Gå til innhold

Bytting av etternavn...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Muslingen

Forresten, da min mor giftet seg på nytt, fikk jeg min stefars etternavn. Jeg synes dette var helt greit jeg. Jeg har alltid hatt to fedre, men kunne fint klart meg uten den biologiske. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes ikke det er noe problem at hun ikke har farens etternavn, hun vet nok hvem faren er uansett :-?

synes det er viktigere at hun har samme etternavn som resten av familien, er ikke så viktig enda , men blir nok lettere for barnet å ha samme etternavn som deg dersom dere får flere barn , så slipper hun/han å føle seg utenfor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Tuuusen takk, Emanuelle. Endelig en som skjønte det jeg ville frem til. Hva med dørskiltet vårt lissom? Her bor familien "hansen", og lille "jenta mi+"olsen"

Litt rotete, men dere skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare EN ting og si; Man burde tenke seg om et par ganger før man får barn. Man er bundet til barnefar resten av sitt liv....enten man vil eller ikke (jeg for min del vil IKKE). Giftemål kan ikke måle seg med det å få barn... det er myyyye mer seriøst og bindende.

Mener du at giftermål er mer seriøst, eller at det å få barn er mer seriøst. Du viser nemlig til at giftermål er mer seriøst i innlegget ditt... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Mener du at giftermål er mer seriøst, eller at det å få barn er mer seriøst. Du viser nemlig til at giftermål er mer seriøst i innlegget ditt... :klø:

Fikset det nå, Arwen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig et problem at ditt første barn har DITT etternavn, og at du og evt. felles barn med ny mann har DITT-HANS etternavn???

Tror hvordan dere fungerer som en familie og på hvilken måte dere behandler hverandre og barna er LAAAAAAAANGT viktigere for å føle tilhørighet enn navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muslingen

Kjære deg, Lula, det er ikke et problem. Det er jo akkurat det vi skal gjøre, jenta mi har mitt etternavn, jeg har mitt+hans etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen skjønte jeg ingenting av?!

Trodde jeg skjønte hvem som skal ha hvilke etternavn men så gjør jeg det visst ikke likevel nei... :klø:

Men om det er slik at du og jenta di heter det samme nå...og dere gjerne vil at alle skal hete det samme også med eventuelle nye barn. Så ville jo det enkleste være at din kommende mann byttet navn til ditt og jentas etternavn.

Sånn matematisk ville det være den enkleste fellesnevneren.

Men det er jo sånn med menn og navn at det ikke alltid bare er fornuft som gjelder... av og til er det en god desj følelser også.

(Men jeg skal kanskje ikke si noe for jeg har ikke bytta navn... på tross av at min mann et barn fra før som har hans etternavn. I stedet beholdt han sitt etternavn, jeg beholdt mitt og barnet vårt har begge. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du ikke ute etter å bytte etternavn på jenta da? Til pikenavnet ditt + den nye mannens? Eller var det sånn at hun hadde pappans navn, og nå vil du hun skal ha pikenavnet ditt?

Altså, hva er egentlig diskusjonen hvis alt skal være som før- har du ombestemt deg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg' date=' Lula, det er ikke et problem. Det er jo akkurat det vi skal gjøre, jenta mi har mitt etternavn, jeg har mitt+hans etternavn.[/quote']

Da skjønner jeg ikke hvorfor du har startet en diskusjon om dette i det hele tatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Så synd da...

Jeg startet denne diskusjonen fordi jeg lurte på om jeg kunne bytte etternavn på datteren min uten farens samtykke. Men det kan jeg ikke. Derfor velger jeg å beholde det etternavnet som jeg har, og få min manns i tillegg. Av den enkle grunn at jeg ønsker at min datter, og hennes søsken skal ha samme etternavn.

Jeg lurte, spurte, fikk svar, tok en avgjørelse, alt i orden nå, ikke mer å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, ikke mer å diskutere.

Så dumt, jeg så ikke denne tråden før nå.....

Jeg har to barn med to forskjellige menn, og skal gifte meg med en tredje.

Mitt første barn skal fjerne sin fars navn som hun har som mellomnavn, beholde vårt nåværende etternavn som mellomnavn og få min ektemanns etternavn som sitt når vi gifter oss. Jeg skal ta min ektemanns etternavn som mitt når vi gifter oss. Men min sønn skal få beholde sin fars mellomnavn, og vårt nåværende etternavn slik det står idag, fordi det er det han ønsker. Her har alle fire fått bestemme selv, pappaene hadde ikke uttalerett :sjarmor:

Jeg fyllte tredve forrige uke, fikk ikke så mye som et pepperkorn, regner med det kommer nå... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:  

Jeg digger deg, Tex!

:ler: Det er alltid hyggelig å få litt støtte når man tør å gå litt mot strømmen..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det er alltid hyggelig å få litt støtte når man tør å gå litt mot strømmen..... :wink:

Nå er det ikke noe problem å gå mot strømmen når man har foreldreansvaret alene... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det ikke noe problem å gå mot strømmen når man har foreldreansvaret alene... :-?

Nei det har du rett i. Men det var ikke den strømmen jeg tenkte på, jeg mente hva som er den gjengse oppfatning her på KG og ute blandt folk.

Det dummeste mine ex-menn har gjort var å si nei da jeg spurte om de ville ha delt foreldreansvar. Nå kan de sitte der med skjegget i postkassa, jeg gir det ikke fra meg frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heggec

Kunne ikkje la vere og svare.

Er heilt einig med deg. Du har all grunn til og bytte etternavn vist du vill. Eg har to barn med min tidlegare sambuar og det første eg gjorde når bruddet kom var og bytte slik at ungane fikk mitt etternavn. Det gjer jo all registrering av bhg,skule osv det mykje enklare for folk og skjønne kven barnet tilhøyrer.

Stå på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene her - orket ikke.. Men av de jeg leste har jeg gjort meg opp en mening..

For det første - hva i all verden er galt med at et barn har samme etternavn som resten av familien uavhengig av hvem som er far eller mor? Det kan vel like gjerne være fordi barna vil det? En jeg kjenner har skiftet på sine barn slik at hele familien heter det samme - og det var barna som ønsket det slik.. Hverken far eller mor eller steforeldre hadde noe å innvende på det - barna mister jo ikke sin identitet selv om de endrer etternavn..

Og så - dersom en forelder har eneansvar er det dem fritt å endre navn på barnet - den andre forelderen får skriftil beskjed når endringen er gjort.

Dersom man har delt foreldreansvar må den av foreldrene som ikke har den daglige omsorg signere på at navneendringen er godtatt - ellers kan man alikevel få en endring via fylkesmannen.

Man kan endre navn så mange ganger man måtte ønske så lenge fylkesmannen godkjenner endringen.

Til hovedinnleggeren vil jeg si : gjør som du mener er best - og drit i verden ellers! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... Min mor byttet navnet mitt da jeg var yngre (12 år), uten at jeg visste det. Hun tok tilbake sitt pikenavn, og ville at vi skulle hete det samme, men siden hun hadde delt foreldreansvar, fikk hun ikke strøket etternavnet mitt som jeg hadde etter pappa. Men jeg fikk hennes etternavn som mellomnavn. Selv om det ikke plaget meg nevneverdig, syns jeg det var et overtramp fra hennes side å bytte navnet mitt uten å forhøre seg med meg først. Spesielt etterhvert når jeg skjønte at hun hadde tenkt å stryke det etternavnet jeg hadde etter min (høyt elskede)far.

Så: om barna er store nok til å forstå hva det innebærer å bytte navn, bør de få lov til å være med og bestemme dette selv. Er det greit for barna, er det jo ikke noe problem. Men i mitt tilfelle har det vært viktig å beholde min fars navn, av mange forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...