Gå til innhold

Boligsparing for voksne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noe godt alternativ for oss voksne som vil spare til bolig?

Vi er et par i slutten av 30-årene som av ulike grunner har strevd med økonomien i mange år. Samboeren min har eid bolig tidligere, det har ikke jeg. Jeg hadde en BSU-konto for en del år siden, men den ble jeg nødt til å avslutte da jeg havnet i et økonomisk uføre som gjorde at jeg måtte søke sosialstønad og det ble krevd at BSU-en ble brukt først.

Ting er i ferd med å lysne nå, og vi sparer nå så mye vi kan på høyrentekonto hos Bank Norwegian (3,5% rente). Det er ikke all verden vi klarer å spare (et par tusenlapper i måneden), men det er i hvertfall en start. Og det ser ut som økonomien kommer til å bli betraktelig mye bedre de neste par årene og da vil vi spare mer.

Finnes det noen ok alternativer til BSU for oss som ikke lenger går under kategorien ungdom?

Anonym poster: 155f17fe6320c224835ac7a0a6a4abd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mye erfaring med det, men hva med å spare på en høyrente konto? :)

... vi sparer nå så mye vi kan på høyrentekonto hos Bank Norwegian (3,5% rente).

:jepp:

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg, er om dere så snart dere greier stiller med egenkapital nok til å få en grei lånetakst, og så finner en moderat bolig først å spare i. Hvis dere betaler en høy leie i dag, uten å eie, kan det være hensiktsmessig å vurdere en modell der dere betaler en lavere eller ingen leie, men heller betaler et beløp tilsvarende dagens husleie og hva dere sparer i form av et boliglån.

Sjekk også hva kommunen har av støtteordninger. De kan ha en ordning der du får kommunalt lån til deler av boligkjøpet, som kompensasjon for dårlig evne til å akkumulere egenkapital.

Mye er avhengig av hvilken livssituasjon dere er i, og hvilket strøk dere kan bo i. Et lite hus på bygda kan være rimeligere enn en hybel i storbyen. Se også på modeller der deler av boligen leies ut.

Bruk tid på å sette dere inn i alt dere finner omkring boligkjøp og investering i eiendom. Har dere ikke råd til å kjøpe i dag, har dere ikke råd til å la være å sette dere inn i hvordan dere kan gjøre et best mulig kjøp.

Tenk gjerne flere faser. At en bolig kan selges, og at en kan kjøpe seg noe større og finere etterhvert som en får nedbetalt den man bor i.

Det nærmeste dere kommer BSU, blir da å betale på et boliglån. Da kan dere skrive renta av på skatten, og ikke som ved sparing i bank, betale 28% skatt på en allerede latterlig lav rente.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp:

TS

Beklager, selv om jeg leste innlegget har jeg ikke fått det med meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...