allover Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Hvordan deler dere julen? Spørr fordi vi er litt uenige. Jeg har ungene nyttår i år, og ønsker å ha de fra lille julaften til julaften - for å feire en "mini jul".. X er ikke enig i den fordelingen.. (han syns det var fint i fjor, men ikke i år.. ) Hvordan gjør dere andre det?
Gjest Marmot Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Foreløpig har jeg ungen hver jul, men vi er enige i at når vi begynner å dele på det, varer jula fra 21. desember til 26. desember. Eks-mannen min ønsker å reise bort med ungen i jula, det gjør gjerne jeg også på sikt, og det blir jo umulig om den av oss som ikke har jula skal ha barnet fra 23. til 24. Så jeg er enig med eksen din.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Her deler vi juleferien i to, og har dette i et eget punkt i kontrakten for å unngå å måtte diskutere det hvert år. Den ene har julaften, så bytter vi en gang midt i romjulen. Nå bor vi ganske langt unna hverandre, så det er ikke praktisk gjennomførbart for noen av oss å ha dem kun én ekstra dag innimellom. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å ikke få være med barna dine i julen, det er ikke noe hyggelig i det hele tatt. Men jeg skjønner også eksen din som sikkert gjerne vil ha både lille julaften kveld og hele julaften med barna. Ofte koser man seg sammen julaften morgen, spiser en lang frokost sammen osv. Neste jul er det jo din tur til å gjøre det samme. (Og det der med ekser som ikke helt klarer å bestemme seg er jo noe de fleste av oss har vært borti. Derfor er en ganske firkantet kontrakt grei å ha.)
Gjest loren Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Vi deler fra ca 20 desember - 2 januar. Altså han er med en av oss hele jule-og nyttårstida. Dette har vi valgt siden jeg reiser til mine foreldre som bor i en annen landsdel, og da kan vi være der i godt og vel en uke istedet for å stresse med å reise tilbake midt i jula. Jeg kommer til å ha en "minijulaften" med mini og mine foreldre helga etter Lucia, da de kommer på besøk, mini er hos pappaen sin i jula og jeg selv reiser til syden istedet for å reise hjem til familie. Kan det være en løsning å ha en sånn minijulaften en annen dag? =) Grusomt begrep forresten, deltidsforeldre liksom.. Jeg er mamma hele tiden jeg selv om barnet mitt bor to steder... (og ja, jeg skjønner at det er for å tydeliggjøre hvilken gruppe du mener, jeg bare synes begrepet i seg selv er helt høl i huet ) 1
allover Skrevet 19. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2012 Huff enig i at det er et begredelig begrep... Men det er jo bare et begrep - som du sier, for å tydeliggjøre hvilken målgruppe jeg henvender meg til. Jeg... jeg er mamma hele året <3
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 Synes egentlig det er tullete å ha to julaftener, så er enig med eksen din der. Vi gjør det sånn at en av oss har ungene på julaften og noen dager til, så bytter vi 3-4. juledag og så har den andre derfra og over nyttårsaften. I år skal ungene være hos meg julaften, men gavene fra far og hans side åpnes når de kommer til han, men uten nisser, ribbe og hele opplegget rundt.
Gjest Gagaen Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Mine unger er voksne nå , men vi gjorde det slik ; ungene var hos den ene foreldren lillejulaften og hadde julaften da og så kom de til den andre og feira den 24 Fungerte fint i og med at det bare var en times kjørevei
allover Skrevet 19. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2012 Jeg er heller ikke for at ungene skal ha "FULL JUL" hos den av foreldrene som ikke har de julaften.. Da er det greit med en miniutgave.. Poenget her er at vi er uenige når jeg i år skal få ha ungene FØR julaften. I avtalen har vi lille julaften.. det praktiserte vi i fjor, men i år vi han ha det annerledes.. -og sikkert tilbake igjen neste år Jeg er ute etter å høre hva andre gjør.. og skjønner det er mange forskjellige måter å gjøre det på.. I år og neste år er "han" heldig.. fordi han har hele uken FØR jul.. mens jeg må dele min romjul.. Føler jeg får så himlaaa lite tid med ungene i forbindelse med julen i år.. Sukk.. vil jo feire med de jeg også da.. Litt iallefall..... Og selv om jeg skriver at vi har det slik i avtalen vi begge har signert - blir det jo litt vanskelig når vi ikke blir enige fordi han ikke ønsker det slik i år. Likevel. Har prøvd mail, samtaler og til og med familievernkontoret.. men blir ikke enige... 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 Her har vi delt jul- og nyttårshelga i to med bytte i romjula. Vi har annenhver gang. Jeg ville ha syntes at noe av kosen og roen ble borte dersom de skulle være hos faren sin fra 23. til 24. for så å bytte på dagen. Ungene ville nok ha syntes akkurat det samme. 23. er kosedag for oss hvor vi har våre tradisjoner. Blandt annet så pyntes juletreet da og vi har vår tradisjonsmat. 24. har vi også våre tradisjoner som begynner med sløv morgen i pysj, tv og julestrømpe. Anonym poster: 0cb61bb67109e05c9a2b65cc9f73e4cd
Gjest loren Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 Hvis det står svart på hvitt i avtalen hadde jeg sagt at sånn blir det. Jeg og pappaen til mini er fleksible så godt vi kan, men om f.eks jeg vi ha han med på noe en helg som er pappaens, og han sier at de har planer, så er det pappaen som har rett, avtalen gjelder over andre ting. Jeg synes det er i seneste laget å ønske å endre planen så tett oppmot, og spesielt hvis barna var hos han på den måten i fjor før de kom til deg på jlaften.
Gjest Magdalene Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Vi hadde fra 23-28, og fra 28-1. Da slapp vi unna stress og mas. Viktig med litt ro i julen. Kun en julefeiring.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Hvordan deler dere julen? Spørr fordi vi er litt uenige. Jeg har ungene nyttår i år, og ønsker å ha de fra lille julaften til julaften - for å feire en "mini jul".. X er ikke enig i den fordelingen.. (han syns det var fint i fjor, men ikke i år.. ) Hvordan gjør dere andre det? Veldig enig med eksen din. Og barn skal slippe å måtte bruke julaften på å flytte fra hjem til hjem. Anonym poster: dce71ed998c4e8cb817a0160dda51b42 1
Gjest loren Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Hvor gamle er barna forresten, allover? Og har de blitt spurt hva de vil?
allover Skrevet 19. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2012 Barna er 7 og 11. Har ikke spurt de hva de vil...syns ikke de skal behøve å ta standpunkt til det... 2
allover Skrevet 19. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 19. november 2012 Jeg er også enig i at det skal være minst mulig stress for ungene. -men når man er skilt, og unger og foreldre gjerne vil ses i disse høytider, er det vel ikke til å unngå at det blir litt fremogtilbake.... Det er en av konsekvensene ved å skille lag. Og ja, jeg vet at det var vi voksne som tok det valget, men ungene har jo fortsatt lyst til å se den av foreldrene de ikke feirer selve julaften med...
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 Jeg er også enig i at det skal være minst mulig stress for ungene. -men når man er skilt, og unger og foreldre gjerne vil ses i disse høytider, er det vel ikke til å unngå at det blir litt fremogtilbake.... Det er en av konsekvensene ved å skille lag. Og ja, jeg vet at det var vi voksne som tok det valget, men ungene har jo fortsatt lyst til å se den av foreldrene de ikke feirer selve julaften med... Ungene har mindre behov for å se begge foreldrene rett i nærheten av julaften enn motsatt... Bytte kan skje rett før jul (21./22.) og i romjulen. Minst mulig stress for de stakkars ungene. Anonym poster: dce71ed998c4e8cb817a0160dda51b42 2
Gjest Fruella Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Jeg har ikke ungene mine på julekvenden i år, da er de hos faren sin. Vi har delt det slik: fra siste skoledags slutt (før juleferien) til 3. juledag klokka 13 og derfra til første skoledags start (etter juleferien). Dette er så firkanta fordi han måtte stevnes og samværsavtalen er skrevet på kontoret i tingretten.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #18 Skrevet 19. november 2012 Her er problemet mor. Største jenta (9 år) ønsker å feire jul med den av foreldrene de ikke skal være hos på julaften på lillejulaften. Så vi sier at så lenge hun vil er det helt i orden at hun kan komme opp på formiddagen julaften. Vi er alltid hos oss med hele slekta så julaften er uansett full av forberedelser fram til kl 15 her i huset. Hun har spurt meg om dette i flere år(jeg er stemor) Men mor er mer opptatt av antall dager de er hos hver enn av hva datteren vil. Vi reiser som regel bort det året vi ikke har ungene så vi reiser eller kommer hjem 4 juledag. Dette har vi gjort alle åra vi har vært sammen. Bare lurer litt, når er det vanlig å regne at julen begynner? Anonym poster: 225d5710a8fa17857d9fac67f9a88ef9
Redbull Skrevet 19. november 2012 #19 Skrevet 19. november 2012 Vi har pynta tre hos mamma og hos pappa hver lillejulaften, også har vi vært julaften hos pappa og 1 juledaghos mamma. sånn har vi hatt det siden vi var 3 og 5 år
Phaedra Skrevet 19. november 2012 #20 Skrevet 19. november 2012 Vi regner jula som ca. 21.-26.desember, +- noen dager uka før jul avhengig av hvordan ting går opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå