Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 17. november 2012 #21 Skrevet 17. november 2012 Ser ikke hva som er galt i å lære barn å respektere eiendeler (møbler) og å rydde jeg da?... Har jeg sagt at det er galt? Jeg mener absolutt at man bør lære barnet at det ikke er ok å tegne på møbler, drive hærverk osv. Men jeg gidder ikke å investere i dyre møbler nå når barnet er lite likevel. 1
Gjest Magdalene Skrevet 17. november 2012 #22 Skrevet 17. november 2012 Har jeg sagt at det er galt? Jeg mener absolutt at man bør lære barnet at det ikke er ok å tegne på møbler, drive hærverk osv. Men jeg gidder ikke å investere i dyre møbler nå når barnet er lite likevel. Men hva er det barnet gjør med møblene, som vokse ikke kan? (Siden du må vente til de er store mener jeg..). Her sitter vi alle i sofaen (altså ingen får stå/turne/ødelegge etc..) så da spiller det jo ingen rolle om vi bruker flerfoldige tusen på sofa nå, kontra når barna blir store. De ødelegger jo ikke noe mer nå.
orgus Skrevet 17. november 2012 #23 Skrevet 17. november 2012 Stue og kjøkken så alltid ut som om det kom rett ut av et blad, og må kunne ikke se at det bodde barn derKjedelig å være på besøk fordi det var ryddig og ikke lå ting slengt overalt? 2
Corine Skrevet 17. november 2012 #24 Skrevet 17. november 2012 Men hva er det barnet gjør med møblene, som vokse ikke kan? (Siden du må vente til de er store mener jeg..). Her sitter vi alle i sofaen (altså ingen får stå/turne/ødelegge etc..) så da spiller det jo ingen rolle om vi bruker flerfoldige tusen på sofa nå, kontra når barna blir store. De ødelegger jo ikke noe mer nå. . Barn søler mer enn voksne f.eks? Vi foretrekker iallfall å ha en billig sofa der alle kan kose seg med potetgullskålen, et glass brus eller et glass melk for den saks skyld. Det er også lov å tegne mens man sitter i safaen, uten å være livredd for en liten flekk. Og det er helt greit å leke oppe i sofaen vår (hoppe, turne, klatre)- bortsett fra når vi sier at nå er det ikke lov. 2
Kara W Skrevet 17. november 2012 #25 Skrevet 17. november 2012 Kjedelig å være på besøk fordi det var ryddig og ikke lå ting slengt overalt? Kjedelig fordi det ikke var lov å leke slik man var vandt til, og fordi man var redd for å ødelegge noe, eller bare gjøre noe feil. Det finnes en mellomting mellom interiørblader, og totalt bomba med ødelagte møbler og nedtaggede vegger. For eksempel at det er lov å bygge en togbane som går fra kjøkkenet til stuen, for så å rydde den opp igjen når man var ferdig, eller at man kan låne sofaputene til å bygge en borg med, når ingen sitter i sofaen allikevel. 5
Gjest Magdalene Skrevet 17. november 2012 #26 Skrevet 17. november 2012 . Barn søler mer enn voksne f.eks? Vi foretrekker iallfall å ha en billig sofa der alle kan kose seg med potetgullskålen, et glass brus eller et glass melk for den saks skyld. Det er også lov å tegne mens man sitter i safaen, uten å være livredd for en liten flekk. Og det er helt greit å leke oppe i sofaen vår (hoppe, turne, klatre)- bortsett fra når vi sier at nå er det ikke lov. Hoppe i sofaen ser jeg på som dårlig oppdragelse, så det hadde ikke vært lov her uansett hvor gammel sofa vi hadde hatt. Vi bruker møblene til det de er til for, å hoppe i sofaen er for meg like naturlig som å gå på bordene... Mat inntas ved spisebordet, men man kan fint kose seg med både potetgull og brus i sofaen. Blir det søl, så blir det søl. Blir det ødelagt og stygt, så får vi kjøpe nytt s da. Jeg gidder ikke sitte her med en gørrstygg sofa bare fordi jeg har barn. Det er ikke slik at enten så har man ny og dyr sofa, hvor barna ikke får sitte, eller en gammel haug hvor barna går ordne som de vil. Vi har ny sofa, og barn som får sitte i den og kose seg med godteri. 2
Redbull Skrevet 17. november 2012 #27 Skrevet 17. november 2012 Hoppe i sofaen ser jeg på som dårlig oppdragelse, så det hadde ikke vært lov her uansett hvor gammel sofa vi hadde hatt. Vi bruker møblene til det de er til for, å hoppe i sofaen er for meg like naturlig som å gå på bordene... Mat inntas ved spisebordet, men man kan fint kose seg med både potetgull og brus i sofaen. Blir det søl, så blir det søl. Blir det ødelagt og stygt, så får vi kjøpe nytt s da. Jeg gidder ikke sitte her med en gørrstygg sofa bare fordi jeg har barn. Det er ikke slik at enten så har man ny og dyr sofa, hvor barna ikke får sitte, eller en gammel haug hvor barna går ordne som de vil. Vi har ny sofa, og barn som får sitte i den og kose seg med godteri. Signerer! 1
Gjest Sobril Skrevet 18. november 2012 #28 Skrevet 18. november 2012 Vi er neppe hysteriske her hjemme, men hoppe i seng og sofaer synes jeg er dårlig oppdragelse. Det handler om å respektere ting. Vi har en Ikea sofa til noen få tusenlapper. Senga likeså. Betyr det at ungene kan kjøre på som de vil? Det betyr i såfall at man har en bruk og kast mentalitet. Sykle gjør man ute. Ærlig talt.
Gjest O___o Skrevet 18. november 2012 #29 Skrevet 18. november 2012 (endret) Jeg elsker oppussingsobjekter/prosjekter. Synes det er veldig moro, og blir til tider spurt om litt hjelp og råd. Min holdning er alt til sin tid/bruk. Man må gjerne bruke pasteller og fine gråtoner og alt annet moderne på barnas rom - men det bør være praktisk. Går 4åringen bananas med tusj og fingermaling på veggen i protest - ja - da er det en fordel om malingen er lett å tørke av. Og å ha antikke møbler i stuen som er nedarvet i generasjoner, er kanskje ikke et sjakktrekk - dersom man har en liten én som har begynt å få tenner. Oppussing i form av å male vegger/tapeter er jo igrunn den greieste jobben. Verre er det jo med parkett. Joda - lett å legge - men såpass kostbart at det ikke er noe man skifter én gang i året/annet hvert år. Enkelte ting går det an å vente med til barnet er eldre. Man må gjerne ha det interiørmessig supertrendy på de voksnes soverom og i stuen, men kjøkken og barnerom bør være praktiske og anvennlige + selvsagt tenke sikkerhet. De fine og sjarmerende shabbye englene - er ikke like fine og sjarmerende den dagen kroppen mangler hode og hodet sitter fast i halsen på poden. Endret 18. november 2012 av O___o 1
Gjest gurimalla Skrevet 18. november 2012 #30 Skrevet 18. november 2012 Og å ha antikke møbler i stuen som er nedarvet i generasjoner, er kanskje ikke et sjakktrekk - dersom man har en liten én som har begynt å få tenner Tror du det er vanlig at barn gnager på møbler?
Gjest gurimalla Skrevet 18. november 2012 #31 Skrevet 18. november 2012 Vi er neppe hysteriske her hjemme, men hoppe i seng og sofaer synes jeg er dårlig oppdragelse. Hos oss var det greit da barna var små. De hoppet ikke i sofaen hjemme hos andre, så jeg er helt uenig i at det er dårlig oppdragelse! 2
Gjest O___o Skrevet 18. november 2012 #32 Skrevet 18. november 2012 Tror du det er vanlig at barn gnager på møbler? Ja 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #33 Skrevet 18. november 2012 Jeg har aldri forstått det at folk må ha bokstaver i hyller eller på veggen hvor det f eks står: HOME! Er det for at de skal være sikre på at de er hjemme? Anonym poster: f70d3dcea582f5ff1ab867236e514847 8
Gjest Magdalene Skrevet 18. november 2012 #34 Skrevet 18. november 2012 Jeg har aldri forstått det at folk må ha bokstaver i hyller eller på veggen hvor det f eks står: HOME! Er det for at de skal være sikre på at de er hjemme? Anonym poster: f70d3dcea582f5ff1ab867236e514847 Ja, det er helt sikkert fordi de ikke sikker på hvor de er når de står opp om morgenen 1
Gjest Sobril Skrevet 18. november 2012 #35 Skrevet 18. november 2012 (endret) Hos oss var det greit da barna var små. De hoppet ikke i sofaen hjemme hos andre, så jeg er helt uenig i at det er dårlig oppdragelse! Men hopper man i møbler kan de bli ødelagt. Er man flust av gryn og tenker at det er "bare til å kjøpe ny" - så greit. Da gir man ungene også den samme mentaliteten. Vi har en sofa til 7000, og den har vi planer om å ha i noen år. Jeg tryller ikke penger. I dag har nesten hver eneste unge trampoline uansett, så jeg ser ikke helt behovet. Greit at man ikke kan hoppe på trampoline på vinteren, men det finnes andre aktiviteter. Har man behov for å hoppe i sofaen så betyr det kanskje at man bør gjøre annen fysisk aktivitet? Endret 18. november 2012 av Sobril
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #36 Skrevet 18. november 2012 Har oppdaget en liten trend i nabolaget vårt. Foreldrene har nyoppussede hjem (alle hus er klin like innvendig) og barna får nesten ikke lov til å ta med kamerater hjem. Til nød en. Barna må tilbringe all tid på barnerommet, ikke lov til å rote, herje litt osv. Det blir mye spilling. Det tar litt av når barna selv blir opptatt av å snakke om sine nyoppussede kjøkken, type fliser på badet og prisen på kjøkkenbordet. Jeg sier bare hjelp, hva er det som skjer. Noen som føler deg truffet? Opplevd noe lignende? Herre, man kan jo pusse opp så mye man orker når barna har blitt større! Er du virkelig mann?
orgus Skrevet 18. november 2012 #37 Skrevet 18. november 2012 Verre er det jo med parkett. Joda - lett å legge - men såpass kostbart at det ikke er noe man skifter én gang i året/annet hvert år. Enkelte ting går det an å vente med til barnet er eldre. Å klaske ned et gulv er jo ikke så voldsomt kostbart i forhold til andre oppussingsprosjekter da. Kjøkken/bad, etterisolere, tak, himling, vegger etc
Gjest Sobril Skrevet 18. november 2012 #38 Skrevet 18. november 2012 Å klaske ned et gulv er jo ikke så voldsomt kostbart i forhold til andre oppussingsprosjekter da. Kjøkken/bad, etterisolere, tak, himling, vegger etc Men man har uansett rimelig god råd hvis man legger gulv som er ment å vare i to år fordi ungene skal få lov til å bruke lengdeløpsskøyter på parketten.
orgus Skrevet 18. november 2012 #39 Skrevet 18. november 2012 Men man har uansett rimelig god råd hvis man legger gulv som er ment å vare i to år fordi ungene skal få lov til å bruke lengdeløpsskøyter på parketten. :laugh: :laugh:
Gjest Sobril Skrevet 18. november 2012 #40 Skrevet 18. november 2012 :laugh: :laugh: Joda. Jeg overdrev og var ironisk, men prøver allikevel å komme med et poeng. Jeg synes det er trist når folk lager palasser som ungene knapt kan bevege seg i. Samtidig - hos folk som har god råd regner jeg med at rommene til barna ser rimelig ålreit ut også. Hvis alt er tilrettelagt for lek på rommet, hvorfor gå bananas og hoppe i sofa eller leke at gardinene er lianer? Gulvet i stue og kjøkken her kostet 10 tusen. Det er kanskje "bare" for noen, for oss er det mye penger og ingenting vi har råd til å legge på nytt med det første fordi ungene får fritt spillerom. Synes det er greit, jeg, at man deler opp hvor man kan gjøre hva av aktiviteter. Ungene må jo lære seg forskjell på forskjellige miljøer også. Ikke ALT er barnehage. Tror jeg seriøst hadde klikka hvis jeg hadde hatt unger på besøk som begynte å hoppe i sofaen, samtidig som at respektive mor eller far satt helt uanfektet og bivånet det hele.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå