Tibbie Skrevet 19. november 2012 #21 Skrevet 19. november 2012 Foreldrene mine splittet da jeg var 6, nå er jeg 21. Jeg følger fortsatt samme ordning som vi alltid har gjort, siden jeg ikke vil velge hvem av dem jeg vil feire jul med. Fra lillejulaften til halve romjulen er over, er jeg hos X. Fra halve romjulen til hverdagen er jeg hos Y. Altså, det året jeg feirer julaften med mamma, feirer jeg nyttårsaften med pappa. Så blir det motsatt neste år Fin ordning, syns jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #22 Skrevet 20. november 2012 Den av oss som har julaften henter på ettermiddag/kveld den 23. Det er viktig for oss å kunne dele hele julaften med barna, også å stå opp og spise frokost sammen. Men det er også tradisjon hos begge at vi pynter tre lille julaften, og den som ikke har julaften får dele det med barna. Vi har ikke 2 feiringer, julaften er den 24., ferdig med det. Og hoveddelen av gavene kommer også julaften. Men det blir alltid noen få gaver når de kommer til den andre, litt fra annen familie og f.eks fra mor/far som vi har lyst til å gi når barna er til stede. Når vi bytter tilbake er litt opp og ned, men vanligvis er det den 27. Vi har ofte familieselskaper både første og andre juledag, og da får ungene være med på det med den som har julaften. Nyttårsaften feirer vi sammen fortsatt, og vil nok gjøre det til vi evt finner nye partnere. Det er koselig å gå inn i det nye året sammen. Anonym poster: 128b18a374ffa94c11bc33732d54361c 1
Gjest myr Skrevet 20. november 2012 #23 Skrevet 20. november 2012 (endret) Første jul etter skilsmisse. Ungene kommer til meg 23 og blir til 30. De blir med far 30- 4.januar. Neste år skal de feire jul med far og nyttår med meg. Vi har forresten opprinnelig 50/50 deling. Endret 20. november 2012 av myr
Løvetanten Skrevet 20. november 2012 #24 Skrevet 20. november 2012 Å ha en "ekstra" jul er ikke for barna men for den voksne som føler at det blir ensomt og rart uten ungene. De trenger ikke to julaftner, og jeg synes det er litt tullete å skulle legge opp til noe sånt. Da forsvinner liksom magien med den "ekte" jula, for du har jo nettopp hatt julaften hos mamma/pappa. De voksne må lære seg å leve med at barnet nå ikke er hos de hver eneste dag og hver eneste høytid. Sånn er det bare. Kjipt i begynnelsen, men så må man finne en måte å håndtere det på. Det blir lettere for hvert år. 7
Vulpes Skrevet 20. november 2012 #25 Skrevet 20. november 2012 Mine foreldre er skilt, men har alltid bodd i nærheten av hverandre. Vi vokste opp med annenhver jul hos mamma og pappa. Den vi ikke feiret jul hos feiret vi nyttår med. Vi pleide også å ha en liksom-julaften i romjula hos den vi ikke feiret ekte julaften hos det året. Skjønner ikke helt folks aversjoner mot dette - vi barna synes det var kjempekoselig, og ikke gjorde det ekte julaften mindre viktig heller. Nå er vi barna voksne, men vi har fremdeles en liksom-julaften hos den vi ikke feirer julaften hos. Litt fordi vi liker det uansett, og litt fordi vi har småsøsken i begge leirer som vi vil feire med. 2
Gjest loren Skrevet 20. november 2012 #26 Skrevet 20. november 2012 Å ha en "ekstra" jul er ikke for barna men for den voksne som føler at det blir ensomt og rart uten ungene. De trenger ikke to julaftner, og jeg synes det er litt tullete å skulle legge opp til noe sånt. Da forsvinner liksom magien med den "ekte" jula, for du har jo nettopp hatt julaften hos mamma/pappa. De voksne må lære seg å leve med at barnet nå ikke er hos de hver eneste dag og hver eneste høytid. Sånn er det bare. Kjipt i begynnelsen, men så må man finne en måte å håndtere det på. Det blir lettere for hvert år. Så at jeg vil spise julemiddag og åpne et par gaver når jeg og sønnen har foreldrene mine på besøk kommer til å ødelegge den ekte julaften for mini? Den dagen han får besøk av nissen, den dagen han skal åpne x antall gaver sammen med pappaen og familien hans? Den dagen som er kos fra ende til annen? Jeg kan ikke se at det skal være ødeleggende. Grunnen til at et par gaver åpnes er rett og slett at jeg ikke skal være i landet i jula, og må uansett velge et tidspunkt hvor disse gavene åpnes, om det da er 15. desember eller nyttårsaften (når jeg er tilbake igjen) er bare et valg som tas. 1
Løvetanten Skrevet 20. november 2012 #27 Skrevet 20. november 2012 (endret) Nei, du om det. Om dette ikke er din jul så sender du vel med pakkene når han skal til faren? Og når du åpner dine egne pakker spiller vel liten rolle for ungen? Men det jeg snakker om er de som arrangerer en ekstra jul, ikke de som har en liten markering for at de skal reise bort e.l Endret 20. november 2012 av Løvetanten 1
Gjest loren Skrevet 20. november 2012 #28 Skrevet 20. november 2012 De fleste pakkene sendes selvfølgelig med til far ja, men jeg har en ting jeg ønsker å se når han åpner, på lik linje med at far sendte med en pakke og åpnet en med han forrige år. Full ekstra julaften kommer jeg nok aldri til å arrangere, men å spise kalkun (vår julemiddag), og åpne en gave eller to en gang i desember vil vi nok fortsette med Så lenge jeg ikke har flere barn kommer jeg til å fortsette å reise bort i jula de årene jeg ikke har han. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #29 Skrevet 20. november 2012 Å ha en "ekstra" jul er ikke for barna men for den voksne som føler at det blir ensomt og rart uten ungene. De trenger ikke to julaftner, og jeg synes det er litt tullete å skulle legge opp til noe sånt. Da forsvinner liksom magien med den "ekte" jula, for du har jo nettopp hatt julaften hos mamma/pappa. De voksne må lære seg å leve med at barnet nå ikke er hos de hver eneste dag og hver eneste høytid. Sånn er det bare. Kjipt i begynnelsen, men så må man finne en måte å håndtere det på. Det blir lettere for hvert år. Det var da voldsomt til konkludering på manges vegne... . Det kan være mange grunner til at man har sin egen "julefeiring" når man får barna i retur feks den 28.12. Her er noen av våre grunner: barna synes det er koselig, de får enormt med gaver, så å fordele dem over to kvelder er faktisk bedre slik at de kanskje husker hva de har fått, besteforeldre & annen slekt har ikke noe ønske om å fylle opp huset til den andre parten med leker og jeg ønsker ikke å belemre mine barn med å huske hva som hører til her eller der. Siden denne ekstrafeiringen kommer etter julaften ødelegger den heller ingenting for julemagien. Vinn vinn ;-) Og jeg har for lenge siden innsett at jeg ikke skal ha barna mine sammen med meg til alle høytider. Anonym poster: 5c0acb0d892cc132fcec9116be3a5cb6 4
Gjest Memories Skrevet 20. november 2012 #30 Skrevet 20. november 2012 Mamma og pappa ble skilt når jeg akkurat skulle begynne i fjerdeklassen. Jeg var vel rundt 9år og søsteren min 13år. Fra jeg ble 10 år bodde mamma og pappa 100 mil unna hverandre. Dermed ble det til at jeg har feiret omtrent hver eneste jul nede hos han slik at jeg har fått sett han og resten av familien endel. Reiste ned omtrent med engang skolen sluttet, og ble til over nyttårsaften. Syns det er en grei ordning. Hadde selvfølgelig vært annerledes dersom vi bodde nærmere.
Redbull Skrevet 20. november 2012 #31 Skrevet 20. november 2012 Å ha en "ekstra" jul er ikke for barna men for den voksne som føler at det blir ensomt og rart uten ungene. De trenger ikke to julaftner, og jeg synes det er litt tullete å skulle legge opp til noe sånt. Da forsvinner liksom magien med den "ekte" jula, for du har jo nettopp hatt julaften hos mamma/pappa. De voksne må lære seg å leve med at barnet nå ikke er hos de hver eneste dag og hver eneste høytid. Sånn er det bare. Kjipt i begynnelsen, men så må man finne en måte å håndtere det på. Det blir lettere for hvert år. Jeg syns tanken på å ikke feire jul med mamma eller pappa er kjempe trist, og jeg er 24! Så vil ikke si det kun er for foreldrene nei. 1
Teriyaki Skrevet 20. november 2012 #32 Skrevet 20. november 2012 Her dro vi alltid fra den ene forelderen til den andre på julaften, gjerne i ettiden, altså etter tre nøtter til Askepott, men før jul med Timm gresshoppe. Har strotrivdes med å ha det sånn! Vi har kost oss med å pynte juletre på lillejulaften, ha en rolig og koselig lillejulaften med den forelderen med familie som vi ikke skulle feire hos, ha en rolig julefrokost og daffe rundt i psjamas for så å dra til forelderen vi skulle feire hos, hvor vi da også ordnet oss og kledde oss i finstasen og gikk og trippet og gledet oss til julemiddagen. Husker ikke hvordan vi fordelte resten, men vi har feiret alle nyttårsaftner hos pappa rett og slett fordi det alltid har vært fullt hus og fest og moro, mens hos mamma har det bare vært henne og samboeren hennes.
Teriyaki Skrevet 20. november 2012 #33 Skrevet 20. november 2012 Jeg syns tanken på å ikke feire jul med mamma eller pappa er kjempe trist, og jeg er 24! Så vil ikke si det kun er for foreldrene nei. Men hvis du ikke har skilte foreldre, så skjønner jeg det, men jeg som har hatt det siden jeg var ni, er vant til det og synes det er helt naturlig å kun feire hos en av de av gangen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #34 Skrevet 20. november 2012 Jeg er skilsmisse barn. Og det som har ødelagt meg veldig og som jeg sliter med fremdeles i voksen alder er at mine foreldre delte julen. Jeg fikk aldri en jul der vi hadde tid til å dra på besøk til familie og venner fordi vi måtte reise fra mor til far eller omvendt. Det ble så gale at tilslutt orket ingen av foreldrene mine å pynte, bake og gjøre istand til julen. Det kan virke feil å "klage" over sånne ting men barn husker sånt. Jeg vil anbefale hele julen til mor og neste året er det hele julen til far. Foreldre som sier de tenker på ungene sitt beste er ofte (fra personlig erfaring) de som er mest egoistisk. Det går ikke ann å ha to juler, men man kan heller ta en annen dag og kose seg med mat og åpne gaver med den foreldren som ikke er med ungen(e) i jula. Anonym poster: 5e83fb2958be527627a1d3066ee9cd09 1
Redbull Skrevet 20. november 2012 #35 Skrevet 20. november 2012 Men hvis du ikke har skilte foreldre, så skjønner jeg det, men jeg som har hatt det siden jeg var ni, er vant til det og synes det er helt naturlig å kun feire hos en av de av gangen. Foreldrene mine skilte seg da jeg var 6 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #36 Skrevet 20. november 2012 Jeg og eksmannen min feirer sammen med våre barn. Det går helt fint, vi har et bra forhold og barna synes det er veldig kjekt at hele familien er sammen. Tenker at julen skal tilrettelegges for barna, dessuten er det jo en tid for familie, kjærlighet og vennskap Anonym poster: d00aa8c592611e5a66b10bd1ed5e8b4c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #37 Skrevet 20. november 2012 Jeg og eksmannen min feirer sammen med våre barn. Det går helt fint, vi har et bra forhold og barna synes det er veldig kjekt at hele familien er sammen. Tenker at julen skal tilrettelegges for barna, dessuten er det jo en tid for familie, kjærlighet og vennskap Anonym poster: d00aa8c592611e5a66b10bd1ed5e8b4c Men den dagen en av dere får ny partner vil nok ikke dette fungere like bra. Har liten tro på at min nye mann har veldig lyst til å feire jul med eksen min altså... Anonym poster: 225d5710a8fa17857d9fac67f9a88ef9
Ragnhild H Skrevet 20. november 2012 #38 Skrevet 20. november 2012 Jeg og eksmannen min feirer sammen med våre barn. Det går helt fint, vi har et bra forhold og barna synes det er veldig kjekt at hele familien er sammen. Tenker at julen skal tilrettelegges for barna, dessuten er det jo en tid for familie, kjærlighet og vennskap Anonym poster: d00aa8c592611e5a66b10bd1ed5e8b4c Men den dagen en av dere får ny partner vil nok ikke dette fungere like bra. Har liten tro på at min nye mann har veldig lyst til å feire jul med eksen min altså... Anonym poster: 225d5710a8fa17857d9fac67f9a88ef9 Mine foreldre er skilt, og vi har alltid også feiret sammen på julaften Foreldrene mine gikk i fra hverandre da jeg var omtrent 12 år, så jeg og søsknene mine var jo vant med at alle feiret sammen. Det er fortsatt ingen problem, og foreldrene mine kommer bra overens. Pappa har ny samboer, men hun feirer med sin egen familie på julaften, også er hun og pappa sammen store deler resten av julen. 1
Gjest Marmot Skrevet 20. november 2012 #39 Skrevet 20. november 2012 Men den dagen en av dere får ny partner vil nok ikke dette fungere like bra. Har liten tro på at min nye mann har veldig lyst til å feire jul med eksen min altså... Anonym poster: 225d5710a8fa17857d9fac67f9a88ef9 Jeg har ny kjæreste, og har invitert eks-mannen min til å feire jul med oss. Hadde kjæresten satt seg på bakbeina for det, hadde jeg blitt ganske skuffet.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #40 Skrevet 20. november 2012 MIne foreldre skilte seg da jeg var 10, og jeg husker med gru på de to (veldig mislykkede) forsøkene vi hadde på å feire sammen. Å feire sammen er flott hvis det er HELT problemfritt for alle. Men bare da. -ella Anonym poster: 160ee4df7d3de55e2af4db4279036e55
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå