøre. Etter litt om og men ringte han til en annen bil, som kom, med babystol i bagasjerommet. Jeg satte babyen oppi, og den andre taxisjåføren skulle feste stolen, mens jeg ordnet med noe annet. Da vi kom frem dit jeg skulle, og jeg skulle ta ut babyen, så jeg at stolen ikke var festet i det hele tatt. Den sto løst i baksetet! Jeg grøsser fremdeles ved tanken. Sjåføren forstod lite norsk. Dette var siste gang jeg brukte dette taxiselskapet. Anonym poster: 8d87f3a531cde7e56b256938c539a01e 2
Batteri Skrevet 24. november 2012 #29 Skrevet 24. november 2012 Er klar over det. De få gangene det har skjedd, har jeg sittet med selene på, og hatt babyen i bæresjal utenpå der igjen. Ja, for det er jo så mye bedre. Fy faen altså, jeg blir så provosert av din lettvinte holdning til ditt barns liv. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #30 Skrevet 24. november 2012 Er klar over det. De få gangene det har skjedd, har jeg sittet med selene på, og hatt babyen i bæresjal utenpå der igjen. Nei det var du ikke klar over. Du leker med ditt barns liv og det får du ta på din egen kappe om det Gud forby det skulle skje en ulykke. Nå vet du, aldri gjør det igjen. TS : Du bør ringe politiet ja hvis du ser at dette skjer. Anonym poster: 6b8392ccceef35ac50e7913d4b124a86 4
Orchideae Skrevet 24. november 2012 #31 Skrevet 24. november 2012 Er klar over det. De få gangene det har skjedd, har jeg sittet med selene på, og hatt babyen i bæresjal utenpå der igjen. Bæresjal er ikke laget for å ta imot et barn i en eventuell krasj. Gurimalla. Håper virkelig dere blir stoppet neste gang! 7
Muscae Skrevet 25. november 2012 #32 Skrevet 25. november 2012 Er klar over det. De få gangene det har skjedd, har jeg sittet med selene på, og hatt babyen i bæresjal utenpå der igjen. Slutt å diskutere! Og slutt med den oppførselen! Øyeblikkelig! For du vet farene med det, og selv om det "går bra" nå, så går det ikke bra den dagen dere kolliderer med en fyllekjører som kjører i 90 i 30-sonen! Eller den dagen din mann plutselig kommer i en situasjon der et barn løper over veien, og han må bråbremse på glatta, og bilen sklir utfor veien, enten et stup eller inn i fjellet. Du må tenke at det er faktisk flere enn dere på veien, og de andre er ikke like opptatt av ditt barns sikkerhet som du (burde være) er! Da bør du sikre ditt barn best mulig, slik at det ikke oppstår muligheter der barnet kan skades, eller omkomme. Om du hadde mistet ditt barn i en dødsulykke mens han var i bæresjalet ditt, i trafikken, kunne du tilgitt deg selv? Eller ville du gjort hva som helst for å få ham igjen, og sikre ham som om det var det viktigste i ditt liv (og det er det faktisk)? 6
Sulosi Skrevet 25. november 2012 #33 Skrevet 25. november 2012 En eneste gang har jeg hatt med ett spedbarn i bil uten sikring men det var i hui og hast inn til sykehuset midt på natta. Jeg var uten bil akkurat da og ingen av drosjene hadde bilsete vi kunne låne (de hadde til større barn men ikke til tre uker gamle babyer).
Corine Skrevet 25. november 2012 #34 Skrevet 25. november 2012 (endret) Overrasket meg ikke at mange ble provoserte av å lese dette! Selv om de ikke tør á si noe her, er jeg sikker på at noen av dere som leser dette, har gjort det samme selv. Jeg mener at risikoen for at noe skulle skje i den sneglefarten vi kjørte i (sent på kvelden, null trafikk) var så minimal, at jeg var villig til å ta risikoen. Tror sjansen for skade er MYE større i 80 km/t MED riktig sikring på landeveien. Og Gud forby dere som kjører over fartsgrensen på 80 med barna deres, det er ulovlig OG farlig det også. Endret 25. november 2012 av Corine 4
ViljaH Skrevet 25. november 2012 #35 Skrevet 25. november 2012 Hvis de kræsjer med et spedbarn under selen sammen med seg, vil kroppsvekten av den voksne trykkes mot baby, som blir klemt mot selen. Sannsynligvis vil alt av bein til babyen smadres der beltet treffer. Ribbein og bekken osv. Hvem vet hva som da skjer med indre organer. Og nakken har ikke sjans til å holde igjen det tinge hodet som rykkes ivei, så nakkeskader er sannsynlig. Noen ganger rykkes nakken av.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #36 Skrevet 25. november 2012 Overrasket meg ikke at mange ble provoserte av å lese dette! Selv om de ikke tør á si noe her, er jeg sikker på at noen av dere som leser dette, har gjort det samme selv. Jeg mener at risikoen for at noe skulle skje i den sneglefarten vi kjørte i (sent på kvelden, null trafikk) var så minimal, at jeg var villig til å ta risikoen. Tror sjansen for skade er MYE større i 80 km/t MED riktig sikring på landeveien. Og Gud forby dere som kjører over fartsgrensen på 80 med barna deres, det er ulovlig OG farlig det også. Grunnen til at folk blir provosert er jo fordi du ignorer fullstendig fysikkens lover og at du faktisk ikke er alene i trafikken!! Tror du virkelig det er av betydning at dere kjører sneglefart i midt på natten hvis du blir truffet av noen i 60-70-80-90 km/t som fyllekjører? (noe som er mye vanligere sent på kvelden, btw...) I en relativt ny og sikker bil og ved bruk av bilbelte, har du gode sjanser til å overleve en frontkollisjon med en tilsvarende bil i hastigheter opp til 70 km/t. Uten belte vil du neppe overleve en frontkollisjon i høyere fart enn 30 km/t. (Kilde: Statens vegvesen/Vägverket) http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1687 Et spebarn er enda dårligere stilt usikret i bil. Selv om du mener at det er "trygt nok", så sier fakta noe helt annet. Du utviser rett og slett ekstremt dårlig dømmekraft og ingen lar seg imponere av det... Anonym poster: 2b517d324420cd6d8b01c14a7ffbb385 4
Corine Skrevet 25. november 2012 #37 Skrevet 25. november 2012 (endret) ...) I en relativt ny og sikker bil og ved bruk av bilbelte, har du gode sjanser til å overleve en frontkollisjon med en tilsvarende bil i hastigheter opp til 70 km/t. Uten belte vil du neppe overleve en frontkollisjon i høyere fart enn 30 km/t. (Kilde: Statens vegvesen/Vägverket) http://www.tryggtraf...licShow;ID=1687 Anonym poster: 2b517d324420cd6d8b01c14a7ffbb385 Ok, men folk flest kjører fortere enn 70 km/t på landeveien. :-( Eller gjør de ikke? Dvs, sjansen for å overleve blir relativt liten hvis du frontkolliderer i f.eks 90, selv om barnet ditt er sikret. Dessuten...den fyllekjøreren kan kjøre meg ned hvis jeg går på fortauet med barnet i barnevogn også. ... Endret 25. november 2012 av Corine 1
kaprifolen Skrevet 25. november 2012 #38 Skrevet 25. november 2012 Dessuten...den fyllekjøreren kan kjøre meg ned hvis jeg går på fortauet med barnet i barnevogn også. ... Ja, det har du rett i. Egentlig kan man bare lukke øynene og krysse gaten hvor som helst. For det kan jo alltids komme dn idiot som driter i forgjengerfelt og lyskryss uansett.... 3
Gjest mend; Skrevet 25. november 2012 #39 Skrevet 25. november 2012 Eg er eigentleg litt enig med Corine no. Synes at folk blir i overkant hysteriske Sjølv. Av og til lar ungane sitte usikra bortover gardsvegen vår, noko som ser ut til å irritere nokon grenselaust. Og spesielt om dette er dei same folka som sjølv kostar forbi oss i 100 km/t på hovudvegen. Da hjelp det lite om ungane sitt sikra i baksetet hvis ulykka er ute. Nokon som såg barne-tv serien "Fride på skipet" den forrige dagen? Der satt jenta på styret på mopeden, med sjåfør og pappaen bakerst. Sett ting litt i perspektiv. Eg meinar ikkje at vi skal gjere det her i Noreg altså. Men poenget er at det er mange farar i liva våre. Og ein slik situasjon som Corine skisserar synes eg høyres nokså trygg og uskyldig ut- samanlikna med forbikøyringar i 100 km/t eller "vanleg køyring" i høg fart på hovudvegen. Synes mange av dykk overreagerer veldig.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #40 Skrevet 25. november 2012 NEI, jeg kjører selvsagt ikke samtidig som jeg har ungen på fanget!! Snakker om jeg ved et par tilfeller har tatt opp ungen på fanget, mens far kjørte. Og det har vært i boligstrøk med fartsgrense 30 km/t. Visste du at det er i boligstrøk de fleste ulykkene skjer? Anonym poster: e923434bc1164b689dadf29dbaa9f26e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå