Gå til innhold

drikkevarer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal servere velkomstdrink, hvitvin til forretten, rødvin/øl til hovedretten og ha åpen bar med drinker, konjakk osv etterpå. Skal også ha noen flasker alkoholfri hvit- og rødvin. I tillegg kommer selvsagt mineralvann. Er imidlertid usikker på hvor store mengder vi trenger (antall flasker av hver type). Vi blir 60-65 personer. Hvor mye har dere andre kjøpt inn/skal kjøpe inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei.

Vi blir ca 80 og vi skal ha:

50 fl rødvin

25 fl vodka

12 fl cognac

4 fl likør

Noen kasser øl evt. til nattmat

og så blir det tropisk coctail til velkomst-drink

Vi skal ha en sånn 3-4 forskjellige drinker...

Og karsk da... icon_smile.gif

Hjalp litt?? Eller er det masse å finne på kvinneguidne hvis du søker!!!

Vennlig hilsen

julibrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...vi regner ca 1/2 flaske rødvin per person og 1 glass hvitvin til forretten, vi skal oxo ha fri bar og har kjøpt inn 6 flasker cognac og skal ha 6 flasker baylis...husk at en "dram" er 4 cl...og de fleste flasker er på 70 cl...så da er det bare å regne...har ikke funnet ut hvor mye annet til baren men vi skal ha vodka, gin martini, whiskey og litt av hvert...men jeg må si at den forrige som skulle ha 20 eller 25 flasker med vodka jammen skal ha fulle gjester....det er jo ganske mye per person da....men men...

lykke til

klem fra Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Lite tips som ikke er testet.

Vår toastmaster er erfaren og vært i masse bryllup.

Han mener at dersom folk skal ha fordrink i to timer blir dette voldsomt søtt i lengden. Han mente vi var urbane (nekter å følge en del regler til alles store argelse)og har sendt oss ut etter Øl og is kasser.

Dvs til fordrinken som varer i nesten to timer vil vi servere: Øl i Iskasser, Bowle med appelsiner, kiwi, stjernefrukt, pærer og epler samt litt perlende hvitvin.

Har foreløpig fått veldig positive tilbakemeldinger fra spesielt gutta icon_smile.gif

Lykke tiL !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På musserende vin og hvitvin regner man vanligvis 6 glass på en flaske, på rødvin 5 glass på hver flaske. brennevin ca 17 drinker pr flaske, gjør man drinkene litt mindre 18-20 stk.

Hvor mye velkomstdrink kommer ann på hvor lenge gjestene skal være der. 1/2 time holder det med et glass pr person, blir det mer regn 2 glass.

Hvitvin til forrett 1 glass pr person. Rødvin til hovedrette kommer ann på hvor lenge man skal sitte til bords, de fleste talene blir vel mellom hovedrett og dessert og da bør ikke gjestene sitte med tomme glass, de må jo ha noe å skåle i. Alt fra 2 til 4 glass rødvin pr person kan beregnes (det kommer også litt ann på størrelsen på glassene). Cognac og likør går det som sagt ca 17 stk pr flaske på 70 cl. Hvor mye dere skal beregne til baren etterpå kommer også an på hvor lenge den skal være åpen. Et utvalg bestående av gin, vodka, whiskey, cognac, en likør med diverse blandevann og is er mer enn nok i tillegg til vin og øl. Ikke kjøp inn for mye alkoholfri vin, det går somoftest særdeles lite av det. Det kan også være greit å ha isvann på bordene til middagen istedet for farris o.l. Da kan gjestene forsyne seg selv, når de vil og man sparer noen kroner. Er det vann tilgjengelig hele tiden bruker ikke gjestene vinen som tørstedrikk og det vil sannsynligvis gå litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi..i forhold til dere andre har vi visst veldig lite drikkevarer...

Vi har kjøpt inn: 20 flasker rødvin, 10 flasker hvitvin. 1 kasse pils. 1 kasse Munkholm. 8 kasser brus. 24 flasker eplecider. 1/2 liter Baileys, 1/2 liter Drambuie, 0,35 ltr Tia Maria Cream, 1/2 ltr Sheridans Double. 1 ltr Bache Gabrielsen XO (har en halvliter Bache Gabrielsen til også men den skal egentlig toastmasteren få).

Vi skal ikke ha vodka/whisky e.l.

Syns dette var lite i forhold til dere andre.. Men vi ønsker heller ikke noen fyllefest da icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ca 20 liter sprit (alt mulig rart) som vi skal ha i baren. Går det tomt så går det tomt, men jeg tipper vi kommer til å ha masse igjen. I tillegg blir det vin til maten og til baren, hvor mye vet vi ikke helt ennå. Øl tror jeg faktisk vi dropper.

Hvor mange gjester blir dere da Anki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg spurte på vinmonopolet jeg. Da fikk jeg følgende til svar:

En tommelfingerregel:

Forrett- vinen skjenkes 1 gang. Beregn 7 gjester pr flaske. Til 60 gjester ca 8 flasker ( da er det tatt høyde for at noen drikker alkohlfritt)

Hovedrett- vinen skjenkes 2-3 ganger. Beregn 2 gjester pr flaske. til 60 personer ca 27-28 flasker.( medregnet de som drikker alkoholfritt)

Dersom dere får flasker til overs, kan dere bytte et visst antall flasker( HUSK Å BE SERVERINGSDAMENE OM IKKE Å RIVE FOLIEKAPSLENE AV ALLE FLASKENE)

Til baren har vi 11 flasker forskjellig sprit- men vi skal kjøpe et par flasker Bayleys i tillegg, og kanskje en tia maria.

Vi tenker å kjøpe et-par kasser øl fordi vår erfaring er at det går ikke så mye øl til et bryllup.

Mineralvann må vi iallfall ha 2-3 kasser...

Lykke til

klem

_________________

viwi

-gifter meg med drømmemannen 22 juni!!!1212[ Dette Innlegg er endret av: viwi den 2002-06-01 10:06 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir ca. 60 gjester og vi skal ha:

8 flasker ren sprit

3 flasker cognac

5 flasker likør( vi skal bruke baileys så dette er det mange som drikker)

1 flaske gin

1 flaske whiskey

litt rødvin, og hvitvin

1 flaske tia maria

2 flasker hot`n sweet

1 flaske jagermeister

1 flakse galliano

pluss et par flasker av noe annet

Masse øl, vi er mange unge i vårt bryllup og de fleste drikker øl, dessuten har jeg akkurat vært i bryllup der det omtrent ikke gikk noe annet enn pils.

Endal mineralvann, og farris.

Apretiff skal vi ha blue nun gold edition, eller pimpante ca 10 flasker.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare at noen regner ca 7 gjester pr flaske vin. Da jeg gikk på kokkeskolen lærte vi akkurat dette:

5 glass pr flakse rødvin

6 glass pr flaske hvitvin12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oi.. da har vi nok drikkevarer!!!

66 gjester:

22 fl absolutt

20 fl cognac

2 l Baileys

1 akevitt

3 gin

pluss masse øl, vin både rød og hvit.

Men hvor mye mineralvann kjøper dere til middag og fest???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette er en super tråd! Vi sliter litt med å beregne drikkevarer til gjestene...

Et tips jeg har er å telle opp antall cognac-drikkere, baileys-drikkere, og totalt antall som drikker alkohol. Vi har ca 90 gjester, men har funnet ut at det er bare rundt 30 av dem som drikker cognac, og dermed er 10 flasker mer enn nok.

Jeg vil dessuten fraråde den anonyme først i tråden til å velge BORT alkoholfri vin - spesielt rødvinen. Jeg har smakt et par og de er rett og slett redselsfulle - smaken ligner ingenting på vin! I tillegg er de flaskene de har på polet her ganske dyre.. (Men, så lenge man kan levere tilbake er det kanskje ikke så himla nøye... icon_smile.gif )

(Og dersom du har navnet på en som er virkelig god, må du gjerne dele den med meg, for jeg er gravid og savner rødvinen!)

Vi har tilslutt funnet ut at man fint kan "styre" gjestene dit man vil. Bestemmer man seg for at gjestene bare får et par glass cognac, så blir det tomt etterhvert. Og da må de pent gå over på andre varer. Det er sjelden folk blir sure av den grunn. Og blir de det, så er de sikkert så fulle at de har glemt det dagen etterpå! icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips om en god alkoholfri rødvin:

Ebony Vale

Kjempegod!!!:-)

Cilie1212[ Dette Innlegg er endret av: Cilie den 2002-06-03 19:15 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi er ca 90 gjester til festen og har beregnet ca 20 L vin (rød og hvit, dette kun til baren, middag er utenom), ca 10 kasser med pils, 8 L cognac, ca 7L div sprit, 4 fl baileys + litt diverse.

Godt tips eg fikk her inne er å gå på f.eks clas olson å kjøpe helle tuter til spritflaskene f.eks. ;MYE lettere å unngå søl og lettere for de i baren å sjenke også !

-Eline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen har kjøpt inn flere og tyve flasker... er ikke det litt vel mye??

Dessuten går det mye Gin, så du som har kjøpt 1 flaske kommer til å gå tom fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har virkelig mer enn nok, men vi har mye forskjellig vi skal servere.

Vi har uansett

5 liter vodka

2 liter gin

2 liter Bacardi

en del liter brandy og likør

Altså, en del forskjellig. Enkelte ting kan kanskje gå tom, men det får ikke hjelpe. Andre ting kan det bli igjen massevis av, men da har man det jo til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare et tips: Vær sikker på å kjøpe inn nok vin til maten! Syns noen her har beregnet vel lite! Hvis middagen blir lang, mange taler/skåling er det fort gjort å gå tom. Har vært i et bryllup hvor det skjedde. Veldig kjedelig. Ville ikke regnet mer enn 4 glass rødvin pr flaske, og regnet 3 glass pr pers. 5 glass pr flaske er veldig små glass! Prøv gjerne hjemme så dere kan se...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustbrud: Det blir 26 stkr tilsammen, deriblant to barn.

Blir nesten sjokka jeg når jeg ser hvor mye drikkevarer de fleste skal ha. Men - vi ønsker jo forskjellig type selskap også da icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Engel:

4 glass rødvin pr flaske??? Enten har du enormt store glass eller så fyller du dem til randen, det skal jo se litt delikat ut også da.

Har selv jobbet mange år innenfor hotell- og restaurantbransjen i en årrekke og der er tommerfingerregelen at det går 5 glass rødvin på en flaske, og 6 glass hvitvin på en flaske. Slik regnes det hos seriøse bedrifter og da får gjestene gode glass. Det er nok av de som regner flere glass per flaske og dermed betaler gjestene mye for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er like mange meninger om dette som mennesker her inne. Vi skal iallfall sørge for å kjøpe inn en god del vin, så vi har massevis og mer enn nok til middagen (der vil vi ikke gå tom). Baren blir neppe oppe så lenge hos oss, så det kommer nok ikke til å gå de helt store mengdene. Vi har litt forskjellige å severe, så får vi håpe noe faller i smak. Går vi tom for enkelte ting så går vi tom, enkelt og greit. Cognacen hadde vi tenkt til å droppe faktisk, men vi har litt på ei flaske stående som vi kanskje serverer. Vi er ikke av den oppfatning av at gjestene skal drikke seg fra sans og samling heller akkurat, så vi tar ikke dette med baren så nøye egentlig. Vi får bare sørge for å ha nok brus i baren også, for det kan det komme til å gå en hel del av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...