Brunhilde Skrevet 20. november 2012 #21 Skrevet 20. november 2012 Jeg syns faktisk ikke julematen er kjedelig, jeg. Jeg elsker ribbe med tilbehør, for ikke å snakke om pinnekjøtt. Kalkun har det aldri vært noen tradisjon for i min familie, så det sier meg egentlig lite. Med godt fyll og god saus, syns jeg det er godt, men som sagt, ikke julemat for meg. I år skal jeg prøve meg på and til førjulsgjestene mine, det er jeg spent på hvordan blir. Tenkte å lage den på den danske måten, med alt tilbehør og selvfølgelig god vin. Julepålegg er også godt syns jeg, og et par ting bare må jeg ha for at det skal være jul. Nå må det sies at jeg aldri spiser svinestek og sjeldent annet svinekjøtt enn litt bacon i ny og ne, kanskje derfor jeg setter pris på ribba den ene gangen i året?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #22 Skrevet 21. november 2012 Torsk er et sørlandsfenomen, så vet du det. På vestlandet er pinnekjøtt tradisjonell julemat, mens nord-Norge er et fantastisk stort område, hvor jeg vil tro tradisjonene variere ettersom man snakker om Helgelandskysten eller øst i Finnmark. Nå er vel tradisjonene mer "utvannet" siden folk flytter på seg. Jeg er vant med å spise ribbe på julaften. Har generelt ikke vært så glad i ribba, men elsker medisterpølser og -kaker. Ingen ting slår bestemors hjemmelagde medisterkaker. I år blir det kanskje pinnekjøtt på meg. Svigermor vil helt sikkert lage ribbe hvis jeg ønsker det, men pinnekjøtt er godt og jeg syns ikke svigermor skal jobbe mer enn det hun allerede gjør. Anonym poster: 8227b7bd4be87417973dab4aeb14807d
skrue Skrevet 21. november 2012 #23 Skrevet 21. november 2012 Ironisk at det var en and som svarte på det. Anonym poster: 2af0fe69ab005a333b54d04d2a1a15f9 Haha. Den tenkte jeg ikke på før nå.
CathFoto Skrevet 22. november 2012 #24 Skrevet 22. november 2012 Jeg synes ikke julemat er kjedelig, men all mat blir jo kjedelig om man spiser det for ofte. Så hva med å ikke spise ribbe 4 ganger før jul om du skal spise det på julaften? Men du kan jo strengt tatt lage egne tradisjoner, hva synes du er festmat? Det å variere tilbehør til maten hjelper også på. Vi spiser potetmos med brie, waldorfsalat og rosenkål stekt i smør,sukker og karri til kalkun, finnes ikke tørt. En kompis spiser søtpoteter gratinert med marshmellows og tranebærsaus til. Du kan finne masse inspirasjon til kalkuntilbehør fra USA f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå