Gå til innhold

Male blomsterpotter


Gyda

Anbefalte innlegg

Har malt de aller fleste blomsterpottene mine med "stein-maling" - en slags hobbylakk tilsatt noen sandkorn (?) slik at det får en "granitt-finish". De jeg har malt så langt, har vært vanlige terrakotta-krukker. Hva med de som er glasert? Vil Hobbylakk sitte på disse?? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg har malt glaserte blomsterpotter, men da gav jeg de et strøk med oljebasert heftgrunn først. Restultatet ble helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å grunne kan du kanskje pusse litt på dem med fin sandpapir istedet? Det har gjort med underskålene til terakottapottene mine og det fungerte i allefall fint.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg prøver med en runde med sandpapir jeg og ser hvordan det går. Gidder ikke kjøpe grunning for et par blomsterpotter - hadde jeg derimot hatt mange potter som jeg skulle ha malt, ville jeg nok valgt det. Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitt-maling er utrolig stilig....har brukt det en del selv faktisk.

På glaserte potter tror jeg desverre ikke denne malingen vil sitte i lengden. Da kan det kanskhe være en ide å kjøpe en boks med grunnings-maling p bruke først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - da bikker pendelen kanskje tilbake til å kjøpe en boks med grunning alikevel. Hvis jeg ikke tar meg en tur innom en blomsterbutikk da og like gjerne kjøper noen fler terrakottakrukker... Takk for alle gode råd i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært inne på tanken å+ male teracotta-potter mer granitt-maling, men har ikke kommet så langt ennå...

Hva slags farge på malingen bruker du? Den i grå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg vil gjerne ha litt farge i vinduskarmene, og ellers rundt omkring. Har lyse gardiner og panel på veggene - så det kan bli litt fargeløst. Jeg har derfor valgt meg to knall-farger. Blå og rød. Har ca halvparten av krukkene i hver farge. Jeg liker det. Dersom jeg hadde hatt masse farge ellers i stua, så ville nok en mer nøytral farge - som f.eks grå, vært svært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig. Var mest for å hente tips og ideer jeg spurte. Lykke til med malingen da. :wink: Granittmalingen er forresten ypperlig å blande sammen med vanlig hobbymaling også, om man ønsker en overflate som ikke er sååååå ru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon:

Lagde en stilig blomsterpotte her for litt siden. Eller jeg synes den er stilig da :wink: La ut en artikkel i Magasinet om potta. Den ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva slags pensel bruker dere til steinmaling? Må man male en gang vannrett og en gang loddrett for å få det pent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granittmalingen er forresten ypperlig å blande sammen med vanlig hobbymaling også' date=' om man ønsker en overflate som ikke er sååååå ru.[/quote']

Jeg har blandet litt grov sand jeg hadde meg med hjem fra Hellas i sommer sammen med hobbymaling. Dette gir også en litt mer tilfeldig og mindre ru overflate enn med ren granittmaling.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pensel bruker dere til steinmaling? Må man male en gang vannrett og en gang loddrett for å få det pent?

Jeg bruker pensel med flat bust, dette synes jeg er best. En gang vannrett og en gang loddrett er nok lurt å male, men jeg er ikke så nøye på dette. Tror det er noe sånt som at man skal male den ene veien den ene gangen og den andre veien på støk nr 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker først å male et strøk med vanlig hobbylakk i samme farge som granittmalingen. Når dette er tørket, bruker jeg en flat og litt bred pensel for å ta på granittmalingen. Nøyer meg med ett tjukt strøk av dennne malingen - i og med at jeg har grunnet med samme farge fra før av.

Tror egentlig ikke at man trenger å være så nøye på maleretning med denne typen maling, i og med at det uansett vil være temmelig mye struktur i den.

Husk å rør godt rundt før du begynner, da "grusen" legger seg i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malte et par potter i går med granittmaling i sand-fargen. Men lakker du dem etterpå, eller gjør du ikke noe mer med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingenting mer med dem når jeg har malt dem. Ingen lakkering. De første jeg malte er nå ca 1 1/2 år, og de er like fine ennå.

De pottene jeg har brukt, har ikke vært glasert på innsiden, så jeg har derfor malt 1 - 2 strøk (alt etter hvor ivrig jeg har vært) med vanlig hobbylakk på innsida, slik at de ikke trekker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HVa med sinkbelagte blomsterpotter?

Jeg har noen fra ikea som jeg gjerne skulle ha friske opp litt.

Noen som har malt på slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa med sinkbelagte blomsterpotter?

Jeg har noen fra ikea som jeg gjerne skulle ha friske opp litt.

Noen som har malt på slike?

Har ikke prøvd, men så lenge de vasker de godt utenpå (de har en tendens til å være litt fettete på utsiden), bør det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det går bra med vanlig hobbymaling på sinkbelagte potter? Må vel bruke en slags grunning for at malingen skal sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det går bra med vanlig hobbymaling på sinkbelagte potter? Må vel bruke en slags grunning for at malingen skal sitte?

Grunning er vel aldri dumt uansett? Men personlig maler jeg med hobbymaling rett på stort sett alt. Men det er jo ikke alltid det sitter så godt fast da...

Men som tips mener jeg at Panduro skal ha en egen maling beregnet på sink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...