Gå til innhold

Møte elg i skogen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg hvis jeg møter en elg i skogen? Hvis den er hissig (har med kalv f.eks). Hvordan oppfører jeg meg, for å ikke bli angrepet?

Er en del elg her jeg bor, har ikke møtt noen enda men ser spor etter dem hele tiden. Og er kjemperedd for å møte elg :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elgen er tusen ganger mer redd deg enn du er redd den. Så en elg vil ikke oppsøke deg med vilje. Og elgen har gode ører så den hører når du kommer. Bare nynn litt for deg selv mens du går ;) Hvis du først møter en elg vet jeg ikke hva du skal gjøre, men har hørt at man bare skal oppføre seg normalt. Gå videre rolig liksom.

• Liker 2
Skrevet

Vet at elg er redd meg og at jeg ikke trenger å møte på en, men det hender jo at folk "går på" en elg, eller at en elg med en kalv er hissig fordi den skal beskytte ungen. Og det er da jeg lurer på hva jeg skal gjøre. :)

Det er ikke usannsynlig at jeg møter på en elg her jeg bor, og da vil jeg gjerne vite hva jeg skal gjøre både for min&hundens OG elgens sikkerhet. :)

Skrevet

Du får begynne å synge når du er i skogen, så kommer ikke elgen. Det fikk jeg høre når jeg var sneip, å drit redd for elgen

Skrevet

Hvis du treffer på en hissig elg, skal du bevege deg langsomt vekk, og forsøke å ikke feste blikket på den. Hvis du stirrer på den, viser du rovdyradferd, hvilket kan gjøre elgen mere nervøs og hissig. Beveg deg langsomt bakover, og trekk deg vekk fra situasjonen. Elgku med kalv er som regel mest hissig hvis du kommer mellom hende og kalven.

En veterinær jeg snakket med en gang, mente at et elgangreb kunde stoppes gjennom å klybe elgen i neseborene (uden at jeg helt skjønner hvordan man skal komme til der uden å sparkes halvt ihjel...).

Sandsynligheden for å treffe på en hissig elg er vel forøvrig heller liden. Og kalver ikke elgen helst om våren?

Husk at elger er sky, og sandsynligvis vil prøve å undgå deg. De vil neppe angribe hvis de kan flykte (med andre ord, ikke blokker elgens fluktrude). Elg er ikke rovdyr, og vil normalt ikke være aggressive hvis de ikke føler seg truet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vokst opp med elg utfor døra, bokstavelig talt. (det var dager jeg ble forsinket til skolen pga elg på trappa)

Du skal rett og slett ignorere de. Ikke gå mot de, men du kan gå forbi de med godt mellomrom.

Det skal mye til før en elg angriper deg...

Aldri stirr.

Vær som ett hvilket som helst annet dyr i skogen som ikke har interesse av å spise elgen =p

Skrevet (endret)

Om elgen først angriper, ville jeg klatret opp i et tre. De løper fort, og med klover skapt for å knuse skallen på en ulv, frister det iallefall ikke å klype den i neseborene :fnise:

Uansett skjer dette sjeldent, jeg ville heller begynt å bli redd bjørner hvis jeg var deg. De er veldig få, men treffer man først på en hissig binne med unge nytter det ikke å klatre i trær :P

Endret av BunnyBlue
Skrevet

Vet at de som regel ikke angriper. Men jeg er litt sånn føre-var, spesielt siden jeg er redd for elger. :ler:

Men hva med hva han her gjør da: Er det teit? Eller lurt? Funker jo..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Ikke gjør som han svensken i hvert fall. Det der er en ung elg. Ant akkurat blitt jaget bort av mor og litt småforvirra og kontaktsøkende. Disse åringene er veldig nysgjerrige og litt vimsete.

Jeg har selv ridd rett på en ku med nyfødt kalv. Ikke så lurt. Heldigvis var hesten ganske rask, men skal love deg kua var raskere i skogen. Jaja vi overlevde alle sammen. Noe blodige både heste og jeg, men ikke noe værre en litt skrubbsår. Og kua jaget oss ikke så langt. Den ville heldigvis ikke forlate kalven for lenge. Og det er bare tidlig på våren kua er mest hissig. Under jakta er elgoksene småhissige (brunsttid). Ellers er elgene ganske rolige resten av året.

Møter stort sett elg hver dag i vinterhalvåret. Gjør bare minst mulig ut av dette. Og står den på stien og ikke vil flytte seg, så snur jeg. Men som regel gir jeg elgen god tid til å vite at jeg er på vei. Å synge falskt som fy, holder elgen unna.

Endret av Belle Gunnes
Skrevet

Pappa klarte å komme mellom elgkolla og ungen da han var i militæret, for å si det sånn så måtte han hoppe i vannet og svømme langt vekk,!

Skrevet

Pappa klarte å komme mellom elgkolla og ungen da han var i militæret, for å si det sånn så måtte han hoppe i vannet og svømme langt vekk,!

Bare sånn btw. Elgen er en god svømmer! Men hvor sannsynlig det er at han vil svømme etter mennesker, vet jeg ikke :gjeiper:

Skrevet

Strømmen tok pappa i sikkerhet:) !

Skrevet

Veldig uheldig å komme mellom elgkua og kalven, problemet er verst når kalven(e) er små.

Trekk deg rolig unna. Sjansen er liten for at den vil angripe, det forekommer helst hvis dyret ikke forstår at det er folk den møter, og du kommer svært nær (du har gått mot vinden). Når den forstår at du er et menneske (kjenner lukten av deg), vil den i de fleste tilfeller flykte.

"Byelg" har ikke samme redsel for folk, siden de er så vant til dem, så her kan det være verre...

Skrevet

Jeg ble nesten løpt ned av en elg med to kalver i sommer. Var ute og jogget med musikk på ørene, så jeg hørte ingenting. Plutselig ser jeg noe som jeg først tror er en hest uten rytter som løper over stien foran meg, noen sekunder etterpå kommer det to kalver løpende etter. Det var faktisk litt ekkelt, men elgene viste ingen interesse for meg.

Skrevet

jeg er livredd elg,jeg er så redd at når jeg ser en i skogen så begynner tårene å bare trille.å jeg løper så fort jeg kan.

og vis du er et sted med trær i nærheten kan du bare klatre opp. elgen kan ikke klatre.

• Liker 1
Gjest Elissima
Skrevet

Ååå elger er så søøøte! Noe av det nydeligste som fins :) Men jeg har hørt at man skal holde seg rolig og evt klatre opp i et tre om de kommer etter deg. Også er de veldig glade i bananer, så hvis du har det på deg så blir elgen glad.

Skrevet

Jeg er også livredd for elger! Derfor går jeg aldri i skogen alene. Aldri! Er bare så redd for å møte dem. De er store og skumle som bare det. Kjenner flere som har opplevd å bli angrepet av hissig elg på tur. Slikt skjer faktisk ganske ofte, og er ikke så uvanlig som enkelte hevder. Selv har jeg hatt nærkontakt en gang, og da sprang jeg for livet. Jeg ventet en god stund før jeg gikk tilbake (det fantes bare en vei tilbake), og da hadde den heldigvis forsvunnet. Men gjett om jeg hadde hjertet i halsen da jeg gikk tilbake! Jeg har aldri satt mine ben i den skogen igjen. Synd, for jeg elsker skogen og naturen, og får ikke brukt den fullt ut pga elgskrekken. Er redd for andre dyr også, som f.eks bjørn. Men de er så sjeldne der jeg bor, at jeg anser det som lite sannsynlig at jeg skal treffe bamsefar der. Men elg kryr det jo av overalt.

Anonym poster: 7e1da56ef67c9997ce19265ca5f5b89c

Skrevet

Jeg tror jeg ville stoppet opp og bøyd hodet litt ned,slik at jeg ikke ser direkte på elgen ,men fortsatt vite hvor den er.Så gå langsomt bakover til jeg hadde fått flerfoldig meter mellom meg og elgen

Så tror jeg at jeg hadde skriki vilt etterpå :P

Skrevet

Bare ikke prøv å skremme den! Da vil den kanskje se på deg som en trussel.

Bare ta frem henda, og rygg rolig tilbake. Ikke rop eller noe lignende.

Om du rygger i stedet for å snu deg, kan du se elgen og den kan se på ansiktsutrykket ditt at du ikke er farlig...

Jeg har møtt elg et par ganger, men det ender alltid med at vi står og stirrer på hver andre i ca. tre sekunder så løper vi hver vår vei :P Det ser nok skikkelig dumt ut!

Skrevet

Jeg er også livredd for å møte elg, så skogsturene mine begrenser seg til de stedene jeg sjelden har sett spor etter elg.

Hørte av ei dame at når du har med hund så er det oftest hunden (rovdyret) elgen vil jage bort, så knepp løs hunden og send den vekk fra deg.

Innbiller meg at jeg vil merke at det er elg i nærheten før jeg ser den, for jeg "leser" hundene hele tiden når vi går tur. Hvis de værer og blir "sjenerte" så er det elg (de jager ikke elg). Hvis de værer og stresser så er det rådyr (og det jager de om de får muligheten).

Jeg holder fleksibåndet slik at låsen dunker på "håndtaket", så kremter og hoster jeg noe enormt, snakker med hundene osv. Ikke det, elgen hører meg sikkert på mils avstand som jeg peser oppover skauen ;)

Anonym poster: e6fee7560e83cfb98118c10a2b8a970e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...