Gå til innhold

200.000kr i banken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

hvis jeg har 200.000kr i banken og har dette i en høyrentekonto, som er på ca 4%. hva får jeg i renteinntekt i mnd? eller er det bare året? (forutsatt at jeg ikke tar ut pengene)

for jeg tenker hvis jeg får renteinntekt 4% hver mnd av innskuddsbeløpet så får jeg jo 8000kr i mnd! og neste mnd vil jo saldoen være 208.000kr så får jeg 4% av det igjen : 8320kr! og disse øker og øker...så ved enden av året kommer jeg til å få rundt 90.000kr i renteinntekter,,,, tenker jeg riktig? det blir litt for urealistisk mye!

eller er det årlig? slik at jeg kun får 8000kr i renteinntekt per år på å ha 200.000kr i bankkontoen??

Anonym poster: 0f0e7755b2105da8807901f6a5150ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

javel..da er renteinntekten veeeldig lav..nesten ikke vits å spare pengene..

det er jo merkelig, for på billånet mitt står det på fakturean at det trekkes 250kr per mnd i tillegg til avdraget.så her beregnes det per mnd da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo merkelig, for på billånet mitt står det på fakturean at det trekkes 250kr per mnd i tillegg til avdraget.så her beregnes det per mnd da

Renter er pa (pro anno) enten det er lån eller innskudd.

I ditt tilfelle med 200.000,- i innskudd.

200.000:100 x 4 = 8000,-

Så kan du gjerne dele det på 365 og finne rente pr dag, som da blir: kr 21,92 eller knappe 660,-/mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på banken:

http://forum.kvinneg...3

Feil.

I alle oversikter og sammenligninger over nominel og effektive renter, så snakker man om rente pr år.

Selvfølgelig kan man beregne rente pr måned, men det blir ikke brukt i beregninger av rente på lån eller innskudd.

Her snakkes det om kapitalisering pr måned, som har betydning for den effektive delen av renten.

Der er det forskjeller på bankene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil.

I alle oversikter og sammenligninger over nominel og effektive renter, så snakker man om rente pr år.

Selvfølgelig kan man beregne rente pr måned,

Og det var akkurat det innlegget jeg svarte på, handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlige renter om dagen, ja. I tillegg må du skatte av renteinntekten, selv det lille man får av renter på lønnskonto o.l. som ikke dekker prisstigningen en gang Men jeg foretrekker likevel banken heller enn madrassen.

Anonym poster: a8e267a67076d55e17b74ad83587f3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...