Miss_Sunshine* Skrevet 18. november 2012 #1 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Finner mange tråder om tradisjoner i jula, men ikke om tradisjoner før jul. Personlig så synes jeg tiden før jul er like fin som selve jula, er så mye koselig som skjer da. Flyttet hjemmefra i år, så dette blir første gangen jeg "feirer" førjulstida alene. Litt trist, men samtidig en fin mulighet til å skape egne tradisjoner! 1. desember nærmer seg for alvor, og jeg er interessert i å høre hvilke førjulstradisjoner du har! Kanskje jeg adopterer noen av de? Hos meg er det følgende: - Julevask i slutten av november. Altså at jeg shiner absolutt alt av møbler,gulv osv., selvsagt med julemusikk i bakgrunnen. - Opp med all julepynten bortsett fra juletreet 1. søndag i advent/ 1. desember, avhengig av hva som kommer først. - Julemesse i hjembygda første helg i desember. Da slår julestemninga virkelig inn for alvor! - Julegrantenning på torget. Veldig koselig, pluss at man som regel treffer kjentfolk. - Baking med en vennefamilie rundt 15. desember. Det bakes hele 20 forskjellige sorter (!!), men jeg tror nok at jeg kommer til å kutte ned på antallet. Har ikke tid, og er dessuten ikke så forferdelig glad i de tørre julekakene at det gjør noe.Peanøttkjeks, sjokoladekjeks, delfiakake, sjokoladetrøfler, pepperkaker, colakaker, brente mandler og risboller er det som blir lagd i år! - Mellom 15. og 20. desember samles noen venninner for å pakke inn julegaver. Mye koseligere å gjøre det sammen. Vi koser oss med innpakningen,julemusikken på i bakgrunnen, og skravlingen og latteren sitter løst. Når vi er ferdige spiser vi Bertils pepperkaker, sjokoladeappelsin, klementiner og drikker julebrus på glassflaske. Ser som oftest en julefilm også. Dødskoselig! - Rundt 20. desember drar hele familen til bestemor som bor 3 timer unna. Her leverer vi julegaver og besøker tanter og onkler og folk som vi ikke får sett så ofte ellers. På kjøreturen frem og tilbake hører vi julemusikk på full guffe, og alle som en synger for full hals . Litt teit, men guri så koselig! Nytt i år tror jeg nok blir at jeg må i midtbyen på julemarkedet. Ser så herlig ut! Dessuten hadde jeg tenkt å i kirken for å høre at julen synges inn. Dette er den dagen jeg går ut i ferie, så det passer perfekt! Nå vil jeg høre dine tradisjoner! Endret 18. november 2012 av Miss_Sunshine* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 18. november 2012 #2 Del Skrevet 18. november 2012 Full julevask 12 desember Drar og handler julegave rundt 15-16 desemer 21 desember ut og spise med venninner og kose meg 22 desember kokt torsk hos mamma og pappa og broren min og hans lille familie 23 desember Mamma og pappa, broren min og hans lille familie kommer på middag 24 Familiejulaften med sanger og dans rundt juletreet hos mamma og pappa:)! Hundene får tigge ved borde på julaften når vi spiser pinnekjøtt:)! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 19. november 2012 #3 Del Skrevet 19. november 2012 Gå til kirken å synge julen inn med familien Være med på markeringen i byens hovedgate å tenne julegaten og lage noe med mamma og øverig familie som pepperkaker eller julekort Legge krans og lykt på gravene til forfedrene mine Pynte til jul rundt 1. desember og sende alle julekort 1. desember, så jeg har laget hjemmelaget julekort til alle siden august i år... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 19. november 2012 #4 Del Skrevet 19. november 2012 - Pynter til advent og litt til jul 1.desember eller 1. søndag i advent (det som kommer først) - Tenner adventslys hver dag til frokosten - Baker julekaker hver søndag i advent (hvis jeg har tid - dette utgår hvis jeg må lese til eksamen for eksempel) - Pynter pepperkakehus dagen før bursdagen min (som er i desember) - Baker lussekatter 13.desember - Tar fram resten av julepynten lille julaften på ettermiddagen. Da pyntes også juletreet med kvelden før kvelden i bakgrunnen, og når all overflødig embalasje er pakket bort, så kan man endelig slappe av med juleskum, pepperkaker, dahls julebrus på glassflasker og home alone 1 :D - Ser julefilmer så ofte som mulig (har så godt som alle julefilmene som er lagd, så får aldri tid til å se alle hvert år). Men ser alltid en hver søndag i advent. - Følger med på julekaledere på tv. Går de ikke på tv det året, så har jeg de på dvd. De obligatoriske er olsenbanden jr, jul i blåfjell og the julekalender. Er ikke interessert i noen andre. - Bruker å dra i butikkene på formiddagene på de tre siste søndagene i advent, når butikkene har åpent. Ikke noe jeg MÅ gjøre, men bruker det likevel. Det er litt koselig, og jeg får julestemning, men jeg slipper å stresse med julegaver. De er ferdig før desember, hvert eneste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 19. november 2012 #5 Del Skrevet 19. november 2012 Dessverre har jeg ingen helt faste førjulstradisjoner siden jeg hver år ser an situasjonen og hva jeg gidder. Men i år skal jeg prøve å få til dette: - Julekalender - Tenne lys hver søndag i advent - Kanskje få med meg julegrantenninga 1. des - Ha juleverksted der jeg baker litt og lager julepynt med andre - Pynte mer til jul enn jeg har gjort før - Kanskje lage og pynte pepperkakehus selvom jeg ikke er så glad i å spise det JIPPI, SNART ER DET DESEMBER, ADVENTSTID OG JUL 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 22. november 2012 #6 Del Skrevet 22. november 2012 * besøksrunde lillejulaften * pinnekjøtt hos mamma og pappa med barna mine og diverse andre på julaften * juledagsgudstjeneste Dette må jeg ha, i tillegg til Tre nøtter til Askepott på NRK og Askungen ti over tre på svensk tv på julaften 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå