Gjest pappaen Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Har oppdaget en liten trend i nabolaget vårt. Foreldrene har nyoppussede hjem (alle hus er klin like innvendig) og barna får nesten ikke lov til å ta med kamerater hjem. Til nød en. Barna må tilbringe all tid på barnerommet, ikke lov til å rote, herje litt osv. Det blir mye spilling. Det tar litt av når barna selv blir opptatt av å snakke om sine nyoppussede kjøkken, type fliser på badet og prisen på kjøkkenbordet. Jeg sier bare hjelp, hva er det som skjer. Noen som føler deg truffet? Opplevd noe lignende? Herre, man kan jo pusse opp så mye man orker når barna har blitt større!
Gjest Badebuksa Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Vi hadde ikke oppusset hus da jeg var liten, og vi fikk ikke lov til å rote eller herje. Måtte være på rommet eller ute. Så vet ikke helt om det har så mye med oppussingen å gjøre, men. Fint at de pusser opp da! 3
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Jeg skjønner ikke helt at folk pusser opp mens barna er små. Nå mens barnet mitt fortsatt er i barnehagealder, og sannsynligvis i en del år til fremover kommer ikke vi til å gjøre det. Vi satser heller på billige møbler som vi ikke er redde for, som man lett kan bytte ut. Rot blir det uansett når man har barn. Så får man heller rydde når kvelden kommer. Vi lar ikke barnet spille så mye på data enda. 1
Kara W Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Husker der var flere som hadde det slik da jeg var liten. Stue og kjøkken så alltid ut som om det kom rett ut av et blad, og må kunne ikke se at det bodde barn der. Var utrolig kjedelig å være på besøk der. Nå som vi har egne barn har vi kjøpt oss stort hus med planer om at barna skal få lov til å ta med seg så mange de vil hjem, og leke så mye de vil. Vi har også tenkt til å pusse opp en del da, så vet ikke helt hva det gjør med teorien din
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Jeg blir litt kvalm, jeg, av den oppussings-hysterien som råder i alle aviser og blader, skulle tro at hele ens livslykke avhang av at flisene på kjøkkenet er trendy... Og går det så langt som du beskriver, TS, er det i alle fall sprøtt. Vi har tre barn og venter nummer fire. Både praktisk (med barn og dyr som sliter på huset) og økonomisk er det ikke snakk om å pusse opp dersom det ikke er helt nødvendig. De pengene bruker vi heller senere, når vi har sjansen til å holde det virkelig pent også Men når det gjelder disse hysteriske foreldrene du snakker om, tror du mor og far får lov av seg selv til å ha sex på soverommet? Eller ødelegger det stilen, mon tro? Anonym poster: f965d670e0804eeec2183a94435f57e1 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Jeg kommer aldri til å la mine unger herje fritt, selv om huset er langt fra nyoppusset. Barn må jo lære at det ikke er ok å ødelegge ting, og at man må være litt forsiktig. Det verste jeg vet er å få besøk av unger som er vant til at det er helt ok å hamre leker i gulvene så det blir hakk, og at det ikke er så nøye om man søler ned hele sofaen.. I mitt barndomshjem var det lov å leke og ha det moro i alle husets rom, men det var ikke lov å herpe ting. Jeg hadde venner som kom fra hæla-i-taket-hjem, og de kunne jo ikke oppføre seg... Men det finnes jo en mellomting mellom å la ungene herje fritt, og det å nærmest tjore dem fast på en stol så det ikke skal bli skittent. Anonym poster: 49c25cbaec74ca8e8783d33f504ac25d 7
super-s Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Husker der var flere som hadde det slik da jeg var liten. Stue og kjøkken så alltid ut som om det kom rett ut av et blad, og må kunne ikke se at det bodde barn der. Var utrolig kjedelig å være på besøk der. Nå som vi har egne barn har vi kjøpt oss stort hus med planer om at barna skal få lov til å ta med seg så mange de vil hjem, og leke så mye de vil. Vi har også tenkt til å pusse opp en del da, så vet ikke helt hva det gjør med teorien din Sånn var/er det hos pappa og stemoren min også. Der kan man ikke se at det bor noen der. Vennene mine turte ikke å komme på besøk der, for de var redde for å sitte feil i sofaen eller komme borti gardinene osv. Skal gjøre akkurat som dere gjør den dagen jeg får barn! =)
Chloe- Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 For noen er interiør en hobby. Vi kan ikke alle stå å bake cupcakes eller lage scrapbook. Men jeg er enig i at det ikke skal gå ut over barnas lek.
Gjest Magdalene Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Vi har et nyoppusset hus. Har to barn, men bortsett fra lekegrinden som lillebror sover i, i stuen, og er par bilder av barna i trappen, kan man ikke se at det bor barn her. Med unntak av barnerommene selvsagt, hvor de har lekene. Hva er så ille med det? Datteren vår kan ha med så mange venner hjem som hun bare vil alikevel. Vi kan da ha det pent selv om vi har barn. Trenger ikke nødvendigvis vente til ungene er voksne og har flyttet ut for det.. 2
Kara W Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Selvfølgelig skal det være lov å ha det pent, men jeg synes det er trist når foreldrenes behov for et pent hjem går utover barnas behov for lek, læring og samhold. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, men vet om de som mener at det er uaktuelt at barna leker i stuen, eller at man bare til nød kan gjøre lekser på kjøkkenet når man har besøk. Ellers må de gjøres på rommet. Som super-s skriver så blir man redd for å sitte feil i sofaen i slike hjem. 4
Gjest Magdalene Skrevet 16. november 2012 #11 Skrevet 16. november 2012 Selvfølgelig skal det være lov å ha det pent, men jeg synes det er trist når foreldrenes behov for et pent hjem går utover barnas behov for lek, læring og samhold. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, men vet om de som mener at det er uaktuelt at barna leker i stuen, eller at man bare til nød kan gjøre lekser på kjøkkenet når man har besøk. Ellers må de gjøres på rommet. Som super-s skriver så blir man redd for å sitte feil i sofaen i slike hjem. Det kan lekes i stuen ja, men det skal ryddes opp og settes tilbake når man er ferdig med det. Og lekser(når den tiden kommer) kan med glede gjøres p kjøkkenbordet
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Innsiden av hjemmet trenger ikke å se ut som en leketøysbutikk selv om man har barn. Anonym poster: ec25a7d9fd4ec26bbe6c7b75ac169b3c 6
Gjest gurimalla Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Det skal jo vises at barna bor i huset, det er jo hjemmet deres. Jeg mener ikke at det skal ligge leker slengt over alt, men det vises at de bor i huset, det henger sekker på knagger i gangen, jakker og sko står lett tilgjengelig. Det ligger noen leker i rotekurven i gangen, det står matbokser ved vasken på kjøkkenet, det er krakk ved vasken på toalettet, vinduene har fingermerker, det ligger en barnebok på salongbordet og tegnesakene ligger på kjøkkenbenken. Det er ganske ryddig hjemme hos oss, men det vises at barna bor her og at vi voksne bor her. Da vi flyttet inn i dette huset tenkte jeg at jeg skulle lage barnerom inspirert av interiørbladene, jeg kjøpte fin tapet og det ble kjempefint. Da vi skulle kjøpe gardiner ville storesøster ha de grelleste og styggeste gardinene på hele butikken, "drit i interiørbladene" tenkte jeg og kjøpte de stygge gardinene til jentas store glede. 3
LilleLola Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Jeg vokste selv opp i et hus hvor leker ikke var lov i stuen, og ser ikke helt problemet. Vi hadde jo egne rom, hadde vi venner med hjem satt vi på rommet og lekte eller var ute. Hvis vi var i stuen var det kun for å se TV. Og våres hus var ikke nyoppusset, langt ifra.. når vi ble større (9-10) fikk vi egen kjellerstue til å ha besøk i. Jeg kommer selv til å gjøre det sånt når jeg får barn, med fint kjøkken og stue, og barna har egne rom + lofts/kjellerstue å herje i. 1
Gjest Bevisst Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 Disse oppussingsfanatikerne er skikkelige miljøsvin. At de ikke skjemmes?! Det hele er åpenbart et statusjag, utløst av reklame. Man ser jo lett hvem som lar seg hjernevaske da, og hvem som er glupe nok til å tenke selv. Her er det ikke snakk om å bruke dyrebar tid, krefter eller penger på å pusse opp før det faktisk trengs. "If it's not broken, don't fix it." Kjøp mindre, lev mer! Livet har langt mer spennende ting enn oppussing og "kataloghjem" å by på
Corine Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Vi har et avslappet forhold til interiør og stil hjemme. Har kjøpt det mest brukt, da vi ikke ser poenget med dyre møbler og flotte rom det ikke går ann å "bruke." Vi har overhodet ikke noe "utstillingshjem" og mannen hadde garantert "daua" om jeg kom drassende med engler og wall- words :-D Ungene får lov til å leke overalt, men prøver å oppdra dem til å ikke ødelegge ting og å ta vare på det vi har. Hos oss får barna lov til å hoppe i dobbeltsenga, stupe kråke i sofaen og sykle med trehjulssykkel på parketten (som forøvrig er ganske eksklusiv, men er til for å brukes synes jeg.) Men jeg tror de forstår at dette nødvendigvis ikke er lov i andre hjem.... Jeg blir fascinert over rolleleken de setter igang i ulike deler av huset, og ønsker ikke å hindre dem i å utfolde seg. I løpet av dagen, flyter det med leker og utstyr, men de er med og rydder når kvelden kommer. Forøvrig.....- det er mannen min som er den virkelige rotekoppen, ikke barna! Og han har jeg ikke greidd å oppdra. 1
Gjest Christine Skrevet 17. november 2012 #17 Skrevet 17. november 2012 Vi flyttet inn i helt nytt hus da jenta vår va litt over 1 år. Når man kommer inn ser man ofte ikke at det bor barn her, annet enn ett par bilder på veggen og tripptrappstolen ved kjøkkenbordet. Kanskje ett par leker som ligger fremme. Dette er fordi jeg ofte rydder med en gang hun sover eller er ute av huset, jeg liker ikke å snuble i leker:p Hun har en egen skuffe i kommoden på stuen hvor de lekene som blir mest brukt får ligge. Vegg i vegg med stuen har hun eget lekerom som blir veldig mye brukt! Hun får lov å spise, hoppe og leke i sofaen om hun vil, og får ha så mye leker hun vil på stuen, kjøre gåbilen og kjøre sparksykkel på stuen. Men blir oppmuntret til å hjelpe å rydde når hun er ferdig:) Nå er hun 2 år, så vi har altså bodd her i snart ett år. Det er riper i parketten, hun har revet ned noen av de fine wallstickerene på lekerommet sitt og det er flekker på tapeten enkelte plasser, men sann er det når man har barn!
Gjest imli Skrevet 17. november 2012 #18 Skrevet 17. november 2012 Dette føler eg meg i alle fall ikkje truffe av. Kjenner heller ingen som er slik. Det høyrest slitsomt ut. Interiør er noko av det minst spennande eg kan tenkje meg. Her er huset fullt av ei blanding av ikea- og arvemøbler, og ingenting er forbudt for ungar. Ungane har leiker både på rommet og i stua. Leikene i stua ryddar me opp kvar kveld.
Redbull Skrevet 17. november 2012 #19 Skrevet 17. november 2012 Jeg skjønner ikke helt at folk pusser opp mens barna er små. Nå mens barnet mitt fortsatt er i barnehagealder, og sannsynligvis i en del år til fremover kommer ikke vi til å gjøre det. Vi satser heller på billige møbler som vi ikke er redde for, som man lett kan bytte ut. Rot blir det uansett når man har barn. Så får man heller rydde når kvelden kommer. Vi lar ikke barnet spille så mye på data enda. Ser ikke hva som er galt i å lære barn å respektere eiendeler (møbler) og å rydde jeg da?... 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #20 Skrevet 17. november 2012 Interiørblogger er ganske hot, på lik linje som rosabloggere. Nå vil alle vise frem sine hjem enten på facebook eller egen blogg. Dette er da ikke nytt. Har vel pågått de 10 siste årene. Men ja, det kan ta helt av når hjemmene er helt like med grått, brunt, hvitt og natur. Shabby chick er vel litt på vei ut nå? Nå maler alle grått, grått og grått. Om 1-2 år så er det en ny farge som er in, og da males det på ny. Folk har bedre råd, og da kan man lure på om det virkelig stemmer at man MÅ ha begge i full jobb for å få det til å gå rundt. Skal man male, tapetsere og skifte møbler hver gang moten og reklamen gjør det, så må man nok ha både 2 og 3 jobber ja. Ser mange på facebook legger ut sine fine hjem der. Anonym poster: 2ae3bfca387f94faa38d508a3aad0b7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå