Gå til innhold

Har barna deres mye leker?

Naken

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne snakket om dette, her om dagen.

Vi har begge døtre på 4 år, og rommene deres flyter nærmest over av leker.

De har: baby born + flere andre dukker. Komfyr, stellebord til dukker, dukkevogn, dukkesengseng, sminkebord,barnemøbler, 1 million bamser og mange kasser med div. leker.

Noen av disse lekene er riktignok "arveleker", men det aller meste er kjøpt til dem. Enten av oss, foreldrene, eller til jul burstdag, av andre.'

Virker som andre 4 åringer vi kjenner har samme haug.

Får nesten en vond smak i munnen av alle de lekene. Føler det er på tide å bremse kraftig opp, med innkjøpene. De har jo nærmest alt i en alder av 4 år!

De får jo ikke muligheten til å ønske seg noe, for de har det jo alt..

Det er andre tider enn da vi var små. Venninnen min husker den dag i dag hvor stort det var å få stellebord til dukka, da hun var 7.

Jeg fikk en liten dukkeseng i plast, da jeg var 7, og jeg var i 7. himmel!

Føler vi fratar barna gleden over hver enkelt ting, ved å lasse på med nye i et sett.

Når alt er strødd på gulvet, legger jeg merke til at de blir helt tafatte, og leker ikke med noe,- det er rett og slett for mye av alt!

Noen andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

De har alt for mye leker, men jeg tok en oppryddig her i høst, og fikk da 2 store sekker med leker som jeg la ut i boden. Men det er fortsatt alt for mye leker på rommene deres. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men søskenbarna til min kjære (5 og 7 1/2) har MYE leker.

Jeg fikk babydukke til 6-årsdagen min, og var overlykkelig.

Søstra mi fikk komfyr.

Stellebord hadde vi ikke (det var da benk og vask på badet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn enda, men det er et på vei :)

Jeg vil ikke at mine barn skal ha så mange leker at de ikke setter pris på dem. Har heller ikke lyst til å fylle huset med plastskit. Vi kommer til å ønske oss "riktige" og heller få leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke begynne å bremse innkjøpene NÅ, og også begynne å sirkulere lekene? Gjemme bort halvparten eller 1/3 til enhver tid, gjerne i et par måneder. Når så en annen 1/3 gjemmes bort og den som var gjemt kommer frem, er det nytt og spennende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med at de har for mye. Stesønnen min på 8 har kassevis. Og han bruker ikke noe av det. Mesteparten er vel også leker fra da han var mindre - rydding er ikke hans og pappaens sterke side :-? , og jeg har ikke tatt tak i det enda.

Men det verste syns jeg er all dritten. Skikkelige leker kan jo gis bort eller pakkes vekk til evt. søsken eller barn eller annet. Men hva med alle russekort, kinderegg-ting og McDonalds-greier? Og alle 50-kroners presangene han får av kamerater til bursdager? Bare dritt alt sammen, men å kaste det skal han ikke - helst skal det på utstilling i stua. Selv om det ikke brukes. :roll: Han hadde en helt vill Kinder-periode her for en stund siden - ville BARE ha det HVER lørdag. Det ble det mye greier av.

Noen tips til hvordan fjerne dette problemet? Eller i det minste få det ut av stua? Han syns jo virkelig Kinder-figurene er flotte - vanskelig å si at det er noe dritt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Lillemann hadde leker nok til alle barna i byen, men det er som sissan skriver mye møkk og tull leker. Så her tok jeg en stor sekk med meg og kasta alt jeg synes var unødvendig og alt han ikke lekte med. Noe av babylekene ble lagt på loftet til nestemann. Så nå er det bare bilene som han leker masse med og pusslespill og slike leker igjen! Og gud hvor deilig å bli kvitt alt skrammelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle ta en skikkelig sortering på rommet hennes.

Kaste alle "søppellekene" på dynga, og sortere ut en del av bamsene og lekene, (de som hun ikke har et spesielt forhold til), og gi dem bort.

Noen her som vet om organisasjoner som kunne ha lyst til å ta imot sånn?

(Selvfølgelig ordentlige og rene leker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som driver med barn er vel interessert der? Barneavdeling på sykehus, andre barnehelseinstitusjoner, krisesentre, frelsesarmeen, røde kors osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde opprydning på seksåringens rom igår. Men i motsetning til andre kaster jeg absolutt alt han ikke skal ha der inne lengre. I går kastet jeg to fulle søppelposer, sånne digre i sort plast. Da han kom hjem klarte han ikke å nevne en eneste ting som manglet der inne.

Jeg skammet meg. Hva er det vi gjør med barna våre.....

De får helt klart altfor mye drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Nei, jeg synes ikke han har mye leker. Det vil si, det er blitt endel mer de siste par årene, hovedsaklig ulike lego-figurer. (Men lego kan man nesten ikke få for mye av. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Barna har ansvar for å rydde rommet sitt selv, men en gang i blant tar jeg en skikkelig ryddesjau der. Alltid UTEN at barnet er tilstede. Jeg kaster med hard hånd og gir større ting til Fretex. Jeg vet jo hva barna er faktisk leker med, og rører selvsagt ikke de tingene - bare alt det andre.

Tror aldri det har hendt at de ha spurt etter noe som er blitt gitt vekk/kastet.

Jeg er blitt flinkere med årene - når jul og bursdag nærmer seg har jeg klar ønskeliste, slik at jeg kan svare når familie spør hva de ønsker seg. Resultatet blir en litt kjedelig pakkeseanse for min del da jeg ofte vet hva barna får, men de får langt mindre skrap.

Etter en skikkelig ryddesjau leker minsten mer på rommet sitt - det skjer hver gang uten unntak - sikkert fordi han rett og slett finner igjen ting.

Hadde jeg bare vært like flink i mitt eget klesskap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har troen på å ønske seg bøker... det er liksom noe man aldri får nok av og som er bra for barna.

Og å pakke bort det de har vokst fra og det de ikke bruker likevel.

Og ikke minst KASTE alt som er ødelagt... biler uten hjul, plasttelefoner som ikke ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det også altfor mye leker. Men vi pleier å gå gjennom lekene sånn en gang i året eller annent hvert år

å plukke ut de som han har vokst i fra og så sender vi de med hjelpesendinger som går til barnehjem i andre land. Alt er skikkelig flotte og hele leker, og i og med at poden har vært vant til dette siden han var bitte-liten, gir han gladelig lekene videre.

Leker som blir ødelagt pleier vi alltid å kaste med en gang. Erfaringsmessig har vi kommet til at det ikke er vits i å gjemme noe for å "lime det senere". Det blir bare ikke gjort.

Til jul og bursdager skrives det ønskelister, og ønskene blir fordelt rundt i familien, slik at vi sikrer oss at stort sett alt som kommer inn i huset er ting som faktisk er ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har han ikke ekstremt mye, men det har vært sånn at han har hatt masse masse leker som han knapt har lekt med. Så når han har vært borte tidligere så rydda jeg unna - heiv endel og tok resten ned i kjelleren. Tror ikke han savna en eneste av tingene jeg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen min på 16 mndr har så mye leker at det nesten er litt flaut.... :oops: Har enda ikke ryddet bort noe, så alt fra han ble født er fremme. Må vel ta en sjau snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra jeg selv var liten (er 22 nå) at den store truslen fra pappa om jeg og broren min ryddet på rommet selv, så kom han med den svarte søplesekken! Tror ikke mamma og pappa hadde full oversikt over lekene og tingene på rommet mitt som jeg like best, og ville ha videre. Tror ikke noen av mine leker er blitt kastet. Resulatet er at vi nå har mye koslige leker på hytta til barn som kommer på besøk. Men har dog ikke dårlige leker igjen. Var vel kanskje mindre av det for en tid tilbake. Har tre gamle mc donalds biler som funker ennå, de må jo være 10 år gamle minst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...