Gå til innhold

Bursdagsgjester som ikke vil leke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 10 år som vi nylig hadde bursdag for. Hun ba ganske mange gjester og problemet er selvsagt at jo flere man ber, jo verre er det å bli enig om noe alle vil leke. man kan bare ikke gjøre alle til lags.. Likevel reagerer jeg litt på at noen barn insisterer på å ikke være med på leken...? Da jeg var liten husker jeg at det ofte var slik at noen ikke ville bli med, men både bursdagsbarnet og dens foreldre brukte å si at "bursdagsbarnet bestemmer i dag", og så var det greit og alle ble med.

På min datters bursdag (som hun feiret sammen med en venninne) så var det uten unntak 3-5 stk som ikke "gadd" å bli med på hver av lekene som ble foreslått (ikke nødvendigvis de samme gjstene). da satt de ved bordet og snakket og spiste snacks, eller tastet på mobilene sine (!). Vi prøvde selvsagt å få dem med, men til ingen nytte.. Hva gjør man da...?? Det ble jo så de bare satt der inntil den leken var over, men det er jo synd at noen "spolerer" stemninga. Det var ikke akkurat vanskelige leker, og det var ikke grunnet sjenanse at de ikke ble med. Noen av de mest hovne mente det var "barnslige" leker, selv om det store flertall syntes det var gøy..

Merker at jeg blir irritert på den generelle mangelen på oppdragelse. Min datter ville aldri funnet på å ha noen sit-down streik da hun er i bursdag, det vet jeg 100 % sikkert. Enkelte av dem er bare så utrolig bråkete og uoppdragne at jeg blir helt matt.. Usikker på hva annet man kan gjøre enn å prøve å få dem med på en grei måte (hvilket altså ikke lyktes)

frustrert mor

Anonym poster: 6cbc368353cfa066ef033135787c56bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det må være helt ok å ikke delta i alle lekene. Hva er problemet med at noen sitter og slapper av og snakker seg imellom da? Hvorfor MÅ de være med på en lek de ikke vil leke? Hvordan ødela det for de andre gjestene?

Når jeg, som voksen, er i selskap, så deltar jeg aldri i selskapslekene. Det er jeg aldri alene om, og jeg har aldri opplevd at jeg blir oppfattet som uhøflig når jeg høflig takker nei til å være med å blåse ballonger og gå med rare hatter. Hvorfor skal ungene "tvangslekes"? Ville du tvunget voksne folk til å delta i leker også?

Anonym poster: 021316987c7665510a6e9a246968fd64

• Liker 12
Skrevet

En av forskjellene fra da og nå er vel det med mobilen! Da jeg var liten var det ingen som hadde mobil så dermed var alternativet å sitte å stirre i veggen, men nå har det jo ikke noe å si om de ikke gidder være med, det er jo bare å spille på mobilen. Merker det veldig godt på tantebarnet mitt, de kan være sammen med venner en hel dag uten å snakke sammen, sitter bare å taster på mobilen... Tragisk utvikling

• Liker 5
Skrevet

Forslag: Neste gang dere arrangerer bursdag gir dere beskjed om at bursdagen er mobilfri.

Anonym poster: 48a223305f6e3d07b6e04a825e686d5e

• Liker 7
Skrevet

I de barneselskapene jeg deltok i som liten var det aldri lekeplikt. Det var da helt greit å sitte og se på om man ikke ville være med, og få seg en liten pause. Og når du hadde invitert mange, og det var snakk om 3-5 stk som ikke deltok i hver lek? Jeg ser virkelig ikke hvordan det kunne ødelegge noe...

• Liker 5
Skrevet

Problemet er at det ødelegger stemninga og feiringa for de som skal feires. Og det mener jeg er veldig feil. Merket at min datter etter beste evne prøvde å foreslå ting som kanskje kunne engasjere alle, men det gikk selvsagt ikke. og hun føler det er kjipt når noen sitter og "kjeder" seg (det er antakelig derfor noen sitter alene ved bordet med mobiltelefonen heller enn å være med på leken). Når man er den som "arrangerer" festen også, er det synd at noen ikke "gidder". Det har vært slik i flere bursdager også. I fjor leide vi lekeland til en liten formue, og da presterte jaggu to av de mest veslevoksne å heller sitte ved tv'en i resepsjonen.. er noe med attituden som jeg misliker veldig. At man ikke "gidder".

Forskjellen på en fest for voksne og en for barn, er at i førstnevnte har vertinnen som regel en litt større evne til refleksjon enn et barn har. Ergo blir ikke nødvendigvis en voksen gjest skuffet over at noen ikke vil leke, men det blir naturligvis et barn. Det ligger også i sakens natur at det er mer fremmed i voksenverdenen å leke og at man erkjenner at det kanskje er mer fremmed og vanskelig for enkelte voksne gjester å kaste seg ut i slikt enn for barn.

Kanskje mobilfrie bursdager hadde vært en løsning, ja.. Synes også det er en tragisk utvikling. Men det hadde vel blitt ramaskrik om man satte ned foten der, tenker jeg... Foreldrene må jo ringe når de er på vei, må vite...

Andre, som forstår problemstillingen..? :)

• Liker 5
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg tenker at i slike situasjonar må dei vaksne ha ein plan, og ta leiinga. Å vente at tiåringar oppfører seg eksemplarisk og omtenksomt er å overvurdere dei. Å bygge opp forventningar og ha regi på opplegget kan forhindre at slike situasjonar oppstår. Ein annan ting er at dei byrjar snart å kome i den alderen der dei ikkje tek regi uansett, så då må ein kanskje heller sjå på opplegget sitt, og vurdere om ein må gjere andre ting enn ein har gjort. Eg hadde ein sminkebursdag for mi datter, som var kjempesuksess. Det passar godt når dei er 11-12-13.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt du ble irritert.

Men det er også en vanskelig situasjon å styre, man kan jo ikke tvinge dem il å leke heller.

Skrevet

Å skrive i invitasjonen at mobiler ikke er lov kommer nok til å føre til færre gjester.

Hva med å invitere færre da, så er det lettere å finne noe alle liker? Og gjerne forklare til datteren din at ikke alle liker alt, og at hun ikke må ta det personlig?

Men når man er såpass gamle som ti, er det nødvendig med så mye opplegg? Kan ikke ungene selv styre?

Skrevet

Jeg har innført mobilkurv i gangen hjemme. Og det er ingen barn som bor her eller kommer på besøk. Voksne folk er like gale. Slik at når noen besøker oss må de legge igjen mobilen i gangen på lydløs. Er møkk lei av venner som kommer på besøk i et par timer, og bare sitter å ser på tlf. Det er rett og slett tragisk. Klarer de ikke la Vær, så trenger de ikke komme her heller.

• Liker 11
Skrevet

Synes problemet her er mobilene, ikke det at noen ikke ville leke. Når jeg var liten var jeg supersjenert, selv om jeg var i bursdag til klasseveninner, og syntes sånn tvangsleking var kjempeslitsomt. Når de er 10 er de vel gamle nok til å få være i fred og finne på ting selv, eller?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har innført mobilkurv i gangen hjemme. Og det er ingen barn som bor her eller kommer på besøk. Voksne folk er like gale. Slik at når noen besøker oss må de legge igjen mobilen i gangen på lydløs. Er møkk lei av venner som kommer på besøk i et par timer, og bare sitter å ser på tlf. Det er rett og slett tragisk. Klarer de ikke la Vær, så trenger de ikke komme her heller.

Det var egentlig en veldig god idé ;) Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at f.eks. mamma kommer en kjapp tur innom - er her kanskje maks et kvarter, men bruker tilsammen fem minutter på å sende og svare på meldinger i løpet av den tiden. Blir ikke mye til samtale ut av det.

Mobilkurv i gangen skal jeg huske på til den gang jeg og sambo får barn og skal arrangere barnebursdag - tviler på at ungene kommer til å savne den når det skjer andre ting!!

Endret av mac84
Skrevet

Å skrive i invitasjonen at mobiler ikke er lov kommer nok til å føre til færre gjester.

Hva med å invitere færre da, så er det lettere å finne noe alle liker? Og gjerne forklare til datteren din at ikke alle liker alt, og at hun ikke må ta det personlig?

Men når man er såpass gamle som ti, er det nødvendig med så mye opplegg? Kan ikke ungene selv styre?

Ja, har snakket med henne om at neste år synes jeg vi bare skal be de aller nærmeste venninnene, da blir alt enklere. Denne gangen ble det mange siden de var 2 som feiret sammen.

Vi tenkte også at det ikke skulle være nødvendig med så mye opplegg nå når de er så store. Og hun og venninna sa i fra at de hadde funnet på mange leker på forhånd, så vi tenkte at det fikser de flott selv. Men så ble det altså uenigheter osv og en del tid ble brukt til å foreslå noe nytt, se hvor mange som ville/ikke ville etc, så da måtte vi jo delta litt i å prøve å få til en enighet, og prøvde å få med de som ikke ville. Men- kanskje det er greit at noen bare tar seg en pause? Jeg synes bare det er litt uhøflig å nekte å delta på ting, synes liksom man kan gjøre det for bursdagsbarnets skyld.. Dette med oppdragelse er for øvrig en annen debatt, har sett mye rart i løpet av de årene vi har hatt barnebursdager; alt fra gjester som har tatt over styring over lek, laginndelinger til en som åpnet opp gavene datteren min fikk (ble selvsagt stoppet).. Det er vel bare sånn det er.. og ja, den mobilen kan være en sann plage i sosiale settinger (har selv en venninne som besvarer anrop og går ut og kan prate i 20 min når hun er på besøk hos meg... hva med å si; ringer deg når jeg er hjemme??).

TS

Skrevet

Barna kan lære seg at når de er gjest i selskap så skal de bidra med god stemning og delta i selskapet. Det er ikke bare å komme, spise det som serveres, og ellers være mutt og ikke gidde noe som helst. Hvis man ikke vil være med som gjest, så kan man takke nei til invitasjonen.

• Liker 7
Skrevet

Barna kan lære seg at når de er gjest i selskap så skal de bidra med god stemning og delta i selskapet. Det er ikke bare å komme, spise det som serveres, og ellers være mutt og ikke gidde noe som helst. Hvis man ikke vil være med som gjest, så kan man takke nei til invitasjonen.

Da bør man levere med program med invitasjonen, så ungene vet hva det blir forventet at de skal delta i. Du ville neppe stilt de samme kravene til voksne. Alle SKAL delta i selskapslekene, ellers kan de drite i å komme... Alvorlig talt, unger er forskjellige, og liker forskjellige ting. Og når de er såpass store, så er det ikke alle som forventer leker i selskapene. Da vi var 9-10 år gamle var det ikke leker av den typen, det var mer filmer og dansing og skravling.

• Liker 6
Skrevet

Da bør man levere med program med invitasjonen, så ungene vet hva det blir forventet at de skal delta i. Du ville neppe stilt de samme kravene til voksne. Alle SKAL delta i selskapslekene, ellers kan de drite i å komme... Alvorlig talt, unger er forskjellige, og liker forskjellige ting. Og når de er såpass store, så er det ikke alle som forventer leker i selskapene. Da vi var 9-10 år gamle var det ikke leker av den typen, det var mer filmer og dansing og skravling.

Når jeg inviterer gjester, så forventer jeg at de bidrar til selskapet ja. At de stiller med godt humør, prater med de andre gjestene, prøver å gjøre sitt til at det skal være god stemning og hyggelig for alle. De må ikke delta i selskapsleker om jeg har det, men det er ikke greit å sette seg med mobilen og melde seg ut. Man følger opp vertsskapets planer for selskapet, så langt man er komfortabel. Hvis bursdagsjentene her har planlagt 10 aktiviteter eller leker, og så kan du være sporty og bli med selv om du ikke elsker dem. Eller du kan foreslå amdre ting, og godta det om du blir nedstemt.

• Liker 4
Skrevet

Når jeg inviterer gjester, så forventer jeg at de bidrar til selskapet ja. At de stiller med godt humør, prater med de andre gjestene, prøver å gjøre sitt til at det skal være god stemning og hyggelig for alle. De må ikke delta i selskapsleker om jeg har det, men det er ikke greit å sette seg med mobilen og melde seg ut. Man følger opp vertsskapets planer for selskapet, så langt man er komfortabel. Hvis bursdagsjentene her har planlagt 10 aktiviteter eller leker, og så kan du være sporty og bli med selv om du ikke elsker dem. Eller du kan foreslå amdre ting, og godta det om du blir nedstemt.

Du verden. Så hvis jeg er invitert i selskap hos deg og jeg kanskje er litt nedfor og ikke så pratsom, så får jeg ikke lov til å komme? Er dette noe som står i invitasjonen?, Blir man sendt hjem hvis man ikke oppfyller kravene?
  • Liker 4
Skrevet

Du verden. Så hvis jeg er invitert i selskap hos deg og jeg kanskje er litt nedfor og ikke så pratsom, så får jeg ikke lov til å komme? Er dette noe som står i invitasjonen?, Blir man sendt hjem hvis man ikke oppfyller kravene?

Hvis du ikke er i humør til selskap så kanskje du burde gjøre noe annet den kvelden? Det er selsagt greit å være litt nedfor når man kommer og satse på at humøret tar seg opp av den gode stemningen. Men jeg synes ikke det er greit at jeg skal ordne og styre, så få en gjeng aper på besøk som ikke gidder snakke med meg eller andre gjester, bare sitter og knatter på mobilen.

• Liker 4
Skrevet

TS her. Hva mener du med "leker av den typen"? Du vet vel ikke hva som ble lekt i bursdagen. Problemet er ikke at de leker, alle ville faktisk leke, de vil bare ikke leke de samme lekene til samme tid! Og ja, det var dansing, de hadde disco-tema. Men det er begrenset hvor lenge de orker å bare danse også. Det var typiske selskapsleker som de fleste syntes var kjempegøy og ble veldig engasjert i.. Bortsett fra noen få som ikke ville. Jeg er enig i mye av det ViljaH skriver, og mener også at man kan yte et minimum av innsats for å være en hyggelig gjest, og det innebærer å ikke streike når flertallet ønsker å leke noe. Jeg prøver å oppdra mine barn til å være høflige og delta, ha empati- hvilket innbefatter å tenke på den som feires og gjøre ting gøy for den.. Men ser at oppdragelsen utføres ulikt rundt om..

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis du har det på den måten, er det vel best for deg å være hjemme til tungsinnet går over. Du vil ha bedre av å ha eller gå til en venn på besøk og snakke fortrolig med, enn å tvinge deg til å gå i selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...