Gå til innhold

Asylsøkere får gratis tannbehandling - minstepensjonister og studenter må betale alt selv.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jo, det er jeg. Hadde det vært bedre for deg om jeg skrev vi? Eller er det ikke lov å påpeke det negative ved nasjonen man er en del av?

Jo, jeg føler med, og de som virkelig, sånn helt reellt sliter, er veldig, veldig få. De aller, aller fleste i Norge har råd til mat, og de aller fleste av de som ikke har det, priroterer feil, eller så er det snakk om noen få dager mens de venter på sosialstødnad. Det går ikke oppover med alle, fordi det ikke er praktisk gjennomførbart. I Norge har vi ikke reell fattigdom, vi har relativ fattigdom. Og der må noen være, dessverre. Og der er jeg selv, bare så det er sagt. Klart det er kjipt, klart jeg er misunnelig, men ja, sånn er det og det kunne vært verre.

Vi har reell fattigdom i Norge, det er absolutt fattigdom vi ikke har. Som jeg skrev i forrige innlegg. Det er en merkelig holdning du har, det er så utrolig få som sliter at vi bare må finne oss i det..? Verdens høyeste lønnsnivå og vanvittige boligpriser skyver flere og flere utenfor sidelinjen. Og, det kunne vært verre, derfor er det OK? Du får spørre moren som ikke har råd til middag for barna sine om hun er enig med deg...

For øvrig, morfaren min på nitti år sier at fattigdommen i Norge i dag er mye farligere enn den på trettitallet. For den i dag er skjult. Og det foretrekkes tydeligvis at den skal fortsette å være det.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bruke litt tid på å tenke på hvor bra vi egentlig har det selv når ting er mørkt og kjipt og trist, er ikke det samme som å finne seg i det. Selvsagt skulle jeg ønske absolutt alle i Norge hadde det fantastisk, jeg skulle alle i hele verden hadde det fantastisk.

Moren som ikke har råd til middag til ungene sine, kan i de aller fleste tilfeller prioritere annerledes. Beklager, men sånn er det. Sist jeg leste en artikkel om en av dem, kom det frem at hun jobbet kun 60% og bodde på Oslo Vest. En annen artikkel jeg leste var en far som ikke hadde råd til å gi ungen sin mat. Han hadde råd til å røyke da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke litt tid på å tenke på hvor bra vi egentlig har det selv når ting er mørkt og kjipt og trist, er ikke det samme som å finne seg i det. Selvsagt skulle jeg ønske absolutt alle i Norge hadde det fantastisk, jeg skulle alle i hele verden hadde det fantastisk.

Moren som ikke har råd til middag til ungene sine, kan i de aller fleste tilfeller prioritere annerledes. Beklager, men sånn er det. Sist jeg leste en artikkel om en av dem, kom det frem at hun jobbet kun 60% og bodde på Oslo Vest. En annen artikkel jeg leste var en far som ikke hadde råd til å gi ungen sin mat. Han hadde råd til å røyke da.

Sist du leste en artikkel om en av dem..? Nå nei, du. Majoriteten av Norges fattige er altfor skamfulle til å stå fram i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du undervurderer hva jeg faktisk kan, vet og "har oversikt over". Det er veldig dumt å uttale seg om kunnskapen til den du diskuterer med bare fordi du er uenig. Det gjør deg til en veldig dårlig diskusjonspartner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel. Nå har du kalt meg patetisk, jeg støtter syte- og offerrollen, jeg uttaler meg dumt og jeg er en dårlig diskusjonspartner. I det minste håper jeg du forstår at jeg ikke ser noen ide i å fortsette diskusjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Nå har du kalt meg patetisk, jeg støtter syte- og offerrollen, jeg uttaler meg dumt og jeg er en dårlig diskusjonspartner. I det minste håper jeg du forstår at jeg ikke ser noen ide i å fortsette diskusjonen. :)

"Hersketeknikkene" til visse personer her inne vil ingen ende ta...

Anonym poster: 15a9ab209e62de4d707363971dddc6cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det blir bare patetisk å komme med slikt når du ikke vet hva jeg har eller ikke har opplevd, men siden dette er et åpent forum der jeg er relativt uanonym har jeg ikke tenkt å fortelle deg det heller. Jeg vil bare få si at det går an å ha opplevd mye av det som er vondt i livet, og likevel være takknemlig over å være født i Norge fremfor f.eks. Hellas eller Algerie. Den evnen er det som gjør at jeg ikke sitter fast i en evig offer-rolle slik mange andre.

Takknemlig eller ikke. Har man ikke råd til tannlege får man dårlige tenner. Tennene blir ikke bedre av at man skal være så forbaska takknemlig hele tiden. Det er nordmenn som er fattige i dette landet og som er født og oppvokst i norge. Det kan du ikke nekte for.

Endret av BettyBoop
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har de råd til å komme seg hit?

Jeg er student, og det er vel 2 år siden sist jeg var hos tannlegen. Har time om et par uker, og gruer meg ufattelig mye til regningen. Sist kom den på 2000 kr. Det vil nemlig si at jeg må leve på havregrøt i en måned, fordi jeg har 2000 kr å leve for etter at faste utgifter er betalt :sukk:

Anonym poster: 02c7af7cf77ac6901135842c0fb9357f

Mange studentforeninger gir støtte til f.eks tannlegeutgifter. Sjekk med din studentforening:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ? Alle hvem da? Jordens befolkning? Norske statsborgere? Alle som er innenfor norges grenser?

Hvem alle?

Spør du meg alle som er norske statsborgere OG alle som venter på asyl/jobber her, da dette kan være over veldig lange tidspunkt med ingen, eller begrensede muligheter til å dra til hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

Det er vel der du og jeg er uenige da. Når man sitter her i Norge og synes så vannvittig synd på seg selv, burde det faktisk hjelpe å se litt ut i verden og se hvordan det kunne ha vært.

Ellers er det en myte at flere og flere sliter, livskvaliteten i Norge har gått dramatisk oppover de siste seksti årene. Det var langt flere som virkelig sleit for 100 år siden. Klasseskillene var for det meste større da, men grunnen til at vi tror det er så mange flere som sliter nå, er at den gangen var flertallet blandt de "fattige" og mindretallet blandt de "rike", mens nå er det omvendt.

Å måtte leve på havregrøt en mnd. mens man får utdanningen sin gratis og i tillegg får dekket store deler av livsoppholdet sitt mens man holder på, er virkelig ikke noe man dør av altså. Virkelig ikke. Dette handler om perspektiv og at nordmen er blitt en gjeng med sutrere.

Definisjon på fattigdom: http://snl.no/fattigdom.. Du kan virkelig ikke sammenligne en minstepensjonist som tjener 150 000 kr året før skatt med nordmenn generelt som tjener 350 000+ året før skatt.. Fint og flott av deg å mene at alle og enhver i norge bare er noen late sutrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange menneskeliv skal de flerkulturelle få ødelegge?

Sorry mac, men tannhelsetjenesten i Norge var minst like bedriten før innvandrerne kom, om ikke verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel der du og jeg er uenige da. Når man sitter her i Norge og synes så vannvittig synd på seg selv, burde det faktisk hjelpe å se litt ut i verden og se hvordan det kunne ha vært.

Ellers er det en myte at flere og flere sliter, livskvaliteten i Norge har gått dramatisk oppover de siste seksti årene. Det var langt flere som virkelig sleit for 100 år siden. Klasseskillene var for det meste større da, men grunnen til at vi tror det er så mange flere som sliter nå, er at den gangen var flertallet blandt de "fattige" og mindretallet blandt de "rike", mens nå er det omvendt.

Å måtte leve på havregrøt en mnd. mens man får utdanningen sin gratis og i tillegg får dekket store deler av livsoppholdet sitt mens man holder på, er virkelig ikke noe man dør av altså. Virkelig ikke. Dette handler om perspektiv og at nordmen er blitt en gjeng med sutrere.

Klapp på skulderen til deg, jeg er fullstendig enig.

Jeg er student selv og har vanvittig dårlig økonomi, men ville aldri funnet på å sammenligne min situasjon med en asylsøkers. Det er bare helt på trynet. Kan ikke fatte og begripe at enkelte mener at alle i Norge må ha det perfekt før vi kan hjelpe andre. Det er liksom så ok å sende 200 kr i måneden til et fattig barn et annet sted i verden, men når de står og stirrer oss rett i øynene er det helt utenkelig å strekke ut en hånd. Da må man jo plutselig konfrontere virkeligheten.

Store deler av Europa kollapser rundt oss, og folk her får sinneutbrudd fordi staten ikke dekker tannlegeregninga. Et lite tips: puss tennene morgen og kveld, invester i tanntråd og Listerine, og kutt ned på sukkeret. Det kommer man langt med.

Og til deg over her som lurer på hvordan de har penger til å komme seg hit? Tror du bør være litt mindre papegøye og litt mer et oppbegående menneske og faktisk sette deg INN i ting før du uttaler deg.

Her er en artikkel som kan sette deg på sporet: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10039333 . De fleste kommer hit fordi de flykter fra noe, ikke for å snylte på tannhelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student selv og har vanvittig dårlig økonomi, men ville aldri funnet på å sammenligne min situasjon med en asylsøkers. Det er bare helt på trynet. Kan ikke fatte og begripe at enkelte mener at alle i Norge må ha det perfekt før vi kan hjelpe andre. Det er liksom så ok å sende 200 kr i måneden til et fattig barn et annet sted i verden, men når de står og stirrer oss rett i øynene er det helt utenkelig å strekke ut en hånd. Da må man jo plutselig konfrontere virkeligheten.

Virkeligheten er at asylsøkere tilhører en priviligert del av befolkningen i hjemlandet som har råd til å betale 80 000 kr til menneskesmuglere for å snike seg inn i Norge. Og hvem som helst i verden kan bestemme seg for å bli asylsøker.

Sender man penger, så hjelper man i det minste de som i langt større grad har behov for hjelp og man kan hjelpe 1000 ganger så mange trengende istedet for en enkelt asylsøker i høykostlandet Norge for samme beløp.

Anonym poster: c13b7cc320b909bba7a2036672315d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg. Dagens ordning er absolutt urettferdig og hårreisende! Stem borgerlig neste år, så mest sannsynlig blir det slutt med det.

du mener, da blir det billigere tannbehandling for alle, eller mener du at vi da kan glede oss over at færre asylsøkere vil få råd til å få tannlegebehandling? Hvis det er det siste du mener, så spør jeg meg om hva slags nytte jeg har av det, lizzm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av Europa kollapser rundt oss, og folk her får sinneutbrudd fordi staten ikke dekker tannlegeregninga. Et lite tips: puss tennene morgen og kveld, invester i tanntråd og Listerine, og kutt ned på sukkeret. Det kommer man langt med.

Og til deg over her som lurer på hvordan de har penger til å komme seg hit? Tror du bør være litt mindre papegøye og litt mer et oppbegående menneske og faktisk sette deg INN i ting før du uttaler deg.

Her er en artikkel som kan sette deg på sporet: http://www.vg.no/nyh...?artid=10039333 . De fleste kommer hit fordi de flykter fra noe, ikke for å snylte på tannhelsetjenesten.

Den artikkelen du henviser til, bekrefter jo bare at asylsøkerne må betale store beløp (kanskje 100 000 kroner) for å komme til Norge. Det bekrefter jo bare at det er de rikeste - overklassen - som kommer til Norge. De fattige har ikke råd. Hvorfor skal vi hjelpe de rike? Hvorfor hjelper vi ikke de fattige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Definisjon på fattigdom: http://snl.no/fattigdom.. Du kan virkelig ikke sammenligne en minstepensjonist som tjener 150 000 kr året før skatt med nordmenn generelt som tjener 350 000+ året før skatt.. Fint og flott av deg å mene at alle og enhver i norge bare er noen late sutrere.

minstepensjonistene har likevel ikke så god råd til tannlege med mindre barna deres chipper inn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange menneskeliv skal de flerkulturelle få ødelegge?

Mange. Dessverre. Norge må ha mye mer selektiv, restriktiv og streng politikk når det gjelder innvandring. Dette får man aldri med partiene i dagens regjering.

Mann42, jeg mener at tannbehandling kan ikke være gratis (det er noen som betaler og det er vi, skattebetalerne), men studenter, norske pensjonister og barn med lovlig opphold som har foreldre med lovlig opphold og jobb er de som har krav på gratis tannbehandling, hvis noen skal ha det i det hele tatt. Ikke asylsøkere, turister, ressurssterke, flyktninger, narkomaner eller andre.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...