Elizia Skrevet 20. november 2012 #41 Skrevet 20. november 2012 Dette er andre jula etter det ble slutt mellom exen og meg. Forrige jul feiret vi julaften hos meg sammen med ex-svigermor, samt min nye kjæreste. Jeg hadde også barna på nyttårsaften. Julaften i år feirer vi hos ex-svigermor. Og på nyttårsaften blir barna hos sin far. Regner med at barna drar til sin far den 28 desember.
Vulpes Skrevet 20. november 2012 #42 Skrevet 20. november 2012 (endret) Jeg er skilsmisse barn. Og det som har ødelagt meg veldig og som jeg sliter med fremdeles i voksen alder er at mine foreldre delte julen. Jeg fikk aldri en jul der vi hadde tid til å dra på besøk til familie og venner fordi vi måtte reise fra mor til far eller omvendt. Det ble så gale at tilslutt orket ingen av foreldrene mine å pynte, bake og gjøre istand til julen. Det kan virke feil å "klage" over sånne ting men barn husker sånt. Jeg vil anbefale hele julen til mor og neste året er det hele julen til far. Foreldre som sier de tenker på ungene sitt beste er ofte (fra personlig erfaring) de som er mest egoistisk. Det går ikke ann å ha to juler, men man kan heller ta en annen dag og kose seg med mat og åpne gaver med den foreldren som ikke er med ungen(e) i jula. Anonym poster: 5e83fb2958be527627a1d3066ee9cd09 Trist at det ble sånn for dere. Men Hvordan delte dere julen, da? Det går jo an å feire julaften hos den ene og å være der noen dager for så å være én dag hos den andre for å ha en liksom-julaften der. Eller være hos den første frem til f.eks. 29. desember for så å feire julaften hos den andre og være der til over nyttårsaften. Så lenge man ikke bor langt unna hverandre blir vel ikke dette så veldig stress? Jeg opplevde i hvert fall aldri julen som stress som skilsmissebarn. Endret 20. november 2012 av Tonje!
allover Skrevet 21. november 2012 Forfatter #43 Skrevet 21. november 2012 TS her igjen. Det var litt engasjement å spore hva gjaldt julen skjønner jeg.. Det er mange forskjellige løsninger på samvær med barn/xèr og nye partnere i høytiden - det ser vi jo. Jeg vet ikke om jeg ble noe klokere på hva som er riktig for oss... - eller også er det jo fortsatt vanskelig å få til en avtale når jeg og x ikke er enige - på tross av at avtalen er signert. Noen skriver de har delt på julaften - og syns det har vært topp, mens andre skriver de deler i forkant fordi de vi ungene skal ha ro på selve aften... Vi bor fem minutter fra hverandre - og det med å feire bare EN full jul - er jeg helt enig i. Jeg har likevel lyst til å ha en liten jule-markering med ungene mine, og jeg syns at vårt utgangspunt med at jeg i år har de fra lille julaften til julaften - er en løsning som er god.. Kan ungene velge vil de feire jul med oss begge... men jeg har ny samboer og det å feire jul sammen ville i k k e blitt hyggelig i realiteten. Så, jeg får argumentere for det jeg ønsker, og det vi har i avtalen, så får vi se om ungene kan sitte igjen med en så god følelse som mulig hva gjelder feiringen av jul og nyttår <3
Gjest Magdalene Skrevet 21. november 2012 #44 Skrevet 21. november 2012 Jeg har ny kjæreste, og har invitert eks-mannen min til å feire jul med oss. Hadde kjæresten satt seg på bakbeina for det, hadde jeg blitt ganske skuffet. Å bli skuffet for det, hadde vært fryktelig smålig av deg. Hadde jeg måtte feiret jul med eksen til mannen så hadde ikke jeg hatt en hyggelig julefeiring hvertfall. Så da hadde jeg heller feiret et annet sted. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #45 Skrevet 21. november 2012 På en måte lager man litt ris til egen bak dersom man fortsetter å feire jul sammen etter en skilsmisse. Hva skjer den dagen det ikke er OK å feire sammen lenger? Jo, DA blir barnet lei seg, fordi dere har lagt opp til at "en ordentlig jul feirer vi sammen". I steden for å bare venne barnet til at ett år er det hos mamma, neste hos pappa, og dette er helt udramatisk og greit for alle. Det blir litt som med felles ferier. Da min mor giftet seg med min stefar, ble hans datter fryktelig lei seg for at hennes mor og far ikke skulle reise på ferie sammen lenger... og de hadde vært skilt i 7-8 år! For meg blir det litt å legge opp til trøbbel når man (full av gode intensjoner) tenker at barnet har det best når mamma og pappa er sammen, og alt annet er en slags stakkarslig nødløsning. Er ikke det ganske upraktisk når man er skilt? Det kan jo tenkes at felles julaftener, ferier og bursdager ikke er like fristende om fem, ti eller femten år? Sjansen for at det en eller annen dag ikke er så greit å feire med eksen lenger som det var i starten, er ganske stor... Anonym poster: 160ee4df7d3de55e2af4db4279036e55 2
Gjest Nissemor Skrevet 21. november 2012 #46 Skrevet 21. november 2012 Kjenner jeg skal jobbe veldig hardt med å ikke skille meg... Dette virket veldig masete...
allover Skrevet 21. november 2012 Forfatter #47 Skrevet 21. november 2012 Kjenner jeg skal jobbe veldig hardt med å ikke skille meg... Dette virket veldig masete... Det er lurt... Men for noen tar det slutt likevel -for meg.. kan ikke hverdagene sammenlignes med hvordan jeg hadde det i ekteskapet.. så "litt mas" i forkant av julen.. og kanskje et par andre ganger i året er himmelen i forhold til hvor mye mas jeg hadde før
Gjest Marmot Skrevet 21. november 2012 #48 Skrevet 21. november 2012 Å bli skuffet for det, hadde vært fryktelig smålig av deg. Hadde jeg måtte feiret jul med eksen til mannen så hadde ikke jeg hatt en hyggelig julefeiring hvertfall. Så da hadde jeg heller feiret et annet sted. Han må gjerne feire et annet sted, han er voksen. Det er viktigere at faren til sønnen min slipper å sitte alene hjemme på julaften (fordi det hadde vært veldig, veldig, veldig vondt for sønnen min, når han blir eldre og skjønner det) enn at kjæresten min (og jeg) slipper å ha det blittelitt ubehagelig. 1
Gjest azula393 Skrevet 21. november 2012 #49 Skrevet 21. november 2012 Her byttes det 27 desember. Barnet bor hos meg, så i vil det si at han tar fly den 27 desember til far, for så å komme tilbake 1-2 januar. Fungerer helt fint. De årene han er hos far i jula, har vi en mini- julaften den dagen han kommer hjem, hvor det åpnes pakker og spises julemat....
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #50 Skrevet 21. november 2012 Det er viktigere at faren til sønnen min slipper å sitte alene hjemme på julaften (fordi det hadde vært veldig, veldig, veldig vondt for sønnen min, når han blir eldre og skjønner det) enn at kjæresten min (og jeg) slipper å ha det blittelitt ubehagelig. Men hvordan vet sønnen din at det er så grusomt trist for far å sitte alene, dersom ingen har fortalt ham at sånn er det? Hvorfor ikke prøve å avdramatisere hele greia? Den dagen jeg og mannen min flytter fra hverandre, vil jeg se det som min oppgave å forsikre ungene om at det går helt greit med meg, både på julaften, 17. mai, og i ferier. Jeg mener ikke å være frekk, jeg spør av ren nysgjerrighet. For jeg skjønner ikke helt hvem sine behov dette dreier seg om. Hvis barnet er vant til at høytider tilbringes litt hos mor og litt hos far, og ikke opplever noen dårlig samvittighet ved det, hva er da problemet? Anonym poster: 160ee4df7d3de55e2af4db4279036e55
Gjest Marmot Skrevet 21. november 2012 #51 Skrevet 21. november 2012 Sønnen min er så liten at han har ikke opplevd noen av delene, men jeg vet av erfaring at til og med voksne synes det er trist når foreldrene deres må sitte alene på julaften. Og jeg er helt enig i tankegangen din, men jeg tenker samtidig at så lenge det ikke er nødvendig at faren sitter alene på julaften, skal han i hvert fall ikke måtte gjøre det "bare fordi".
Gjest Nissen Skrevet 21. november 2012 #52 Skrevet 21. november 2012 Vi feiret julaften sammen i fjor, og kommer til å gjøre det samme i år. Skjønner at det ikke lar seg gjøre hvor foreldrene kanskje ikke går så godt overens, men vi her så heldige å være gode venner. I fjor feiret vi altså jul hjemme hos meg, han dro hjem på julaften etter at ungene var kommet i seng. I år feirer vi hjemme hos ham, hvor jeg da vil dra hjem igjen litt utpå kvelden. Han har første del av jula, så har jeg siste del av jula og nyttårsaften (som vi antagelig kommer til å feire sammen).
Sulosi Skrevet 21. november 2012 #53 Skrevet 21. november 2012 Jeg har kanskje svart tidligere i tråden men iallefall så bytter vi på lille julaften etter at barna har fått være med å pynte juletreet, spist middag (ikke julemiddag men vanlig middag) og åpnet en gave hver. Dette er en tradisjon jeg har laget for barnas del først og fremst. Personlig synes jeg det er en ordning som gir en følelse av ekte jul når jeg skal feire uten barna men jeg vet også at spesielt det ene barnet mitt er opptatt av dette. Ett år reiste de til far noen dager tidligere fordi de skulle reise til utlandet og feire jul. Vi fikk derfor ikke pyntet juletreet før de dro og det medførte at gutten brukte hele julen på å bekymre seg for hvordan jeg hadde det og det glemmer han aldri.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #54 Skrevet 22. november 2012 Barna er alltid sammen med meg og min familie julaften. Faren har dem nyttårshelgen. I starten feiret de jul når de var hos ham før jul, men det ble litt vanskelig etterhvert. De siste 6 årene har de vært hos ham fra lille julaften (eller før) til julaften. Etter et par år med prøving har vi funnet ut at riktig leveringstidspunkt på julaften er før 13. Hvis ikke klarer ikke ungene overgangen. De trives med ordningen. Anonym poster: 63aeb37687f0051b34f11979cd798f16
Sophie-Ann Skrevet 22. november 2012 #55 Skrevet 22. november 2012 Jeg ønsker i utgangspunktet hele jul/nyttårsuken annenhvert år, fordi vi reiser gjerne på hytten og det tungvindt å bytte midt i, men det går ikke BF med på. Så her deles julen/nyttår i to, med tårer og tenners gnissel fordi vi må hjem fra hytten.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #56 Skrevet 21. desember 2012 I år blir fordelingen enten at mor har jenta lillejulaften og vi får hun julaften for så å reise til mine foreldre. Eller så reiser vi til mine foreldre lillejulaften og mor får jenta 1. juledag, for så å levere tilbake 2. juledag da det er fars uke. Hvordan det blir vet vi ikke før lillejulaften, kanskje vi får en melding natt til lillejulaften. Grunnen er at mor skal på et veldig heidundranes julebord 22.12 og må se ann formen sin lillejulaften. Jeg håper at vi kan reise til mine foreldre lillejulaften, sånn at vi kan være med og pynte treet og spise grøt. Så stå opp tidlig i pysjamasene våres og se på juleprogrammene. Da slipper vi å stresse på julaften med å få alt ut i bilen, kjøre av gårde så fort mor kommer og stresse rundt helt til middagen er ferdig. Gaver fra våres familier åpnes da julaften sammen med gaver hun har laget til oss. Når hun feirer med moren sin åpner hun gaver fra morsside og mor åpner gavene fra jenta. Litt for at vi skal slippe å huske hvem sin familie som ga hva og passe på at det kommer i rett hus og litt fordi det er gøy å se reaksjonene hennes. Hun syns selvsagt det er stas å se gaver hun har laget bli åpnet. Det ble skikkelig forandring i planene i år, i og med at mor egentlig skulle reise til sin familie, men da hun ombestemte seg og spurte om vi kunne tenke oss å feire med jenta fordi hun ville ikke sitte bare de to på julaften så sa vi selvsagt ja. Vi inviterte mor til å komme og feire med min familie også, men det ville hun ikke for hun har ikke møtt min familie. Det var avtalt før alt dette at vi skulle reise til min familie lillejulaften, men da mor sa at hun ville ha feiring lillejulaften turte ikke far si noe på det. Så ble jeg som skøyt det inn i en bisetning og brukte julebordet litt. Så får jeg heller gå i uviten frem til lillejulaften. Vi regner med at det blir avreise lillejulaften. Far ønsker ikke feire med sin familie så derfor drar vi til min uansett. Mor til jenta har forøvrig en åpen invitasjon! Det er ikke gøy å tenke på at jeg kanskje må feire jul med eksen til min samboer, men jeg ser mer på det som at jeg da skal feire med moren til en jente jeg er veldig glad i og bryr meg masse om. Jeg mener at ingen burde sitte alene på julaften. Anonym poster: 5052b1549007b1f35843db3bfcd09ef5
Lalunaa Skrevet 21. desember 2012 #57 Skrevet 21. desember 2012 hvis jeg har de julaften, som i år. så har jeg de hele helgen og frem til torsdagen før nyttår. Da har pappan de, feirer jul sammen med de og alt slik i dagene før nyttårsfeiringen samme er det når det er motsatt vei, jeg har aldri feira jul med ungene før jul.
Timseh Skrevet 21. desember 2012 #58 Skrevet 21. desember 2012 Fra 21-25 des og fra 30 des til 1. Januar har vi guttungen i år. Neste år kommer han til oss annen hver helg og 1-2 ganger i uken som vanlig.
Gjest gressløk Skrevet 21. desember 2012 #59 Skrevet 21. desember 2012 Hos oss prøvde vi litt forskjellige ting. Den første julen feiret vi sammen med begge foreldrene, selv om de ikke var sammen lengre. Nå skal det sies at de ikke bodde så langt fra hverandre heller, så mulig det blir annerledes med større avstander. Etter det ble den neste julen en minijul hos mamma, og deretter jul hos pappa. Året etter skulle det vært hos mamma igjen, men da ble ikke jeg med. Hvis jeg likevel skulle feiret jul med mamma, ville jeg nok foretrukket å ha jul annenhvert år hos hver, og fått pakkene fra begge på samme dagen hos den ene. Jeg mener at "forandringen" av at ting ikke er som før blir mye sterkere når man bevisst gjør det klart, ved for eksempel å ha to julaftener osv. Jeg sier ikke at det er feil å gjøre det på en annen måte heller, men kunne selv ønske at jeg fikk feire julen normalt, og ikke fikk den delt opp, slik det andre året.
Helen Skrevet 21. desember 2012 #60 Skrevet 21. desember 2012 Ungene reiser til faren sin lille julaften og kommer hjem 3. juledag. Annet hvert år er de hos faren sin i nyttårshelgen og da reiser de 3. juledag og kommer hjem 1. nyttårsdag. Dette har funger helt fint i alle år. Når ungene kommer hjem 3. juledag åpner de gavene fra min familie. Vi koser oss litt ekstra, men det er på ingen måte en julaften til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå