Gjest gjest1 Skrevet 4. mars 2004 #1 Del Skrevet 4. mars 2004 Heisann! Skal ha middagsgjester i morgen og hovedingrediensen er kylligfileter..... Det er sånn ca så langt jeg har kommet. Noen tips? Lager alltid wok eller tandori kylling. Så nå vil jeg prøve noe nytt. Så har du en god oppskrift så sleng den ut... (trenger en oppskrift til 4 pers. dvs 4 pers som spiser som 6 :-)) Pliiiiiis??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 4. mars 2004 #2 Del Skrevet 4. mars 2004 Denne synes jeg var veldig god: Timiankrydret kylling 2 porsjoner: ca 400 g kyllingfilet (1 filet pr pers) 1 ss smør 200 g ferske sjampinjonger 1 ss hvetemel 3 dl vann 1/2 dl kaffefløte 10% 1 buljongterning 1/2 ts tørket basilikum 1 1/2 ts tørket timian Skjær kyllingen i biter, 3x3 cm. Brun litt smør i en stor panne og ha i kyllingbitene. Halver sjampinjongene og la de steke med mot slutten. Strø over hvetemel og rør om. Spe på med vann og kaffefløte. Ha i buljongterning og kok opp. La det småkoke i 5 minutter. Ha i urter og smak eventuelt til med salt og pepper. Serveres med kokt ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 4. mars 2004 #3 Del Skrevet 4. mars 2004 Kylling i sursøt saus 2 personer Ingredienser: 3 kyllingfileter 2 paprika i forskjellig farge Sursøt saus: 4 ss sukker 4 ss soyasaus 1 ss tørr hvitvin 2 ss vineddik 4 ss tomatpuré 1½ dl hønsebuljong (terning + vann) 1 ss maisenna Fremgangsmåte: Skjær kyllingfiletene i tynne strimler. Skjær paprika i biter. Varm oljen i en wokpanne eller jerngryte. Start med å steke kyllingkjøttet og brun det raskt ved høy temperatur. Dryss salt og pepper over. Ha i paprikabitene og la dem surre til de er nesten møre. Tilsett ingrediensene til sursøt saus unntatt maisenna. Varm raskt opp og jevne med maisenna utrørt i litt kaldt vann. Kok opp før servering. ^^ denne oppskriften er bare til 2 personer, men du kan jo alltids gange opp til antall personer du skal lage mat til! Kyllingfilet med gresk salat og bakt potet 4 personer 4 stk kyllingfilet Marinade 4 bakepoteter Gresk salat: Rød løk Tomat Feta ost Oliven olje (Oliven) salt og pepper Creme Fresh Bak potetene i ovnen ca en time, ca 200 grader Mariner kyllingfiletene med en god marinade. Stek de på middels varme til de er gjennomstekte. Gresk salat: Kutt opp rød løk og tomat, strø over med feta ost, litt av den oljen som er i sammen med fetaosten (eller olivenolje), salt og pepper. Ha litt Creme Fresh sammen med bakt potet. Kyllinggryte 4 personer 460 gram kyllingfilet 200 gram grovhakket skogsopp 1 rød paprika, strimles 1 gul paprika, strimles ½ dl soyasaus ½ dl olivenolje 1 ts cayennepepper (spansk pepper) 3 fedd hvitløk 2 beger creme fraiche. Kyllingen skjæres i biter. Olje og soyasaus blandes i en skål med knusthvitløk og cayennepepper. Tilsett kyllingen og bland godt. Settes til marinering i kjøleskap i 3 timer. Gjerne lenger om kraftigere smak ønskes.Bruk en stor panne og stek kyllingen på middels varme med marinaden i ca. 6minutter. Tilsett soppen og fortsett stekingen til soppen blir mør. TilsettCreme Fraiche og rør det lett inn og la blandingen småkoke i ytterligere 2 minutter. Tilsett paprika rett før servering, for å beholde sprøheten. Serveres gjerne med: Ovnstekte poteter Loff Salat Øl eller rødvin Kylling med pasta og pesto 4 personer 8 kyllingfileter salt pepper 400 g fersk eller tørket pasta 1 glass pesto Salat: Frisse-salat gode søte tomater sukkererter Dressing: 1 ss Balsamico eddik 1 ss Dijon sennep 2 dl olivenolje salt nykvernet pepper Stek kyllingfiletene i pannen på middels sterk varme til de er gjennomstekt. Kok opp 3 l vann tilsatt 2 ss salt. Ha pastaen i og rør godt. Tørket pasta skal koke 10-12 minutter, fersk pasta kokes bare 1-2 minutter. Sil av vannet. Gi pastaen en rask dusj med kaldt vann i silen, for å stoppe kokeprosessen. Bland den så med pesto etter smak. Bland salatingrediensene i en bolle (sukkerertene kan godt forvelles først). Ha dressingen over og server. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. mars 2004 #4 Del Skrevet 4. mars 2004 chicken goes green · kyllingfileter, 2-3 stk · en potte basilikum · 2 fedd hvitløk · litt olivenolje · 2-3 strimler bacon (uten svor) per kyllingfilet Lag grønn gugge ved å først knuse hvitløksfeddene i morter med litt havsalt (bruk evt hvitløkspresse) og så tilsette en halv til en potte frisk basilikum som du først har grovhakket. Knus alt grundig i morteren før du tilsetter grovkvernet pepper og sper med olivenolje til blandingen blir smidig, men ikke rennende. Her kan du evt bruke stavmikser. Smør/gni kyllingfiletene inn med den grønne gugga (gjerne litt i midten også), og pakk filetene inn med baconstrimlene. Bruk tannpirkere (uten smak!) til å feste baconet med om du ikke klarer å få skjøtene til å sitte ordentlig. La kyllingen hvile en times tid før du steker/griller den – først på høy varme på alle sider (et par minutter), og deretter ettersteker du den på lav varme 5-10 minutter Serveres med ovnsbakte grønnsaker og potetmos med parmesan, evt ovnsstekte potetbåter. Kjæresten min elsker denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. mars 2004 #5 Del Skrevet 4. mars 2004 Da må jeg igjen få anbefale Kylling Kiev, nydelig! Har ingen eksakte mål, men du gjør som følger: lag hvitløkssmør av smør/margarin, masse presset hvitløk, hakket persille, hakket gressløk, litt salt og pepper. Evt kan du kjøpe den ferdig. Form til små egg (litt som den plastboksen i kindereggene) og la stivne i kjøleskap. Så tar du fram kyllingfiletene og banker dem ganske flate mellom to ark plastfolie. Legg på et ball av hvitløkssmøret på hver og rull/brett sammen så godt du kan. Så finner du fram tre skåler, i den ene har du hvetemel med litt salt og pepper i, i den andre har du et par vispede egg og i den tredje har du loffsmuler (daggammel loff uten skorpe som du kjører til smuler i foodprocessor). Så dypper du kyllingpakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmuler og klem loffsmulene godt fast på kyllingen. La ligge i kjøleskap 15 minutter, og gjenta dyppingen og så nye 15 minutter i kjøleskapet. Brun dem i stekepanne på alle sider og etterstek i ovn ved 190 grader i ca 30 minutter. Og de er utrolig herlig sprø utenpå, saftig kyllingkjøtt inni og når du skjærer i dem renner smeltet hvitløkssmør ut. Nam nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 4. mars 2004 #6 Del Skrevet 4. mars 2004 Arkana, det hørtes godt ut! Hva slags tilbehør har du til Kylling Kiev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 4. mars 2004 #7 Del Skrevet 4. mars 2004 Chicken ali Baba 6 kyllingfileter 1/2 cup smør (125 ml) 1/3 cup honning (83 ml) 2 fedd hvitløk 1 ts pepper Smelt smør og honning (jeg er ikke så nøye på målene, men det må være litt mer smør enn honning for at det ikke skal bli svidd) i en panne, ha i hvitløk og pepper, og la dette surre 1 minutt. Ha i kyllingen, og stek til den har en gyllen skorpe. Ha alt i en ildfast for i stekeovnen i 30-40 min på 180 grader. Serveres med ris og wokede grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. mars 2004 #8 Del Skrevet 4. mars 2004 Arkana' date=' det hørtes godt ut! Hva slags tilbehør har du til Kylling Kiev?[/quote'] Det varierer litt, jeg synes krydrede stekte/friterte potetbåter er kjempegodt til. Men ris passer også bra. Jeg pleier ikke ha egen saus til da, synes hvitløkssmøret er nok, men det gjør du som du vil. Gulrøtter, sukkererter og squash i lange strimler som er surret i smør med litt revet sitronskall og presset hvitløk er godt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 4. mars 2004 #9 Del Skrevet 4. mars 2004 Og her fant jeg endelig oppskriften jeg lette etter, fra Nigella Lawson. Supergod og enkel. Du kan godt lage bare kyllingen og ha annet tilbehør til. Grillet kylling med urteyoghurt og couscous Denne marokkansk-inspirerte retten kombinerer chili, hvitløk, koriander og mynte; riktig så eksotisk altså. En perfekt rett for deg som vil imponere uten for mye jobb. Ingredienser: 6 kyllingfileter 2 sitroner 2 ss olivenolje Saus: 2 vårløk 1 grønn chili 2 fedd hvirløk ½ agurk 2 ss fersk koriander 2 ss fersk mynte 1 stor boks gresk yoghurt (el. avsilt naturell yoghurt) salt Couscous: ½ buljongterning 4,5 dl vann 350 gr couscous ½ ts paprikapulver 1 boks kikerter (400 gr) 30 gr smør Slik gjør du: Mariner kyllingfiletene i sitronsaft, 3 ss olivenolje, salt og pepper. Deretter begynner du med sausen. Klipp vårløken i biter og bland med yoghurten i en bolle. (Nigella bruker gresk yoghurt, har du ikke det, kan du bruke alle typer fetere yoghurt. Bruker du en med lite fett, er sausen ødelagt.) Skjær agurken i terninger (du kan skrelle den hvis du vil), og legg i blandingen. (Nigella bruker ikke agurk i programmet, så du skal få lov å droppe den hvis du vil.) Finhakk chilien, og legg den i blandingen (bruk hansker hvis du har planer om å klø deg i øyet etterpå.) Bruker du frøene blir resultatet sterker enn hvis du kaster de. Rør godt, smak og salt etter behov. Nå tar du frem kyllingen og steker den på en grillpanne på middels varme. Snu kyllingene etter ca. fem minutter. For å se om den er ferdi snitter du den og ser hvordan saften er; er den blank er kyllingen ferdig. Å lage couscous er ikke så vanskelig, og det går fort. Kok opp vannet med buljong, ta gryten til siden og legg i couscousen og ertene. Etter fem minutter rører du i smøret, og så er den klar. Legg på fat og server med kylling og urteyoghurt. (Dette er kanskje mer couscous enn du behøver, men det er ikke noe i veien for å bruke den om igjen dagen etter. Det er i hvert fall bedre enn å ha for lite.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 4. mars 2004 #10 Del Skrevet 4. mars 2004 Og takk til deg, Arkana, de grønnsakene dine høres også digg ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tundra Skrevet 4. mars 2004 #11 Del Skrevet 4. mars 2004 Liker deg asså Arkana! Du har så masse gode oppskrifter! Her har jeg et forslag som jeg har snappet opp på nett et sted. Høres kansje litt rart ut, men denne retten er faktisk veldig god! Kylling i cola: Kyllingfilet 550g tomatpure 7-8 fedd hvitløk Grønnsaker, eks. squash, sopp, løk, paprika Chillisauce 1 l. cola (!) Salt og pepper Brun kylling, krydre. Brun grønnsaker. Tillsett tomatpure og hvitløk. Jevn med cola til sausen er passelig tykk, ca en liter. Smak til med chillisaus når det har begynt å koke. Ha i kylling, småkokes i ca 45 min. Denne ER faktisk kjempegod! Av tilbehør har jeg brukt ris og salat, eller brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo* Skrevet 6. mars 2004 #12 Del Skrevet 6. mars 2004 Kanskje du finner et godt forslag her på de svenske sidene til Santa Maria Det finnes selvfølgelig også en norsk Santa Maria-side men jeg likte oppbyggingen på den svenske siden bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå