orgus Skrevet 18. november 2012 #41 Skrevet 18. november 2012 Tror jeg seriøst hadde klikka hvis jeg hadde hatt unger på besøk som begynte å hoppe i sofaen, samtidig som at respektive mor eller far satt helt uanfektet og bivånet det hele. Been there done that.. Forøvrig enig med resten av innlegget ditt. Og gulv-kommentaren min var ikke helt linket til sammenhengen i resten av tråden, mer som en generell oppussingskommentar kanskje
Gjest imli Skrevet 18. november 2012 #42 Skrevet 18. november 2012 Her får ungane hoppe i både sengane og sofaen... Det vert ikkje øydelagt for det. Både sofa og sengar er arva/loppis, men det tyder ikkje at eg meiner det ikkje skal vare lenge. Men det må vera skrøpelege greier om det ikkje toler at ungane hoppar litt i det? Ungane mine får ikkje hoppe i sofaen hjå andre, og det gjer dei heller ikkje. Folk har ulike reglar. Men heime hjå oss får alle ungar (mine og andres) hoppe i sofaen. Det er likevel ikkje slik at dei ikkje gjer anna Ein gong i mellom berre. Eg fekk au lov å hoppe i sofaen då eg var lita. Og hugsar kor moro det var å byggje hus av sofaputer, stolar og bord. Det er ikkje berre dei vaksne sin heim. Skøyter, ski og syklar held me derimot ute 5
Gjest gurimalla Skrevet 18. november 2012 #43 Skrevet 18. november 2012 Tror du det er vanlig at barn gnager på møbler? Ja Da kan jeg fortelle at det slett ikke er vanlig :-)
Gjest gurimalla Skrevet 18. november 2012 #44 Skrevet 18. november 2012 Men hopper man i møbler kan de bli ødelagt. Er man flust av gryn og tenker at det er "bare til å kjøpe ny" - så greit. Da gir man ungene også den samme mentaliteten. Vi har en sofa til 7000, og den har vi planer om å ha i noen år. Jeg tryller ikke penger. En sofa blir ikke ødelagt av at små barn hopper i den i ny og ne. Da barna ble større fikk de ikke lenger hoppe i sofaen, men vi har en gammel seng på lekerommet som er til for å slites ut. Jeg har heller aldri opplevd at barna hopper i sofaen hos andre og hva er problemet da? Det er viktig at barna lærer at det er forskjellig regler borte og hjemme... 1
Gjest Sobril Skrevet 18. november 2012 #45 Skrevet 18. november 2012 (endret) En sofa blir ikke ødelagt av at små barn hopper i den i ny og ne. Da barna ble større fikk de ikke lenger hoppe i sofaen, men vi har en gammel seng på lekerommet som er til for å slites ut. Jeg har heller aldri opplevd at barna hopper i sofaen hos andre og hva er problemet da? Det er viktig at barna lærer at det er forskjellig regler borte og hjemme... Greit nok, men jeg foretrekker å heller aktivisere dem ute. Kan ikke si jeg kan huske og ha stoppet ungen fra å hoppe i sofaen mer enn én gang heller, så det er vel forskjell på "hoppebehov" fra unge til unge (og jeg innrømmer glatt at tålmodigheten min når det gjelder hyling og bajastendenser = null). Noen ting gjør man ute. Andre ting gjør man inne. Når dét er sagt bærer hjemmet vårt veldig preg av at det både skal bo barn og voksne her i form av tapeter og fargevalg Endret 18. november 2012 av Sobril
charactouy Skrevet 18. november 2012 #46 Skrevet 18. november 2012 Her i huset har vi fine men slitne arvemøbler. Et par vegger burde fått litt omsorg. Det er likevel ikke noe vi stresser med så lenge barnet på 1.5 nekter å innse at makrell i tomat ikke er fingermaling og at bestikk ikke er ment å tromme på bordet med. Vi trives med huset som det er, og slipper å skjenne på barnet annethvert minutt for å ikke få dyre møbler ødelagt :-)
smilo Skrevet 18. november 2012 #47 Skrevet 18. november 2012 Mine unger har aldri hatt et utstillingshjem. Her har vi bodd alle sammen. Og leker på stua er en dagligdags ting. Det samme med klær og sko i gangen mm. Men hopping i sofa og seng har aldri vært tillatt. Herjing foregår utendørs. De samme reglene gjelder fortsatt da de nå er snart voksne men lekesloss litt av og til.
Gjest O___o Skrevet 18. november 2012 #48 Skrevet 18. november 2012 Da kan jeg fortelle at det slett ikke er vanlig :-) Deg om det.
~white lady~ Skrevet 19. november 2012 #49 Skrevet 19. november 2012 Jeg har aldri forstått det at folk må ha bokstaver i hyller eller på veggen hvor det f eks står: HOME! Er det for at de skal være sikre på at de er hjemme? Anonym poster: f70d3dcea582f5ff1ab867236e514847 Tja, hva hjelper det når "alle" har slike bokstaver på hylla? Kan jo liksågodt være hos naboen Apropos det- hvor mange av dere har wallstickers over dobbeltsenga med "always kiss me good night" ? har sett litt for mye på finn.no i det siste...
Gjest imli Skrevet 19. november 2012 #50 Skrevet 19. november 2012 Tja, hva hjelper det når "alle" har slike bokstaver på hylla? Kan jo liksågodt være hos naboen Apropos det- hvor mange av dere har wallstickers over dobbeltsenga med "always kiss me good night" ? har sett litt for mye på finn.no i det siste... Huff, kan ikkje fordra den stilen der...
Vera Vinge Skrevet 19. november 2012 #51 Skrevet 19. november 2012 Jeg vokste selv opp i et hus hvor leker ikke var lov i stuen, og ser ikke helt problemet. Vi hadde jo egne rom, hadde vi venner med hjem satt vi på rommet og lekte eller var ute. Hvis vi var i stuen var det kun for å se TV. Og våres hus var ikke nyoppusset, langt ifra.. når vi ble større (9-10) fikk vi egen kjellerstue til å ha besøk i. Jeg kommer selv til å gjøre det sånt når jeg får barn, med fint kjøkken og stue, og barna har egne rom + lofts/kjellerstue å herje i. Jeg kan forstå tanken om å ønske å begrense leker i stua. Det er selvsagt praktisk å slippe å rydde leker hele tiden. Men, jeg kunne aldri bedt barnet mitt om å holde lekingen til rommet. Barn vil ofte være der de andre er, og det syns jeg er positivt. Derfor har jeg ingen problemer med leker i stua. Men vi har en ok utseende kasse i et hjørne, som jeg hiver lekene oppi når det blir for mye rot og når sønnen min legger seg. I mitt barndomshjem var vi lite på rommene våre annet enn når vi sov eller hadde besøk, og regelen var at vi måtte ta med leker opp fra stua til rommene på kvelden. Syns det er en ok regel. For meg er det viktig at barn og foreldre får vært så mye sammen som de vil, og en fin måte å gjøre det på, kan være at barna leker på kjøkkengulvet mens de voksne lager middag f.eks. Jeg ønsker å ha et hjem som ser noenlunde ut, og er litt interessert i interiør, uten at det er noe jeg bruker noe særlig tid på. Men det må være barnevennlig, f.eks. ikke glassbord eller en sofa som under ingen omstendigheter tåler søling. Og jeg syns det er greit at det ligger litt leker her og der, så lenge det er lett å rydde unna. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #52 Skrevet 19. november 2012 Hjemmet vårt ser ok ut, om jeg kan si det selv. Samtidig har vi kjøpt møbler som tåler en trøkk. Når jeg allikevel ber barna om å leke på rommet noen ganger, er det fordi jeg blir sliten av skrik, skrål og rot i stua. Anonym poster: 87377e71a53a010056099c9253b3bdef
Gjest seljååh Skrevet 19. november 2012 #53 Skrevet 19. november 2012 Syns det er koselig med lekerom stua jeg. En grei lånekasse i et hjørne ser helt ok ut. Barna er i barnehagen hele dagen. Jeg er glad for at de bil leke der vi er om ettermiddagen, og at vi ikke sitter alene på hvert vårt rom.
Gjest seljååh Skrevet 19. november 2012 #54 Skrevet 19. november 2012 Syns det er koselig med lekerom stua jeg. En grei lånekasse i et hjørne ser helt ok ut. Barna er i barnehagen hele dagen. Jeg er glad for at de bil leke der vi er om ettermiddagen, og at vi ikke sitter alene på hvert vårt rom.
~white lady~ Skrevet 20. november 2012 #55 Skrevet 20. november 2012 Huff, kan ikkje fordra den stilen der... Stilen er ok nok den, men blir bare så lite originalt når annethvert hus bortover gata kan skilte med det samme. Men vi er vel en flokk sauer til syvende og sist...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå