AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #1 Skrevet 24. november 2012 Jobber et sted hvor det ofte er polakker og latviere innom. VELDIG ofte så har disse spedbarn/småbarn på fanget til mor/far med belte over i bilen. Er dette ulovlig? Det må jo være livsfarlig. kan jeg f.eks ringe politiet og gi dem registreringsnummeret og si i fra? Anonym poster: a177d8bbcf2762f798c9924ffe9b67aa 1
Gjest Magdalene Skrevet 24. november 2012 #3 Skrevet 24. november 2012 Dette er både livsfarlig og ulovlig. 9
Torepop Skrevet 24. november 2012 #4 Skrevet 24. november 2012 Jobber et sted hvor det ofte er polakker og latviere innom. VELDIG ofte så har disse spedbarn/småbarn på fanget til mor/far med belte over i bilen. Er dette ulovlig? Det må jo være livsfarlig. kan jeg f.eks ringe politiet og gi dem registreringsnummeret og si i fra? Anonym poster: a177d8bbcf2762f798c9924ffe9b67aa Nei dette er IKKE lov, og med god grunn! 3
Corine Skrevet 24. november 2012 #6 Skrevet 24. november 2012 Meget mulig at sikring av barn i bilen ikke er like strengt i Polen som i Norge.... Det er el ingen land i verden som er strengere på dette enn i Norge. Innrømmer selv at jeg har gjort dette noen få ganger i desperate situasjoner! (ikke mer trafikksikkert med et spedbarn som gråter til det spyr i baksetet...). Da har løsningen vært å ta ungen i fanget og redusere farten betraktelig. 2
flickan Skrevet 24. november 2012 #7 Skrevet 24. november 2012 Meget mulig at sikring av barn i bilen ikke er like strengt i Polen som i Norge.... Det er el ingen land i verden som er strengere på dette enn i Norge. Innrømmer selv at jeg har gjort dette noen få ganger i desperate situasjoner! (ikke mer trafikksikkert med et spedbarn som gråter til det spyr i baksetet...). Da har løsningen vært å ta ungen i fanget og redusere farten betraktelig. Utrolig at du gjør dette. Mens du kjører? Har du virkelig kjørt emd et spedbarn i fanget? Dersom ungen gråter så mye at det spyr, og du mener du blir trafikkfarlig av dette, så bør du faktisk stoppe bilen og vente til barnet roer seg før du kjører videre. Politiet kommer (heldigvis) ikke til å bry seg om forklaringen din, og du kan vente en klekkelig bot, og kanskje også miste sertifikatet dersom du blir tatt. 31
Silfen Skrevet 24. november 2012 #8 Skrevet 24. november 2012 Meget mulig at sikring av barn i bilen ikke er like strengt i Polen som i Norge.... Det er el ingen land i verden som er strengere på dette enn i Norge. Innrømmer selv at jeg har gjort dette noen få ganger i desperate situasjoner! (ikke mer trafikksikkert med et spedbarn som gråter til det spyr i baksetet...). Da har løsningen vært å ta ungen i fanget og redusere farten betraktelig. Da stopper man og kjører ikke videre! 11
Gjest gurimalla Skrevet 24. november 2012 #9 Skrevet 24. november 2012 Du burde si fra at det ikke er lov i Norge først.
kaprifolen Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 Meget mulig at sikring av barn i bilen ikke er like strengt i Polen som i Norge.... Det er el ingen land i verden som er strengere på dette enn i Norge. Innrømmer selv at jeg har gjort dette noen få ganger i desperate situasjoner! (ikke mer trafikksikkert med et spedbarn som gråter til det spyr i baksetet...). Da har løsningen vært å ta ungen i fanget og redusere farten betraktelig. Er du helt tett?! Da stopper man bilen og roer ned ungen før man kjører videre! 10
Corine Skrevet 24. november 2012 #11 Skrevet 24. november 2012 (endret) Utrolig at du gjør dette. Mens du kjører? Har du virkelig kjørt emd et spedbarn i fanget? Dersom ungen gråter så mye at det spyr, og du mener du blir trafikkfarlig av dette, så bør du faktisk stoppe bilen og vente til barnet roer seg før du kjører videre. Politiet kommer (heldigvis) ikke til å bry seg om forklaringen din, og du kan vente en klekkelig bot, og kanskje også miste sertifikatet dersom du blir tatt. NEI, jeg kjører selvsagt ikke samtidig som jeg har ungen på fanget!! Snakker om jeg ved et par tilfeller har tatt opp ungen på fanget, mens far kjørte. Og det har vært i boligstrøk med fartsgrense 30 km/t. Det er mye som er farlig og ulovlig, f.eks å kjøre i 100 km/t på landeveien med baksetet fullt av unger. Tipper det er ganske mange som gjôr dette. Er klar over at jeg sikkert blir halshogd for å innrømme dette, men det får så være. Endret 24. november 2012 av Corine 8
Silfen Skrevet 24. november 2012 #12 Skrevet 24. november 2012 Det spiller vel for faen ingen rolle så lenge det er andre i trafikken! Idiot"! 3
Gjest gurimalla Skrevet 24. november 2012 #13 Skrevet 24. november 2012 NEI, jeg kjører selvsagt ikke samtidig som jeg har ungen på fanget!! Snakker om jeg ved et par tilfeller har tatt opp ungen på fanget, mens far kjørte. Og det har vært i boligstrøk med fartsgrense 30 km/t. Hvis du var i boligstrøk så var det bedre å la barnet skrike et minutt eller to, for du kjører vel ikke rundt i boligstrøk i timesvis... Eller sette seg bak sammen med barnet! 3
Corine Skrevet 24. november 2012 #14 Skrevet 24. november 2012 Hvis du var i boligstrøk så var det bedre å la barnet skrike et minutt eller to, for du kjører vel ikke rundt i boligstrøk i timesvis... Eller sette seg bak sammen med barnet! Nei, har to unger til i baksetet, så det har ikke vært plass til å sette seg bak. Og jo, man kan godt kjøre en lang avstand i 30- 40 sone i byen, hvis man bevisst unngår de større veiene. Ser forøvrig ofte folk som velger samme løsning av og til, men merkelig nok befinner ikke disse seg i diskusjonsforum på nettet. Enten så er alle her mer lovlydige enn gjennomsnittet, eller så er det ingen som tør innrømme at de av og til gjør noe ulovlig. 3
Silfen Skrevet 24. november 2012 #15 Skrevet 24. november 2012 Eller så har andre respekt for sine barns liv. 7
Corine Skrevet 24. november 2012 #16 Skrevet 24. november 2012 (endret) Eller så har andre respekt for sine barns liv. . Unødvendig kommentar! Jeg befinner meg nok i kategorien "overbeskyttende" og "hønemor" i øynene til de som kjenner meg. Endret 24. november 2012 av Corine 4
Orchideae Skrevet 24. november 2012 #17 Skrevet 24. november 2012 NEI, jeg kjører selvsagt ikke samtidig som jeg har ungen på fanget!! Snakker om jeg ved et par tilfeller har tatt opp ungen på fanget, mens far kjørte. Og det har vært i boligstrøk med fartsgrense 30 km/t. Det er mye som er farlig og ulovlig, f.eks å kjøre i 100 km/t på landeveien med baksetet fullt av unger. Tipper det er ganske mange som gjôr dette. Er klar over at jeg sikkert blir halshogd for å innrømme dette, men det får så være. Uansett hvor mange bortforklaringer du kommer med, så får du ikke rettferdiggjort det. Barn skal alltid være sikret, punktum. Selv om man kjører sakte kan situasjoner oppstå. 30-40 km er fort nok, om det kommer et barn springende ut i veien, noe det er stor sannsynlig at skjer i et boligstrøk. Jeg har totalvraket en bil i mellom 30 og 40 km i timen. Glad jeg ikke hadde et spedbarn på fanget da. 10
Corine Skrevet 24. november 2012 #18 Skrevet 24. november 2012 Uansett hvor mange bortforklaringer du kommer med, så får du ikke rettferdiggjort det. Barn skal alltid være sikret, punktum. Selv om man kjører sakte kan situasjoner oppstå. 30-40 km er fort nok, om det kommer et barn springende ut i veien, noe det er stor sannsynlig at skjer i et boligstrøk. Jeg har totalvraket en bil i mellom 30 og 40 km i timen. Glad jeg ikke hadde et spedbarn på fanget da. Jeg prøver ikke å komme med bortforklaringer i det hele tatt, jeg har bare svart på spørsmål/kommentarer. Jeg innrømmer bare at det har vært situasjoner hvor vi har gjort det valget, selv om det er ulovlig. Mye i livet innebærer risiko (bilkjøring, klatring i trær, bading, utenlandsturer, sykling....) og jeg som de fleste andre foreldre prøver å minimere faren for at noe skal skje. Likevel: ja, jeg har brutt loven i forhold til sikring noen få ganger. 10
kaprifolen Skrevet 24. november 2012 #19 Skrevet 24. november 2012 . Unødvendig kommentar! Jeg befinner meg nok i kategorien "overbeskyttende" og "hønemor" i øynene til de som kjenner meg. Du spiller hasardspill med dine barns liv fordi det er "praktisk"... 7
Orchideae Skrevet 24. november 2012 #20 Skrevet 24. november 2012 Jeg prøver ikke å komme med bortforklaringer i det hele tatt, jeg har bare svart på spørsmål/kommentarer. Jeg innrømmer bare at det har vært situasjoner hvor vi har gjort det valget, selv om det er ulovlig. Mye i livet innebærer risiko (bilkjøring, klatring i trær, bading, utenlandsturer, sykling....) og jeg som de fleste andre foreldre prøver å minimere faren for at noe skal skje. Likevel: ja, jeg har brutt loven i forhold til sikring noen få ganger. Du gjør jo det. Jeg kjører ikke, to barn til i baksetet.. Bla bla bla. Kan ikke barnet sitte i setet, så skal ikke bilen kjøres, BASTA. Jeg risikerer ikke mitt barns liv. Om jeg så må trøste i to timer, javel. Men hun SKAL sitte sikret i bilen når den er i bevegelse. Vi har en km til butikken, og om vi skal handle en del så kjører vi bort. Skal jeg bare ha henne på fanget da? Det meste av veien er jo gjennom boligfeltet allikevel, og vi kjører vel 200 meter på hovedveien.. Kjenner jeg blir irritert her. Om dere må bråbremse i 40 km i timen, vet du hvor mye barnet veier da? Du har ikke sjangs til å holde igjen barnet, det går rett i frontruta, eller i airbagen. Om har du det i din sele så får barnet HELE din kroppsvekt på seg. Jeg hadde blåmerke tvers over brystet etter kræsj i 30-40 km i timen, forstuet hånden kraftig. Motoren knakk av festene og bilen var smadret foran. Når folk spurte meg om hvor fort jeg hadde kjørt ble de helt skrekkslagne, for det så virkelig ut som jeg hadde kjørt fortere. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå