Quilliam Skrevet 9. november 2012 #21 Del Skrevet 9. november 2012 Kan ikke du skaffe en billigere leilighet? Jeg anbefaler deg til å spørre rundt, de gode og billige leiligheten blir utleid/solgt lenge før de treffer markedet! Jeg skaffet min leilighet 2 måneder før den skulle adverteres, slik er det med alle vennene mine også. Jeg betaler 4500 for en moderne 2 soveroms 60kvm leilighet (1 minutt fra sentrum!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildrose Skrevet 9. november 2012 #22 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Kutt internett og trening. Dette er luksusting. Om du søker på bostøtte så skal du ikke se bort ifra at de ber deg kutte ut en eller begge. Bostøtte fra Husbanken, tar kun hensyn til hva du har av inntekt, av utgitene på husleie/lån og et gjenomsnitt i strøm. De tar ikke hensyn til internett og andre utgifter. De vil med andre ord ikke be deg kutte ut nettet, men heller ikke ta hensyn til om du har det. Går du på NAv sosial derimot, da kan de kreve det ene og det andre for at du skal få hjelp. Endret 9. november 2012 av Wildrose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisad Skrevet 9. november 2012 #23 Del Skrevet 9. november 2012 Husbanken og kommunen samarbeider når det gjelder bostötte. Det er sosialtjenesten i kommunen som skal ha söknaden, dvs Nav i din kommune/bydel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #24 Del Skrevet 9. november 2012 Du kan få hjelp til å fylle ut skjema om bostøtte på NAV, men det er Husbanken som skal ha denne søknaden - ikke NAV. Alt du trenger av informasjon ligger på www.husbanken.no, men som sagt kan du oppsøke NAV for hjelp til utfylling. Du må også være obs på at du regner ut inntekten din feil. Det er mer enn fire uker i en mnd. Med 4800 kroner utbetalt hver 14. dag vil det si at du har 10 300 kroner i mnd, altså mer enn det du tror du har. Det er greit å vite når du skal sette opp et budsjett! Anonym poster: c07e51c7691eff34f070144e06eec896 Det er feil. AAP regnes ut fra 5 dager i uken. altså 20 dager i måneden. Anonym poster: eb177a5065707cea8f3edfe205c3543d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #25 Del Skrevet 9. november 2012 SNakket med NAV i dag og de kunne ikke hjelpe med bostøtte da de ikke hadde noe med det var svaret jeg fikk, har fylt ut skjema men nå lurer jeg på om dokumentasjonenen jeg har er bra nok. Jeg har skriftlig kontrakt med den som eier leiligheten på at jeg skal betale 5000 i måneden + husleien i borettslaget på 2400kr, jeg har regningene og kvitteringen på betaling av husleien i borettslaget men har sluppet å betale de 5000 kr til nå da jeg ikke har hatt inntekt. Men på sidene med bostøtte står det at ved framleie til familie kreves det kvittering for betalt husleie, what to do? Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #26 Del Skrevet 9. november 2012 Studileånet kan du utsette i opptil tre år om du vil. Bare å sende inn melding om at du vil utsette innbetaling, det. Men kanskje du ikke var så desåerat allikevel? Anonym poster: ac0cbb4a9b47fa0930294991bf896939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #27 Del Skrevet 9. november 2012 Forstår heller ikke hvor jeg skal levere søknadskjema og dokumentene? huff dette er vanskelig Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #28 Del Skrevet 9. november 2012 Forstår heller ikke hvor jeg skal levere søknadskjema og dokumentene? huff dette er vanskelig Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 På nett. Logg inn og søk, det tar to minutter. Anonym poster: ac0cbb4a9b47fa0930294991bf896939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 9. november 2012 #29 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg har skriftlig kontrakt med den som eier leiligheten på at jeg skal betale 5000 i måneden + husleien i borettslaget på 2400kr, jeg har regningene og kvitteringen på betaling av husleien i borettslaget men har sluppet å betale de 5000 kr til nå da jeg ikke har hatt inntekt. Du kan nesten ikke forvente å få støtte om du har sluppet å betale husleia. NAV/bostøtte etc er ting som tar måneder med rot og styr før du får noe hjelp, de fleste gir opp lenge før de får en krone. Det beste for deg er nok å finne noen som vil bo sammen med deg så du får halvert boutgiftene, eller finne en billigere plass å bo. Du skriver framleie til familie, dersom noen i familien din leier ut til deg og har latt deg slippe å betale husleie kan du kanskje greie å komme deg ut av kontraken eller finne en ny leietager til dem slik at du kan finne en billigere plass å bo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 9. november 2012 #30 Del Skrevet 9. november 2012 Du går til _Boligkontoret_ i din kommune og trekker en kølapp. Du tar med deg husleiekontrakt, ligningsoppgjør samt kontoutsrkift med hva du har i betalt i husleie de 2 siste mnd. De hjelper deg med å lage søknad. Du må søke før den 14, og får utbetalt på etterskudd den 10 hver mnd. Du trenger ikke søke flere ganger om du ikke går opp eller ned i husleie eller inntekt. De fornyer den automatisk hvert år etter de har fått ligningen din for året før. Jeg har regnet ut at du har ca 150 000 før skatt i inntekt pr år, bor du i oslo får du ca 3000 ekstra pr mnd i bostøtte, bor du i en annen kommune får du ca 2000 kr ekstra pr mnd. De følger fjorårets ligning så frem til neste skatteoppgjør vil du får full bostøtte som er ca 4000 mnd i oslo og ca 3000 i andre kommuner. Ved neste år blir ligning for 2012 lagt til grunn og du vil da gå ned til det du egentlig skal ha etter hva du har i inntekt nå. Sosialsatsen i Oslo og nærliggende kommuner er på ca 5600 kr mnd, du får dekket husleie samt strøm. Resten går under din livsoppholdssats. Et ca regnestykke for deg blir da: 9600 AAP +4000 Bostøtte (i oslo frem til neste saktteoppgjør) =13600 -7400 husleie -250 i strøm =5950 (livsopphold) Du har da ingen rett på supplerende fra sosialkontoret da du ligger noe over minstesats. Gjeld, trening og internett må du dekke selv innenfor de 5950 du har igjen. Sitter du igjen med mindre enn 5600 etter husleie strøm er betalt kan du søke sosialkontoret om å få supplerende. Regne stykket er sikkert ikke helt likt dette avhengig av hvor i landet du bor. Håper dette kunne være litt til hjelp.Bare spør om du lurer på noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 9. november 2012 #31 Del Skrevet 9. november 2012 Bostøtte tar bare en mnd å få innvilget om du har alle papirene de trenger, sosialkontoret bruker nok lenger tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 9. november 2012 #32 Del Skrevet 9. november 2012 Bostøtte tar bare en mnd å få innvilget om du har alle papirene de trenger, sosialkontoret bruker nok lenger tid. Hun har sluppet å betale 5000 i husleie, så da mangler hun kvitteringer på at det er betalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #33 Del Skrevet 9. november 2012 For 300,- i året kan du delta i Aktiv på dagtid, og dermed spare på treningsutgiftene dine. Bostøtte er det kommunen som organiserer. Jeg kjenner flere på aap som får det. Anonym poster: 9cb9aaf9e92def30454fce2f07afa4fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 9. november 2012 #34 Del Skrevet 9. november 2012 Hun har sluppet å betale 5000 i husleie, så da mangler hun kvitteringer på at det er betalt. Ok om hun kun har betalt kun 2400 i husleie så har jo forsåvidt ingenting å klage på med 9600 utbetalt. Men når hun begynner å betale hele husleia på 7400 så blir jo bostøtte et alternativ, men hun må betale en mnd selv før hun kan søke bostøtte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #35 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg har betalt 2400kr i 6 måneder med 0 inntekt eller støtte, så vil ikke si det har vært veldig lett. Denne uken fikk jeg første utbetalingen, og den gikk til å betale alt av utestående regninger. Når jeg betaler første husleie har jeg jo ikke råd til mat på bordet den måneden.... Jeg var på bostøtte kontoret i dag men de stengte desverre tidlig, men ble møtt av en hyggelig dame som forklarte at jeg kunne komme igjen mandag også skulle hun hjelpe meg. Skal forklare saken da, og kanskje de har forståelse for situasjonen. Skaden er jeg har er en yrkesskade om det har noe å si for hva man kan få av ekstra støtte, saksbehandler snakket noe om at man kunne søke erstatning fra nav i forbindelse med yrkesskade men fikk ikke helt med meg hva dette var... Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #36 Del Skrevet 9. november 2012 For 300,- i året kan du delta i Aktiv på dagtid, og dermed spare på treningsutgiftene dine. Bostøtte er det kommunen som organiserer. Jeg kjenner flere på aap som får det. Anonym poster: 9cb9aaf9e92def30454fce2f07afa4fa Dette var supert! Ser man registreres på nytt hvert kalender år og jeg har betalt trening ut året men dette skal jeg virkelig prøve på nyåret! Da får jeg gjort litt forskjellige aktiviteter og kanskje treffe nye folk også Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 9. november 2012 #37 Del Skrevet 9. november 2012 Internett luksusting? Kanskje på 90-tallet. Men i dag trenger man internett til det meste. Hva med fakturaer og regninger f.eks? Det koster penger og få dem i papirutgave. Hva med jobbsøking? Det foregår på internett. Hva med gratis ting på f.eks finn.no? Det finner man ikke uten internett. Tips til sparing f.eks, det finner man på internett. Man kan holde kontakten med folk uten telefonregning osv. Blir litt som å si, kvitt deg med mobilen, det er en luksusting. I vår del av verden er internett en menneskerett å regne. Du kan ikke delta på en normal måte i samfunnet uten internett, og folk blir da ikke friske fra sykdom om man skal ta i fra dem fysisk trening og muligheten til å kommunisere med resten av verden. Du høres ut som Mengele. Slik jeg ser det er det eneste hun kan spare på husleien. 7400 kroner for EN person er mye å betale. Hva med å flytte inn i et kollektiv? Ikke bare er det mye billigere, men det er også sosialt. Tro det eller ei, jeg kjenner faktisk flere som ikke har internett hjemme. Trenger de internett til noe spesielt så drar de til Nav eller bibelioteket og bruker nett der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 9. november 2012 #38 Del Skrevet 9. november 2012 Tro det eller ei, jeg kjenner faktisk flere som ikke har internett hjemme. Trenger de internett til noe spesielt så drar de til Nav eller bibelioteket og bruker nett der. Jeg vet også om en som bor i en snøhule på vestlandet. Man trenger internett stort sett hver dag. Det er ikke sunt at en person som allerede er litt uttafor ikke raskt skal kunne søke seg fram til informasjon, få med seg nyheter, kunne sjekke mail daglig osv. Jeg tipper dine venner ikke har internett av ideologiske årsaker, eller at de synes det er "kult" å være "fattige" studenter. Hva med å f.eks drite i TV`en ts? lisens er dyrt, kabeltv er dyrt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #39 Del Skrevet 9. november 2012 jeg har sett på bostøtte men skjønner ikke helt hva jeg må ha av dokumentasjoner og hvordan jeg fyller ut skjema? Holder det med regningene og avtalen på husleie? eller må konto utskrifter med? Er dette noe de kan hjelpe med på NAV? fristen for innsendelse er jo den 14 og jeg vil gjerne rekke denne fristen! Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 Hei! Boligkontoret er som oftest i samme bygg som NAV. I Sandvika har de en egen skranke på NAV. Anbefaler deg å søke på "boligkontoret (din bydel i Oslo)" på google, så kommer det opp informasjon. Ellers kan NAV henvise deg til disse. Det ordner seg nok. Lykke til Anonym poster: fe032beb01bd841b11867d0d4802ad22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 9. november 2012 #40 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg vet også om en som bor i en snøhule på vestlandet. Man trenger internett stort sett hver dag. Det er ikke sunt at en person som allerede er litt uttafor ikke raskt skal kunne søke seg fram til informasjon, få med seg nyheter, kunne sjekke mail daglig osv. Jeg tipper dine venner ikke har internett av ideologiske årsaker, eller at de synes det er "kult" å være "fattige" studenter. Hva med å f.eks drite i TV`en ts? lisens er dyrt, kabeltv er dyrt. En av de har valgt det frivillig. De andre fordi de ikke har råd, også pga lav aap/psykiske problemer. De klarer seg fint, blir tvunget til å komme seg litt utenfor døra for å bruke nettet andre steder. Kan ikke se hva som er usunt med det. Var selv uten nettet en stund pga dårlig råd. Var litt rart i begynnelsen, men så gikk det overraskende greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå