AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Hvordan kan jeg lære meg til å stå opp til vekkerklokken, uten å slumre? Noen som vet om øvelser som kan gjøres? Jeg har ingen innsovningsproblemer, bare problemer med å stå opp når vekkerklokken ringer. Og det uansett antall timer søvn. Står som regel opp med det samme om jeg blir vekt av andre. Anonym poster: 8d3e4e3008f9dbdeaf8d958a5821e8a9
Minya Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Beste tipset jeg kan gi deg; sett klokka et sted du må gå ut av senga for å slå den av på. Jeg har den stående i bokhylla ved siden av døra til soverommet. Ja, noen ganger har det hendt at jeg har ramlet rett i seng igjen og enten forsovet meg eller slumret en time til, men alt i alt fungerer det mye bedre enn å ha klokka på nattbordet. Dette fungerte enda bedre da jeg bodde alene i Oslo og hadde loftseng. Vekkerklokke på bordet = må klatre ned fra senga for å få tak i den, og da er man jo allerede stått opp. Tiltak å klatre opp i senga for å legge seg igjen. 1
pusekatta Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 (endret) Disiplin? Jeg har samme problemet selv. Eller er det det at du ikke våkner skikkelig av ringeklokken? Endret 20. november 2012 av pusekatta
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Den første klokka som ringer er mobilen, den ligger på nattbordet de 4 andre må jeg utav sengen for å slå av. Men det hjelper allikevel ikke, jeg går tilbake under dyna. Loftseng hadde vært tingen tror jeg, da hadde jeg nok ikke klatret opp å lagt meg igjen, men jeg har ikke loftseng. Har jeg klokkene altfor langt vekk fra sengen hjelper det ingenting, da bare ignorerer jeg dem og lar dem ringe og ule til de stopper selv. Mobilen ligger som sagt på nattbordet, har prøvd å ha den liggende slik at jeg må opp av sengen for å skru av, men det hjelper ikke, da lar jeg den bare ringe til den slutter, uansett hvor mange alarmer som er på den. Men tror at en av grunnen til at jeg ikke lar vekkerklokkene få bestemme at jeg skal opp, (selv om jeg må opp da), er for det er så gøy å drømme. Det er ikke alltid jeg hører de første gangene klokken ringer, det går helt automatisk at jeg slår den av og legger meg igjen. Men når jeg til slutt står opp så er jeg våken og har ingen problemer å begynne en ny travel dag. Når jeg først står opp, så er jeg våken, har det blitt for lite søvn gjennom natten, kan jeg være litt trett om morgenen, men det er først etter 3-4 timer at jeg blir trett. Men vet noen om øvelser jeg kan gjøre på dagtid for å få kroppen til å forstå at jeg skal stå opp når klokken ringer og ikke slumre? TS Anonym poster: 8d3e4e3008f9dbdeaf8d958a5821e8a9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Du har laget en tråd om dette før sant? Det var du som kom så sykt mye forsent på jobb? Anonym poster: 845a0d720120f9263ca04ed1251e2672 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Du har laget en tråd om dette før sant? Det var du som kom så sykt mye forsent på jobb? Anonym poster: 845a0d720120f9263ca04ed1251e2672 Nei, ikke meg. Vet noen om øvelser? TS Anonym poster: 8d3e4e3008f9dbdeaf8d958a5821e8a9
frøkna Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Skaff deg en jobb hvor du ikke må stå opp tidlig. Dette høres jo ganske ekstremt ut. Vet det fins en vekkerklokke som uler samtidig som den flyr rundt i rommet så man må fange den, men har ikke prøvd den selv. Jeg hadde samme problem som deg da jeg gikk på skolen, men aldri i arbeidslivet. På skolen driter jo folk i om du forsover deg, blir jo bare ledd vekk. Mens i arbeidslivet er det jo dritpinlig å forsove seg.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Sett på SKIKKELIG HØY LYD sånn at du bråvåkner og hopper opp av senga! Hørtes ikke godt ut, men det funker sikkert Anonym poster: f6501e00eb6c8bc42d39e2eee7ef80d4
ninuska_ Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Sett på SKIKKELIG HØY LYD sånn at du bråvåkner og hopper opp av senga! Hørtes ikke godt ut, men det funker sikkert Anonym poster: f6501e00eb6c8bc42d39e2eee7ef80d4 Det funker veldig fint. Jeg ble vant til å hoppe ut av senga med en gang klokka ringte ved å bare gjør det. Nå for tiden når klokka ringer så skrur jeg den av, og gir meg selv 10 min på å lese avisen på. Da våkner hjernen også, og det er lettere å stå opp 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Det som fungerer best for meg er å bare ha en alarm. Da vet du at når klokka ringer, då MÅ du stå opp. Før hadde jeg en alarm hvert 5 min, og da var det veldig vanskelig å skille mellom når jeg måtte stå opp og de gangene jeg kunne sove litt til. Anonym poster: 1812486943bf17b51e4ed55f6054558e 1
Maestro Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 Kjøp deg en slik en! Jeg fikk omtrent hjerteinfarkt av den 1
Thorn Skrevet 21. november 2012 #12 Skrevet 21. november 2012 Uff, de nostalgiske vekkerklokkene er vonde! For meg hjalp det veldig med wake up light, men jeg sliter mest med å stå opp nå som det er mørkt om morgenen. Vet det finnes slike der man må pusle sammen noen greier for å få slått av, kan det være noe? Eller slike som hopper av nattbordet som du må fange inn igjen?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #13 Skrevet 21. november 2012 Du kan jo prøve, men jeg lover ikke at det virker, å trene på dagen med å assosiere klokka med å sette føttene i gulvet. Legg deg i senga slå på vekkerklokka og straks den ringer hiver du føttene ned i gulvet FØR du rører klokka. Så reiser du deg opp tar opp klokka og slår den av. Bruk en ny ringetone du ikke har brukt tidligere. Gjør dette flere ganger i løpet av dagen. Målet er da at du skal assosiere vekkerklokka med å sette føttene i gulvet og så reise deg opp for så å slå av klokka. Øv på det en uke flere gagner for dagen, da får du sterkere minner og det blir rutine. Bruk en annen ringetone om morgenen i denne uka. Når uken er omme kan du prøve å teste det ut om morgenen også. Tenk før du legger deg at når klokka ringer skal du sette føttene i gulvet og så stå opp og om du klarer det får du en sjokoladebit/se på TV mens du spiser frokost, hva som helst som er motiverende og du kan gjøre straks du er ute av soverommet. Som sagt jeg aner ikke om det funker, men tanken er at du lærer hjernen din hva den skal gjøre i en lett situasjon før du prøver det mens du sover. På samme måte som du ville våknet av brannalarmen (håper jeg) eller dørklokka så lærer du at når vekkerklokka ringer skal føttene i gulvet. Du hjernevasker deg selv rett og slett. Anonym poster: 021c873c4c7b386391dd3e6a0b7dc90e
Gjest *Maja* Skrevet 21. november 2012 #14 Skrevet 21. november 2012 http://www.coolstuff.no/Clocky http://www.coolstuff.no/Flying-Alarm-Clock Disse kanskje?
Minya Skrevet 21. november 2012 #15 Skrevet 21. november 2012 Jeg har en helt standard analog vekkerklokke med batterier. Fordelen med den er at den begynner litt forsiktig og øker så frekvensen på pipene til det blir en eneste lang bipbipbipbipbipbipbipbipbipbip og sånn holder den på i en time, helt til timeviseren har gått forbi alarmviseren. Det er ganske vanskelig å sove gjennom en sånn alarm.
Gjest Silvermist Skrevet 21. november 2012 #16 Skrevet 21. november 2012 Dagslyslampe og en helt jævlig lyd på vekkerklokken. Hvis du har et par hunde tusen å spandere kan en slik seng være til hjelp: Still den inn på stående stilling når klokken ringer
Noteknekk Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 Det som fungerer best for meg er å bare ha en alarm. Da vet du at når klokka ringer, då MÅ du stå opp. Før hadde jeg en alarm hvert 5 min, og da var det veldig vanskelig å skille mellom når jeg måtte stå opp og de gangene jeg kunne sove litt til. Anonym poster: 1812486943bf17b51e4ed55f6054558e Problemet der er at tiden kan alltid drøyes bittelitt. Neh, dropper den dusjen, sminker meg heller på vei til jobb/på jobb, driter i frokost, dropper å lage matpakke osv osv. Jeg bruker kun mobilen som vekkerklokke og legger den på et bord en halvmeter fra fotenden av senga, da må jeg reise meg og forflytte meg til enden av senga og lene meg ut mot vekkerklokka. Likevel legger jeg meg rett tilbake i senga igjen, og kan drive på sånn med slumring hvert 5. minutt i flere timer . Men jeg kommer meg opp til slutt da og rekker det jeg skal rekke.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 http://www.sleeptracker.com/ kanskje? Mener det var den exen hadde. Den piper når du beveger deg, og dermed når du sover lettere.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Tusen hjertelig takk for tips om det jeg spør om, AB#13 Har allerede satt i gang øvelsen. Har satt alarmnen på etter 4 minutter, tør ikke mer, må ta så pass få minutter at jeg er garantert at jeg ikke sovner. Når jeg tenker å ta powernap på ca 15-20 min feks så sover jeg videre fra alarmen går etter 15-20 minutt og sover i noen timer. Øvelsen har gått greit til nå og jeg har gjort som jeg skal. Men etter bare 4 minuter har føles det også "feil" å stå rett opp, føles mer rett å legge seg tilbake igjen, tok øvelsen 2 ganger i går og 1 i dag, blir en utfordring å få tid til å ta øvelsen flere ganger daglig, men jeg må bare prøve å klare å finne tid til det. I dag tidlig tenkte jeg faktisk " nå tar du først beina på gulvet, før du slår av alarmen", men jeg gjor som jeg pleide og slo av alarmen, uten å gjøre det, de jeg måtte utav senga for å skru av var jeg like fort tilbake under dyna som opp for å skru av. Slik som det pleier. Til dere andre som har kommet med svar, takk til dere også, men de meste har jeg prøvd. Apper som vekker meg når jeg sover lettest, der jeg må løse oppgaver før alarmen skrus av, wake up ligt, funker ikke. Har prøvd mange ulike ringetoner, på full guffe, men å slumre er ingen problem uansett. Når jeg hører hvor høyt enkelte av de ringer i lys våken tilstand får jeg selv litt sjokk over at jeg faktisk klarer å ignorere, sove gjennom enkelte, men det er jo en uvane jeg har skapt meg. Så tips om plassering, volum osv på vekkerklokkene er jeg ikke så veldig ute etter, har hørt om alle typene dere nevner her i tråden, har vurdert den som flyr avgårde, eller den som må pusles, men vet ikke om det er så veldig hjelp i, får jeg det ikke til er det jo bare til å dra utav stikkontakt/batteri eller når jeg har satt på plass det som skal på plass er det jo bare å legge seg igjen. Om jeg gjør det kronglete å komme til for å stoppe en klokke, lar jeg den bare skrike videre, og sove gjennom det, om jeg ikke får stoppet den. Tipset om en alarm funker ikke på meg i det hele tatt. Så det jeg virkelig trenger er tips om det jeg spør om, nemlig: Vet noen eller har noen tips til øvelser jeg kan gjøre på dagtid for å lære kroppen at når vekkerklokken ringer, så skal jeg stå opp, og ikke slumre. Hvordan løste du problemet, frøkna? TS Anonym poster: 8d3e4e3008f9dbdeaf8d958a5821e8a9
ninuska_ Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 Jeg tenker at du rett og slett må tvinge deg opp for at kroppen skal lære at når vekkerklokka ringer, da må du opp. Nå har kroppen din innøvd at du kan slumre. Evt at du bruker en klokke hvor du kan skru av muligheten til slumring - og hvis du forsover deg, så får du ta konsekvensene av det et par ganger? At du da faktisk unngår å slumre. Jeg tviler på at det er noen øvelser for å lære hjernen at vekkerklokke = stå opp med mindre det gjøres!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå