AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #1 Del Skrevet 17. november 2012 Om ikke så altfor lang tid fyller jeg 18 år og i den sammenheng får jeg tilgang til overformynderiet mitt . Jeg går for øyeblikket på VGS ,der jeg er ferdig i 2014, og etter det skal jeg studere i minst seks år. Før den tid, altså tidligst om syv år, har jeg ingen planer om å gjøre noen store investeringer (depositum til hybel, sertifikatet og diverse annet betaler foreldrene mine) og jeg har heller ikke lyst til å entre boligmarkedet grunnet ustabil og relativt lav inntekt i disse årene. Med fare for å høres ut som en bortskjemt mammadalt så har de også inngått en "avtale" med meg om å makse BSU for meg. Altså at de gir meg 20 000 hvert år som jeg bruker opp og jeg setter et tilsvarende beløp fra mine egne penger inn på BSU, på den måten slipper jeg unna skatt Siden det her er langtidssparing (jeg skal jo ha pengene der i minst 7, kanskje 10 år før jeg "rører" dem), så ønsker jeg å sette de inn på noe annet enn høyrentekonto, da det er over såpass lang tid og markedet slår h.konto når det er snakk om så lang tid. Jeg ønsker en relativt "sikker" sparingform som samtidig gir større avkastning enn h.konto. Har dere noen forslag til sparingformer evt. forslag til litteratur o.l. som jeg "kan lese meg opp på" Jeg ser at dette innlegget ble relativt rotete, og beklager så mye for det.... Jeg håper også at dere tar min unge alder til betraktning når dere kommer med svar og ikke kommer med slike svar som at jeg "burde vite bedre enn å spørre på et åpent fora om pengeforvaltning". På forhånd takk for alle svar! Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 17. november 2012 #2 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Oida, foreldre som gir deg 20 000 årlig? Da er du heldig! Jeg sparer selv 20 000 årlig, i tillegg til at jeg har masse penger som jeg setter inn på høyrentekonto og boligsparekonto. (Er ikke alle pengene mine jeg vil ha "låst" til bolig). Ikke bruk BSUen din om du ikke tjener nok til å betale skatt. Det er de 4000 man får tilbake som virkelig gjør at BSU lønner seg. Første jeg tenker er; finnes det noe bedre enn BSU? Det gir høyere avkasning enn høyrentekonto i alle fall. Det du mest sannsynligvis kommer til å bruke pengene dine til om 7 år er jo nettopp enten til egenkapital eller for å betale leie. Nordea har 4,65% i rente, og har i tillegg en boligsparekonto der du får samme rente - men uten skattefradraget. (Er det samme som DNBs BSU 2.0). BSU er jo nettopp langtidssparing. Renten er god, det er sikkert. Etter syv år har du selv satt inn 140 000 kroner. Dette blir 28 000 kroner du får tilbake på skatten. I tillegg får du 26 040 i renter. Det er ganske så mye. For å få boligsparekontoen på maks på 7 år må du spare over 40 000 kroner hvert år, noe som er litt vanskelig. Meeeen, tipper du snakker om å investere penger i et eller annet? Det er i så fall ikke like sikkert som BSU, og i tillegg må du vel ha en god slant penger for at det virkelig skal kunne lønne seg? Akkurat det kan jeg ikke svare på, kommer nok noen etter meg. Alt jeg sier: gooo BSU! Endret 17. november 2012 av Miah 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #3 Del Skrevet 17. november 2012 Oida, foreldre som gir deg 20 000 årlig? Da er du heldig! Jeg sparer selv 20 000 årlig, i tillegg til at jeg har masse penger som jeg setter inn på høyrentekonto og boligsparekonto. (Er ikke alle pengene mine jeg vil ha "låst" til bolig). Ikke bruk BSUen din om du ikke tjener nok til å betale skatt. Det er de 4000 man får tilbake som virkelig gjør at BSU lønner seg. Første jeg tenker er; finnes det noe bedre enn BSU? Det gir høyere avkasning enn høyrentekonto i alle fall. Det du mest sannsynligvis kommer til å bruke pengene dine til om 7 år er jo nettopp enten til egenkapital eller for å betale leie. Nordea har 4,65% i rente, og har i tillegg en boligsparekonto der du får samme rente - men uten skattefradraget. (Er det samme som DNBs BSU 2.0). BSU er jo nettopp langtidssparing. Renten er god, det er sikkert. Etter syv år har du selv satt inn 140 000 kroner. Dette blir 28 000 kroner du får tilbake på skatten. I tillegg får du 26 040 i renter. Det er ganske så mye. For å få boligsparekontoen på maks på 7 år må du spare over 40 000 kroner hvert år, noe som er litt vanskelig. Meeeen, tipper du snakker om å investere penger i et eller annet? Det er i så fall ikke like sikkert som BSU, og i tillegg må du vel ha en god slant penger for at det virkelig skal kunne lønne seg? Akkurat det kan jeg ikke svare på, kommer nok noen etter meg. Alt jeg sier: gooo BSU! Nei, det er nettopp derfor jeg vil ha disse pengene utenfor BSU.... Jeg har regnet ut hvor mye avkastning både høyrente (jeg har pengene på overformynderiet stående inne på den høyrentekontoen du prater om da de forplikter seg til å sette inn pengene der det er størst mulig rente) og BSU vil gi på 7 år. Det er ikke mye når en korrigerer får den årlige inflasjonen egentlig og jeg regner uansett ikke med at jeg vil få høy nok inntekt til å dra veldig nytte av skattetrekk. Det var nettopp derfor jeg presiserte i trådtittel at jeg var ute etter spareformer som ikke er BSU/høyrente. Men takk for at du uansett tok deg tid til å vise litt regnestykker Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 17. november 2012 #4 Del Skrevet 17. november 2012 I så fall burde du ha presistert at du nok ikke vil tjene nok til å få det fulle skattefradraget, i så fall hadde jeg ikke orket å svare. Og det er ikke nødvendig å sitere hele innlegget slik du har gjort, gjør det bare rotete og gir et uoversiktlig forum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #5 Del Skrevet 18. november 2012 Rentefond kan gi marginalt høyere rente enn en god sparekonto. Etter det er det egentlig bare aksjer/aksjefond, som har mye høyere risiko. For å redusere risikoen kan du sette f.eks. halvparten av pengene i aksjer og halvparten på sparekonto eller i rentefond. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 18. november 2012 #6 Del Skrevet 18. november 2012 Om ikke så altfor lang tid fyller jeg 18 år og i den sammenheng får jeg tilgang til overformynderiet mitt . Jeg går for øyeblikket på VGS ,der jeg er ferdig i 2014, og etter det skal jeg studere i minst seks år. Før den tid, altså tidligst om syv år, har jeg ingen planer om å gjøre noen store investeringer (depositum til hybel, sertifikatet og diverse annet betaler foreldrene mine) og jeg har heller ikke lyst til å entre boligmarkedet grunnet ustabil og relativt lav inntekt i disse årene. Med fare for å høres ut som en bortskjemt mammadalt så har de også inngått en "avtale" med meg om å makse BSU for meg. Altså at de gir meg 20 000 hvert år som jeg bruker opp og jeg setter et tilsvarende beløp fra mine egne penger inn på BSU, på den måten slipper jeg unna skatt Siden det her er langtidssparing (jeg skal jo ha pengene der i minst 7, kanskje 10 år før jeg "rører" dem), så ønsker jeg å sette de inn på noe annet enn høyrentekonto, da det er over såpass lang tid og markedet slår h.konto når det er snakk om så lang tid. Jeg ønsker en relativt "sikker" sparingform som samtidig gir større avkastning enn h.konto. Har dere noen forslag til sparingformer evt. forslag til litteratur o.l. som jeg "kan lese meg opp på" Jeg ser at dette innlegget ble relativt rotete, og beklager så mye for det.... Jeg håper også at dere tar min unge alder til betraktning når dere kommer med svar og ikke kommer med slike svar som at jeg "burde vite bedre enn å spørre på et åpent fora om pengeforvaltning". På forhånd takk for alle svar! Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Hva mener du egentlig her..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #7 Del Skrevet 18. november 2012 Rentefond kan gi marginalt høyere rente enn en god sparekonto. Etter det er det egentlig bare aksjer/aksjefond, som har mye høyere risiko. For å redusere risikoen kan du sette f.eks. halvparten av pengene i aksjer og halvparten på sparekonto eller i rentefond. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Det vår en god idé! Hva mener du egentlig her..? Det er en regel som sier at så lenge man konsumerer de pengene foreldrene gir en, mens man er student (noe som kan være ubegrenset), så slipper man unna arveavgift og det blir heller ikke regnet som forskudd på arv (dette går vel strengt tatt mer under avgifter). En kan dog fortsatt spare sine "egne" penger. Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 18. november 2012 #8 Del Skrevet 18. november 2012 Det vår en god idé! Det er en regel som sier at så lenge man konsumerer de pengene foreldrene gir en, mens man er student (noe som kan være ubegrenset), så slipper man unna arveavgift og det blir heller ikke regnet som forskudd på arv (dette går vel strengt tatt mer under avgifter). En kan dog fortsatt spare sine "egne" penger. Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Ja, man sparer avgift, ikke skatt. Men det er jo ikke slik at det kontrolleres om det er akkurat de 20 000 du fikk av foreldrene dine som spares, eller om det er dine egne penger. Så lenge det går utfra din konto, er det dine penger som spares Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 18. november 2012 #9 Del Skrevet 18. november 2012 Så lenge du tenker langsiktig anbefaler jeg å satse på aksjer/sparefond. Da gjelder det å ha is i magen, men så godt som alle tjener så lenge det er i et langtidsperspektiv. Ville fått råd av en proff da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #10 Del Skrevet 18. november 2012 Ville fått råd av en proff da Med et såpass lite beløp lønner det seg ikke med ekstern hjelp. Man kan selvsagt gå inn i en bank og spørre en rådgiver, men de kommer aldri til å anbefale deg noe annet enn det de selv selger, og de anbefaler sjelden de billigste løsningene. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #11 Del Skrevet 18. november 2012 Ja, man sparer avgift, ikke skatt. Men det er jo ikke slik at det kontrolleres om det er akkurat de 20 000 du fikk av foreldrene dine som spares, eller om det er dine egne penger. Så lenge det går utfra din konto, er det dine penger som spares Aha, det var jeg ikke klar over! Tusen takk Så lenge du tenker langsiktig anbefaler jeg å satse på aksjer/sparefond. Da gjelder det å ha is i magen, men så godt som alle tjener så lenge det er i et langtidsperspektiv. Ville fått råd av en proff da Ja, det hørtes ganske så fornuftig ut Med et såpass lite beløp lønner det seg ikke med ekstern hjelp. Man kan selvsagt gå inn i en bank og spørre en rådgiver, men de kommer aldri til å anbefale deg noe annet enn det de selv selger, og de anbefaler sjelden de billigste løsningene. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Hm... Det er jo sant, men hva anbefaler du å gjøre i stedet for? Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #12 Del Skrevet 18. november 2012 Hm... Det er jo sant, men hva anbefaler du å gjøre i stedet for? Sjekk hvilke fond som har mange stjerner og god Morningstar Analyst Rating på morningstar.no, se på hvor mye de koster, og ikke kjøp et veldig smalt fond selv om det har gjort det veldig godt de siste årene. Selv vil jeg anbefale Skagen Kon-Tiki, siden de jevnt over gjør det mye bedre enn omtrent alle andre. Bortsett fra det vil jeg anbefale indeksfond, siden de er mye billigere og de som er aktivt forvaltede sjelden gjør det bedre enn snittet over tid. KLP har noen svært billige indeksfond, både for Norge og hele verden. Både Skagens og KLP-fondene kan kjøpes gjennom bl.a. Skandiabanken. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 18. november 2012 #13 Del Skrevet 18. november 2012 Sjekk hvilke fond som har mange stjerner og god Morningstar Analyst Rating på morningstar.no, se på hvor mye de koster, og ikke kjøp et veldig smalt fond selv om det har gjort det veldig godt de siste årene. Selv vil jeg anbefale Skagen Kon-Tiki, siden de jevnt over gjør det mye bedre enn omtrent alle andre. Bortsett fra det vil jeg anbefale indeksfond, siden de er mye billigere og de som er aktivt forvaltede sjelden gjør det bedre enn snittet over tid. KLP har noen svært billige indeksfond, både for Norge og hele verden. Både Skagens og KLP-fondene kan kjøpes gjennom bl.a. Skandiabanken. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Enig i dette. Du kan også prøve å spørre på et forum der det vanker flere med peiling på økonomi. På KG er BSU det mest fantastiske som noensinne har eksistert, og mange klarer rett og slett ikke forstå at BSU ikke er den ultimate løsningen for alle unge mennesker. Tror du kan få bedre råd/mer utdypende råd andre steder. Det beste er om du kjenner noen som kan dette som kan forklare deg litt rundt dette uten å ta betalt for det - få litt objektiv informasjon altså (som man ikke får i banken). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 18. november 2012 #14 Del Skrevet 18. november 2012 Med et såpass lite beløp lønner det seg ikke med ekstern hjelp. Man kan selvsagt gå inn i en bank og spørre en rådgiver, men de kommer aldri til å anbefale deg noe annet enn det de selv selger, og de anbefaler sjelden de billigste løsningene. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Mulig det, jeg er bare så fryktelig dårlig på økonomi selv så jeg har ikke peiling annet enn at muligheten finnes :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #15 Del Skrevet 19. november 2012 I så fall burde du ha presistert at du nok ikke vil tjene nok til å få det fulle skattefradraget, i så fall hadde jeg ikke orket å svare. Og det er ikke nødvendig å sitere hele innlegget slik du har gjort, gjør det bare rotete og gir et uoversiktlig forum. Beklager den der, men jeg regnet med at det ble presisert godt nok i trådtittel, da tråden faktisk heter : "Langsiktige Spareformer (annet enn BSU og Høyrente)" Sjekk hvilke fond som har mange stjerner og god Morningstar Analyst Rating på morningstar.no, se på hvor mye de koster, og ikke kjøp et veldig smalt fond selv om det har gjort det veldig godt de siste årene. Selv vil jeg anbefale Skagen Kon-Tiki, siden de jevnt over gjør det mye bedre enn omtrent alle andre. Bortsett fra det vil jeg anbefale indeksfond, siden de er mye billigere og de som er aktivt forvaltede sjelden gjør det bedre enn snittet over tid. KLP har noen svært billige indeksfond, både for Norge og hele verden. Både Skagens og KLP-fondene kan kjøpes gjennom bl.a. Skandiabanken. Anonym poster: 81380fd2ca14e9bc9fa6413b2dce2424 Tusen hjertelig takk for at du tok deg tiden til å dele din kunnskap med meg! Jeg skal definitivt sjekke ut de forskjellige fondene på morningstar.no og "lese meg opp litt" om dem! Enig i dette. Du kan også prøve å spørre på et forum der det vanker flere med peiling på økonomi. Det beste er om du kjenner noen som kan dette som kan forklare deg litt rundt dette uten å ta betalt for det - få litt objektiv informasjon altså (som man ikke får i banken). Ja, det var vel kanskje ikke et sjakktrekk når jeg tenker meg om Noen forslag? Hvorfor har jeg ikke tenkt på det litt før? Jeg kjenner kjenner jo faktisk to personer som jobber som fondsforvaltere (mulig det kommer lite objektivt fra dem, men jeg stoler iaf mer på de, enn noen jeg ikke kjenner) Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Anonym poster: 9fa4d5fd960748774c51389aa91d7243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #16 Del Skrevet 19. november 2012 Begynne å lese dinepenger.no nettsiden. Der har de mange gode tips om å forvalte penger. I tillegg lærer du om mange "småtriks" for å spare penger som student, forsikringer, osv. Anonym poster: 6217835378ad8dac3c484ff6109f4cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå