flickan Skrevet 16. november 2012 #1 Del Skrevet 16. november 2012 Jeg har en venninne som hadde avtalt avspasering på en fredag med jobben sin. Hun skulle ut å reise for å feire et familiemedlem denne dagen, noe som var avtalt god tid i forveien, og avklart med sjefen. Onsdagen og torsdagen før denne fredagen ble hun syk og måtte bruke av egenmeldingsdagene. Torsdagen ringer sjefen hennes og sier at hun er blitt gjort oppmerksom på at det er et alvorlig brudd på arbeidsmiljøloven å ta ut avspasering i tilknytning til sykdom, og at det derfor er svært problematisk at hun skulle avspasere dagen etter. Min venninne skjønner ingenting, og frykter at reisen hennes må avlyses. Etter litt om og men sier sjefen at siden det var gjort i "god tro" så skal hun få avspasere dagen etter, men gir inntrykk av at hun er meget sjenerøs som tillater dette. Dette opplevdes som meget ubehagelig for min venninne, og hun skjønner ikke hvordan hun skulle gjort det annerledes. Hun spurte sjefen om det var sånn at hun skulle ha dratt på jobb selv om hun var syk for å få lov til å avspasere, sjefen svarer at ifølge loven så burde hun det ja. Venninnen min var syk med noe meget smittsomt, så det var neppe til det beste for arbeidsplassen at hun dro på jobb den dagen. Wtf? Er det ulovlig å bli syk før avtalt avspasering? Jeg mener sjefen er HEEELT på bærtur her, noen som kan oppklare hva sjefen tenker på her? Jeg tror hun har misforstått et eller annet kraftig, men klarer ikke skjønne hvilke regler som er i nærheten av å kunne bety noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 16. november 2012 #2 Del Skrevet 16. november 2012 Hm, virker som sjefen har misforstått noe. Og overreagerer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. november 2012 #3 Del Skrevet 16. november 2012 Dummeste jeg har hørt. Be sjefen henvise til nøyaktig hvor i AML det står at man ikke kan avspasere i tilknytning til sykefravær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 16. november 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 16. november 2012 Ja, det er det jeg har sagt til min venninne. Forferdelig måte å behandle ansatte på synes jeg, og en ekstrem feiltolkning av loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 16. november 2012 #5 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Siden fenomenet avspasering ikke er nevnt med et eneste ord verken i arbeidsmiljøloven eller annet lovverk er det jo godt gjort å mene at avspasering skal være brudd på denne... Edit: Skriveleif Endret 16. november 2012 av Glitnir 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 19. november 2012 #6 Del Skrevet 19. november 2012 Om hun så blir syk i planlagte feriedager / ferie - så er det noe hun vil kunne få igjen. Tror nok at arbeidsgiveren hennes har misforstått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kalinka85 Skrevet 19. november 2012 #7 Del Skrevet 19. november 2012 Hun får ikke noe igjen med mindre hun er sykemeldt fra jobben i mer enn 6 virkedager. Da kan hun kreve samme antall feriedager tilbake senere i året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 20. november 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 20. november 2012 Takk for alle svar. Jeg har hvertfall sagt til min venninne at det sjefen sier ikke kan stemme, så er det opp til henne om hun vil ta det opp med sjefen. Jeg håper hun gjør det, hadde vært interessant å høre hva sjefen sier, og hvilke pragrafer hun prøver å trekke frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå