Gå til innhold

Barselgave til 2,5 mnd prematur baby

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har et vennepar som ble foreldre i dag, til en bitte liten gutt... Problemet er bare at han ikke skulle vært født før i slutten av mai.....

Jeg vil gjerne gi dem en barselgave, men hva i all verden gir man?

Kom gjerne med synsing, men jeg vil aller helst høre fra noen som har fått prematurbaby og virkelig vet hva en har mest behov for.....

Går det an å sende blomster? Vi vet jo ikke om det går bra ennå, det er jo de første dagene som er mest kritiske.....

Hjelp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe prematurbarn selv, men hva med og spørre foreldrene om det er noe spesielt de trenger til barnet?

Forøvrig så overlever de aller fleste barn født såpass for tidlig.

Har jeg lest ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg fikk et barn født 14 uker for tidlig. Vi fikk nesten ikke gaver og gratulasjoner i den anledning i forhold til da storebroren ble født til normal tid. Dette synes jeg faktisk var litt leit.

Vi synes ellers det var koselig (og naturlig) å få helt "normale" ting som man ville gitt etthvert barn. Men aller er sikkert forskjellige på dette punktet.

Hvor stort er barnet? Hvis det er så lite som mitt var tok det flere uker før det kunne ha klær på og når vi kunne kle på det, var str. 40 for stort. Vanlig babystr. er jo som kjent 50/52 så det er vanskelig og dyrt å få tak i så små klær. Jeg vet at noen kjøper BabyBorn dukkeklær, men jeg synes slike klær ofte er stive og ekle! Tror Babyshop har en del prematutøy. Jeg arvet klær fra en venninne som hadde fått premature trillinger(!) og slapp derfor kjøpe disse knøttsmå, kjempedyre plaggene.

Men nå er jo barnet det er snakk om her en måned eldre enn da mitt barn ble født, så det er jo ikke sikkert prematurklær er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall det går an å sende blomster. Blomster brukes jo til alle livets begivenheter, ikke bare de gledelige. Om du skal kjøpe mer "tradisjonelle" gaver, som klær, kommer kanskje litt an på hvordan det står til med barnet?

Slutten av mai.. (tenke, tenke) blir det ca uke 27 det da? Det går vel bra med mange som blir født på det tidspunktet? Man må jo bare håpe det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Hvis det er 2, 5 mnd. for tidlig, er det vel ca. uke 30?

Får håpe det er uke 30 fremfor uke 27, for det er sååååååå stor forskjell når det gjelder premature barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agurk

Jeg har termin 1 mai og er 32 nå. Altså ca 30 uker den babyen da.

Ville iallefall sendt blomster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som ble født i uke 31.

Og hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt blomster!!

Klær til premature kan være vanskelig å få tak i. Og om man får tak i så er det gjerne veldig "dukkeklær-lignende".

Sønnen min fikk en liten hel ulldress som han brukte masse. Ull er ekstralurt til de aller minste, ettersom de har dårligere utviklet "sentralvarmeanlegg" Den var i størrelse 44.

Det er også veldig stor forskjell på str 50 (som man jo trygt kan kjøpe... en størrelse dette barnet vil bruke leeenge. )Kapp-Ahl og H&M er store i str i forhold til Cubus. Jeg kjøpte de aller aller minste babyluene på Cubus, og de var faktisk passe helt fra starten.

Er du flink til å strikke så kan du jo også strikke en bitteliten lue og et par bittesmå sokker. Men da bør du la dem overvintre i fryseren før du tar det med på sykehuset.

Det er jo også mange fine presanger man kan få som ikke er klær. Babytepper, sengetøy og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Har selv datter født 10 uker prematur...

Ville satt stor pris på prematurklær...

En annen ting jeg også satte stor pris på var en bok til meg... Ble jo mange dager og lange kvelder på sykehuset... Godt å ha noe å lese i da...

Ellers vet jeg vi kjøpte en liten saueskinnfelle til å ha i kuvøsen.

Og tips; kjøper du klær, bamser o.li, gjør foreldrene den tjenesten med å la det ligge i fryseren et døgn før de får gaven... Da drepes alle bakterier... ( vet av erfaring at vi ikke prioriterte "sterilisering" av gaver vi fikk de første ukene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips!

Men er det lov til å sende blomster til en prematuravdeling...?

babyen er forresten uke 29...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min bror ble født ti uker før tiden for 23 år siden, og da var det relativt umulig å oppdrive så små klær, men nå finnes det jo, så prematurklær er nok en god ide. De aller fleste barn født i uke 29 overlever jo uten noen store problemer. Blir vel en periode i kuvøse da.

Synes i alle fall ikke du skal vente med å gi gave, det kan bli veldig sårt for foreldene da. Jeg vet at mamma fortsatt tenker på at farmor nekte å holde min bror i begynnelsen, for hun ville ikke bli kjent med ham, knytte seg til ham, for hun trudde ikke han ville overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Venninna mi fikk en datter 12 uker for tidlig i høst, og de fikk ikke så mye gaver til å begynne med.. Hun syntes det var leit, for de var jo nybakte foreldre, og alle andre nybakte foreldre fikk jo oppmerkosmhet fra familie og venner..

De satte veldig stor pris på klær (men prematurklær er ganske dyre, selv om H&M har begynt å få en del billigere premarturklær nå), blomster, fotoalbum så de kunne vise frem datteren, et deilig mykt pledd, sengetøy, bamser og ellers bare det at noen viste at de tenkte på dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillepia mi kom 10 uker før tida.

Vi fikk helt vanlige gaver som blomster og klær. Mye blomster først.

Blomstene kan ikke stå på prematuravdelingen, så de tok vi med oss hjem da jeg ble utskrevet fra fødeavdelingen.

Om du ikke finner prematurklær, så er det helt greit med små vanlige klær, f.eks str 50. Babyen vokser sikkert fort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomstene kan ikke stå på prematuravdelingen, så de tok vi med oss hjem da jeg ble utskrevet fra fødeavdelingen.

Om du ikke finner prematurklær, så er det helt greit med små vanlige klær, f.eks str 50. Babyen vokser sikkert fort :wink:

Babyen ble født nøyaktig 28/ 6 og veide 1190 gram. De har fått beskjed om at de skal ligge på sykehuset begge to ihvertfall frem til termindatoen, så blomster er uaktuellt der....

Jeg snakket med mammaen i går, babyen har det vedlig bra, puster fint selv og ligger bare i kuvøse periodevis, for å få hjelp med kroppstempen.

Hun ante ikke hva de ønsket seg, der de ligger nå er det ingenting de kan/ har bruk for.

Så hva med å kjøpe noen koseting til mor, som fex noen kremer, såper, litt sjokolade og noen ukeblader? Er det ok tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva med å kjøpe noen koseting til mor' date=' som fex noen kremer, såper, litt sjokolade og noen ukeblader? Er det ok tror dere?[/quote']

Hørtes supert ut, Tex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomster passer nok ikke på en prematuravdeling nei. Jeg ville spart blomsterbudsjettet til de kommer hjem -DA er det kos med blomster da.

Ellers er noe til mor en god ide. Jeg fikk konfekt og en bok av pappa - det var kjempedeilig.

Og så små klær. Snuppa mi var dysmatur, og vokste ikke inn i 50 før etter en måneds tid. Inntil det brukte vi bare bodyer og babytepper - hadde vært kos med noen få klær som passet. Ellers er det vi er aller aller gladest i nå et ullteppe som mormor strikket. Det må være med overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hos Hennes & Mauritz har de begynt å få inn klær i størrelse 44, med tanke på premature barn. Før var 50 minste størrelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Så på babybutikken her at de hadde prematurklær st 38. Og siden dette er en liten by, må det vel være mer i større byer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes et prematurbarn skal få akkurat samme oppmerksomhet som andre barn!

Det er vel ingen som har sagt noe annet...?

Jeg lurte ihvertfall bare på om det var noen som visste om noe spesiellt en ønsket seg, begge mine barn er fullbårne så jeg har ikke peiling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...