AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #1 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg og mannen kjøpte oss en leilighet i en mindre by på sør-øst-landet i vår. Ingen av oss er herfra, men vi valgte å kjøpe siden vi hadde tenkt å bli her lenge siden vi fikk oss gode jobber her og har et barn. Nå har vi funnet ut at vi ikke trives her og savner familie og venner i Oslo der vi kommer fra... Det er en lekker 3-roms i sentrum. Men det ble budrunde og vi gikk litt over takst.. Ahh, har ligget søvnløs i hele natt og angrer intenst! Vi skulle jo leid! Nå er planen at vi skal prøve å få solgt neste høst, og før det prøve å få jobb i Oslo. Bah! Syteinnlegg dette, og kun vår egen feil... Noen som kan berolige meg med at salg så raskt kan gå greit? De sier jo at man bør hvertfall bo 3år før man selger for å ikke tape... Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #2 Del Skrevet 9. november 2012 Ja, det er ikke sikkert det går så ille som du tror Bare ikke overmøbler og kjøp så mye ting hvis dere skal flytte inn i ny leilighet neste år. Er det en høyskole i nærheten? Man kan få en del over takst hvis man selger i juli, da mange studenter er desperate etter et sted å bo - dette gjelder særlig i de store byene. Dere kan jo satse på å få det dere selv ga for den, så går det i 0 Anonym poster: 2679059ec467dd80b97e925380b5ac90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #3 Del Skrevet 9. november 2012 Takk for svar! Vi betaler ned for harde livet, for å i hvertfall ikke sitte igjen med lån. Jeg tviholder i håpet om at noen vil kjøpe, det var jo budrunde da vi kjøpte, kun en annen da. Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 9. november 2012 #4 Del Skrevet 9. november 2012 Hovedargumentet for at en må regne med å eie noen år før en kan selge med fortjeneste er vel at det koster en god del å selge leilighet. Du må jo ha en prisstigning som er høyere en kostnadene du får når du selger. Hvis det er knapt med pengene så kan dere jo vurdere å stå for salget selv. Det vil jo bli billigere, men samtidig er det jo ulemper knyttet til den ordningen og. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #5 Del Skrevet 9. november 2012 Før dere skal selge: møblér leiligheten stilfult, og pass på å ikke ha for masse møbler. Ta vekk alle private bilder og personlige souvernirer som bare en selv liker. Ha levende lys og friske blomsterbuketter på border/skenker/kommoder osv. Siden dere vet dere skal selge såpass lenge før, har dere godt tid til å male over rom der det trengs et strøk (husk at det er en liten investering, som gjør det mye mer attraktivt å kjøpe). Gjør det dere kan for å få leiligheten mest mulig attraktiv, så skal dere se dere får minst det dere betalte (til tross for at dere betalte over takst). Lykket til:) Anonym poster: 62cac34e474572f2eff07a6ad94e0d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #6 Del Skrevet 9. november 2012 Før dere skal selge: møblér leiligheten stilfult, og pass på å ikke ha for masse møbler. Ta vekk alle private bilder og personlige souvernirer som bare en selv liker. Ha levende lys og friske blomsterbuketter på border/skenker/kommoder osv. Siden dere vet dere skal selge såpass lenge før, har dere godt tid til å male over rom der det trengs et strøk (husk at det er en liten investering, som gjør det mye mer attraktivt å kjøpe). Gjør det dere kan for å få leiligheten mest mulig attraktiv, så skal dere se dere får minst det dere betalte (til tross for at dere betalte over takst). Lykket til:) Anonym poster: 62cac34e474572f2eff07a6ad94e0d82 Tusen takk for tips! Ja vi har tenkt å male over litt nå i vinter/vår. Leiligheten er ganske lekker allerede, men er en del huller etter ting som den forrige eieren hadde hengt opp, så skal fikse det. +male taket. Ja tenker litt på kostnader i forbindelse med salg. Vi vil bruke megler. Er litt surt at når jeg inntreder vår første leilighet så tenker jeg kun på hva som vil selge, hehe. Menmen ts Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 9. november 2012 #7 Del Skrevet 9. november 2012 Off det er en kjedelig følelse å angre på boligkjøp, har vært der. Jeg kunne ikke leie ut pga restriksjoner (OBOS) og bestemte meg for å selge. Så kom finanskrisa akkurat da jeg la ut for salg. Men det gikk greit, hadde mange meglere på befaring og fikk presset prisene godt ned (det skillte 30 000 mellom billigste og dyreste megler). Sparte inn der jeg kunne og tok bilder selv. Leiligheten ble solgt etter første visning til prisantydning. Så dette går nok kjempebra TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pandabear Skrevet 9. november 2012 #8 Del Skrevet 9. november 2012 En mulighet er jo å leie ut leiligheten dere eier nå, for så å kunne leie en i Oslo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #9 Del Skrevet 9. november 2012 Det dere har gjort er jo å investere i eiendom. Så hva med å leie ut leiligheten når dere flytter tilbake til Oslo, så kan dere bruke leien til å betale ned lånet:) Å leie ut på denne måten ganske smart egentlig. Tror uansett ikke dere vil gå med noe særlig overskudd om dere selger. Anonym poster: 7e4d9063e13b3608fd812b6c3da341e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #10 Del Skrevet 9. november 2012 Tusen takk for så mange svar:) Har tenkt på muligheten for å leie den ut. Hvertfall hvis vi ikke få solgt til ok pris. Vi valgte selveier for å ha denne muligheten. Men jeg syns det virker så stress også, når vi da vil bo langt unna og ha ansvaret for en leilighet som andre bor i. Hmm, men jeg kan jo sette meg litt mer inn i dette. Er jo litt det at vi vil inn på boligmarkedet i Oslo så fort som mulig også, for der øker det virkelig noe helt forferdelig... Jeg regner ikke med å sitte igjen med noe overskudd når vi selger, men håper veldig på at det skal gå i 0 tilslutt da. (Vi hadde jo brukt mye tilsammen om vi hadde leid her også, vi så på leiepriser før vi kjøpte og fant ut at det ville bli ca samme utgift i mnd) Jeg er en sånn person som bekymrer meg en del, så kjenner det tærer litt altså. ts Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myntkast Skrevet 9. november 2012 #11 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Mange borettslag tillater ikke framleie/utleie, slik at det flere foreslår muligens ikke er mulig. Gjelder spesielt om det er en aksje- eller andelsleilighet. Edit.. litt sen ;p Endret 9. november 2012 av Myntkast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 9. november 2012 #12 Del Skrevet 9. november 2012 Dette er ikke noe å bekymre seg for. Nå vet dere hva dere vil, og det er viktig! Om dere taper litt penger på å ha funnet det ut, så er det bare å komme over det. Hvis dere hadde likt dere supergodt der dere er, ville dere angret nå hvis dere "bare" leide leiligheten. Sånn er livet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #13 Del Skrevet 9. november 2012 Dette er ikke noe å bekymre seg for. Nå vet dere hva dere vil, og det er viktig! Om dere taper litt penger på å ha funnet det ut, så er det bare å komme over det. Hvis dere hadde likt dere supergodt der dere er, ville dere angret nå hvis dere "bare" leide leiligheten. Sånn er livet. Tusen takk! Dette er veldig sant:) ts Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 9. november 2012 #14 Del Skrevet 9. november 2012 Så heldige dere er som har kjøpt leilighet! Jeg ville brukt langt tid på å tenke her, ikke gjør noe forhastet. Det er dyrt å leie og bo i Oslo, og dersom jeg hadde hatt barn ville jeg latt de vokse opp hvor som helst annet sted enn Oslo. Dersom dere flytter må dere kanskje kjøpe noe mindre slik at barnet deres ikke får eget rom, eller leie dyrt. Dere må også søke etter nye jobber regner jeg med? Kan dere ikke forsøke å bo der en stund, bli glad i leiligheten og sette litt pris på fordelene med å IKKE bo i Oslo? Dere kan jo invitere venner og familie i helger, eller dra på helgaturer til dem også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 9. november 2012 #15 Del Skrevet 9. november 2012 Ja, det er ikke sikkert det går så ille som du tror Bare ikke overmøbler og kjøp så mye ting hvis dere skal flytte inn i ny leilighet neste år. Er det en høyskole i nærheten? Man kan få en del over takst hvis man selger i juli, da mange studenter er desperate etter et sted å bo - dette gjelder særlig i de store byene. Dere kan jo satse på å få det dere selv ga for den, så går det i 0 Anonym poster: 2679059ec467dd80b97e925380b5ac90 Da går de ikke i null, forde man må betale ganske mye til en megler og evt. dokumentasjonavgift ved et kjøp av neste bolig. Det kan fort være ekstra 150-200 000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #16 Del Skrevet 9. november 2012 Så heldige dere er som har kjøpt leilighet! Jeg ville brukt langt tid på å tenke her, ikke gjør noe forhastet. Det er dyrt å leie og bo i Oslo, og dersom jeg hadde hatt barn ville jeg latt de vokse opp hvor som helst annet sted enn Oslo. Dersom dere flytter må dere kanskje kjøpe noe mindre slik at barnet deres ikke får eget rom, eller leie dyrt. Dere må også søke etter nye jobber regner jeg med? Kan dere ikke forsøke å bo der en stund, bli glad i leiligheten og sette litt pris på fordelene med å IKKE bo i Oslo? Dere kan jo invitere venner og familie i helger, eller dra på helgaturer til dem også Vi må uansett bo her til januar 2014, så vi skal jo se det an. Har også bodd et annet sted i landet for en periode, hvor vi trivdes bedre enn her (så har opplevd mer enn Oslo). Nå er det sånn at vi syns Oslo er et fantastisk sted å vokse opp da(hvertfall de områdene vi kan tenke oss å bo i, Oslo Nord for det meste). Jeg vet at mange som ikke er herfra syns det samme som deg. Men for meg er småby-ungdom med råning, "bygdefyll", få miljøer å velge mellom, tenåringsgraviditeter osv mye mer skremmende. Stigmatisering begge veier vil jeg tro. Men man syns jo ofte det man selv er vant med er tryggest. Situasjonen preges litt av at barnet er en liten baby, og det er litt nytt og skremmende i seg selv, og det hadde vært godt å ha nettverket sitt. Men boligprisene er et viktig poeng ja, vi får MYE mer for pengene her. Men ønsker egentlig heller en leilighet i Oslo enn et hus her. Må selvfølgelig skaffe jobb der først ja. ts Anonym poster: e14e451eae4a3f5b5dcc6e34d827b0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #17 Del Skrevet 10. november 2012 Da går de ikke i null, forde man må betale ganske mye til en megler og evt. dokumentasjonavgift ved et kjøp av neste bolig. Det kan fort være ekstra 150-200 000 kr. Men ts ønsker vel bare å gå i null når hun sammenligner med alternativet (å leie)? Få tilbake kjøpspris, dokumentavgift og meglerhonorar minus leieutgifter for et år, med andre ord? Og da tror jeg helt ærlig at sjansen er stor. Hva med å regne på det, ts? Så ser dere hvor mye dere må få og kan få en litt bedre oversikt. Anonym poster: f4723148198c8cd0782e9f778e29c9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #18 Del Skrevet 10. november 2012 Men ts ønsker vel bare å gå i null når hun sammenligner med alternativet (å leie)? Få tilbake kjøpspris, dokumentavgift og meglerhonorar minus leieutgifter for et år, med andre ord? Og da tror jeg helt ærlig at sjansen er stor. Hva med å regne på det, ts? Så ser dere hvor mye dere må få og kan få en litt bedre oversikt. Anonym poster: f4723148198c8cd0782e9f778e29c9ea Anonym poster: 80dd4e692cc0f06caabad0c27de7f200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #19 Del Skrevet 10. november 2012 Men ts ønsker vel bare å gå i null når hun sammenligner med alternativet (å leie)? Få tilbake kjøpspris, dokumentavgift og meglerhonorar minus leieutgifter for et år, med andre ord? Og da tror jeg helt ærlig at sjansen er stor. Hva med å regne på det, ts? Så ser dere hvor mye dere må få og kan få en litt bedre oversikt. Anonym poster: f4723148198c8cd0782e9f778e29c9ea Man skal leie dyrt for at det skal koste mer enn meglerhonorar, dokumentavgift, renteutgifter på lånet og andre omkostninger. Jeg kan ikke skjønne annet enn at leiligheten må selges for godt over det den ble kjøpt for for å gå i null. Men det kommer selvfølggelig mye an på hvilken prisklasse vi snakker om her. For å kunne beholde leiligheten for utleie, må man få innvilget enda større boliglån totalt, og det spørs det jo om banken går med på. Anonym poster: 80dd4e692cc0f06caabad0c27de7f200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 11. november 2012 #20 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg vet at mange som ikke er herfra syns det samme som deg. Men for meg er småby-ungdom med råning, "bygdefyll", få miljøer å velge mellom, tenåringsgraviditeter osv mye mer skremmende. Stigmatisering begge veier vil jeg tro. Men man syns jo ofte det man selv er vant med er tryggest. Jeg bor i Trondheim så helt liten bygd er vi vel ikke Forstår uansett hva du mener, og håper du får solgt leiligheten raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå