AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Jeg syns det meste av julemat er kjedelig og blir bare mer og mer lei. Ribbe Svinekjøtt spiser jeg ofte. Som skinke på brødet, koteletter, pølser osv. Så det er kjedelig, og jeg liker ikke svor og heller ikke et krydder som noen bruker på ribba (ennå ikke funnet ut hvilket krydder det er). Tilbehøret er og kjedelig. Samboer vil som regel spise ribbe 2-3 ganger i november og desember før jul, så da er jeg lei ribbe allerede når jula kommer. Og det blir vel ribbe på julaften hos svigers i år. Syns faktisk at svinestek smaker mye bedre. Pinnekjøtt Kjedelig smak og tilbehøret er kjedelig. Er ikke fan av potet som festmat. Kalkun Favoritten, men begynner å bli lei. Bruker å ha ris, salat og en slags sky-karry-saus til, så tilbehøret er godt syns jeg! Gleder meg mer til å spise kalkun i romjula enn ribbe på julaften. Medisterkaker, medisterpølser osv. Kjedelig! Fisk, som torsk og laks Det spiser jeg mye av hele året så skiller seg ikke ut som noe julemat. Så spiser dere noe annet som ikke er nevnt her? Noen andre som er lei? Eller er jeg den eneste nordmannen som ikke er fan av tradisjonell norsk julemat? Anonym poster: aca3789471a5cc2217f3185cb533b291
Alina X Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Hehehehe....jeg synes tibehøret til feks Ribbe er litt spesielt jeg da, det er liksom den store julematen også skal det feires med kokte poteter og surkål? Men her i gården spiser vi kun julemat i jula, så da rekker man kanskje ikke å bli lei den. Spiser man den fra November av forstår jeg man er lei lenge før 24.Desember...Pinnekjøtt med kålrotstappe er noe jeg alltid ser frem til, men også fordi jeg spiser det KUN 1dag i året, Ribbe kan jeg faktisk spise litt før. Kalkun ol spiser vi som regel i romjula. Av julemiddager som ikke er nevnt: -Reinsdyrsteik med sopp, poteter og annet tilbehør. -Lutefisk(usj)med ertestuing, smelta smør og bacon. -Grandiosa....(faktisk ganske normalt blandt en del av oss.)
Safira Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Jeg har spist kalkun på julaften noen ganger, og da har vi hatt masse godt tilbehør. (waldorfsalat, saus, poteter, mange forskjellige typer grønnsaker, rødkål osv.). Ris og karrisaus blir hvertfall feil for min del. Pinnekjøtt har jo tidenes beste tilbehør: Kålrotstappe! Vi dropper ofte poteter, for alle vil egentlig bare ha kålrotstappe. Haha. Til ribbe kan man jo også ha masse grønnsaker, tyttebærsyltetøy, surkål, rødkål. En dag i julen pleier vi å spise kveite med masse godt til. Nå spiser jeg stort sett bare 2-3 julemiddager i året, så jeg kan ikke akkurat si jeg greier å gå lei. 4
Gjest Badebuksa Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Jeg elsker ribbe. Eter ikke pinnekjøtt med mindre jeg blir servert det (dvs, kjøper ikke selv), men ribba, den er god. Og det er jul. Svoren er helt nam nam nam (må være sprø), og tilbehøret er også nam. Synes ikke det er kjedelig i det hele tatt jeg. Ja, tikka masala eller grilla kylling er godt, men lager man ribba på en ordentlig måte med godt tilbehør, er det ingenting som kan erstatte den i jula synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Kanskje du er lei av jula. Anonym poster: 280b53c1df57e84d5deae77d5b3cca6b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 And er det noen som har til jul. Anonym poster: f61d22e8a1f751949720aa68bd204d9f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Grandiosa spiser jeg aldri, men liker annen frossenpizza, men det blir jo spist året rundt. Div steker, som reinsdyr, okse og svin er jo god festmat og passer god sammen med potet, grønnsaker osv. Jeg syns at potet egentlig er kjedelig så da er resten av tilbehøret og kjøttet kjempe viktig syns jeg. Jeg syns at surkål, rødkål og kålrabistabbe er greit, men da MÅ kjøttet være veldig godt for at jeg kan ha potet til, og det syns jeg ikke at ribbe og pinnekjøtt er. Og jeg hadde nok likt det bedre om jeg spiste det en gang i året. Potet til kalkun er kjedelig, hehe. Poteten gjør kalkunen tørr syns jeg, uansett hvor mye saus man har, er nok jeg som er litt sær sånn sett. Det er ikke tikka masala vi har til kalkunen, sausen er 100% hjemmelaget og ligner ikke på noe indisk selv om det er karrikrydder i den. Jeg har fått kalkun servert av andre i romjula og de fleste har en slags hjemmelaget saus med karri i. And må jeg innrømme at jeg aldri har smakt. Jeg tilbereder aldri ribbe og pinnekjøtt selv, nettopp fordi jeg klarer meg fint uten det, så hadde ikke samboer likt det så hadde jeg sluppet å spise det! Og nei jeg er ikke lei jula Anonym poster: aca3789471a5cc2217f3185cb533b291
skrue Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 And er det noen som har til jul. Anonym poster: f61d22e8a1f751949720aa68bd204d9f And er utmerket. Har alltid det lille julaften. Noen ganger nyttårsaften også.
LittDiva Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Jeg har hatt raclette på julaften når vi har feiret med venner. Alle får noe de liker:)
Jolene Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 Jeg syns det meste av julemat er kjedelig og blir bare mer og mer lei. Ribbe Svinekjøtt spiser jeg ofte. Som skinke på brødet, koteletter, pølser osv. Så det er kjedelig, og jeg liker ikke svor og heller ikke et krydder som noen bruker på ribba (ennå ikke funnet ut hvilket krydder det er). Tilbehøret er og kjedelig. Samboer vil som regel spise ribbe 2-3 ganger i november og desember før jul, så da er jeg lei ribbe allerede når jula kommer. Og det blir vel ribbe på julaften hos svigers i år. Syns faktisk at svinestek smaker mye bedre. Ekke noe fan av ribbe, for mye fett rett og slett. Dessuten er ikke det min juletradisjon. Pinnekjøtt Kjedelig smak og tilbehøret er kjedelig. Er ikke fan av potet som festmat. Vi har aldri potet til pinnekjøtt, men kålrotstappe og grønnsaker. Elsker pinnekjøtt, men det MÅ være dampet og ikke kokt, mange som gjør den tabben der. Kalkun Favoritten, men begynner å bli lei. Bruker å ha ris, salat og en slags sky-karry-saus til, så tilbehøret er godt syns jeg! Gleder meg mer til å spise kalkun i romjula enn ribbe på julaften. Ikke julemat for min del, ser mer på det som noe en har ellrs i året. Medisterkaker, medisterpølser osv. Kjedelig! Også smaker det grusomt! Fisk, som torsk og laks Det spiser jeg mye av hele året så skiller seg ikke ut som noe julemat. Den tradisjonen er mer fra vestlandet og nord-norge egentlig Så spiser dere noe annet som ikke er nevnt her? Noen andre som er lei? Eller er jeg den eneste nordmannen som ikke er fan av tradisjonell norsk julemat? Sikker på at du er norsk? Hehe, neida Hva med å lage julematen selv, fra det området du er fra? Kan variere masse når en lager egen mat kontra det å bare spise det en får servert. Når jeg feks lager fnnbiff følger jeg en oppskrift til en viss grad, men lager min egen vri. Mange av i dag er misfornøyd med sånn som ting er, men å gjøre noe selv kan de ikke gjøre. Derfor er mitt råd til deg: Du må jo ikke spise ribbe selvom samboeren din spiser dette før jul, er jo bare la vær å spise den og lage din egen mat.Lag dine egene juletradisjoner, selv om det er mye forskjellig tradisjoner hva mat angår kan du jo klare å lage din egen for deg og samboer? Det har jeg og min begynt med. Når en lager sin egen vri av en tradisjonsrett kan en vitterlig lage sitt eget tilbehør selv også Anonym poster: aca3789471a5cc2217f3185cb533b291
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #11 Skrevet 18. november 2012 And er utmerket. Har alltid det lille julaften. Noen ganger nyttårsaften også. Ironisk at det var en and som svarte på det. Anonym poster: 2af0fe69ab005a333b54d04d2a1a15f9 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 Gitte89: Det går ikke an å sitere deg. Jeg er fra Nordland så fisk er typisk julemat og middag hele året her Jeg er 100% norsk, mens min samboer er 50% norsk og han liker norsk julemat bedre enn meg. Jeg elsker å lage mat og lager ofte mine egne varianter av retter. Men når det gjelder maten på julaften så får jeg i år bare spise det jeg får servert og heller se frem til når jeg selv skal kokkelere en annen dag i jula Skal jo til svigers så da kan ikke jeg kreve hvordan svigermor skal lage maten, det skal hun få bestemme selv Vi har ennå ikke vært hjemme hos oss selv på julaften, vi har ikke barn så bare oss to blir litt stusslig syns vi. Men når vi skal være hos oss på julaften i fremtiden så kan vi jo klart lage hva vi vil. Kan sikkert overtale samboer til å spise hva som helst, han er grei sånn sett. Og ja jeg spiser ikke alltid julematen før julaften selv om samboer gjør det. Jeg mener ikke at det er et ordentlig problem at jeg er lei julematen, jeg gruer meg ikke til julen pga dette, jeg ville bare diskutere det litt og høre hva andre tenker. Klart man kan spise hva man vil og lage maten slik man selv vil. Jeg gleder meg til jul selv om jeg ikke får det jeg har mest lyst å spise på selve julaften, akkurat det kan jeg ofre uten problemer Det er det sosiale og stemningen som teller! (Klisje ja) Ironisk at det var en and som svarte på det. Anonym poster: 2af0fe69ab005a333b54d04d2a1a15f9 Hehehe..! Anonym poster: aca3789471a5cc2217f3185cb533b291
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 18. november 2012 #13 Skrevet 18. november 2012 Kjedelig? Ble kjempe sulten bare av å lese om all den julematen og jeg har nettopp spist
Jolene Skrevet 18. november 2012 #14 Skrevet 18. november 2012 Gitte89: Det går ikke an å sitere deg. Jeg er fra Nordland så fisk er typisk julemat og middag hele året her Jeg er 100% norsk, mens min samboer er 50% norsk og han liker norsk julemat bedre enn meg. Jeg elsker å lage mat og lager ofte mine egne varianter av retter. Men når det gjelder maten på julaften så får jeg i år bare spise det jeg får servert og heller se frem til når jeg selv skal kokkelere en annen dag i jula Skal jo til svigers så da kan ikke jeg kreve hvordan svigermor skal lage maten, det skal hun få bestemme selv Vi har ennå ikke vært hjemme hos oss selv på julaften, vi har ikke barn så bare oss to blir litt stusslig syns vi. Men når vi skal være hos oss på julaften i fremtiden så kan vi jo klart lage hva vi vil. Kan sikkert overtale samboer til å spise hva som helst, han er grei sånn sett. Og ja jeg spiser ikke alltid julematen før julaften selv om samboer gjør det. Jeg mener ikke at det er et ordentlig problem at jeg er lei julematen, jeg gruer meg ikke til julen pga dette, jeg ville bare diskutere det litt og høre hva andre tenker. Klart man kan spise hva man vil og lage maten slik man selv vil. Jeg gleder meg til jul selv om jeg ikke får det jeg har mest lyst å spise på selve julaften, akkurat det kan jeg ofre uten problemer Det er det sosiale og stemningen som teller! (Klisje ja) Hehehe..! Anonym poster: aca3789471a5cc2217f3185cb533b291 Mente ikke å være frekk altså! Ser den med når en får det servert hos andre, er en grunn til at jeg ikke vil til svigers som har ribbe. Hater ribbe, usj! Her må det være pinnekjøtt altså, ellers er det ikke jul synes jeg. Men det er fult mulig å lage mange gode varianter av julematen, feks ha ris til pinnekjøtt, nam! Sånne ting
Kamikatze Skrevet 18. november 2012 #15 Skrevet 18. november 2012 Enig med at ribbe ikke er julemat, men mer en vanlig søndagsmiddag. Skjønner ikke hva folk ser i den der hersens kalkunen. Den blir lett tørr, og smaker nesten ingenting. Den eneste fordelen med kalkun før annet fjærkre er størrelsen. Det blir som høns i family-size bare minus den gode smaken. Synes du pinnekjøtt er kjedelig? Vel, vi lever i et fritt land. Jeg spiser det kun julaften eller juledag. - Den dagen jeg feirer og får tid til middag. Og på nyttårsaften. Det er to ganger i året. Det blir en ikke lei av. Men det må være røkt og dampet, og så må det inn i glødende stekeovn eller under grill et par minutter før servering. Serverer med kålrotstappe med en og annen gulrot i, og med pariseragurker til (sylteagurk, bare et nummer søtere). Fisk? Ja, enig: Fisk er hverdagskost. Det er også lettfordøyelig - som oftest. Og det er derfor jeg spiser juletorsken. Tanken på kjøttmiddag dagen etter pinnekjøttet får nesten kaldsvetten til å renne over beltestedet. Takk og lov for en middag som ikke krever tollekniv og bordbønn. Men det er dagen derpå, ikke hovedmiddagen i jula. Ellers er fellesnevneren for all tradisjonell julemat at den i sin tid var den gildeste og flotteste maten en kunne tilby, det være seg om en slaktet grisen, dagros, en sau, høna eller en torsk. Eller rein, hjort, sel og elg for våre villere aner. Med de ressursene en rådde over var julematen den flotteste de kunne frembringe innenfor hva de kunne konservere og oppbevare. Det er dermed ikke lovbestemt at vi må gomle på det samme som tipptippoldisene våre på husmannsplassen, når flyfraktede lekkerheter fra alle verdens hjørner gir oss matmuligheter som trolig selveste solkongen Ludvik XIV ville misunnet oss. Det viktigste er at vi unner oss noe ekstra, som hjelper oss til bedre humør når vintermørke og kulde har fått gnage seg inn i psyken en stund. Så lenge jeg får gnage på sauen min, kan du spise hva pokker du vil. "Qu’ils mangent de la brioche." - La dem spise kake... 1
Paprica Skrevet 18. november 2012 #16 Skrevet 18. november 2012 Har egentlig litt lyst å konvertere til kalkun med waldorfsalat. Men det blir ofte ribbe, flertallet får styre:) Kanskje vi lager begge deler i år? Når vi bare har hatt ribbe har vi pleid å steke gode pølser til, og da foretrekker jeg det med surkål osv fremfor ribbe. For mye fett...
Kamikatze Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Pølse istedenfor rent kjøtt, og du tror kjøttet er fetest? Skjærer du av den sprø svoren med fettlaget, blir du dagens heltinne hos den som får overta knasket, da er det rent svinekjøtt tilbake. Men det blir feil om en skal få dårlig samvittighet for litt fett på julaften. Der fins over trehundreogseksti dager ellers i året der en kan tenke på sånt...
kaprifolen Skrevet 20. november 2012 #18 Skrevet 20. november 2012 Andebryst med balsamico-saus, urtestekte potter og søtpotetmos! 1
Lura Lotta Skrevet 20. november 2012 #19 Skrevet 20. november 2012 Pinnekjøttet må grilles litt i ovnen etter det har dampet ferdig, viktig!! Ellers spiser ikke jeg det. Selvfølgelig må det også være hjemmelaget kålrotstappe (har opplevd å bli servert pose stappe, Æsj!) Og vossakorven er også en del av pinnekjøttmiddagen
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #20 Skrevet 20. november 2012 Reinsdyrsteik er et must i julen. Fet saus med einebær og geitost, ertestuing, rosenkål, rødkål, tyttebærsyltetøy... *sikle* Kalkun med riktig stuffing og gooood saus er utrolig digg. Ris med svisker, eple og valnøtter, mmm.... Pinnekjøtt er da ikke kjedelig! Fantastisk godt, og spises bare på jul- og nyttårsaften her. Masse kålrabistapp, laget med fløte i. Gleder meg.. Lutefisk med bacon, ertestuing og poteter må man også ha. Ribbe er ikke noe julemat, det smaker jo akkurat som vanlig svinesteik som man eter flere ganger i året ellers. Anonym poster: 5b06a7b8f8b58dd8d9899f03b7538abf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå