Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hilde Gerd ( sterkt og norrønt synes jeg ), Gerd Marie, Gerd Anita, Gerd Elise ( som er nevnt og kjempefint ).

Anonym poster: b00ff53bad1ad488f7c7ba5b172ebee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er ikkje så glad i det namnet, men eg irriterar meg over alle som meiner at ein namn "ikkje passar på ein baby" (og for så vidt dei som meiner eit namn ikkje passar på ein vaksen)! Dette handlar jo berre om at alle er påverka av kva namn som er moderne. Merkeleg at folk ikkje ser det sjølv.

• Liker 1
Gjest Chillpill
Skrevet

Gerð, altså.

Nei, /ð/ er jo en th-lyd? Blir vel snarere /gæd/?

Skrevet (endret)

Hilde Gerd ( sterkt og norrønt synes jeg ), Gerd Marie, Gerd Anita, Gerd Elise ( som er nevnt og kjempefint ).

Anonym poster: b00ff53bad1ad488f7c7ba5b172ebee8

Hildegerd er et navn.

Det kan vel være, jeg er ikke ekspert.

Endret av Gjest
Skrevet

Liker det ikke så godt.

Anonym poster: 9bb87d36d5855305e8ff1c3874d004f7

Skrevet

helt riktig. det er lyden man lager når man sier "the" på engelsk :)

Gjest Chillpill
Skrevet

helt riktig. det er lyden man lager når man sier "the" på engelsk :)

Ja, og når jeg tenker meg om, og hvis jeg ikke tar feil, så blir vel den alternative uttalen av Gerd snarere /gæXsampa-d%27.png/, siden det ikke er en dental d-lyd, men en retrofleks en. Det blir vel særlig på Østlandet man finner den uttalen.

Skrevet

Hva synes dere om navnet Gerd til en baby?

Anonym poster: d8a046b909c2785d8af864fbe33c5cd8

Tja, tror ikke jeg ville valgt det selv, men ville ikke rynket på nesen om jeg møtte noen med et barn som heter det heller. Det er mye bedre enn f.eks Linnéa Emiliah eller Diamanta eller andre fjollete unorske navn folk bruker på barna sine i disse dager.

Skrevet

Personlig liker jeg Melena som sånt der merkelig navn

Skrevet

Jeg tror de fleste får assosiasjoner til en noe eldre/gammel dame når de hører navnet Gerd, rett og slett fordi navnet ble brukt mest for 1-2 generasjoner siden. Jeg har kun positive assosiasjoner til navnet (har en veldig snill og god mormor som heter Gerd og som ikke er streng i det hele tatt), men får jeg en datter er det utelukket å kalle henne for Gerd for det. Det klinger liksom ikke så bra synes jeg, men så er jeg litt mer glad i den type navn som er mer moderne nå da...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de fleste får assosiasjoner til en noe eldre/gammel dame når de hører navnet Gerd, rett og slett fordi navnet ble brukt mest for 1-2 generasjoner siden. Jeg har kun positive assosiasjoner til navnet (har en veldig snill og god mormor som heter Gerd og som ikke er streng i det hele tatt), men får jeg en datter er det utelukket å kalle henne for Gerd for det. Det klinger liksom ikke så bra synes jeg, men så er jeg litt mer glad i den type navn som er mer moderne nå da...

Gerdh, da?

Anonym poster: 5c38501c4df90bcfd7858b16143ba72b

• Liker 1
Skrevet

Personlig liker jeg Melena som sånt der merkelig navn

Du er så rar!!! Hva hadde det med saken å gjøre?

Anonym poster: 7ff749de84908e8529ee5f4e8f27f2fd

Gjest hulderjenta
Skrevet

Jeg liker Gerd godt, jeg.

Ikke det navnet jeg først og fremst ville tenkt på selv, men jeg liker generelt gamle norske/norrøne navn.

Skrevet

Gerd og Aud er navn jeg har fundert litt over i det siste - fordi jeg syns jeg møter på disse navnene så ofte. De må jo ha vært et ekstremt populære jentenavn i en gitt periode. Og så er de såpass langt unna hva det store flertallet av småbarnsforeldre tenker på som et aktuelt jentenavn i dag.

Jeg er enig i at Gerd høres litt hardt ut - men det er samtidig ganske kult. Og jeg tror aldri man vil tenke på en liten jente som streng, hard og grå bare fordi hun heter Gerd.

Anonym poster: 86f1fa709060e880c349746a36ce6477

Gjest hulderjenta
Skrevet (endret)

Gerd og Aud er navn jeg har fundert litt over i det siste - fordi jeg syns jeg møter på disse navnene så ofte. De må jo ha vært et ekstremt populære jentenavn i en gitt periode. Og så er de såpass langt unna hva det store flertallet av småbarnsforeldre tenker på som et aktuelt jentenavn i dag.

Gerd var blant de mest brukte navnene på nyfødte jenter i Norge i perioden ca 1910–1950, og Aud var mest brukt i perioden ca 1930–1950.

Er nok derfor mange forbinder navnet med gamle damer/bestemødre-generasjonen.

Jeg er enig i at Gerd høres litt hardt ut - men det er samtidig ganske kult. Og jeg tror aldri man vil tenke på en liten jente som streng, hard og grå bare fordi hun heter Gerd.

Helt enig. Bæreren "former" navnet, ikke omvendt. :)

Endret av hulderjenta
Skrevet

Jeg synes det er veldig hardt. Liker stort sett gamle norske navn, men dette er jeg altså ikke så fan av. Når det er sagt hadde jeg ikke reagert om jeg hadde møtte ei lita ei som het det. Har heller ingen negative assosiasjoner.

Skrevet

Gerdh, da?

Anonym poster: 5c38501c4df90bcfd7858b16143ba72b

Haha - nei ;)

Skrevet

Høres ut som en streng, gammel dame. Og i utlandet ville hun bli 'Gert'

Anonym poster: 798f6201361a6e81d5db04b813c6deea

Skrevet

Ja, og når jeg tenker meg om, og hvis jeg ikke tar feil, så blir vel den alternative uttalen av Gerd snarere /gæXsampa-d%27.png/, siden det ikke er en dental d-lyd, men en retrofleks en. Det blir vel særlig på Østlandet man finner den uttalen.

:hihi: flere som studerer fonetikk her? men jo, ser ut som en rimelig korrekt transkribering av navnet gerd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...