Gå til innhold

Valkee lysterapi (øreplugger!)

~white lady~

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er grunnen til at du har valgt disse istedet for dagslyslampe? Jeg tenker på å kjøpe en Phillips Golite

http://www.philips.n...-hf3330_01/prd/

Den er billigere på Boots, men de er utsolgt nå. Ja, jeg skal følge med! :)

Hadde også tenkt å kjøpe dagslyslampe, da jeg ved en tilfeldighet kom over Valkee isteden.

Forskjellen? Med ei lampe må du sitte foran den i 30-60 min. for å få effekt. Med Valkee kan du gå rundt som vanlig, og "terapien" varer i 8 min. Så slår den seg automatisk av. Genial på bussen på vei til jobb, f.eks. Ser jo ut som en musikkspiller så ingen som vil se rart på en uansett ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo praktisk ut, jeg bare lurer på om den teknologien er like godt testet ut. Det finnes etterhvert mye forskning på dagslyslamper, men jeg har ikke sjekket ut øreplugglys i forhold til forskning. Jeg har ikke så god råd så jeg vil være sikker før jeg kjøper noe. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lysreseptorer i ørene, og med tanke på den lange veien fra det ytre øret til hjernen (blant annet gjennom en del av skallen som ikke er den tynneste) vil det sannsynligvis være mer effektivt å stikke pluggene i nesa eller teipe dem fast på tinningene. Det finnes lyssensitive proteiner i hjernen, men de vitenskapelig holdbare forsøkene som er gjort hittil med effekt av belysning på disse proteinene er gjort med direkte lys. Og så har noen finner (21 testpersoner i studien, så vidt jeg husker) sagt at de synes Valkee virker. Det er det vitenskapelige materialet.

Det er mulig at det virker mot vinterdepresjon og at det vil bli påvist etter hvert. I dag er det en kvasivitenskapelig pengemaskin som kan eller ikke kan være ren placebo. Bare nevner det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger spent med! Er så forbanna lei disse høstdepresjonene, det hadde vært en drøm om noe sånt hadde funket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lysreseptorer i ørene, og med tanke på den lange veien fra det ytre øret til hjernen (blant annet gjennom en del av skallen som ikke er den tynneste) vil det sannsynligvis være mer effektivt å stikke pluggene i nesa eller teipe dem fast på tinningene. Det finnes lyssensitive proteiner i hjernen, men de vitenskapelig holdbare forsøkene som er gjort hittil med effekt av belysning på disse proteinene er gjort med direkte lys. Og så har noen finner (21 testpersoner i studien, så vidt jeg husker) sagt at de synes Valkee virker. Det er det vitenskapelige materialet.

Det er mulig at det virker mot vinterdepresjon og at det vil bli påvist etter hvert. I dag er det en kvasivitenskapelig pengemaskin som kan eller ikke kan være ren placebo. Bare nevner det.

Det er lov å være skeptisk til nye ting, men av og til går det an å ønske nye teknologi velkommen med åpne armer, for å si det sånn. Med artikler i New York Times og lignende er Valkee allerede ganske kjent i utlandet, og har kun i det siste vært å få kjøpt i Norge.

Nå har jeg nettopp fått Valkiee i hus. Den kom i ei lita nett eske, og selve Valkieen er i svart plast, veldig lett. Det følger med en usb kabel til å lade med. Flere forskjellige utbyttbare øreplugger i ulike str, praktisk.

Tenker å teste den ut i 22 tiden før jeg drar på nattevakt, er spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke testet den før nattevakten, da jeg hadde problemer med å få lyspluggene til å sitte godt nok, så har testet den nå på jobb når jeg kunne sette meg ned ei stund.

Som jeg skrev følger det med flere plugger til å sette på ( i tynn gummi) men de var ikke særlig effektive. Så droppet de og stappet bare lyspluggene rett inn, og satt helt stille. Er jo bare snakk om 12 minutter så da kan man surfe litt på nettet imens.

Kjenner ikke noe ubehag, ingenting. Er spent på om jeg blir trøtt til vanlig tid når jeg går av vakt.

Gir dette noen uker, for å se om det kan øke energinivået mitt og fjerne den begynnende (milde) vinterdepresjonen.

Fant en link her om melatonin og serotonin, interessant: http://www.nordiclightcare.com/lysterapi/melatonin-&-serotonin.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje viktig med tidspunktet man bruker disse (eller dagslyslampe) i forhold til når du skal sove, så kroppen rekker å danne melatonin. Jeg har fått melatonin på resept en gang, men det er veldig strengt i Norge. Det taes ca en time før man skal sove. Jeg har også brukt antidepressiva i mange år (de virker på serotoninopptak/hemmer), men jeg kuttet de ut for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangel på melantonin i kroppen som forårsaker vinterdepresjon. Dette hormonet regulerer aktivitetsnivået i kroppen vår og dannes i kroppen ved at pupillene tar opp dagslys eller kunstig dagslys. Det kan også tilføres via medikamentell behandling. Visste ikke at øret kunne fange opp lys.

Endret av Liquorice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert å kjøpe denne!

Virker veldig praktisk, og helt suverent om dette funker!

Venter spent på å høre om hvordan du opplever dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vurdert å kjøpe denne!

Virker veldig praktisk, og helt suverent om dette funker!

Venter spent på å høre om hvordan du opplever dette ;)

Ja jeg synes også det virker mer praktisk (og diskrè!) med en sånn liten iPod lignende sak. Måtte dessverre avbryte "seansen" nå i natt etter et par minutter pga noe som oppstod her på jobb, men tenker å fortsette jevnlig som sagt i et par uker. Merker jeg ingen forskjell etter 4 uker kan vi trygt si at det bare er bløff.

Fikk en liten hodepine nå rett etterpå, men det stod det kunne forekomme i bruksanvisningen. Så tar det som et positivt tegn, at lysdiodene gjør sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, trist å se at mennesker bruker penger på slike humbugprodukter :(

Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et alternativsted tilby "ørelysbehandling". Lurte fryktelig på hva det kunne være (men glemte det igjen før jeg kom til dataen) så takk for oppklaringen :)

Skal holde min skeptivisme unna, men håper (for din del) det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så et alternativsted tilby "ørelysbehandling". Lurte fryktelig på hva det kunne være (men glemte det igjen før jeg kom til dataen) så takk for oppklaringen :)

Skal holde min skeptivisme unna, men håper (for din del) det funker :)

Det kan jo like gjerne ha vært denne typen ørelys: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98relys

Det er dessverre ganske utbredt :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp fikk jo pepper for å legge ut disse, og måtte til og med endre produktbeskrivelsen da det ikke finnes noe ekstern testing eller forskning som faktisk viser at dette gjør noe som helst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det flere timer siden jeg gikk av vakt, men jeg er fremdeles våken og merkelig opplagt, til tross for kun 4-5 minutter med lysterapi i natt...har fått rydda i huset og tatt viktige telefoner, vanligvis er jeg ganske rask i seng etter nattevaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...