Gå til innhold

Abort - jeg angrer!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg lurer på "omsorgssituasjonen" din. Har du familie rundt deg? Har du vennar som støttar deg? Går du på skule eller jobbar du? Har du tilgang til nokon som kan hjelpe deg gjennom dette? Går du på skule kan du til dømes snakke med sosionomtenesta viss det er ein høgare lærestad, eller du kan finne ei helsesøster å snakke med. For meg virkar det som om du treng støtte til å kome gjennom dette, meir støtte enn KG kan gi deg.

Jeg er i fast jobb, og er har familien min rundt meg, mange gode venner også :) Men jeg føler at de ikke helt klarer å hjelpe, for det er veldi fåtall av de som klarer å sette seg inn i situasjonen. Og som jeg leser her på KG så er jeg ikke aleine om alt dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg er i fast jobb, og er har familien min rundt meg, mange gode venner også :) Men jeg føler at de ikke helt klarer å hjelpe, for det er veldi fåtall av de som klarer å sette seg inn i situasjonen. Og som jeg leser her på KG så er jeg ikke aleine om alt dette.

Det kan hende du skal bruke kreftene dine på å prøve å "avslutte" desse tankane dine, og fylle livet ditt med noko anna. Når du finn ein mann du elskar og har det godt med får du nye sjansar til å få barn. Akkurat no må du kome over sviket og kjærleikssorga, og det gjer du ikkje ved å dyrke det. Du må ikkje la det ta for stor plass i livet ditt, er mitt råd.

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende du skal bruke kreftene dine på å prøve å "avslutte" desse tankane dine, og fylle livet ditt med noko anna. Når du finn ein mann du elskar og har det godt med får du nye sjansar til å få barn. Akkurat no må du kome over sviket og kjærleikssorga, og det gjer du ikkje ved å dyrke det. Du må ikkje la det ta for stor plass i livet ditt, er mitt råd.

Akkurat sånn som ting er nå, så vil jeg ikke en gang tenke tanken på å ha sex med noen, for jeg er redd for å bli gravid igjen. For det er ikke sånn at jeg MÅ ha barn nå, selvfølgelig, jeg har lyst på barn. Men akkurat nå så vil jeg ikke det. Jeg ble veldi gla når jeg så at jeg var gravid, men ting hadde vært bedre om det hadde vært planlagt :)

Takk for godt råd :)

Skrevet

Slutt å uttal dere om ting dere ikke vet, jeg VET at prevensjon kan feile selv om man tar den til nøyaktig tidspunkt , og diaree, grapefrukt kan ødelegge effekt av p-piller.

Så slutt å anklag lillemeg 2 , dere vet ingenting...og hun brude få støttet isteden for pes!

Tusen takk for det :) Endelig noen som har skjønt det :)

Gjest oreokaka
Skrevet

Åja, her var folk snille og glade mot TS.

Stakkars jenta, hun har jo alltid opplevd noe kjempevondt i livet sitt. Noen mennesker reagerer dårlig på ppiller, enten om de er for svake eller hva som helst, og da skjer det at man blir gravid. Tviler på at TS hadde planer om å bli gravid etter første samleie med kjæresten sin? Jeg går også på pilla, og selv om jeg virkelig ikke har planer om å lage barn med det første, så hadde jo jeg også blitt glad om en graviditetstest hadde vist at jeg hadde vært gravid. Vi er forskjellige der. Noen hadde klikka, andre hadde vært glade, selv om det ikke hadde vært planlagt. Nei fy altså, folk her inne på KG må skjerpe seg. Hvorfor kan ikke alle bare være venner, og støttende?

Jeg tror på deg, TS. Jeg håper inderlig at du kommer deg med tiden, og at du til slutt vil få det bra. Vær sammen med venner og familie. Prøv å kos deg. Veldig trist å lese at du sliter med anger etter hva som skjedde. Vet noen om situasjonen din, eller holder du det til deg selv?

Klemmer :hug:

• Liker 3
Skrevet

Åja, her var folk snille og glade mot TS.

Stakkars jenta, hun har jo alltid opplevd noe kjempevondt i livet sitt. Noen mennesker reagerer dårlig på ppiller, enten om de er for svake eller hva som helst, og da skjer det at man blir gravid. Tviler på at TS hadde planer om å bli gravid etter første samleie med kjæresten sin? Jeg går også på pilla, og selv om jeg virkelig ikke har planer om å lage barn med det første, så hadde jo jeg også blitt glad om en graviditetstest hadde vist at jeg hadde vært gravid. Vi er forskjellige der. Noen hadde klikka, andre hadde vært glade, selv om det ikke hadde vært planlagt. Nei fy altså, folk her inne på KG må skjerpe seg. Hvorfor kan ikke alle bare være venner, og støttende?

Jeg tror på deg, TS. Jeg håper inderlig at du kommer deg med tiden, og at du til slutt vil få det bra. Vær sammen med venner og familie. Prøv å kos deg. Veldig trist å lese at du sliter med anger etter hva som skjedde. Vet noen om situasjonen din, eller holder du det til deg selv?

Klemmer :hug:

Takk for fint innlegg :)

Godt å se at noen vet at folk reagerer forskjellig på pillen, for det gjør iallefall jeg..

Jeg har egentli holdt det veldi for meg selv, har noen venner jeg snakker litt med, har også gått til lege og helsestasjoner, men føler at jeg ikke blir noe klokere jeg..

Jeg ser jo alltid lyst på livet, så jeg vet at alt blir bra en dag, men jeg vet bare ikke hva jeg burde gjøre i "ventetiden"

Gjest oreokaka
Skrevet

Takk for fint innlegg :)

Godt å se at noen vet at folk reagerer forskjellig på pillen, for det gjør iallefall jeg..

Jeg har egentli holdt det veldi for meg selv, har noen venner jeg snakker litt med, har også gått til lege og helsestasjoner, men føler at jeg ikke blir noe klokere jeg..

Jeg ser jo alltid lyst på livet, så jeg vet at alt blir bra en dag, men jeg vet bare ikke hva jeg burde gjøre i "ventetiden"

Har også ei venninne som gikk på pillen, kondom OG angrepille. Hadde ikke diaré eller andre problemer mens hun gikk på pillen, men ville alltid bruke minst 2 beskyttelsesmidler. Kondomen sprakk, så derfor valgte de angrepille (Som hun tok med en gang hun fikk skaffet, i løpet av 1-2 timer). Likevel ble hun gravid.

Hvis du har et godt forhold til mor eller far, kan det også hjelpe å fortelle de om situasjonen din. Alt i alt så støtter familie på en helt annen måte enn det venner, leger og helsestasjoner gjør. Da kan det hende at "ventetiden" din kan bli litt bedre, og at det gode vil komme fortere frem. Og veldig bra at du har innstillingen at alt vil bli bra en dag. Da kommer ting til å bli mye lettere for deg! :)

Skrevet

Her var det ikke mye støtte TS fikk av brukerne. Det er så lett for folk å utale seg om ting de ikke har greie på eller har opplevd selv, bedrevitere!

TS, ta tiden til hjelp og sgjør ting du selv synes er positive, hold deg opptatt hele tiden, da slipper du å tenke så mye, og da vil du føle deg bedre. Må si at jeg synes synd på deg og at jeg føler med deg.

Tiden legger alle sår, etter regnet kommer sola alltid, så prøv å tenk det.

Sender masse klemmer til deg, for det forthener du. :hug:

Anonym poster: a5da3bf7dc2e85e8aa94395a7948154a

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd noe lignende som deg. Gikk på p-pillen, ble gravid med kjærsten. Han hadde jo pratet om at vi burde forlove oss, dele resten av livet sammen. Vi hadde og vært sammen ca 1 år, så selv om det ikke var planlagt, heller ikke ønsket da, trodde jeg det ville gå bra.

Men det gjorde det ikke, han taklet det ekstremt dårlig, klikket, truet med mye for at jeg skulle ta abort, og tilslutt gjorde jeg det. Var veldig vondt og tøft i tiden etterpå. Jeg gikk fra han på grunn av de grove truslene han kom med.

Men med tiden ble det bedre, og etterhvert traff jeg en snill god mann, etter 1,5 år sammen ble jeg gravid på p-pillen igjen, og denne mannen har og papirer fra flere legeundersøkelser at han er nesten steril.

Nå tenker jeg ikke lenger på aborten, og er vel mer glad for at det gikk som det gikk.

Så du må nok bare ta tiden til hjelp. De første 6 mnd var de verste, da gråt jeg mye, gikk mye ned i vekt og hadde det ikke bra.

Anonym poster: de1d6d213aae03f620e7d6ed3b7c9c83

• Liker 1
Skrevet

FY, så slemme mange av dere er. Har dere ikke annet å gjøre enn å sitte foran PCn og være bedrevitere? Og RAKKE ned på andre så fort anledningen byr seg? Får det dere til å føle dere bedre på noen måte, siden dere gidder?

TS har:

1. Blitt gravid selv om hun gikk på pillen. Det var ikke planlagt, men hun ble glad likevel. Som man jo kan bli når man oppdager at man brått har et lite liv inni seg - ikke noe mystisk ved det. For det skjer noe med en kvinne når hun blir gravid. Noen reagerer negativt, andre positivt.

Så mister hun. Opplevelsen har gjort at de nå ønsker seg et barn - lurt eller ikke, tatt i betraktning den korte tiden de har kjent hverandre, er ikke en del av denne diskusjonen. Saken er at de ønsker seg, begge to. Men de bestemmer seg likevel for å la vær, fordi hun er skremt av opplevelsen.

Hun skifter p-piller for å unngå dette, og regner med at den holder bedre enn den forrige.

Det gjør den ikke, og hun blir gravid igjen.

Denne gangen er imidlertid far imot, og vil at hun skal ta abort. Hun vil ikke, hvilket jeg godt kan forstå - hadde hatt veldig store problemer selv om jeg hadde måttet avslutte et liv som lå og vokste i min egen kropp. Jeg følte meg f.eks bundet til min sønn fra første stund, no way at jeg hadde greid å avslutte det der. Som jeg sa: Noe hender med en kvinne når hun er gravid.

Han "tvinger" henne, hun gir etter og gjør noe hun angrer stort - og mister både barnet og kjæresten sin.

HVor er medfølelsen deres i dette?

"Kan ikke bli gravid 2 ganger etter hverandre på pillen" - hva er det for noe tøys? En statistisk sjeldenhet, ja, men naturen er jo full av avvik fra "normalen". Jeg kjenner flere som har blitt det flere ganger på hverandre. Hva det skyldes blir jo spekulasjoner, og det virker for meg som at enkelte har en kropp som er mindre følsom for påvirkningen av disse hormonene enn andre. Og da er det ikke rart det skjer flere ganger.

Jeg kjenner en jente som fikk 4 barn på denne måten.

Den første regnet hun som et ebgangs-tilfelle - det ville ikke skje igjen. Da var hun 20.

Den andre fikk hun rett etterpå, da skjønte hun at hun ikke kunne stole på pillen - i det hele tatt, og kjørete på med en spiral i tillegg.

Den tredje kom likevel, så da ble det p-pille, spiral, pluss kondom fra mannens side.

Hun ble likevel gravid for 4. gang.

Hun er ikke typen som kunne greid en abort. Så hun måtte bare innse at det ikke var noe som elst å gjøre, og steriliserte seg etter den siste ungen, 26 år gammel.

Ikke se dere blind på statistikker - de forteller bare om hva som er normalen. Avvik forekommer. Og slik TS har opplevd det, så er hun et slikt "avvik".

Masse trøst og klemmer til deg TS, jeg håper inderlig at du har familie rundt deg, og at du kan tilgi deg selv for valget du tok. Du har et helt liv foran deg, har lært masse nå - selv om det ikke var det du ønsket å lære. Men du kan bruke det til noe, gjør det. Du har ikke noe å vinne på å gå og holde dette imot deg selv. Du får ikke forandret på det - men du kan forandre på framtiden din.

:klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Her var det mye elendig forståelse av statistikk og vitenskap. At en ting skjer sjelden betyr ikke at det ikke kan skje to ganger etter hverandre. Hendelser med svært liten sannsynlighet skjer hele tiden.

At vi er forskjellig og reagerer forskjellig på medisin er et faktum man kan observere og måle objektivt. Det er riktig at mange graviditeter skyldes galt bruk av prevensjon men det er velkjent at noen er mer fruktbare enn andre og at vanlig hormonbehandling ikke er tilstrekkelig.

Det er da heller ikke så uvanlig at noen har brukt prevensjon men faktisk blir ganske så glade når de oppdager en graviditet. Kanskje de mente det var mest praktisk å vente til etter en utdanning eller de hadde jobbet noen år men så omstilte de seg fort og ble glade når de oppdaget graviditeten. Jeg tror at vi mennesker skal prise oss lykkelige over våre instinktive tendenser til å glede oss over ventende barn. Hvis vi kun var rasjonelle så ville nok mange flere droppet barn (med alle de belastninger som følger med de.)

TS, jeg kan ikke være sikker på at alt du sier er korrekt. Men det er ikke noe jeg har sett som er usannsynlig (=0%). At andre med slik skråsikkerhet slår fast at du lyver har de i hvertfall ikke noe grunnlag for. Og særlig vitenskapelig er det ikke heller. Siden din forklaring ikke er usannsynlig så velger jeg å tro på deg og ber deg ignorere alle disse som opptrer skråsikkert mot bedre vitende.

Skrevet

Nei, det er mange jenter som opplever at forholdet går i vasken når de lurer en mann til å bli far.

Anonym poster: b678353f498b829a908dcdc60a9e0226

Ingen blir lurt til å bli far i dag. Hvis de ikke vil ta konsekvensene av sex, så har de ikke sex, så enkelt er det.

Anonym poster: 83b02d764f5587e2b2391d5d48f7be4d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her var det ikke mye støtte TS fikk av brukerne. Det er så lett for folk å utale seg om ting de ikke har greie på eller har opplevd selv, bedrevitere!

TS, ta tiden til hjelp og sgjør ting du selv synes er positive, hold deg opptatt hele tiden, da slipper du å tenke så mye, og da vil du føle deg bedre. Må si at jeg synes synd på deg og at jeg føler med deg.

Tiden legger alle sår, etter regnet kommer sola alltid, så prøv å tenk det.

Sender masse klemmer til deg, for det forthener du. :hug:

Anonym poster: a5da3bf7dc2e85e8aa94395a7948154a

Takk for det :)

Endret av lillemeg2
Gjest Misteltein
Skrevet

Dette var trist og høre TS! Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men jeg håper at du har noen du kan snakke med om dette. Om det er så en nær venninne, familie, eller noen andre... Det kan jo hjelpe på, kanskje! Dessverre så har man ikke en angrerett på ting man har gjort i livet, men du kan prøve og gjøre det beste ut av det du har nå. Lykke til, TS!

Skrevet

FY, så slemme mange av dere er. Har dere ikke annet å gjøre enn å sitte foran PCn og være bedrevitere? Og RAKKE ned på andre så fort anledningen byr seg? Får det dere til å føle dere bedre på noen måte, siden dere gidder?

TS har:

1. Blitt gravid selv om hun gikk på pillen. Det var ikke planlagt, men hun ble glad likevel. Som man jo kan bli når man oppdager at man brått har et lite liv inni seg - ikke noe mystisk ved det. For det skjer noe med en kvinne når hun blir gravid. Noen reagerer negativt, andre positivt.

Så mister hun. Opplevelsen har gjort at de nå ønsker seg et barn - lurt eller ikke, tatt i betraktning den korte tiden de har kjent hverandre, er ikke en del av denne diskusjonen. Saken er at de ønsker seg, begge to. Men de bestemmer seg likevel for å la vær, fordi hun er skremt av opplevelsen.

Hun skifter p-piller for å unngå dette, og regner med at den holder bedre enn den forrige.

Det gjør den ikke, og hun blir gravid igjen.

Denne gangen er imidlertid far imot, og vil at hun skal ta abort. Hun vil ikke, hvilket jeg godt kan forstå - hadde hatt veldig store problemer selv om jeg hadde måttet avslutte et liv som lå og vokste i min egen kropp. Jeg følte meg f.eks bundet til min sønn fra første stund, no way at jeg hadde greid å avslutte det der. Som jeg sa: Noe hender med en kvinne når hun er gravid.

Han "tvinger" henne, hun gir etter og gjør noe hun angrer stort - og mister både barnet og kjæresten sin.

HVor er medfølelsen deres i dette?

"Kan ikke bli gravid 2 ganger etter hverandre på pillen" - hva er det for noe tøys? En statistisk sjeldenhet, ja, men naturen er jo full av avvik fra "normalen". Jeg kjenner flere som har blitt det flere ganger på hverandre. Hva det skyldes blir jo spekulasjoner, og det virker for meg som at enkelte har en kropp som er mindre følsom for påvirkningen av disse hormonene enn andre. Og da er det ikke rart det skjer flere ganger.

Jeg kjenner en jente som fikk 4 barn på denne måten.

Den første regnet hun som et ebgangs-tilfelle - det ville ikke skje igjen. Da var hun 20.

Den andre fikk hun rett etterpå, da skjønte hun at hun ikke kunne stole på pillen - i det hele tatt, og kjørete på med en spiral i tillegg.

Den tredje kom likevel, så da ble det p-pille, spiral, pluss kondom fra mannens side.

Hun ble likevel gravid for 4. gang.

Hun er ikke typen som kunne greid en abort. Så hun måtte bare innse at det ikke var noe som elst å gjøre, og steriliserte seg etter den siste ungen, 26 år gammel.

Ikke se dere blind på statistikker - de forteller bare om hva som er normalen. Avvik forekommer. Og slik TS har opplevd det, så er hun et slikt "avvik".

Masse trøst og klemmer til deg TS, jeg håper inderlig at du har familie rundt deg, og at du kan tilgi deg selv for valget du tok. Du har et helt liv foran deg, har lært masse nå - selv om det ikke var det du ønsket å lære. Men du kan bruke det til noe, gjør det. Du har ikke noe å vinne på å gå og holde dette imot deg selv. Du får ikke forandret på det - men du kan forandre på framtiden din.

:klemmer:

Tusen takk for fint svar, og at du får satt ord på deg jeg prøver å fortelle enkelte andre her inne, det setter jeg utroli stor pris på :)

Jeg har nok gjort noe jeg kommer til å angre en god stund til på. Men jeg har lært av det jeg gjorde, og det er det at abort, det skjer ikke igjen, og at ingen skal få tvinge meg til noe jeg absolutt ikke vil.

Er så mange som ikke forstår den følelsen av å være gravid, av å kjenne på hele kroppen at det er noe der inni, noe magisk noe. I min mage liksom, det var en helt utroli følelse. Så veldi go var den, selvom jeg la fra meg ideen om å prøve på nytt.

• Liker 1
Skrevet

Dette var trist og høre TS! Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men jeg håper at du har noen du kan snakke med om dette. Om det er så en nær venninne, familie, eller noen andre... Det kan jo hjelpe på, kanskje! Dessverre så har man ikke en angrerett på ting man har gjort i livet, men du kan prøve og gjøre det beste ut av det du har nå. Lykke til, TS!

Ja, tenk om livet hadde vært så greit at man hadde hatt angrerett :)

Tusen takk for det :)

Skrevet

Ja, tenk om livet hadde vært så greit at man hadde hatt angrerett :)

Tusen takk for det :)

Ja. Jeg vet ikke om dette kanskje hjelper, men har du prøvd å høre med sykehuset om de vet om noen du kan prate med om dette? Hvis du ikke har noen rundt deg som du kan prate med.

Anonym poster: 83b02d764f5587e2b2391d5d48f7be4d

Skrevet

Til dere som sier at eksen er en drittsekk; Dette som ts forteller er overhode ikke grunnlag for å kalle han en drittsekk. Det er tydelig at han presset frem denne aborten siden han ville ut av forholdet, og det er veldig forståelig - for alle parter. Man er ingen drittsekk selv om følelsene for kjæresten blir borte, ei heller om man trygler om at partneren skal ta abort. Det er kun kvinnen selv som kan ta det endelige valget, så man står jo fritt til å beholde.

Ts, jeg tror du har satt deg litt fast i tankene dine, og du trenger hjelp til å rydde litt opp i dem. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen, slik at fastlegen kan henvise deg videre eller evt kan ta samtaler med deg.

Jeg vil også si at jeg forstår at du angrer, og at det kan ta litt tid å få summet seg etter en abort, men det bør ikke dominere livet ditt nå flere måneder etter.

Anonym poster: 56667021f40d2ff81c8a241b54dd6624

• Liker 1
Skrevet

Til dere som sier at eksen er en drittsekk; Dette som ts forteller er overhode ikke grunnlag for å kalle han en drittsekk. Det er tydelig at han presset frem denne aborten siden han ville ut av forholdet, og det er veldig forståelig - for alle parter. Man er ingen drittsekk selv om følelsene for kjæresten blir borte, ei heller om man trygler om at partneren skal ta abort. Det er kun kvinnen selv som kan ta det endelige valget, så man står jo fritt til å beholde.

Ts, jeg tror du har satt deg litt fast i tankene dine, og du trenger hjelp til å rydde litt opp i dem. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen, slik at fastlegen kan henvise deg videre eller evt kan ta samtaler med deg.

Jeg vil også si at jeg forstår at du angrer, og at det kan ta litt tid å få summet seg etter en abort, men det bør ikke dominere livet ditt nå flere måneder etter.

Anonym poster: 56667021f40d2ff81c8a241b54dd6624

Helt eni at han ikke er en drittsekk, selvom det var det første jeg tenkte når han begynte å snakke om abort. Men hadde han vært en drittsekk så ville jeg jo aldri blitt sammen med han :)

Jeg tenkte jeg skulle ringe fastlegen min i morgen, for det er som du sier, veldi mye rot i tankene mine om dagen :/

Skrevet

Sannsynligheten for å bli gravid ved riktig bruk av p-piller er minimal, så å greie det to ganger på 3 måneder er på mange måter utrolig, ja. Og mange av dere som drar frem venninner som ble gravide på bruk av pillen - sannsynligheten er STOR for at de brukte den feil (tok den noen timer for sent, hadde diare, begynte på nytt brett for sent), selv om de ikke innrømmer det.

Men - det finnes dessverre noen veldig få som p-piller fungerer veldig dårlig på, uansett hvor riktig de gjør det. Kanskje TS er en av disse. Og da har jeg et viktig poeng til TS: finn annen prevensjon!!! Hvis du byttet pillemerke på rett måte skal pilla ha vært like sikker, så hvis du likevel greide å bli gravid 2 ganger på 3 mnd er det et ganske tydelig tegn på at du må bruke en annen type prevensjon ved neste forhold - og dette må du være ærlig om til fremtidige partnere også, fra dag 1! Du bør ikke forsette å stole på pillen.

Trøst deg med at du TS tydeligvis er ganske fruktbar. En vakker dag kan du få barn med en mann som blir hos deg, som støtter deg og som elsker deg og barnet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...