Alice123 Skrevet 13. november 2012 #21 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Oi, så mye penger folk bruker på gaver! Selv regner jeg 200-250kr pr pers. Om det er et par som får gave sammen, strekker jeg meg til rundt kr 350. Samboeren min får for mer (noen år gir vi ikke til hverandre, men i fjor fikk han for ca 1500). Vi har fellesøkonomi så det er mer symbolsk enn bytting avpenger. Jeg bruker mye tid på å finne gaver jeg vet vil bli brukt, og somnotageren vil få glede av. Derfor liker jeg best å gå i butikker. I år har jeg derimot handlet litt på nett. Jeg gir til mor far søster bror venninne (vi bytter tekrus og pose med te i løsvekt hver eneste jul. Bare tull) onkel+tante bestemor+bestefar svigermor svigerfar nevø svigersøster1+partner svigersøster2 samboer Endret 13. november 2012 av Alice123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 13. november 2012 #22 Del Skrevet 13. november 2012 Foreldre: 2-3000 hver Fettere: 700 Barna til fettere: 500 Venninner: 4-500 Barn til venninner 3-400 Han jeg er gudmor til: 500 Besteforeldre: alt fra 200 til 1000. Vanskelig å kjøpe til de, og finner jeg noe skikkelig fint så kjøper jeg det. Jeg bruker en del penger på foreldrene mine i forhold til andre jeg kjenner (og de fleste i denne tråden), men det synes jeg at er helt greit - de har tross alt vært svært generøse med meg gjennom oppveksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 13. november 2012 #23 Del Skrevet 13. november 2012 Mann: 6000-10000 Datter 1: 5000 Datter 2: 5000 Sønn: 5000 Foreldre: 3000-5000 Bror 1: 2000 Bror 2: 2000 Øvrige (nieser, nevøer, besteforeldre, onkler tanter, søsken): Totalt ca. 10000 Anonym poster: 808f7d8faff6009dc1c59cf23578de60 Jøss, er prisen på gaven veldig viktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #24 Del Skrevet 13. november 2012 Tror jeg kommer til å bruke 4000 totalt. Dette dekker mor, far, to søsken, kjæreste, fire tantebarn og en liten gave til besteforeldre/svigerforeldre. Er student, så en sånn sum blakker meg helt Anonym poster: eba92bd0a0a522bd5f9c15fec89f3118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 13. november 2012 #25 Del Skrevet 13. november 2012 Jøss, er prisen på gaven veldig viktig? Kan bare svare for meg selv, og nei - prisen er ikke viktig. Men jeg synes det er vanskelig å finne en "ordentlig" og fin gave for 200kr. Jeg pleier å kjøpe flere ting til foreldrene mine f.eks. Ting de ønsker seg og har bruk for. Jeg lurer faktisk på hva de som bruker 200kr kjøper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. november 2012 #26 Del Skrevet 13. november 2012 Kan bare svare for meg selv, og nei - prisen er ikke viktig. Men jeg synes det er vanskelig å finne en "ordentlig" og fin gave for 200kr. Jeg pleier å kjøpe flere ting til foreldrene mine f.eks. Ting de ønsker seg og har bruk for. Jeg lurer faktisk på hva de som bruker 200kr kjøper. Det kan jeg svare på! Mine søsken får en raff skjorte med artig trykk hver. Min far får 6 mnd abo. på et blad jeg vet han liker Min mor får god vin og fancy sjokolade Besteforeldre får en kurv med spekemat Tante og onkel vet jeg faktisk ikke, men tradisjon tro blir det nok konfekt/vin eller lignende. Min venninne og jeg byttdr som sagt tekopp og løsvektte kjøpt på Indiska eller lignende. Svigerinne1 og 2 får noen artige effekter fra Designtorget Nevø får lego Svigermor og svigerfar får sambo ta seg av, men jeg tipper bok og raggsokker til hver av dem. Alle jeg gir til er etablerte mennesker ned full jobb og ting på stell. Det er derfor ikke den ting jeg kan gi dem i gave, som de ikke kan kjøpe selv. Om mamma vil ha et ullteppe, så kjøper hun det selv akkurat når hun vil. Hun sitter ikke og håper at noen gir det til henne på julaften. Det samme er det med alle andre jeg gir til. Husene deres er tjåka med ting og tang, og det de trenger eller vil ha, det kjøper de selv. Mine gaver er mer symbolske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 13. november 2012 #27 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) OK. takk for svar. Vi er nok litt forskjellig der. Jeg tenker på sånne symbolske smågaver som "ræl som støver ned og ikke blir brukt". Vil heller kjøpe noe de har lyst på og bruk for. Vet ikke hva de skal få i år enda, men i fjor fikk f.eks min mor skinnhansker (som hun ønsker seg hver år), brus-maskin (hva heter de igjen?), en bok , en cd og et skjerf. Det er ikke det at hun ikke kan kjøpe seg dette selv. Jeg mener på ingen måte å rakke ned på dine gaver altså. Bare slå fast at vi er forskjellige og har forskjellige tradisjoner. Jeg har jo til og med forskjellige tradisjoner på hver side av familien. Den ene siden er det mer sånne 200 kr gaver (der er vi MANGE), men på den andre er det dyrere og større gaver (der er vi ganske få). Endret 13. november 2012 av Mynona 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. november 2012 #28 Del Skrevet 13. november 2012 En grunn til at jeg utelukkende gir forbruksvarer og mat, er fordi det fort blir rælete om man skal kjøpe noe annet til den prisen Når det ersagt, har jeg alltid truffet spikeren på hodet med gavene mine som ikke er forbruksvare eller mat. Men til gjengjeld bruker jeg ekstremt mye tid på å finne en gave i min prisklasse jeg vet passer mottageren perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 13. november 2012 #29 Del Skrevet 13. november 2012 Et år tenkte jeg å lage matkurv til besteforeldrene mine. Med spekemat, gravlaks, god sennep, honning ++++ men det ble jo skikkelig dyrt Det viktigste er jo at man er fornøyd med det man gir fra seg og at man mener det passer til mottageren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. november 2012 #30 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Vet ikke om jeg fikk forklart det skikkelig... Poenget mitt er at jeg selv HATER symbolske smågaver. Derfor gir jeg ting mottageren får brukt i hverdagen, ellerspist/drukket opp. edit: dene ble skrevet før jeg så svaret ditt! Jeg satser heller på kvalitet foran kvantitet. Jeg bor i Oslo, og nå som Mathallen har åpnet får jeg stort tilbud av god mat samlet på øiten plass! Endret 13. november 2012 av Alice123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 13. november 2012 #31 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg skjønte det hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #32 Del Skrevet 14. november 2012 Dette er summene jeg pleier å bruke på julegaver: Samboer: 1000-1500 Barnet vårt: 500 Mamma: 500-600 Pappa: 100-400 Søsken m/partner: 150-300 Nieser og nevøer (har relativt mange selv + samboers): 30-100 (alltid salg...) Er student, og har vært hjemmeværende eller student i mange år allerede, så har aldri hatt noe særlig å rutte med. Pleier å kjøpe ting folk har bruk for, ikke nips o.l. Får jevnt over ikke så overdådige gaver selv, så det går fint. Anonym poster: 4a2c4c3221a5424e617bf8970479317a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 15. november 2012 #33 Del Skrevet 15. november 2012 OK. takk for svar. Vi er nok litt forskjellig der. Jeg tenker på sånne symbolske smågaver som "ræl som støver ned og ikke blir brukt". Vil heller kjøpe noe de har lyst på og bruk for. Vet ikke hva de skal få i år enda, men i fjor fikk f.eks min mor skinnhansker (som hun ønsker seg hver år), brus-maskin (hva heter de igjen?), en bok , en cd og et skjerf. Det er ikke det at hun ikke kan kjøpe seg dette selv. Jeg mener på ingen måte å rakke ned på dine gaver altså. Bare slå fast at vi er forskjellige og har forskjellige tradisjoner. Jeg har jo til og med forskjellige tradisjoner på hver side av familien. Den ene siden er det mer sånne 200 kr gaver (der er vi MANGE), men på den andre er det dyrere og større gaver (der er vi ganske få). Jeg skjønner ikke dette. Hva mener du er "ræl"? Mange av de gavene du nevner her koster rundt 200-300 kroner, forskjellen på din strategi og enkelte andres, ser ut til å være at du gir flere "småting" i stedet for bare en? Jeg pleier å gi rundt 300 hver - til alle. Litt mindre til nieser/nevøer, men der finner jeg ofte noe på salg, så "verdien" ligger rundt der, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 17. november 2012 #34 Del Skrevet 17. november 2012 Her bruker vi mellom 1000 og 1500 kr. Lager nesten alle gavene selv og siden vi har mye utgifter til reising i jula prioriterer vi å treffe familen istedet for dyre gaver:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå