Gå til innhold

Jeg har fått symaskin!


Grooo

Anbefalte innlegg

Hadde bursdag i helga, og fikk en kjempeflott symaskin av foreldrene mine! Hold på å dette av stolen jeg, ble kjempeoverraska! Hadde ønsket meg en, men ikke trodd jeg skulle få en. Og i alle fall ikke en så dyr og avansert en...

Så nå sitter jeg her og har en symaskin, men har ikke brukt en siden håndarbeidstimene på ungdomsskolen. Lurer derfor på hva jeg bør starte med for å komme i gang og lære...

Har kjøpt ett stykke av et hvitt/beige stoff som er litt tykkt (gardinfor var det faktisk...) som jeg har tenkt å øve meg på, teste sømmer og sånn. Er 30 forskjellige sømmer på maskinen, så jeg burde ha litt å gjøre en stund der.

Tips til hva jeg kan prøve meg på når jeg er "ferdig" med å teste sømmer? Vil jo gjerne lage noe fint da! Hehe.. Men alt ser så vanskelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du trenger ikke nye gardiner noe sted da?

Eller så kan du jo sy deg et fint sommerskjørt!

Puter er alltid kjekt å ha.

Mitt første "prosjekt" etter at jeg fikk symaskin i fjor var å lage en oppslagstavle til ei niese med matchende sittepute.

Det viktigste er nok å ta seg tid til å være litt nøye så klarer du all ting!

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så heldig du er! Jeg ønsker meg også ny symaskin :danse:

Det enkleste er å sy små brikker og duker. Da kan du trene på å klippe trådrett og legge opp smale sømmer. Husk forskjellen på trykt og vevd mønster: Er det vevet, følger mønsteret trådretningen, og du kan klippe etter mønsteret og være sikker på at fasongen holder også etter vask.

Hvis mønsteret er trykt på, kan du risikere at du klipper skrått i forhold til trådretningen når du følger mønsteret. Det går fint helt til du vasker første gang :cry: (Jeg har en litt problematisk rutete duk...)

Bomullsstoff egner seg veldig bra å rive! Det hørest brutalt ut, men funker! Test på ditt nye stoff: klipp ca tre cm inn i stoffet, ta tak på hver del og riv raskt. Du finner fort ut om det er bomull :ler:

Anbefaler å stryke samtidig som du syr, presse ut alle sømmer etterhvert, da blir det mye enklere. Press gjerne oppbrettene før du syr, da slipper du å bruke synåler hele tiden!

Når du syr duker: lag pene hjørner: brett inn en liten snipp 45 grader, klipp av det overflødige, og dander falden jevnt fra hver side, to bretter. Da får du pene dukhjørner, og ingen synlig klippekant/overkasting. (Husk å kaste over: sy siksak, slik at det ikke rakner!)

Etterpå kan du sy grytekluter med tynn skumplast inni, og trene på å lage hemper!

Og så kan du sy gardiner! Og sengeteppe! Og sofaputer med glidlås med store, myke dunputer inni! Og sofateppe med pelskant!

Å... nå fikk jeg lyst til å sy! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også...!! :grine:

Har planer om å kjøpe en da, sparer fort inn det ved å sy alle gardinene til det nye huset vårt selv..

Har funnet en til 1690,- jeg har tenkt på å kjøpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du er i det kreative hjørnet, kan du jo kjøpe en bok om grunnleggende lappeteknikk og quilting. Det er virkelig ikke så vanskelig som det ser ut til, det er morsomt, og etter hvert som du blir litt dreven, kan du lage flotte ting som virkelig blir arvestykker.

Gjør noen søk på "quilting" på Google, så burde du finne litt inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt noen bøker ja :)

*venter i spenning på pakke fra MAO*

Det ser så utrolig spennende ut med lappeteknikk og quilting, håper jeg får det til etter hvert!

Skal sette meg ned nå etterpå for å teste sømmer og slikt. Det første "store" jeg skal prøve meg på er å sy ett trekk jeg kan ha over miksmasteren på kjøkkenbenken slik at det ikke blir støv og tull i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare spør hvis du trenger lappetips, jeg har drevet med det til og fra i noen år! Det er veldig morsomt, men krever at du er litt nøyaktig.

Hvis du synes det er gøy, kan du etterhvert investere i kuttehjul (sånn stoffskjærer som ser ut som pizzahjul), skjærematte og stor plastlinjal. Det letter bitkuttingen til store prosjekter betraktelig.

Men det kan jo være en ide å lære seg å bruke symaskinen først. Det tar nok ikke lange tiden før du er skikkelig dreven. Lykke til med det første prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

lappegrytekluter! Enkelt og gøy vis du lager noen skikkelige og fine! kan gis bort i julegave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en til 1690,- jeg har tenkt på å kjøpe..

Er dette prisen for en ny maskin? Jeg har veldig lyst på en jeg også, men er lurer litt på hva de koster. Har ikke funnet noen brukte på nettet heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ny.. Japansk merke av noe slag..

Gå inn på Best-Buy.com eller Kelkoo så finner du.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også...!!  :grine:  

Har planer om å kjøpe en da, sparer fort inn det ved å sy alle gardinene til det nye huset vårt selv..

Har funnet en til 1690,- jeg har tenkt på å kjøpe..

Den har jeg sett også, men har ikke hatt 1700 kroner til overs hittil, så den må nok vente litt. Ikke så flott den, men holder sikkert til basicsøm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...