kattemor Skrevet 3. mars 2004 #1 Del Skrevet 3. mars 2004 Vi har en datter på snart sytten år som er en ivrig bruker på internetts chattesteder. Min mann syns han må ha en hvis kontroll over hennes aktiviteter på nettet så det hender han sjekker hennes datamasin uten at hun er klar over dette. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om det. Men nå har det iallefall fått oss opp i en knipe. Vår datter har lenge chattet med en gutt på 24 år i fra Oslo. Nå viser det seg at han skal komme og besøke henne i helgen. Han skal ta inn på hotell og vår datter har spurt oss om det er greit at hun overnatter hos en vennine på fredag. Det er selfølgelig ikke greit for oss ettersom vi vet litt mer enn hun tror. Men jeg føler meg ikke vel med hele saken, det er ikke helt rett at min mann sjekker henne, men det er heller ikke greit at hun lyver for oss. Noen meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 4. mars 2004 #2 Del Skrevet 4. mars 2004 Dere får krype til korset og innrømme at dere vet hva som er i gjære.. Men be aller først om unnskyldning for det dere har gjort, og si at dere vet at det var galt. Beklage at dere sjekket hva hun drev med. og ta selvkritikk på det. Men SÅ få en kommunikasjon på hennes planer i helgen. Hun bør vel få hilse på denne mail-vennen sin... men det er forskjell på å treffe og å bo på hotell sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 4. mars 2004 #3 Del Skrevet 4. mars 2004 Vanskelig, men jeg ville nok gjort det samme som dere... - altså sjekket hva hun drev med på nettet! Hun er ikke mere enn 17 år - ikke myndig enda, så dere har lov til å holde dere underrettet om hva hun bedriver! Vanskelig å nekte henne å sove over hos venninnen hvis dere ikke bestemmer dere i en fart for å reise et eller annet sted da... :-) Jeg husker selv en gang jeg sov over hos en venninne, plutselig på kvelden ringte foreldrene mine ( ..husker ikke hva det gjaldt...), og etter den gangen løy jeg aldri om hvor jeg sov... :-? Tror jeg kommer til å sette en sånn "støkk" for mine barn, da blir det kanskje vanskeligere å lyve om overnattingssted...?! Uff, gruer meg til mine kommer i den alderen, samtidig som jeg har gutter. Tror det er verre å ha jenter akkurat på det punktet.... :-? Ikke mange råd/tips fra meg, men jeg skjønner at dere sliter litt nå. Ja, forresten! Det er ikke greit at hun lyver for dere, kanskje dere kan si at dere plutselig dumpet borti noe på maskinen slik at dere oppdaget 24-åringen. Kanskje hun forteller noe?! -eller er hun så dreven på data at det bare blir for dumt å engang prøve seg med den... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 4. mars 2004 #4 Del Skrevet 4. mars 2004 Synes ikke dere skal fortelle henne at dere sjekker hva hun gjør på PC`en. Synes heller dere skal slutte med denne kontrollen, synes omtrent det kan sammenlignes med telefonavlytting og dere risikerer å miste all respekt hun måtte ha for dere. Jeg er selv mor til en 17-åring og har innsett at de etterhvert er voksne mennesker med rett til et eget liv - har lært meg til å stole på at han er istand til å ta vare på seg selv. Det tror jeg kanskje dere også må gjøre - hun har sikkert allerede et aktivt sex-liv uten at dere vet det ... Lær henne heller å ta skikkelig vare på seg selv både når det gjelder innvolvering med andre mennesker over internett, prevensjon, osv ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2004 #5 Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg har selv en datter på 17. Det vi har gjort når hun har spurt om å overnatte hos venninner, er å ta en telefon til foreldrene for å høre om det stemmer. Tidligere gjorde vi det hver gang. Nå gir vi henne litt mer frihet. Er det fremmede folk for oss så sjekker vi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 4. mars 2004 #6 Del Skrevet 4. mars 2004 Skal dere være hjemme i helgen? Kan dere være "kremforeldre" som tilbyr å kjøre henne, stikke innom og bli kjent med /ev. videreføre bekjentskap med denne venninnens foreldre? Hvis hun mener at det ikke er nødvendig (noe hun sannsynligvis vil mene ) så kan dere nevne alle skrekkhistorier om foreldre som ikke følger opp barna sine, og plutselige oppdager at ungene brukte venninneovernatting som skalkeskjul (o skrekk og gru for en utenkelig tanke for folk over 20.... ) Men utgangspunktet - vær heller ærlige. Dere sniker på henne ved å sjekke PC'en. Hun lyver for dere. Gode muligheter for å bli skuls og kanskje snakke litt mer sammen? Er du usikker på pappaens motivasjon for å sjekke PC'en hennes? Eller er det ren bekymring? Og det er grunn til bekymring! Denne gutten hun skal møte kan være helt ok - men han er voksen! Og i så fall burde han tilby seg å komme innom og hilse på, og være moden nok til å vente litt: bli kjent med henne over litt tid etc. Han er sannsynligvis bare ute etter sex. I min ungdom skjedde følgende: En jente, da ca 15 tror jeg, kom hjem som avtalt, gikk på rommet sitt, og foreldrene trodde hun sov. Det hun gjorde var å snike seg ut, møte en gutt, bli med ham på motorsykkeltur og bli drept i en ulykke. Foreldrene åpner for politiet, tror at jenta sover på rommet sitt........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. mars 2004 #7 Del Skrevet 4. mars 2004 Da jeg var 17 fikk jeg lov å sove hos kjæresten min og hos andre kamerater også. Fordi jeg fikk lov løy jeg selvfølgelig aldri om hva jeg skulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. mars 2004 #8 Del Skrevet 4. mars 2004 noe skjedde før jeg fikk skrevet ferdig :o ...jeg ville allikevel ikke fått lov til å møte en jeg hadde truffet på nettet på den måten. (hadde ikke turt heller) Jeg synes dere skal fortelle at dere vet og heller la henne møte han på dagtid ett sted det er andre mennesker til enhver tid. Pass bare på at hun kommer hjem til avtalt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 4. mars 2004 #9 Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg er helt på linje med at 17-åringer skal få ha en kjæreste. Men jeg tolker innlegget her slik at denne 17 år gamle datteren skal treffe 24 åringen for første gang - på hotell. Da er man ikke kjærester, da er man potensielle sex-partnere, det er noe helt annet. Den type sex-liv kan man vente med til man er voksen. (dvs bor for seg selv og tar ansvar for seg selv, det skjer ikke nødvendigvis ved fylte 18 heller:roll:) Min 17-åring har ganske frie tøyler, men jeg kjenner kjæresten godt og kjenner foreldrene. Og da jeg var 17, fikk jeg ha besøk av kjæresten min en hel uke. Vi er fortsatt gift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå