Gå til innhold

Asylsøkere får gratis tannbehandling - minstepensjonister og studenter må betale alt selv.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jo, det er jeg. Hadde det vært bedre for deg om jeg skrev vi? Eller er det ikke lov å påpeke det negative ved nasjonen man er en del av?

Jo, jeg føler med, og de som virkelig, sånn helt reellt sliter, er veldig, veldig få. De aller, aller fleste i Norge har råd til mat, og de aller fleste av de som ikke har det, priroterer feil, eller så er det snakk om noen få dager mens de venter på sosialstødnad. Det går ikke oppover med alle, fordi det ikke er praktisk gjennomførbart. I Norge har vi ikke reell fattigdom, vi har relativ fattigdom. Og der må noen være, dessverre. Og der er jeg selv, bare så det er sagt. Klart det er kjipt, klart jeg er misunnelig, men ja, sånn er det og det kunne vært verre.

Ja, for all del. Jeg synes bare det var litt rart at du er en sutrer, du sier jo noe helt annet i innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange. Dessverre. Norge må ha mye mer selektiv, restriktiv og streng politikk når det gjelder innvandring. Dette får man aldri med partiene i dagens regjering.

Mann42, jeg mener at tannbehandling kan ikke være gratis (det er noen som betaler og det er vi, skattebetalerne), men studenter, norske pensjonister og barn med lovlig opphold som har foreldre med lovlig opphold og jobb er de som har krav på gratis tannbehandling, hvis noen skal ha det i det hele tatt. Ikke asylsøkere, turister, ressurssterke, flyktninger, narkomaner eller andre.

Jeg har ikke sagt at det skal være gratis. Men jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at det skal koste noe mer enn andre helsetjenester. Det burde ligge under de samme refusjonsordningene som andre normale helsetjenester. Det burde iallfall ikke være dyrt å få gjort rutinesjekker av tannstatus, og å få plombert hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan søke. Så ser NAV på hvor mye penger du har, inntekt osv, så vurderer de det.

Anbefaler også tannlegehøyskolen, der er det billigere (men ting tar litt lenger tid da).

Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d

Nei studenter får overhodet ikke hjelp av NAV, med mindre du har matintoleranser. Alt annet gjelder ikke. Man får støtte fra Lånekassen og dermed får du ikke hjelp fra NAV. Har selv fått den slengt i trynet når jeg selv slet, "studenter får ingenting dekket av NAV da dere allerede er finansiert av oss" uten å ta hensyn til alle beviser på at Lånekassen sin hjelp ikke dekket enkelte behov.

Anonym poster: c0c6bac6afd001cf2ab65f0fc31a5228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det skal være gratis. Men jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at det skal koste noe mer enn andre helsetjenester. Det burde ligge under de samme refusjonsordningene som andre normale helsetjenester. Det burde iallfall ikke være dyrt å få gjort rutinesjekker av tannstatus, og å få plombert hull.

Jeg er helt enig. Det er altfor dyrt i dag og jeg lurer på om hvorfor tannlegene ikke er sammen med legene, under samme tak for å si det sånt, vanlige helsetjenester. Da jeg flyttet hit, ble jeg sjokkert. Jeg har bodd i noen land, men her er tannlegetjenestene klart dyrest og nærmest luksuriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del. Jeg synes bare det var litt rart at du er en sutrer, du sier jo noe helt annet i innleggene dine.

Man kan vel si at nordmen som i en nasjon er en gjeng med sutrere uten at det nødvendig gjelder hver eneste norske innbygger? Kjære vene. Jeg innrømmer dessuten glatt at jeg sutrer innimellom, jeg glemmer ofte hvor heldig jeg egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si at nordmen som i en nasjon er en gjeng med sutrere uten at det nødvendig gjelder hver eneste norske innbygger? Kjære vene. Jeg innrømmer dessuten glatt at jeg sutrer innimellom, jeg glemmer ofte hvor heldig jeg egentlig er.

Hvis du mener du er en sutrer så bør du faktisk gå litt stille i dørene når du moraliserer over andre, spesielt hele folkegrupper.

Egentlig er uttalelser som dine bare ment for å disiplinere befolkningen. Forskning har vist at det ofte er verre å være fattig i et rikt land enn å være fattig i et fattig land, fordi den mentale belastningen er langt større. Uttalelser som du kommer med skal bare skape dårlig samvittighet hos folk som allerede sliter og er forkastelig.

Anonym poster: c13b7cc320b909bba7a2036672315d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sykt provoserende egentlig, jeg er student som måtte ut med litt over 4000 for litt siden pga. tannproblemer.

Anonym poster: 3557533479d142b08dfa7862074baeb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Mange. Dessverre. Norge må ha mye mer selektiv, restriktiv og streng politikk når det gjelder innvandring. Dette får man aldri med partiene i dagens regjering.

Mann42, jeg mener at tannbehandling kan ikke være gratis (det er noen som betaler og det er vi, skattebetalerne), men studenter, norske pensjonister og barn med lovlig opphold som har foreldre med lovlig opphold og jobb er de som har krav på gratis tannbehandling, hvis noen skal ha det i det hele tatt. Ikke asylsøkere, turister, ressurssterke, flyktninger, narkomaner eller andre.

hvorfor kan det ikke være gratis egentlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi asylsøkere får gratis tannbehandling. Da er det ikke penger igjen til tannbehandling for nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er noen som betaler for det. Skattebetalerne. Som skattebetaler vil jeg ikke jeg at pengene jeg betaler i skatt går til gratis tannbehandling til asylsøkere, turister, ressurssterke, flyktninger, narkomaner. Studenter, norske pensjonister og barn med lovlig opphold som har foreldre med lovlig opphold og jobb kan derimot få gratis tannbehandling med pengene fra skatten jeg betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mulig å tjene penger på det. Det har dessuten ikke vært sterkt nok krav fra folkelig hold om det. Jeg støtter det fullt og helt. Med en blåblå regjering like rundt hjørnet tror jeg det tar ytterlige noen år før det er noe vits i å debattere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

HaHa de røde har proklamert dette i årevis, husker de brukte dette som valgflesk på slutten av 90-tallet.. Så legger de selvfølgelig skylden på blått.. Men om de var så sykt interessert så kunne de vel fikset det i løpet av de 7 årene de har sittet å ruget på statskassa til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa de røde har proklamert dette i årevis, husker de brukte dette som valgflesk på slutten av 90-tallet.. Så legger de selvfølgelig skylden på blått.. Men om de var så sykt interessert så kunne de vel fikset det i løpet av de 7 årene de har sittet å ruget på statskassa til nå?

Enig. De rødgrønne er like bedritne som de blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er korrekt, og det endrer ikke det faktum at de antagelig kunne prioritert annerledes. De som "står frem" gjør det anonymt.

prioritert annerledes? Lett for deg å si som er heldig og priviligert. FOR en holdning du har. legge skylda på de fattige selv fordi de er fattige?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Fordi asylsøkere får gratis tannbehandling. Da er det ikke penger igjen til tannbehandling for nordmenn.

det er jo det hadde ikke staten vært så gniene. De har jo råd til det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

prioritert annerledes? Lett for deg å si som er heldig og priviligert. FOR en holdning du har. legge skylda på de fattige selv fordi de er fattige?

Alle i norge er heldige og priviligerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle i norge daaaa

Alle i Norge? Alle som oppholder seg i Norge? Vet du hva en flybillett til Norge koster? Med Ryan Air kan du fly til Norge for et par hundre kroner fra nesten hele Europa. Det bor rundt 800 000 000 mennesker i Europa. Skal alle disse få gratis tannbehandling i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jeg. Hadde det vært bedre for deg om jeg skrev vi? Eller er det ikke lov å påpeke det negative ved nasjonen man er en del av?

Jo, jeg føler med, og de som virkelig, sånn helt reellt sliter, er veldig, veldig få. De aller, aller fleste i Norge har råd til mat, og de aller fleste av de som ikke har det, priroterer feil, eller så er det snakk om noen få dager mens de venter på sosialstødnad. Det går ikke oppover med alle, fordi det ikke er praktisk gjennomførbart. I Norge har vi ikke reell fattigdom, vi har relativ fattigdom. Og der må noen være, dessverre. Og der er jeg selv, bare så det er sagt. Klart det er kjipt, klart jeg er misunnelig, men ja, sånn er det og det kunne vært verre.

Så her er det greit å sulte i et par dager før sosialstønaden kommer? I Norge kan vi rett og slett godta at folk ikke får spist på et par dager fordi de snart får utbetalt en liten sum penger, og dessuten fins det folk som har det verre i Somalia?

Med den logikken må vi jo begynne å revurdere hvem vi sender u-hjelp til uansett, da. For vi kan jo isåfall ikke hjelpe land hvor innbyggerne sliter kraftig, hvis det finnes et annet land hvor andre sliter mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...