AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #1 Del Skrevet 20. november 2012 Hei! Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette. Fikk en melding av min svigerinne for noen dager siden der hun lurer på hva vi ønsker oss i gave til vår sønn til jul. Jeg gir henne en "ønskeliste" med gaveforslag i ulike prisklasser. Det er ikke alt man kan forvente å få til jul, tenker jeg, da noe er litt dyrt. Uansett, jeg fikk en melding der hun spør om jeg vil arve en fin pen dress til sønnen vår (som er litt dyr i utgangspunktet) eller om vi ønsker oss en liten leke e.l. som er rimelig. Det var "gave forslagene". Jeg ble litt paff og tenkte først ikke gi noe hvis det er et "ork". Sønnen vår er snart 4 år og forstår hva julen innebærer. Han gleder seg masse til å få gaver. Jeg tenker at det er tanken som teller og ikke hvor dyr gaven var... Hvordan skal jeg tolke en slik melding? Anonym poster: 0c1912ae7fe22e6a8164bdb9697197a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erm Skrevet 20. november 2012 #2 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg tenker at det er din jobb som forelder å lære sønnen din å sette pris på de gavene han får, uansett om de er dyre eller billige, harde eller myke. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 20. november 2012 #3 Del Skrevet 20. november 2012 Som at de kanskje ikke har all verdens med penger og ga deg muligheten til å få noe praktisk (en god dress til sønnen) eller en gave (tanken som teller) som han kan åpne på julaften. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #4 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg ville tolket det som at de selv har fått mye leker og fjas og tøys til egne barn, at de kanskje ikke har god råd, og at hun ga deg valget om å få noe litt dyrere/med bedre kvalitet (som ungen kanskje ikke synes er så kult) eller en billigere leke som ungen liker i fem minutter. Anonym poster: 672ac9e5f8ddcab1b757e2b61a5c5e42 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #5 Del Skrevet 20. november 2012 Ts her. Takk for svar! Ja, det er tanken som teller. Er helt enig i den. Poenget er at de har veldig god råd, er ikke mangel på penger. Jeg syntes likevel det var et litt rart spørsmål....Vil du ha en brukt gave eller en ny gave..! Anonym poster: 0c1912ae7fe22e6a8164bdb9697197a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #6 Del Skrevet 20. november 2012 Her gir vi ikke noe dyre gaver til nevøer og nieser. Det er tanken bak som teller. Jeg tror ikke en 4 åring tenker over verdien av det han får på julaften uansett (etter 3 unger føler jeg at jeg relativt greit kan si dette) De pakker opp, hiver gaven til side og kaster seg over neste. Jeg har alltid også ønsket meg praktiske ting ved siden av leker til ungene. Synes det er en uting at unger BARE skal få leker og dill dall på julaften. Klær, sengetøy og andre ting er like fine gaver. Ungene i dag får så mye at det er helt skummelt. Minsten her fikk i fjor 36 julegaver og skulle alle vært leker hadde jeg blitt gal. Det er som regel bare en eller to av gavene som er maks vellykket. Anonym poster: 0030e8d75d087bc78718772e45c090c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 20. november 2012 #7 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg skjønner ikke overskriften din, det er da ikke snakk om at de ikke vil gi sønnen din gave! Men alternativet til den dyre dressen, hvordan formulerte hun det? "En litt rimelig leke", eller et konkret forslag av leke? Hun kan jo ha syntes ønskene dine lå i for høyt i prisklasse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 20. november 2012 #8 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg synes det er litt rart å skulle gi bort gamle klær som julegave med mindre man har dårlig råd.. Sønnen din kan vel få arve den dressen uannsett vel? Har hun mange nevøer og nieser som hun må gi gave til? Forstår at man ikke kan gi så dyre ting til alle hvis man har stor familie, men litt rart å si at du kan velge å få arve en dress istedet for å få gave. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muttra Skrevet 20. november 2012 #9 Del Skrevet 20. november 2012 hvorfor enten eller i min slekt har pentøyet gått i arv og når det har blitt fravokst så har det blitt renset og levert tilbake til den første eieren, som så kunne låne det ut videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 20. november 2012 #10 Del Skrevet 20. november 2012 Enig med SoftKitty! Rart å gi arveklær i gave, spesielt om giveren ikke har dårlig råd. I vår familie har pentøy (særlig barnebunader) blitt lånt videre til den neste i slekta som kan bruke det, helt uavhengig av gavesituasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badeand Skrevet 20. november 2012 #11 Del Skrevet 20. november 2012 Synes det høres ganske merkelig ut å få tilbud om å arve en dress som julegave... Den burde han vel få arve uansett, det er jo innen familien til og med... Synes også det er litt rart å først spørre etter ønskeliste, og deretter ignorere ønskelisten man får, for å heller sende to konkrete valg tilbake. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 20. november 2012 #12 Del Skrevet 20. november 2012 Synes du kan svare at de må gi det de føler for, og om du kunne tenke deg dressen, så svare ja takk til den, eller om du heller vil ha leke si ja takk til det. Jeg tenker og at jeg ikke ville gitt en arve dress i julegave, men om de føler for det, så får det bli opp til dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spent... Skrevet 20. november 2012 #13 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Ts her, Takk for mange flotte svar! la Flaca; det med overskiften. Det virker jo som de ikke ønsker å gi en julegave (ny ting) til min sønn når valget er blant annet en brukt dress. De har ikke dårlig råd og vi har arvet masse klær fra dem tidligere. De har også fått en del klær (arv fra venner) fra oss som er for stort for vår gutt, som de kan låne i mens. Jeg har tidligere vist at jeg setter pris på de klærene vi har kunne fått arve ved å spandere på dem litt ting (blomster, cafebesøk o.l). Jeg bare syntes det var litt rart at valget sto i mellom en brukt gutte dress eller en rimelig, men ny gave. Hun formulerte; eller en ny, men rimelig gave, som f.eks en leke bil. Min svigerinne har faktisk ingen andre nevøer/nieser i Norge (har noen i Korea). Om de gir gaver til dem vet jeg ikke, men tror ikke det da de er gamle (myndig). Jeg føler at meldingen var litt; du får ta med takke med det du får. Jeg bryr meg ikke så mye om selve verdien av gaven, men følte det nesten var litt "nedlatende" måte å spørre meg på. hvertfall når hun har bedt om en ønskeliste tidligere i høst. På den ønskelisten sto det ting fra 50 kr og opp til 1000 kr. Alt mulig. Nyttig og "unyttig". Jeg bare skjønner ikke hvorfor hun går fram på den måten...? Endret 20. november 2012 av Spent... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamy Skrevet 21. november 2012 #14 Del Skrevet 21. november 2012 Hvorfor synes du det er så rart å få en rimelig julegave? Forventer du at alle bruker masse penger på gaven til gutten din?? En lekebil må jo være en fin presang, det hadde gutten her blitt veldig glad for. Brukte klær er greit at du ikke ønsker deg, men ser ikke noe rart i ikke å bruke flere hundre kroner på gaver til alle. Synes julegavekulturen blir mer og mer grisk jeg. Det virker ikke som om du synes det er tanken som teller på innleggene dine her iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spent... Skrevet 21. november 2012 #15 Del Skrevet 21. november 2012 Hvorfor synes du det er så rart å få en rimelig julegave? Forventer du at alle bruker masse penger på gaven til gutten din?? En lekebil må jo være en fin presang, det hadde gutten her blitt veldig glad for. Brukte klær er greit at du ikke ønsker deg, men ser ikke noe rart i ikke å bruke flere hundre kroner på gaver til alle. Synes julegavekulturen blir mer og mer grisk jeg. Det virker ikke som om du synes det er tanken som teller på innleggene dine her iallefall. Jeg tror du burde lese hele mitt innlegg. Det er ikke spørsmål om verdien av gaven i kroner. Den kan godt koste 30kr for min del. Det er måten dette ble lagt frem på som jeg finner litt rart. Spørsmål om man vil ha en brukt gutte dress eller en rimelig, men ny gave. Det er ikke det at gaven er rimelig som er "problemet". Jeg vil anbefale deg om å lese hele innlegget før du kommenterer. Ts! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamy Skrevet 21. november 2012 #16 Del Skrevet 21. november 2012 Jeg tror du burde lese hele mitt innlegg. Det er ikke spørsmål om verdien av gaven i kroner. Den kan godt koste 30kr for min del. Det er måten dette ble lagt frem på som jeg finner litt rart. Spørsmål om man vil ha en brukt gutte dress eller en rimelig, men ny gave. Det er ikke det at gaven er rimelig som er "problemet". Jeg vil anbefale deg om å lese hele innlegget før du kommenterer. Ts! Men da er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Du kan velge hvilke gave du vil ha, hun nevnte jo ikke at hun ikke ville gi gave til barnet, men av en eller annen årsak ville hun ikke gi noe av det som sto på ønskelista. Og fordi om det virker som om de har mye penger kan de være i en situasjon hvor de har det vanskelig av en eller annen grunn. Bestevenninna mi har i alle år virket som hun satt godt i det og klarte seg bra, helt til en dag hun nesten var personlig konkurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terri Skrevet 21. november 2012 #17 Del Skrevet 21. november 2012 Jeg forstår godt hva du tenkte, men som sagt.. de kan jo f.eks ha økonomiske problemer, eller omprioriteringer som de ikke har fortalt om.. Selv om det var det første jeg ville ha sagt, om familien min plutselig fikk bare småting til jul, når man er vandt å gi litt mer.. det er mye lettere å seie at "i år har vi ikke like mye til rådighet, og prøver å spare litt på julegavene... kunne gutten deres tenke seg å arve en fin dress ..." eller noe i den dur.. da slipper man ubehagelige overaskelser! Uansett er dere i så nær familie at man vell kan våge å spør omtrent hvilken prisklasse man skal legge seg på, slik at man gir likt jeg er ikke typen som bryr meg om hva som er dyrt eller billig, men synest det er veldig greit å bruke omtrent det samme på hverandre.. jeg har avtalt en ca pris med både svigerinne og venninder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gemini7 Skrevet 21. november 2012 #18 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Hun virker gnien og aldri så lite frekk, etter mine begreper! Jeg hadde aldri, ALDRI sendt en melding til foreldre til mine tantebarn og spurt om de ville arve klær eller om de ville ha en _billig_ gave...! Mye rare folk, det er helt klart. Klær arver man, uavhengig av gavesituasjon og man understreker altså ikke at man vil gi en billig gave... Kanskje hun er provosert over at det sto dyre ting (opp til 1000 kr) på ønskelista? Kanskje hun opplevde det "storforlangende", og skulle sette et eksempel? I alle tilfeller er det hinsides fjernt å sende en slik mld, og spes om de har god råd. Jeg har hatt mye dårlig råd, men ville uansett aldri sendt noe slikt. Ok gaver gir man liksom uansett (ikke dermed sagt at jeg mener det må være dyrt). Endret 21. november 2012 av Gemini7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala:-) Skrevet 21. november 2012 #19 Del Skrevet 21. november 2012 Hva med å ta dette på telefonen med henne istedenfor å irritere seg over en sms? Du vet jo ikke sikkert hvordan hun har ment dette, og istedenfor å bli irritert på din sønn sine vegne, er det kanskje lettere å ringe henne og snakke om det, så hører dere tonefall, og kan få en litt mer utfyllende samtale enn noen ord på sms? På meg virker det litt som om det kan ligge noe annet under å gnager som gjør at du irriterer deg over henne? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 22. november 2012 #20 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg hadde ikke reagert på dette, bare svart på hva dere ønsker. Han får jo sikkert andre gaver også? Ofte blir ting også misforstått på sms, ta en prat og si at du ikke helt forstår hva hun mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå