Tordensky Skrevet 17. november 2012 #1 Skrevet 17. november 2012 Skal begynne å pumpe og fryse ned mm, men lurer litt på hvordan det er best å gjøre det sånn rent praktisk.. Pumper man den motsatte puppen av den babyen spiser/har spist eller lar man babyen spise seg ferdig og så pumper man den samme som er spist fra? Hvis man pumper den motsatte, risikerer man ikke da at den er tom hvis babyen finner ut at den vil ha mer/pupp nr.2 og? Eller pumper man helt uavhengig av babyens måltider, f.eks når h*n sover? Litt grønn her.. :-P
Gjest Clafoutis Skrevet 17. november 2012 #3 Skrevet 17. november 2012 Det spørs vel litt hvor mye melk du har også. Babyen min (8 uker) spiser svært sjelden mer enn ett bryst pr måltid, og det går stort sett alltid i hvert fall to timer mellom hver gang han spiser. Så når jeg pumper pleier jeg å pumpe fra det brystet han IKKE har spist av. Etter et par timer er uansett både dette brystet og det han nettopp tømte blitt fulle igjen, så da har jeg jo mat hvis han skulle bli sulten igjen. Tror det har skjedd to ganger at han ville ha mat igjen bare tre kvarter etter at han hadde blitt ammet sist, og siden han da fortsatt var sulten etter å ga tømt brystet ga jeg han litt fra flasken jeg nettopp hadde pumpet i tillegg. 1
agenda Skrevet 17. november 2012 #4 Skrevet 17. november 2012 Nå er det en stund siden jeg drev med pumping, har ikke begynt enda med denne babyen. Det spørs kanskje hvor ofte babyen spiser. Hvis det går noen timer mellom, kan du jo godt pumpe midt mellom måltidene uten at det gjør noe. Puppene skal uansett være fulle igjen etter én time. Men jeg synes det var best å pumpe motsatt pupp mens jeg ammet. Det var litt kløn å få til sånn praktisk (baby på en arm og manøvrere (manuell) pumpe samtidig), men det var da jeg fikk ut mest melk. Stimulering på begge bryst samtidig er også topp for produksjonen (sykehus ofte sånne dobbelpumper, dobbelt så fort og dobbelt så bra) Hvis babyen vil ha mer, så får han/hun sannsynligvis alltid ut mer melk enn du fikk ut med å pumpe, så jeg ville bare lagt til og sett om han/hun var fornøyd med det. Melken som kommer sist er jo ekstra god Hvis det er krise kan du jo gi det du har pumpet ut. Jeg har mest melk om morgenen. Men amming/pumping på kveld eller spesielt natt er også bra for produksjonen. Melken er vel også ulik på morgen og kveld. Min morgenmelk var veldig tynn, så ut som skummet melk. Vet ikke om det har noe å si, men jeg merket utpumpet melk med feks "morgenmelk" osv (det var ikke vanskelig å se forskjell på behoderene heller, morgenmelk var lys/blåaktig mens melk pumpet senere var mer gulaktig(fløte)) Så valgte far eller barnevakten melk utfra det. Vet som sagt ikke om det har noe å si altså, det var bare noe som ble sånn hos oss... Det står sikkert noe om pumping hos ammehjelpen også. Håper dette hjalp litt! 1
ablaze Skrevet 17. november 2012 #5 Skrevet 17. november 2012 Jeg har også mest melk på morgen/formiddag, så da kommer det mest når jeg først pumper.. Pumper etter hun har spist - gjerne begge (hun pleier ikke tømme brystet). Helsesøster sa til meg at en pleide ha skummet melk på morgenen og helmelk på kvelden, så sånn sett kan det jo være greit å pumpe på kveld.. Ikke så mye hjelp her ser jeg - mer til opplysning
Tordensky Skrevet 17. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2012 Men hvis melken er så ulik på morgen og kveld, kan man da fryse morgenmelk og fryse kveldsmelk oppå (har lest at man kan fryse lagvis for å danne porsjoner), sånn at man får en blanding på en måte?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #7 Skrevet 17. november 2012 Min spiste omtrent "en og en halv pupp", så jeg hadde "en halv pupp igjen" da han var mett... Pleide å pumpe ut det som var igjen der, og fryse ned... Anonym poster: 0971a5a7fd4c9961e6057b62452bcf93
FrkRose Skrevet 17. november 2012 #8 Skrevet 17. november 2012 (endret) Hvorfor skal du pumpe og fryse ned? Har du for lite og vil øke produksjonen, for mye og går tett, trenger å gi en flaske ekstra på kvelden, vil spare opp til å blande i grøt/mat senere, vil kunne la andre gi på flaske og være borte/jobbe selv? Hvor gammelt er barnet? Ammer du på natt, og i tilfelle hvor ofte? Og aller viktigst; har du prøvd å fryse ned melk, la den ligge en stund, for så å ta opp og gi barnet? Noens melk får bismak i fryseren, og noen barn vil ikke ha den melka. Sorry kort svar og lite forklaring, skriver på iPod med mini på puppen... Endret 17. november 2012 av FrkRose
Tordensky Skrevet 17. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2012 Jeg har mer enn han spiser og tenker da:hvorfor ikke pumpe og ha til siden? Er jo synd å "kaste vekk" liksom... Han er 4 uker og jeg fullammer (nattammer og, ja). Har også en del spreng når han sover "for lenge", både dag og natt. Han har ikke prøvd flaske enda, så har ikke frosset ned og prøvd å gi ham det, nei..har ikke begynt å pumpe enda i det hele tatt..
Sol79 Skrevet 17. november 2012 #10 Skrevet 17. november 2012 Jeg har fryseren full av melk som babyen ikke vil ha. Utrolig bortkasta tid og krefter, så sikkert greit å teste med en flaske først. Det gjorde ikke jeg.
Tordensky Skrevet 17. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2012 Ja, jeg bør vel kanskje teste først ja.. Men h*n vil ikke ha den utblandet i grøt heller? Hvor lenge bør den stå nedfrosset før den testes for bismak da? Og vil det ikke være en viss fare for at det er flasken han ikke vil ha og ikke melken? Siden han ikke får flaske til vanlig mener jeg?
FrkRose Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 Vi har ikke prøvd bismakmelk i grøt, kan teste i morgen for deg. Min melk i mine plastposer/-burker i min fryser får bismak etter ca 12 dager. Men den får også etter bare to-tre dager i kjøleskap, så du kan jo sikkert teste sånn først. Ikke alles melk får bismak, så du kan jo være heldig. Og om barnet vil ha den melka eller ikke, så kan du jo gi fra en flaske eller skje eller kopp eller hvasomhelst med vond og en med god melk samtidig, så ser du om h*n tar noen av dem. Du finner masse informasjon om bismak på ammehjelpen.no. Les også om for mye melk der. Hvis du pumper vil du jo øke produksjonen ytterligere, så vurder om du vil det. Sol79: Føler så inderlig med deg, all den jobben med pumping og sterilisering og frysing og styr, og så kunne vi like gjerne ha pumpa rett ut i vasken, ulasegbeskrivelig irriterende. Jeg kasta over to liter melk fra fryseren. Og så, for to dager siden, bare for å strø salt og pepper i sårene, så drakk han f... ta meg opp en hel flaske med melk med ganske bra bismak på!! Jeg tenkte bare å prøve, før jeg henta ny melk i fryseren, og jaggu drakk han opp hele greia. Det hjalp ikke akkurat på frustrasjonen over hele bismak-greia.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå